بزرگداشت یاد مرجان شورشگر و آتش‌افروز در سالگرد جاودانگی اش

در اولین سالگرد جاودانگی مرجان هنرمند آتش افروز -۱۸خرداد۱۴۰۰


لس‌آنجلس ۱۷خرداد۱۴۰۰


آقای ژورک: دعوی چه کن دایه‌داران همه رفتند چو بار سفر بند که یاران همه رفتند. مرجان به‌نظر من می‌تونم شعر خیام را براتون بخونم:

جامی است که عقل آفرین می‌زند صد باشد ز مهر بر جبین می‌زند

این کوزه‌گر دشت چنین جام زری می‌سازد و باز بر زمین می‌زند

سالها مبارزه کرد و تلاش کرد. زندان، انفرادی، شکنجه، ۱۸سال انزوا. کاش بود بودی که روزهای آخر رسیده به‌نظر من سرنگونی را می‌دید بالاتر از هنرش که باعث محبوبیت بی‌نظیرش شده بود انسانیتش بود مصاحبه‌یی کرده بود که توی اون مصاحبه‌اش آخرش خطابش به خامنه‌ای بود آخرش گفته بود که دست بردار از جنایتت شاه سلطان ولایت بترس از بازی روزگار، ۵تا پادشاه پشت سر هم یا ترور شدند یا در غربت چال شدند و توی خاک ایران نیستند تو داری ششمیش میشی بترس این شعر هم خونده بود:

من سرشب سر جنگ و تاراج داشت سحرگه نه تن‌سر نه سر تاج داشت

به یک گردش چرخ نیلوفری نه نادر به جا ماند نه نادر

کاش می‌فهمیدند این آخوندا که دنیا بی‌حساب و کتاب نیست همه چی را باید جواب داد.

گول تاج خود مخور از بهر خویش این چه آمد بر سر جان خویش

ممنونم که آمدید.

امیر آرام: سکوت در برابر جنایت رژیم اهریمنی آخوندی خیانت به رسالت انسانی و خیانت به ایران و ایرانی است.


مرجان با ایستادگی در برابر ظلم فریاد زد در سوگ من زاری مکن دعوی بیماری مکن صدجان شیرین داده‌ام تا این بلا بخریده‌ام. مرجان وظیفه خود را انجام داد و امروز وظیفه ما می‌باشد که در برابر اهریمنان آخوندی سلاح برگیریم و با ایستادگی خود ریشه ظلم و ستم را برای همیشه بسوزانیم. تنها یک روز با شهامت زندگی کردن به خدا که شایسته‌تر از آن است که صد سال با ترس بندگی کردن است. مولانا می‌فرماید:

زخاک من اگر گندم برآید از آن گر نان پزی مستی فزاید

خمیر نان را دیوانه گردد تنورش بیت مستانه زر آید

میابی دف به گور من برادر که در بزم خدا غمگین نشاید

ارزش انسانی و ارزش یک انسانی یک هنرمند بر جامعه مهم است نه هنر. هر کس می‌تواند آوازخوان باشد، هرکس نمی‌تواند انسان باشد. خواندن آواز چندان مشکل نیست انسان بودن است که غامض است. چون باید بهای بس سنگین پرداخت کرد. انسان مبارز از مرگ هراسی ندارد، انسان مبارز از زندگی زیر آوار دیکتاتوری هراس دارد. درود می‌فرستم به تک‌تک انسان‌هایی که بیدارند به تک‌تک انسان‌هایی که برای درد دیگران زندگی می‌کنند درود می‌فرستم به همه مبارزان و همه انسان‌هایی که متعهدند. زنده باد می‌گویم به ملت قهرمان ایران به امید آزادی در آینده نه چندان دور متشکرم.

یکی از شرکت کنندگان: یک‌سال پیش در چنین روزهایی خبر درگذشت هنرمند شورشی و مردمی خانم مرجان به‌سرعت در همه جای دنیا پیچید و موجی از احترام و قدردانی از خانم مرجان که نشان از همبستگی ملی علیه رژیم ضد آزادی و زن‌ستیز داشت برانگیخت این میزان عشق و علاقه و تجلیل مردم از خانم مرجان به‌خاطر کارنامه هنری و کارنامه مبارزاتی او بود که تا آخرین روزهای زندگی‌اش در مقابل ظلم و فاشیست دینی ایستاد

درود بر او که چه در طول زندگی پربارش و چه پس از وداع از این دنیا روح بزرگش رژیم آخوندها را به وحشت انداخت. جامعه کالیفرنیا برای دمکراسی در ایران


یکی ازدوستان : تمام زندانیانی که قبلاً در کنار سلول انفرادی او یا در بازجویی‌ها یا در بندهای دیگه با او بودند شاهد شکنجه‌های وحشیانه‌ای که تمام آثارش در بدن نازنین بود بودند و در اون اتاقی که ما در حدود ۹۰نفر بودیم ولی گنجایش فقط ۹نفر را داشت از اون حکایتها می‌کردند از مقاومتش و از تصمیمی که گرفته بود در مقابل جلادها اون لاجوردی جنایتکار اون رئیسی جلاد۶۷ که اون زمان یک نوجوانی ولی مدارجش را در کشتار داشت ادامه می‌داد و دریافت می‌کرد این هم‌چنان وایستاده بود سربلند

در زندان همه زندانیان به‌خاطر این‌که او یک آدمی نبود که در سالهای قبل زندگی هنریش آدم سیاسی باشه و در یک زندگی پر از ناز و نعمت زندگی می‌کرد ولی این‌که او آن‌چنان تغییر کرد و آن‌چنان واقعاً رنج و شکنج و اعدامهای بچه‌ها را دیده بود اون گل سرخ ها را در زندان که از کنار خودش می‌رفتند و اعدام می‌شدند و فقط جرمشون آزادیخواهی بود آن‌چنان منقلب شد که واقعاً در زندگی خارج کشور فقط و فقط راه مبارزه را انتخاب کرد و در کنار مقاومت سرفراز سال‌ها زیست و آواز و صدای زیباش را سر داد.

او زندگی در تبعیدش را به یک مرحله دیگه‌ای از مبارزه تبدیل کرد صدای مادران دادخواه شد صدای شهیدان قیام شد .


خطاب به دژخیمان گفت وقت براندازی شده راه و رسم رزمندگی را در کانونهای شورشی در بال پرندگان آزادی نوشت و اون آری گفت به سرنگونی رژیم خمینی در کنار مقاومت به ندای خانم مریم رجوی گوش فرا داد و تا آخرین لحظات مصمم پایدار رزمید درود

یکی ازحاضرین: خانم مرجان اگر‌چه هنرمند مردم محروم ایران است ولی وجه تمایز ایشان در عرصه هنر با سایر هنرمندان به‌خاطر حضور شجاعانه و انتخاب شده‌اش به‌عنوان یک بانو شجاع و شورشگر در کنار مبارزین و مجاهدین و تحمل شدائد و زندان و داغ و درفش و تبعید است که نام او را در قلوب میلیونها ایرانی و سپهر سیاسی ایران حک کرده است. الحق که شورشگری که از صفات شایسته برای او بود چرا که همواره با مرزبندی قاطع در برابر فاشیسم مذهبی و مزدوران صادراتی‌اش افشاگر ماهیت پلید رژیم جهل و جنایت بود.

مطالب مرتبط


 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: