گزارش خبرگزاری فرانسه از کنفرانس مقاومت ایران در انگلستان

 خبرگزاری فرانسه: مبارزان مقاومت می‌گویند رئیسی عضو هیأت مرگ در قتل‌عام ۶۷ است ـ ۲۶خرداد۱۴۰۰


او در اعدام هزاران زندانی که عمدتاً از مجاهدین خلق بودند نقش کلیدی ایفا کرده است. شورای ملی مقاومت شمار اعدام‌شدگان را۳۰هزار نفر اعلام کرده است


خبرگزاری فرانسه ۲۴خرداد ۱۴۰۰: مبارزان مقاومت ایران می‌گویند کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم ایران به‌جای هدایت این کشور باید در برابر عدالت بین‌المللی قرار گیرد (به‌گفتهٴ آنها). ابراهیم رئیسی از موضع خود در قلب قضاییه، برای نقض فاحش حقوق‌بشر از جمله اعدام جمعی زندانیان سیاسی استفاده کرده است. رئیسی در اعدام هزاران زندانی که عمدتاً از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند نقش کلیدی ایفا کرده است. وی عضو «هیأت مرگ» ۴نفره بوده که محکومان را بدون وجود ذره‌یی از آیین دادرسی به‌کام مرگ روانه کرده است.


شورای ملی مقاومت ایران (تعداد اعدام‌شدگان) را نزدیک به ۳۰هزار نفر اعلام کرده است.


سال گذشته، ۷گزارشگر ویژه سازمان ملل به حکومت ایران گفتند که «این واقعه می‌تواند جنایات علیه بشریت باشد» و خواستار یک تحقیق بین‌المللی شدند.


بنا‌به یک نوار ضبط‌شده که در سال۱۳۹۵منتشر شد، منتظری که روزی جانشین احتمالی خمینی تلقی می‌شد اما بعداً کنار گذاشته شد، در سال۱۳۶۷ به‌اعضای «هیأت مرگ» شامل رئیسی گفت که این کشتارها «بزرگ‌ترین جنایت تاریخ جمهوری اسلامی» است.



حسین عابدینی عضو کمیسیون خارجهٔ شورای ملی مقاومت ایران، رئیسی را یک «قاتل سنگدل» توصیف کرد که «کارنامهٔ ی ۴۰ساله از سرکوب» دارد.


زندانیان سابق در کنفرانسی که توسط شورای ملی مقاومت در هفتهٔ گذشته برگزار شده بود شهادت دادند که شخصاً رئیسی را دیده‌اند که به‌عنوان یک عضو آن هیأت فعالیت می‌کرده.


رضا شمیرانی که به‌مدت ۱۰سال در زندان بوده و اکنون در سوئیس زندگی می‌کند در این کنفرانس، گفت: «وقتی وارد هیأت مرگ شدم، رئیسی را... با یک پیراهن سفید و یونیفرم سپاه پاسداران دیدم. او گفت، رئیسی «فعال‌ترین عضو هیأت (مرگ) بود». محمود رویایی که از سال۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱ زندانی بوده گفت، رئیسی «با شقاوت بیشترین تلاشش را برای اعدام همه به‌عمل می‌آورد»


وقتی خزانه‌داری آمریکا در نوامبر۲۰۱۹ – آبان ۱۳۹۸رئیسی را در میان اعضای دار و دستهٴ نزدیک به‌خامنه‌ای مورد تحریم قرار داد گفت که او در سال۱۹۸۸ در هیأت مرگ شرکت داشته و هم‌چنین در «سرکوب بی‌رحمانه» علیه اعتراضات بعد از انتخابات بحث‌انگیز ریاست‌جمهوری۲۰۰۹ مشارکت داشته است.



مطالب مرتبط


کنفرانس مطبوعاتی مقاومت ایران در لندن ـ افشای عملکرد رئیسی جلاد۶۷

عفو بین‌الملل: ابراهیم رئیسی در ارتباط با «جنایت علیه بشریت» باید تحت تحقیقات کیفری قرار گیرد

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: