تاثیر سیاستهای حاکمیت آخوندی در تورم بیسابقه و سایر بحرانها ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیک تاک ـ تاثیر سیاستهای حاکمیت آخوندی در تورم بی‌سابقه و سایر بحرانها در ایران ـ قسمت اول ـ ۱۴تیر۱۴۰۰


گفتگو با مهدی سامع مسئول کمیسیون صنایع شورای ملی مقاومت ایران

این روزها مردم ما درگیر مشکلات زیادی هستند در این وضعیت کارگران پیمانی و پروژه‌ای اعلام کرده اند که حقوق هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲میلیون باشد، این عدد بر چه ارزیابی می‌باشد؟تاثیر سیاستهای حاکمیت آخوندی در تورم بیسابقه و سایر بحرانها ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

یک مثال ساده‌ای میزنم. دویست سیصد سال پیش امورات مردم با مبادلات پایاپای کالا می‌گذشت. بعد که پول آمد کالاها شروع به گران کردن کرد. در ایران حاکمیت کسبه جز را به گرانفروشی متهم می‌کند. فرض کنید اگر ما ده تخم مرغ را ده تومان بخریم و فردا برویم همان تعداد را ۱۲تومان بخریم علت چیست؟

فروشنده می‌گوید من با ۱۲تومان هم امروز نمی‌توانم کالاهایی که دیروز با ده تومان می‌خریدم بخرم. پس چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ اینجا عنصری که ارزش آن پایین آمده پول است. بنابر این کارگری که ده سال قبل با ۳ یا ۴میلیون می‌توانست زندگی بکند و آنموقع هم حقوقش البته یک میلیون بود الان با ۱۲میلیون می‌تواند پایین‌ترین سطح زندگی را داشته باشد. یعنی این مینیمم است زیرا خط فقر الان ۱۲میلیون است.

نکته دوم تورم است. تورم یک محاسبه کلی دارد. اگر چه بانک مرکزی اعداد واقعی را اعلام نمی‌کند ولی اگر ما حتی به اعدادی که همین دیروز اعلام کردند اسناد کنیم یعنی ۴۵ و ۴۶درصد. در حالیکه همانجا هم کارشناسان گفتند بالای ۵۰درصد است. تنها ۵ یا ۶ کشور هستند که تورم دو رقمی دارند. خیلی از کشورها تورم پایین ۵درصد دارند.

این ۱۲میلیون نیز بر اساس نرخ تورم محاسبه شده است. یکسری کالاها را در نظر می‌گیرند و معدل افزایش قیمت آنها را محاسبه کرده که به آن تورم کلی می‌گویند. یا تورم نقطه به نقطه که بر اساس سبد یک کالا هست. در این رابطه رژیم سعی می کند معدل را پایین بیاورد. برخی از کالاها در سبد نیاز خانوار افزایش چشمگیری دارند مانند گوشت و تخم مرغ و غیره.

رژیم می‌آید و کالاهایی نظیر سوزن خیاطی را که قیمتش افزایشی نیافته داخل این سبد می‌گذارد تا معدل افزایش را اینطوری پایین نشان دهد.

تیک تاک ـ پیام اعتراض گسترده مردم تهران به قطعی برق برای رژیم چیست؟ ـ قسمت دوم


گفتگو با میثم ناهید


مطالب مرتبط


بررسی عوامل بحران بی‌آبی و کمبود آب آشامیدنی در ایران ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تداوم فساد در آستانهٔ «ناهنجاریهای مدنی» - مروری بر رسانه‌ها
لطفا به اشتراک بگذارید: