برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه (۲۰۱۰) در گردهمایی جهانی ایران آزاد

برنارد کوشنر - وزیر خارجهٔ فرانسه (۲۰۱۰) -۲۴تیر۱۴۰۰


خانم رئیس‌جمهور، خانم‌ها و آقایان، آیا (رژیم) ایران یک حکومت عادی است؟ آیا نام حکومت تروریست برازندهٴ آن است؟ همهٔ کشورهای اطراف ایران نگرانند و همه علیه جنگ‌طلبی (رژیم) ایران معترضند، یعنی همان به‌اصطلاح انقلاب اسلامی (رژیم). ایران به‌تازگی یک رئیس‌جمهور جدید انتخاب کرده، ابراهیم رئیسی؛ یک افراطی و اگر به‌عبارت سازمان‌ملل اعتقاد داشته باشیم یک جنایتکار. جمله این است: یادآوری غم‌انگیز بحران مصونیت.


مایلم با مردم ایران در مورد این تحول صحبت کنم. آیا ملی‌گرایی است؟ هژمونی‌خواهی است؟ این دیکتاتوری است.


از زمان آمدن خمینی به فرانسه و حتی قبل از آن، من با دقت فراوان فراز و نشیبهای سیاست در خاورمیانه و به‌خصوص سیاست تهران را دنبال کرده‌ام. ما خطوط اصلی آن را می‌شناختیم و عقیده خود را بر اساس تغییرات سیاست بین‌المللی و دانسته‌های خود بیان می‌کردیم.



اما امروز، بعد از انتخاباتی که باید نتیجه‌گیریهایمان را از آن بکنیم.


علی خامنه‌ای که اینک ۸۲ساله است، پیشاپیش حکم داده و نامزدها را خودش انتخاب کرده و در این انتخابات، یک افراط‌گرا به‌نام ابراهیم رئیسی را منتصب کرده است. بنابراین در ایران منظور از انتخابات، گزینش است. گزینش به این معنی است که ولی‌فقیه شرکت چهره‌های محافظه‌کار که کمی بازترهستند را در انتخابات ممنوع کرده و خودش ابراهیم رئیسی را انتخاب کرده.


این روند بسیار سنگین است و عوارض زیادی دارد. ایرانیان این انتخابات را چگونه تفسیر کردند؟ قبل از هر چیز آنها زیاد وارد تفسیر نشدند، چون بیش از نیمی از مردم حاضر در ایران رأی ندادند. برای چی رأی بدهند تا کسی سرکار بیاید که در تمام زندگی‌اش فوق دیکتاتور وقاتل بوده؟



در این رابطه چه برداشتی بکنیم؟ به گواهی اسناد سازمان ملل و عفو بین‌الملل این فرد مصدر شکنجه و اعدام هزاران ایرانی بوده است.


او دادستان کل چندین استان بوده است، سپس دادستان کل ایران، و نهایتاً هم چهره محوری دستگاه قضاییه، اگر بتوانیم نام آنرا دستگاه عدالت ایران بگذاریم.


خامنه‌ای در ۸۲ سالگی انتخاب کرد یک جانشین احتمالی داشته باشد که ابراهیم رئیسی فوق محافظه‌کار می‌باشد. اگر به اسناد سازمان ملل باور داشته باشیم، و من به آن باور دارم، این رئیس‌جمهور جدید موضوع یک تحقیق بین‌المللی به‌خاطر دست داشتن در جنایت علیه بشریت است. پس این انتخابات یک نوع توهین به فعالان حقوق‌بشر است. وی هم‌چنین متهم به عضویت درچیزی است که «کمیسیون مرگ» نامیده می‌شد، که از میان هزاران متهم کسانی را که باید کشته می‌شدند واجسادشان در گورهای دستجمعی مدفون یا سوزانده می‌شد را انتخاب می‌کرد.


پس در زمینه حقوق بشر، وی شخصیتی کاملاً منفور است. طی ۴۰سال، ابراهیم رئیسی یک شکنجه‌گر و یک عامل اعدام بوده، البته با همدستی واضح رئیس‌جمهور و ولی‌فقیه و غیره و موجودی هولناک در صحنه جهانی به‌شمار می‌آمده. برای فعالان حقوق‌بشر، وی حکم یک موجود ترسناک را داشته و حالا چنین فردی به حاکمیت رسیده است.



وقتی از او در مورد گفتگوهای وین سؤال شد...


هم‌چنانکه می‌دانید گفتگوهایی در وین در جریان است برای بازگشت به سیاستی بازتر و متفاهم‌تر در قبال چیزی که پیشرفت قابل توجهی در زمینه استراتژی هسته‌یی ایران به‌شمار می‌آمد. حالا از رئیسی سؤال شد در مورد احیای توافقی که صورت گرفته بود و هم‌چنان موضوع گفتگو در وین است برای کنترل برنامه هسته‌یی ایران.


و گویا، گویا چون مطمئن نیستم، آقای رئیسی گفته است که از این سیاست استراتژیک حمایت می‌کند، چیزی که خلاف آنچه در تمامی زندگی‌اش انجام داده می‌باشد، چون از ۲۰سال پیش او دادستان بوده و در مورد کشتن افراد تصمیم می‌گرفته. امیدوارم این واقعیت داشته باشد، اما بسیار به آن شک دارم. متشکرم.



مطالب مرتبط


میشل آلیو ماری وزیر ارشد دولت فرانسه (۲۰۱۱) در گردهمایی جهانی ایران آزاد

خانم مریم رجوی: استراتژی بمب، موشک و جلاد محکوم به شکست است
لطفا به اشتراک بگذارید: