مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تا ژانویه ۲۰۲۱ در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

مایک پمپئو : خواسته اصلی مردم ایران یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و غیراتمی است -۲۶تیر۱۴۰۰


این باعث خوشبختی و افتخار من است که اینجا در کنار شما هستم. حتی با دشواریهایی که طی چند سال گذشته داشته‌ایم، چیزهای زیادی هست که باید در آمریکا به‌خاطر آن سپاسگزار باشیم.


در اینجا، ما آزادانه می‌توانیم با افرادی که با آنها اشتیاق و علایق مشترکی داریم ارتباط برقرار کنیم. هر شخصی آزاد است که خدا را آن‌طور که می‌خواهد بپرستد.


ما آزادیم با کسانی که با آنها مخالفیم بحث کنیم. آزادیم که به‌اقدامات انجام شده توسط دولتمان که احساس می‌کنیم حقوق ما را نقض می‌کند، اعتراض کنیم.


ما عزت زندگی انسان را در اینجا گرامی می‌داریم و می‌فهمیم که این دولت است که به‌مردم خدمت می‌کند و نه برعکس.



اجازه دهید از آغاز کار شروع کنیم. از انقلاب سال۱۹۷۹


البته، تاریخ زیبای ایران می‌تواند از خیلی، خیلی زودتر شروع شود. و برای درک این تاریخ مهم از نظر تمدن، داستان باید از صدها و صدها سال پیش از آن آغاز شود. بنابراین، می‌توان نقطه آغازهای دیگری را انتخاب کرد، اما در این لحظه، بنیانگذاری رژیم دیکتاتوری دینی در قلب درگیریهای امروز ایران قرار دارد.


جنگ واقعی از همان لحظات سهمگین انقلاب در سال۱۹۷۹ آغاز شد. جنگ اصلی جنگ در خیابان‌ها، مساجد و ذهن ایرانیان است؛ این تعارض بین مردم و اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ خواهان آزادی و دموکراسی از یک‌طرف و تمامیت رژیم از سوی دیگر است.


من افتخار می‌کنم که اکنون بیش از یک دهه است که در سمت درست این مبارزه قرار گرفته‌ام. از سال۲۰۱۰ تاکنون من در مورد مردم ایران و تاریخ آنها، مهربانی و احترام آنها به‌منطق، دانش و زندگی انسانی صحبت کرده‌ام. آنها نیز ملتی بردبار هستند. در خاک ایران می‌توان سرزمینی یافت که عربها و یهودیان با مسیحیان و مسلمانان زندگی میکنند.



ایرانیان می‌خواهند در اعتقادات خود کامیاب شوند و از بستگانشان محافظت کنند؛ این امر به‌همان اندازه در تهران صدق می‌کند که در لس‌آنجلس، آستین، نشویل یا کینگزپوینت نیز صادق است.


رژیم ایران توسط خامنه‌ای، رئیسی و سپاه اداره می‌شود. این رژیم در ذات خودش افراطی است. بی‌رحم است. استبداد دینی است. عاجز و دزدسالار است. سران آن هزاران نفر از مردم را می‌کشند و سپس افرادی را که مرتکب این جنایات گسترده شده‌اند برای هدایت سازمان ترور و رژیم خود انتخاب می‌کنند. سران این رژیم می‌توانند هواپیمای مسافربری غیرنظامی را سرنگون کنند و صدها غیرنظامی را بکشند و بدون کم‌ترین نگرانی مسئولیتشان را انکار و جعبهٔ سیاه را از جهان پنهان کنند.


ظریف کت و شلوار غربی می‌پوشد و با لبخند، انگلیسی صحبت می‌کند؛ اما او تروریستی است که مردم را برای نجات رژیم با همان سرعت دیگر دژخیمان خامنه‌ای می‌کشد. و حالا ابراهیم رئیسی: او نقش جانشین احتمالی برای نظام (ولایت فقیه) و یک مذاکره‌کنندهٴ مصمم را به‌عهده می‌گیرد که با لغو تحریم‌های به‌اصطلاح غیراخلاقی اعمال‌شده علیه مردم و بهبود زندگی آنها، بر آمریکا غلبه می‌کند.


آنها، همهٔ آنها، تا آنجا که بتوانند به‌این نمایش ادامه خواهند داد. من مطمئنم که مردم ایران اجازه نخواهند داد که این امر اتفاق بیفتد. چرا که مردم می‌خواهند این نمایش پایان یابد. این رژیم، آماده است تا از سپاه، بسیج و هر ابزاری برای حفظ قدرت استفاده کند.


این درک که هیچ میانه رویی وجود ندارد و همهٔ آنها افراطی هستند نهایتاً به این واقعیت منتهی می‌شود که بفهمیم به‌احتمال زیاد این رژیم با سیاست آمریکا تغییر نمی‌کند ولی ما می‌توانیم آنها را تضعیف کنیم و این کار راکردیم.


رژیم در ضعیف‌ترین نقطه‌اش طی چند دهه گذشته است. بدون توانایی فروش بیش از چند صد هزار بشکه نفت خام در روز، بدون پول، بدون پول برای مبادلات خارجی، ذخایر ارزی آنها کمتر از ۱۰درصد شده است. تأسیسات در همه‌جا در حال انفجار است، نه تنها در داخل ایران بلکه در سراسر جهان و بر روی دریا.


«قهرمان فاتح سپاه» (قاسم سلیمانی) که برای سرکوب وطن‌پرستان در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شد، از صحنهٴ شرارت‌های رژیم حذف شد... . . ما حکومت (خامنه‌ای) را دچار ترس و وحشتی کردیم که درک کنند که رژیم را نمی‌شود برای همیشه حفظ کرد و حفظ نخواهد شد. و نیروهای مقاومت در داخل ایران، این میهن‌پرستان شرافتمند ایرانی، قدرتمندتر از همیشه هستند و امید را برای همه کسانی که از آنها حمایت می‌کنند فراهم می‌کنند.



شما در واقع می‌توانید تأثیر تلاش‌های سال‌های گذشته را در انتخابات هفتهٔ گذشته مشاهده کنید. مستأصل‌تر از گذشته، باید تقلب را افزایش می‌دادند؛ و مردم ایران این‌را می‌دانند، همان‌طور که خامنه‌ای این را می‌داند.


از سال۱۹۷۹، هر انتخاباتی در ایران فقط در خدمت ارائهٔ یک تصویر جمهوریت، از یک دیکتاتوری دینی فاسد و بی‌رحم بوده است. انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۱ تفاوت زیادی با انتخابات قبل از آن دارد؛ در درجهٔ اول به‌این دلیل که این انتخابات در شرایطی است که رژیم دیکتاتوری دینی در شکننده‌ترین وضعیت خود از سال۱۹۷۹ به‌بعد است و چشم‌انداز بقای آن، به‌طور آشکار توسط خودی‌های رژیم زیر سؤال می‌رود و توسط مردمِ ناراضی و آزادیخواه به‌چالش کشیده می‌شود. در یک‌کلام، تعداد اندکی به‌طور واقعی به‌رئیسی رأی دادند.


این یک تحریم بود. میزان مشارکت، کم‌ترین میزان از سال۱۹۷۹ تاکنون بود که به‌معنی رد کامل رژیم و کاندیدا‌های آن بود. در واقع این یک تحریم بود و رژیم این را می‌داند. آنها می‌توانند هر رقمی را که خواستند منتشر کنند؛ اما اشتباه نکنید، میزان مشارکت‌، بسیار ناچیز بود و واقعیت این است که این «نمایش» در معرض دید همهٔ جهانیان قرار گرفت.


این انتخابات به‌شدت تحت تأثیر یک‌سری تحولات بزرگ اجتماعی از جمله خیزش‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار داشت. قیام‌هایی که شعارهای اصلی آن این بود: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» و «مرگ بر دیکتاتور»؛ این‌ها بنیانهای رژیم را به‌طور کامل متزلزل کرد. این قیام‌ها نشان‌دهندهٔ عدم امیدواری ایرانیان به‌انتخابات به‌عنوان مجرای تغییر محتوایی بود؛ و انتخابات۲۰۲۱ که به‌طور واقعی، انتصاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهورِ خامنه‌ای است این‌را ثابت کرد.


برنامه‌یی که ما اجرا کردیم هم‌چنین برای افشا کردن بی‌کفایتی اقتصادی رژیم، فساد سیستماتیک و غارت کامل ثروت کشور بود که ۸۰درصد از جمعیت را به‌زیر خط فقر رسانده است.


مردم، دیکتاتوری دینی فاسد حاکم را دشمن واقعی خود و اولین و مهم‌ترین عامل بحرانهای اقتصادی می‌دانند. یکی از متداول‌ترین شعارهای قیامهای اخیر این بوده است: «دشمن ما همین اینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست». مردم ایران باید بدانند که مسؤل این وضعیت آمریکا نیست؛ رژیم ایران است... .



بنابراین، چه چیزی در پیش است؟ مسیر پیش رو چیست؟


همان‌طور که گفتم این رژیم در ضعیف‌ترین نقطهٔ حیات ۴۰سالهٔ خود قرار دارد. ایرانیان از هر گوشه و کنار کشور می‌توانند عدم تحقق وعده‌های رژیم را ببینند. این بی‌کفایتی عظیم در زمینهٴ مدیریت کووید۱۹ هم‌چنان ادامه دارد. واکسیناسیون در ایران در پایین‌ترین سطح در جهان است؛ نه به‌دلیل در دسترس نبودن واکسن، بلکه به‌دلیل این‌که رژیم از پذیرش واکسن از آنهایی که حاضر هستند آن‌را بدهند و این دقیقاً همان چیزی است که مردم ایران نیاز دارند، خودداری می‌کند. بی‌کفایتی عظیم رژیم و تلاش برای دستیابی به‌قدرت اتمی، آن‌را حتی در میان کشورهای مسلمان منطقه مطرود کرده است.


بی‌کفایتی به‌سادگی منجر به‌نابودی کشور شده؛ باعث شده که مردم توانایی تأمین مواد غذایی و سوخت و مواد اساسی را نداشته باشند و کشور در مقابله با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله عملاً ناتوان باشد. نظام ناکارآمد است و مردم این را می‌دانند.


در رابطه با رئیسی، او رئیس‌جمهور مردم ایران نیست. وی رئیس‌جمهور خامنه‌ای است. مأموریت او روشن است. درد و رنج مردم را بیشتر کند، آنها را ارعاب کند و به‌غارت و چپاول ادامه دهد. از آخوندها و سپاه پاسداران محافظت کند.


او به‌دلیل این‌که فقط ۶۰سال دارد و بنابراین می‌تواند برای دو تا سه دههٔ آینده سردمداری کند، توسط خامنه‌ای انتخاب شده است. این به‌رئیسی زمان لازم را می‌دهد تا نفرات خودش را در مواضع مورد نظر قرار دهد و نشان می‌دهد که ولی‌فقیه می‌خواهد رئیسی وقت کافی داشته باشد تا برای مرحلهٔ بعدی رژیم آماده شود. او از سپاه و نیروی قدس برای ایجاد درگیری خارجی استفاده خواهد کرد تا توجهات را منحرف کند و به مستضعف‌نمایی ادامه دهد. او این‌چنین رفتار خواهد کرد.



این، یک پاسخ واضح را می‌طلبد، ایالات متحده باید پیش‌قدم شود تا وی را به‌خاطر جنایات علیه بشریت مورد حسابرسی قرار دهد. هر گونه مراوده با رئیسی، به‌معنای مراوده با یک قتل‌عام‌کننده است. این نه تنها غیراخلاقی است، بلکه نتیجه‌یی هم ندارد. ما باید این‌را برای متحدان خود در اروپا و آسیا نیز روشن کنیم تا آنها نیز او را مورد حسابرسی قرار دهند و اگر با این فرد که هزاران نفر از مردم کشور را در سال۱۳۶۷ قتل‌عام کرده است تعامل کنند، ما از آنها حسابرسی خواهیم کرد.


شایان ذکر است که توجیه‌گران رژیم، مدعی هستند که انتخاب رئیسی و این‌که قدرت فعلاً در دست «تندروها» است نتیجهٔ فشار آمریکا بر این رژیم است. این مزخرف است. بدیهی است که سران (رژیم) ایران به‌مدت دو دهه تغییرناپذیر و به‌سوی افراطی‌تر شدن حرکت کرده‌اند.


رئیسی نشان می‌دهد که نسل کنونی سپاه جایگزین نسل اولیه می‌شود. علاوه بر این، در حالی که رئیسی و دیگران از برجام انتقاد می‌کنند، این معامله هیچ تأثیر منفی روی ثروت آنها ندارد. بنابراین، آنها می‌توانند به‌لحاظ سیاسی معامله کنند و از مزایای بازگشت به‌برجام بهره‌مند شوند و رژیم بدون هیچ هزینه‌یی منافع حاصل از برجام را به‌جیب بزند. بنابراین، رئیسی در عین نق‌زدن به‌برجام، از آن استفاده می‌کند تا امتیازات بیشتری را از ایالات متحده به‌دست آورد، اما در نهایت، آن‌را نفی نمی‌کند و برجام راه رسیدن به‌سلاح اتمی را باز می‌کند.


اولین قدم برای ابراز علاقهٔ ما به‌مردم ایران باید با حسابرسی از ابراهیم رئیسی به‌خاطر جنایات او علیه بشریت در سال۱۳۶۷ آغاز شود. من می‌دانم در میان حضار، کسانی هستند که خانوادهٴ آنها در قتل‌عامی که رئیسی یکی از مسئولان آن بود کشته شده‌اند.


هم‌چنین، برخی از شما، عزیزان و دوستانی دارید که هم‌اکنون در اوین یا جاهای دیگر زندانی هستند و برخی، عزیزانی دارید که ناپدید شده‌اند و یا بدتر. ما هرگز هیچ‌یک از آنها را فراموش نخواهیم کرد و برای همهٔ آنها دعا خواهیم کرد.


ما باید از مردم ایران حمایت کنیم. اگر می‌خواهیم (رژیم) ایران را از دستیابی به‌سلاح اتمی بازداریم، باید به‌فشار بر این رژیم ادامه دهیم تا زمانی که رفتار آنها تغییر کند، یا اصلاحاتی در ایران صورت گیرد که به‌استقرار یک دولت دموکراتیک منجر شود. ما نمی‌توانیم پول و منافع اقتصادی به‌سمت رژیم ایران سرازیر کنیم به‌این امید که رژیم از این پول برای ایجاد وحشت و ظلم استفاده نکند. چنین تفکری، احمقانه و عقب‌مانده است.



من دعا می‌کنم ایالات متحده منابعی را که (خامنه‌ای) در اختیار دارد افزایش ندهد تا او از آنها برای تقویت حکومت دینی استفاده کند. تعامل با رژیم ایران باعث طولانی‌شدن عمر این رژیم می‌شود تا مثل دهه‌های گذشته، مردم ایران را از شرافت انسانی و فرصتها محروم کند.


من امیدوارم. دنیا طی چند سال گذشته چیزهای زیادی در مورد حکومت دینی در ایران آموخته است. این‌طور نیست که ما این حقیقت را قبلاً نمی‌دانستیم، اما می‌ترسیدیم که کاملاً با آن به‌طور جدی مقابله کنیم. در واشنگتن اجماع زیادی وجود دارد که نشان از حمایت قاطع از نظام تحریم‌هایی است که ما علیه رژیم ایران اعمال کردیم. و همان‌طور که می‌بینید، میزان تحملِ این رژیم، در سراسر جهان و حتی در اروپا رو به‌پایان می‌رود.


ما باید به‌هر شکل که می‌توانیم از مردم ایران در حالی‌که برای یک ایران آزاد و دمکراتیک می‌جنگند حمایت کنیم. کارهای بسیار خوبی وجود دارد که جامعهٔ مدنی آمریکا می‌تواند برای پیشبرد این هدف انجام دهد. این کاری است که تشکل شما به‌طور فعال درگیر آن است. مبارزه را ادامه دهید.


در پایان، مردم ایران یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت، دمکراتیک و غیراتمی خواهند داشت؛ من دعا می‌کنم که این روز به‌زودی فرا برسد. با حمایت ایرانیانی که در سراسر جهان زندگی می‌کنند و کسانی که در داخل ایران مقاومت می‌کنند، آن روز زودتر فرا می‌رسد. من به‌این هدف متعهد هستم؛ می‌دانم همهٔ شما هم متعهد هستید. خدا شما را در این مأموریت مورد لطف خود قرار دهد و شما را حفاظت کند. خدا مردم ایران را مورد عنایت خود قرار دهد. دوران امیدوارکننده‌یی است و دورانی است برای مضاعف کردن تلاش‌هایمان.


متشکرم که امروز مرا دعوت کردید. خدا شما را حفظ کند و خداوند مردم ایران را حفظ کند.



پاسخ خانم مریم رجوی


وزیر پمپئو نکات بسیار مهمی را مورد تأکید قرار دادند که یادآور مواضع قاطع ایشان در حمایت از مردم ایران در دوران وزارت است.


همانطور که ایشان تأکید کردند، موضوع اصلی در ایران «شکاف بین مردم و اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ خواهان آزادی و دموکراسی از یک‌طرف و تمامیت رژیم از سوی دیگر» است. به‌درستی تأکید کردند که «بیش از هر کس دیگر، این مردم ایران هستند که از این رژیم بیشترین رنج را کشیدهاند» و این‌که خواسته اصلی مردم ایران یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و غیراتمی است.



مطالب مرتبط


پمپئو ـ رئیسی دست در خون هزاران نفر دارد و نمی تواند طرف گفتگوی ما باشد

فاکس نیوز: تأکید مایک پمپئو به اپوزیسیون ایران بر «ادامه نبرد» علیه رژیم ایران

لطفا به اشتراک بگذارید: