ادوارد سولنس وزیر پیشین محیط‌زیست ایسلند در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

ادوارد سولنس : وقتی آزادی به‌ایران برسد، همهٔ جهان احترام زیادی را به‌خاطر فداکاریهای عظیم و پایداری‌اش، به‌آن خواهد گذاشت ـ ۲۷تیر۱۴۰۰


خانم رجوی گرامی، میهمانان محترم،


رئیسی یکی از ۴عضو باندی است که نقش جدی در اعدام دهها هزار زندانی سیاسی و مخالفان در ایران را داشتند، آن‌هم بدون ارتکاب هیچ‌گونه جرمی، در اواخر دههٔ ۱۹۸۰. به‌حق می‌توان او را جلاد (رژیم) ایران نامید.


مردم ایران به‌طور گسترده انتخابات را تحریم کردند و مشارکت در پایین‌ترین نقطهٔ خود در تاریخ جمهوری اسلامی بود. آنها طی ۴دهه آموخته‌اند که رأی‌دادن در انتخاباتی که یک نمایش فریب است بیهوده است. هر کسی که ولی‌فقیه بخواهد بالا می‌کشد؛ چون انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران فقط برای نمایش برگزار می‌شود.


متأسفانه واکنش مطبوعات غربی بسیار سرد و سست بود؛ انتخابات ریاست‌جمهوری به‌روشنی تمام نشان داد که هر گونه اصلاح در داخل حکومت مذهبی تخیلی بیش نیست؛ واقعیتی که مقاومت ایران بارها و بارها طی ۴دههٔ گذشته بر آن تأکید کرده است.


بنا به‌دلایل مبهم، رهبران سیاسی غربی تصمیم گرفتند این واقعیت را نادیده بگیرند.


کسانی که مدعی بودند، می‌خواهند عناصر به‌اصطلاح میانه‌رو را در داخل حکومت تقویت کنند، اکنون با رژیمی مواجهند که نقاب از چهره‌اش برداشته شده و رئیس‌جمهور آن جنایتکاری است که دستانش به‌خون مردم بی‌گناه آغشته است.


چنین افرادی امروز در ایران حکم‌رانی می‌کنند. آیا واقعاً انتظار داریم که کشورهای غربی به‌توافقی با آنها در مذاکرات اتمی یا هر نوعی از مذاکرات برسند؟


رژیم مذهبی به‌تحقیر کامل کشورهای دمکراتیک غربی می‌پردازد. آنها می‌خواهند هر گونه توافق سودمندی را به‌امضا برسانند، چون می‌دانند که می‌توانند به‌سادگی مفادی را که دوست ندارند بدون هیچ‌گونه عواقبی نادیده بگیرند.


به‌همین دلیل من به‌رهبران سیاسی می‌گویم: آیا واقعاً فکر می‌کنید که با یک حکومت دمکراتیک در ایران تعامل می‌کنید؟


خیر، با باندی از جنایتکاران در رأس حکومت ایران مواجهید که باید در برابر عدالت قرار گیرند.


در پایان، می‌خواهم حمایت و احترام کامل خودم را به‌شورای ملی مقاومت ایران و رهبر آن خانم رجوی ابراز کنم، به‌خاطر ایستادگی چشم‌گیر آنها در تلاششان برای برقراری دموکراسی در ایران؛ آنها اغلب به‌ناحق از سوی سیاست‌مداران غربی مورد قضاوت‌های نادرست قرار می‌گیرند.


مطمئن باشید که وقتی آزادی به‌ایران برسد، از جنبش شما یاد خواهد شد و همهٔ جهان احترام زیادی را به‌خاطر فداکاریهای عظیم و پایداری‌اش، به‌آن خواهد گذاشت.


از توجه شما متشکرم.



مطالب مرتبط


شهردار رودی جولیانی در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

سخنرانی‌های گردهمایی جهانی ایران آزاد (قسمت دوم)
لطفا به اشتراک بگذارید: