بحران بی‌آبی و سیل فاجعه‌بار محصول نابودی زیرساختهای حیاتی ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیک تاک ـ بحران بی‌آبی و سیل فاجعه‌بار محصول نابودی زیرساختهای حیاتی کشور ـ قسمت اول ـ ۲۸تیر۱۴۰۰


گفتگو با دکتر خلیل خانی از آمریکا

وضعیت آب در خوزستان را برای ما یک مقدار توضیح دهید

در خلاصه ترین کلام این یک بحران است. اگر به کل قضایا و وقایع ایران نگاه کنیم یاد قصه‌هایی که سر آخر زمان برای ما می‌گفتند می‌افتیم. از یک طرف بیماری کرونا دارد کشتار می‌کند. بی‌آبی از طرف دیگر و تظاهرات بخاطر حق و حقوقی که از طرف حکومت غاصب پرداخت نشده است. گرانی و بی‌نانی را هم باید به آن افزود.بحران بی‌آبی و سیل فاجعه‌بار محصول نابودی زیرساختهای حیاتی ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

اما این فقط از دست یک رژیم جنایتکار بر‌می‌آید که پر آبترین استان ایران را به بی‌آبترین استان کشور تبدیل کند که ۱۱ شهر آن در حالت بحران آب باشند. ۷۰۰ روستا که در کنار رودخانه زندگی می‌کنند آب شرب نداشته باشند. این واقعا وقاحت بار است برای حکومتی که در این ۴۰سال کاری جز شارلاتان بازی و دزدی و غصب ثروت مردم نداشته است.

دلیل اصلی اینکه خوزستان به بی‌آبی دچار شده سدهای بیشماری است که سپاه تروریستی پاسداران در قسمت های مختلف خوزستان احداث کرده است. همینطور که آبها را با تونلها به استانهای مرکزی برای صنایعی که جای آنها در آن استانها نبوده منحرف کرده اند. مانند استان اصفهان و یزد و کرمان.

تونلی که در حال احداث آن هستند بشت آباد. بحران زیست‌محیطی که بوجود آورده اند در دنیا بی‌نظیر است. خوزستان را تبدیل کردند به انبار ریزگرد و بیابان زایی. زمینهای آنجا را شور کرده‌اند. نخلستانها را از بین برده‌اند. الان آبی که در آنجا هست را اگر به گیاهانشان بدهند گیاهان خشک خواهد شد زیرا آب بی‌اندازه شور است.

سرتا پای این قضایا را نگاه کنیم می‌بینیم که سومدیریت به این سادگی نیست. بله راه حل فنی وجود دارد ولی آیا این رژیم این خواست را دارد که راه حلهای فنی صورت بگیرد. در استان خوزستان ۸ رودخانه وجود دارد که ۱۷۰ سد روی آنها احداث شده است. ۴تای آنها روی کارون احداث شده است. آب را ذخیره کرده‌اند برای مصارف خودشان که عمدتا در دست سپاه است.

سد سازی در دست سپاه پاسداران است. منافعی که از این سدسازی بدست می‌آید به جیب سپاه پاسداران و بیت خامنه‌ای می‌رود. بنابر این موضوع در بی‌آبی و کم آبی نیست. موضوع غارت حق‌آبه مردم است. رژیمی که در این ۴۰ سال حق مردم ایران غارت کرده و جواب اعتراض مردم را با سرکوب داده است.

تیک تاک ـ افزایش قیمت نان، ربودن قوت لایموت از سفره‌های مردم ـ قسمت دوم


گفتگو با میثم ناهید


مطالب مرتبط


انعکاس گردهمایی ایران آزاد در رسانه‌های آمریکایی ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تا ولایت فقیه هست، مشکل آب حل نخواهد شد
لطفا به اشتراک بگذارید: