اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

اینگرید بتانکور -کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا- ۲۹تیر۱۴۰۰


خیلی ممنونم. همان‌طور که همهٔ شما را مشاهده می‌کنم، به‌ویژه نگرش برای حل مسائل، و سخنان شما را می‌شنوم، من تحت تأثیر اختلاف و اهمیت بین این زن هستم که یک رهبر واقعاً استثنایی است، برخوردار از شجاعت و عزم و اراده، پرچم برافراشتهٔ مقاومت، دموکراسی، انتخابات عادلانه، حقوق‌بشر، حاکمیت قانون یا برابری جنسی. و آن فرد دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رسماً تعیین‌شدهٔ (رژیم) ایران که پس از یک انتخابات ساختگی به‌قدرت رسید و با کم‌ترین میزان حضور در یک انتخابات قلابی، مورد تمسخر قرار گرفت. انتخاباتی که تحت سرکوب شدید انجام شد؛ در آن زنان، اقلیت‌های مذهبی و مخالفان از کاندیداتوری منع شدند. انتخاباتی که (در جریان آن) شهروندان را مرعوب کرده و روزنامه‌نگاران را بازداشت می‌کردند تا مانع مطلع‌شدن آنها در مورد این فرد شوند. رئیس سابق دادگستری (رژیم) ایران، معروف به جلاد. جلاد به‌خاطر جنایاتش علیه بشریت: قتل‌عام از ۱۳۶۷ تا به‌امروز، ناپدید شدنهای اجباری و شکنجه‌ها. پاسخ ابراهیم رئیسی به جلاد بودن خودش وقتی از او در مورد دست‌داشتن در این قتل‌ها سؤال شد، این بود که باید به‌خاطر آنها ستایش شود و بعد به‌کار خود افتخار کرد.



در مقابل، مریم رجوی امسال پیروزی چشمگیر دیگری در برابر مصونیت از مجازات کسب کرد.


با محکومیت دیپلمات (رژیم) ایران اسدالله اسدی، به‌دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سالانهٔ ۲۰۱۸ در ویلپینت پاریس، جایی که بسیاری از ما کشته می‌شدیم. این یک تضاد محض است که شاهد آن هستیم. به‌همین دلیل ما مقاومت ایران را تحسین می‌کنیم و این همان چیزی است که ما را سال به‌سال بر آن می‌دارد تا بیاییم و به‌همهٔ شما بپیوندیم و عزم خود را برای مبارزه در کنار شما با دیکتاتوری حاکم بر ایران بدون توجه به‌نقابی که بر چهرهٔ خود می‌زند، اعلام کنیم. احمدی‌نژاد، روحانی یا رئیسی، همهٔ آنها یکی و مشابه هستند. همهٔ آنها بخشی از این هیولای خونخوار هستند که در تاریخ نشسته و با تحقیر ارزش‌هایی که وجه مشترک همهٔ ما است، فکر می‌کنند که در درازمدت برنده خواهند شد، چون می‌توانند با دروغ و لاف‌زدن، خود را از مهلکه بیرون ببرند. با اختلافات موجود بین ما بازی کنند، با دولتهای ما که می‌آیند و می‌روند بازی کنند، و با تناقض استراتژی‌های کوتاه‌مدت ما که گاهی اوقات می‌خواهیم با آنها مقابله کنیم و گاهی سعی در مذاکره با آنها داریم. آنها تا حدی در این‌باره درست فکر می‌کردند، اما دیگر نه؛ زیرا آنها پیشاپیش شکست‌خورده‌اند و می‌دانند که پیروز نخواهند شد.



پایان آنها در اینجاست. دارای نام و چهره است. نام، نام هر اشرفی است و چهره، چهرهٔ توست،


مریم رجوی. به‌دلیل همین سرمشق مقاومت و عزم راسخ است که جوانان در ایران شهامت ایستادن در مقابل این رژیم آدمکش را یافته‌اند و تصاویر خامنه‌ای را در روشنایی روز می‌سوزانند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند و حق خود را با به‌خطر انداختن جان خود طلب می‌کنند. این دختران و پسران جوان هیچ‌گاه از شناخت بهتری برخوردار نبوده‌اند. آنها در زیر استبداد و در این جهنم به‌دنیا آمده‌اند و تمام عمر، تحت سرکوب زندگی کرده‌اند. این در گذشته امری عادی بود، اما آنها ندای شما را شنیدند. شما آنها را بیدار کرده‌اید و افق جدیدی را به‌آنها نشان داده‌اید. شما اشرفی‌ها اندوختهٔ منابع ملتی هستید که نسل جدید می‌تواند از آن دربارهٔ گذشتهٔ خود یاد بگیرد. خاطرات زندگی شما برای جوانان ایرانی روایت می‌کند که چگونه آنها از آینده محروم شدند، چگونه پس از سرنگونی دیکتاتوری شاه، آخوندها جنگ را برای نسل بزرگ‌تر آنها به‌ارمغان آوردند و ایرانیان را به‌بردگی کشاندند. این خاطره، زندگی فردی و جمعی شما یک حقیقت است، حقیقتی که مردم را آزاد می‌کند. شما حافظ چنین حقیقت گران‌بهایی هستید که حاکمان سعی در پاک‌کردن و بازنویسی آن داشته‌اند. آنها می‌توانند در صفحات کتاب‌های تاریخ دخالت کنند، می‌توانند رد گورهای دسته‌جمعی را که از جنایات آنها صحبت می‌کنند پاک کنند، حتی می‌توانند مردم را با شکنجه یا با تطمیع مجبور کنند که به‌زندگی خود تسلیم شوند. اما هرگز، هرگز در رام‌کردن قلب‌های سرکش شما موفق نمی‌شوند. چرا که شما ارتش مقاومت و مبارزان آزادیخواه ایران هستید. زخم‌ها و جراحات شما، دردها و اشکهای شما، سپری در مقابل شرارت است.



همان‌طور که فتوای خمینی را برای به‌اجرا گذاشتن هر پروندهٴ گزارش‌شده در سال۱۳۶۷ بازخوانی می‌کردم،


یک‌بار دیگر از جنون محض موجود در آن تکان خوردم. او به زیردستان خود می‌نویسد، امیدوارم شما با این خشم و کینهٴ «انقلابی» خود، رضایت خداوند متعال را کسب کنید. او خواهان آن می‌شود که درنگ نکنند، تردید نکنند و نگران جزییات نباشند. او از جلادان خود می‌خواهد که به سبعانه‌ترین شیوه عمل کنند. این بیان یک ذهن دیوانه و بی‌رحم است که از زیردستان خود به‌نام خدا خواستار نفرت و کشتن و خشونت است و به‌مقامات منصوب‌شده‌اش دستور می‌دهد که مانند حیوانات وحشی، قوانین خود را بدون تردید نقض کنند و بدون تردید شرارت پیشه کنند و با نادیده‌گرفتن جزییات، مجریان خود را به‌درون یک مارپیچ وحشت و رفتار سادیستی غیرانسانی سوق می‌دهد. جوهرهٴ این رژیم همین است. برای مقابله با غیرانسانی کردن، شما خود را به‌اصیل‌ترین احساسات انسانی مجهز کرده‌اید. با عشق و برادری، با همبستگی و شفقت، با امید و شادی. تمام آنچه من شخصاً شاهد آنها بوده‌ام، هنگامی که در کمپ شما و در میان شما بودم. شما یک ارتش هستید، لباس فرم می‌پوشید و جمعی زندگی می‌کنید. اما آنچه شما را در کنار هم نگه می‌دارد، نفرت، ترس یا خشم، انتقام و وحشی‌گری نیست، بلکه عطش بزرگ برای عدالت و حقیقت و آن قدرت عظیم و تغییر دهندهٔ عشقی است که به میهن خود دارید. چون جوانان ایرانی این‌را درک می‌کنند، دنبال شما می‌آیند.



چون چهرهٔ زنی رنج‌دیده وجود دارد که تسلیم نمی‌شود. چهره‌یی که نشان‌دهندهٔ قدرت و نیکی در کشوری از هم‌گسیخته در برابر چهره‌های شیطانی آخوندهاست.


همان چیزی که امروز ایرانیان در آرزوی آن هستند، پایان این کابوس. به‌خاطر شما اشرفی‌هاست که مردم در مناطق مختلف ایران خود را سازماندهی می‌کنند. آنها می‌خواهند برای گذار به‌آن دموکراسی که مریم رجوی به‌آنها قول داده آماده باشند. فداکاریهای هر یک از شما، هر قطره خون و عرق، هر ابراز امیدواری و محبت، هر تلاشی که برای زنده‌ماندن انجام داده‌اید، ثمری به‌بار آورده است. هیچ‌چیز از دست نمی‌رود. هر کلمه‌یی شکوفا می‌شود. شما پایان استبداد هستید. هر کدام از شما کلید آزادی است. ما در اینجا با شما هستیم و فکر نمی‌کنیم که هر یک از ما بتواند کاری بهتر یا بزرگ‌تر یا تعیین‌کننده‌تر از شما برای سقوط دیکتاتوری انجام دهد. ولی ما با علم به این موضوع اینجا هستیم که می‌دانیم شما برای بقای ایران و حیات دوبارهٔ آن غیرقابل جایگزین و غیرقابل صرف‌نظر کردن هستید. با تحسین شما و با ایمان به‌پیروزی شما، ما می‌خواهیم دستآوردهای شما را تقویت کنیم؛ انتخاب قهرمانانهٴ شما را ارج بگذاریم و در کنار شما باشیم. زیرا اکنون زمان پیشروی با گام‌های فاتحان است تا این‌که شما به‌پیروزی برسید. متشکرم، مریم. متشکرم اشرفی‌ها. از شما بسیار متشکرم.



مطالب مرتبط


کنفرانس جهانی ـ اعلام حکم دادگاه آنتورپ ـ اینگرید بتانکور – کاندیدای ریاست جمهوری کلمبیا (۲۰۰۲)

بیانیهٔ ارائه شده ‌اینگرید بتانکور، ازشاکیان خصوصی به دادگاه بلژیک به‌خاطر توطئه تروریستی علیه گردهمایی مقاومت

 
لطفا به اشتراک بگذارید: