زاماسوازی دلامینی ماندلا، اد دو توئن، رانجانا کوماری، سوزانا مدینا در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

سخنان زاماسوازی دلامینی ماندلا ـ آفریقای جنوبی در گردهمایی جهانی ایران آزاد ـ ۳۰تیر۱۴۰۰


خانم رجوی، خانم‌ها و آقایان،


واقعاً مایهٔ خوشحالی و افتخار است که امروز با شما صحبت می‌کنم. در همبستگی با زنان ایران در مبارزهٴشان برای احقاق حقوق پایه‌یی و بنیادی بشر و حقوق زنان، برای همهٔ ما مهم است که به‌خاطر بسپاریم و از آن نیرو بگیریم که به‌رغم ناملایماتی که در نبرد مقدس خود برای تأمین حقوق مسلم بشری خود با آن روبه‌رو هستیم، تسلیم شکنجه، خشونت و بربریتی که بر ما وارد آمده، نشده و نخواهیم شد. درست مانند زنانی که در تاریخ مبارزات آزادیبخش علیه آپارتاید آن‌را تجربه کرده و در معرض آن قرار گرفته‌اند. معمولاً این مردان هستند که به‌عنوان قهرمان به‌جهانیان معرفی می‌شوند، اما اغلب این زنان بودند که از ایدهٴ کارزارهای مردمی استقبال می‌کردند و مدتها قبل از بهبود شرایط، به‌خاطر اعتراض به‌زندان می‌افتادند. زنان در کنار رفقایشان، در مبارزه برای عزت، برابری و آزادی، در معرض خسارات غیرقابل تصور، تحقیر، بازجویی و بازداشت، توقیف، حبس خانگی و قتل قرار گرفتند. تحت دیکتاتوری حاکم بر ایران، قادر به‌تحصیل در مدرسه نیستند، نمی‌توانند کار کنند مگر این‌که اجازهٔ همسرشان را داشته باشند و هر زمان که در اجتماع هستند مجبور به‌داشتن حجاب هستند. این در حالی است که زنان ایرانی در خط مقدم انقلاب قرار دارند و گزارشی که توسط سی.بی.سی. کانادا در مارس۲۰۱۹ با عنوان «انقلاب به‌سرقت رفته: زن ایرانی۱۹۷۹» پخش شد، روی این موضوع متمرکز بود که چگونه رژیم به‌زنان ایران خیانت کرده.


تنها چند هفته بعد از به‌قدرت‌رسیدن خمینی، زنان ایرانی راهپیمایی کردند تا خشم خود را نسبت به‌رژیم جدید نشان بدهند، رژیمی که دیگر به‌نظر می‌رسید علیه آنها باشد.



فریاد تجمعی که ۱۰هزار زن ایرانی را در ۸مارس۱۹۷۹ در خیابانهای تهران گردهم آورد، این بود: ما انقلاب نکردیم تا به‌عقب برگردیم.


زنان از حمایت اپوزیسیون اصلی، مجاهدین خلق برخوردارند که خودشان مسلمان هستند، ولی در خط مقدم دفاع از حقوق زنان برای انتخاب پوشش قرار دارند. سرکوب زنان در ایران نهادینه شده است. قوانین آخوندها برای سرکوب، تسلیم، تحقیر، بدرفتاری، تضعیف و سلب عزت زنان ایران به‌کار گرفته شده، درست مثل کاری که آپارتاید با زنان سیاهپوست آفریقای جنوبی کرد؛ قتل‌عام۳۰۰۰۰ زن و مرد جوان که به‌دلیل اعتقادات سیاسی خود علیه نظام کشته شدند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که چنین اقدامات پلیدی را علیه این همه جان‌باختگان محکوم کند. آنها باید از همه در برابر این رژیم وحشی حمایت کنند. ما باید از زنان و مردان شجاعی قدردانی کنیم که جان خود را در معرض خطر از جانب این نظام قرار داده‌اند. شورای ملی مقاومت ایران به‌رهبری رئیس‌جمهور برگزیدهٴ آن آآنآن خانم مریم رجوی، اپوزیسیون مردم ایران در مقابل رژیم حاکم است. این یک ائتلاف چهار دهه‌یی از نیروهای دمکراتیک است که در برابر فاشیسم آخوندها پایداری کرده است. خانم رجوی از یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی برای آینده ایران حمایت می‌کند. این طرح چشمگیر بر حاکمیت مردم که بر اساس حق رأی همگانی بنا نهاده شده تصریح می‌کند و از آزادی‌های اجتماعی، مذهبی و سیاسی حمایت می‌کند، خواهان عدالت برای کسانی است که با شکنجه یا اعدام قتل‌عام شده‌اند، برابری جنسی را تضمین می‌کند، استقلال قوه قضاییه را اتخاذ می‌کند و فرصت‌های برابر در یک اقتصاد بازار آزاد تجاری ایجاد می‌کند و یک ایران غیراتمی و هم‌چنین حفاظت از محیط‌زیست را میسر می‌کند.


رژیم حاکم بر ایران باید به‌دلیل جنایات شنیع علیه بشریت مورد حسابرسی از سوی دولتهای جهانی و سازمان‌ملل قرار گیرد. اکنون زمان آن فرا رسیده که ابراهیم رئیسی را به‌خاطر نقشش در قتل‌عام مجاهدین خلق و سایر زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ حسابرسی کنیم. اکنون زمان سکوت و بی‌عملی نیست. ما باید به‌اتفاق، راه شما را به‌جلو پیش ببریم و به یک هم‌صدایی جمعی علیه رژیم ایران برای آزادی و سعادت این نسل و نسل بعدی دست پیدا کنیم. همان‌طور که مادربزرگم اظهار داشت: «دیگر چیزی نیست که بتوانم انجام بدهم. هیچ‌کاری نیست که دولت با من نکرده باشد و درد و رنجی نیست که نشناخته باشم». او به‌عنوان مادر ملت، قدرت و روحیهٔ شکست‌ناپذیری علیه نظامی بی‌رحم، نژادپرست و سرکوبگر را از خود نشان داد.


در پایان، آنچه سعی کردم بر آن تأکید کنم این است که اگر ما زنان می‌خواهیم به‌اتفاق هم برای برقراری حقوق‌بشر و برابری، تغییرات قابل توجهی را ایجاد کنیم، تنها در صورتی می‌توانیم به‌این مهم دست‌یابیم که تغییرات اجتماعی قابل توجه گسترده، سیستماتیک و ساختاری در جامعه ایجاد کنیم. و این مستلزم یک تغییر پایه‌یی در سیستم اجتماعی و سیستم اعتقادی ما است.


از شما متشکرم.



اددو توئن بنیانگذار فوروم زنان برای اقتصاد و جامعه


انتخابات اخیر ایران بدترین عواقب را می‌تواند در پیش داشته باشد، چون همین فرد بدترین وقایع را در گذشته خلق کرده است. چگونه حکومتی که دختران جوان، زنان و زنان باردار را به‌قتل رسانده می‌تواند امروز در برابر چشمان جهانی که واکنشی ندارد، رئیس‌جمهوری را انتخاب کند که حقوق‌بشر را پایمال می‌کند؟


وقتی می‌دانیم که بشریت شامل ۵۰درصد زنان و ۵۰درصد مردان می‌شود، چگونه کسانی که می‌خواهند این نیمه زنانه را کنار بزنند می‌توانند کشوری را رهبری کنند؟


بلحاظ علمی ثابت شده که زنان کمتر از مردان تمایل به جنگ و خشونت دارند و خواهان برقراری جهانی در صلح و آرامش با همکاری مردان هستند. زنان خواهان یک زندگی عادی می‌باشند. آنها می‌خواهند زندگی، زندگی خودشان و کشورشان را تبدیل کنند به نه یک صحنه جنگ، بلکه به صحنه زندگی مملو از عدالت همراه با روابط عادی با دیگران.


جنایتهای گذشته و جنایتهایی که هنوز هم از آن می‌ترسیم نمی‌توانند چنین روابط عادی‌ای را که هم زنان هم اکثریت مردان آرزوی آنرا دارند، ایجاد کنند. باید در برابر چنین وضعیتی که جهان شاهد آن است شدیداً اعتراض کرد. نمی‌توانیم به این دلیل که این وقایع در نزدیکی ما رخ نمی‌دهند، به آن بی‌اعتنا باشیم.


زنان ایرانی شجاع و باهوش هستند. مثل همه زنان جهان، آنها خواهان کار کردن و زندگی در یک شرایط عادی هستند.


در قیام ۹۸ آنها این شجاعت را داشتند که در برابر دادگستری تجمع کنند و از مقامات حساب بخواهند. آنها با شجاعت پستهایی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند. چه کسی می‌تواند به خود اجازه دهد که اینچنین آنها را آزار بدهد؟ آنها را از زندگی، صحبت، خنده، بچه‌دار شدن، داشتن شغل دلخواه و کمک به ثبات کشورشان و هم‌چنین ثبات جهان منع کند؟


وقت آن رسیده که واکنش داشته باشیم. ما شهروندان این جهان، ما زنان این جهان باید خانم رجوی را در مبارزه‌اش همراهی کنیم. نمی‌توانیم چشمانمان را ببندیم، حق نداریم بی‌اعتنا باشیم.



رانجانا کماری ـ مبارز حقوق زنان ـ هند


خانم رجوی عزیز، دوستان عزیز. ما امروز اینجا هستیم تا به‌اجلاس جهانی ایران آزاد۲۰۲۱ بپیوندیم و حمایت خود را از مردم ایران و جنبش مقاومت شما ابراز کنیم.


این رویداد، زمانی رخ می‌دهد که آخوندها رئیس‌جمهور جدیدی را انتصاب کرده‌اند. ابراهیم رئیسی عضو هیأت مرگ بود که هزاران زندانی سیاسی را در سال۶۷ به‌پای چوبه‌های دار فرستاد.


ولی امروز من می‌خواهم طرف مقابل این استبداد را به‌شما بگویم که همانا مقاومت شکوفای اپوزیسیون ایران و قدرت زنانی است که پایداری کردند و پرچم آزادی را در سراسر ایران و در کنار رهبر شجاعشان برافراشته نگاه داشتند. به‌چنین رهبری درود می‌فرستم.


برنامهٔ ۱۰ماده‌ای مریم رجوی دربارهٔ آزادی‌های زنان و برابری، همان ایران فردا است که من به‌طور کامل از آن حمایت می‌کنم. این برنامه‌یی است علیه ۴۰سال قوانین زن‌ستیزانه که در ایران حاکم بوده است. این برنامه شامل احترام به‌آزادی‌ها و حقوق بنیادین، برابری در مقابل قانون، شرکت برابر در رهبری سیاسی و حوزه اقتصادی، از بین‌بردن خشونت (علیه زنان) و لغو قوانین شریعت آخوندی است.


خانم رجوی یک‌بار در یکی از کنفرانس‌های زنان اشاره‌یی کردند که به‌خوبی به‌یاد دارم و آن این‌که تجربه جنبش مقاومت ایران روشن ساخته که شکست‌دادن طلسم نابرابری غیرممکن است، مگر با جهشی رو به‌جلو، به‌این معنی که زنان ذی‌صلاح بایستی مسؤلیت‌های رهبری را بدون ذره‌یی نگرانی برعهده گیرند. هژمونی زنان در مقاومت ایران، به‌عنوان یک الگوی ساختارشکن برای تغییر است که راه را برای مسؤلیت‌پذیری زنان در همهٔ زمینه‌ها هموار کرد.


در نتیجه، آنها موفق شدند ارزش‌های والایی را کسب کنند و بر یک فرهنگ عقب‌مانده و ارتجاعی فائق بیایند. به‌جای ناامید شدن، آنها یاد گرفتند که برای باز کردن مسیر پیروزی کمک‌کار و از خود گذشته باشند.


در این مسیر، زنان مقاومت توانمندی شگفتی برای ایثار کسب کرده‌اند. به‌همین دلیل، آنها موفق شده‌اند امور کمپ اشرف را که من شخصاً از آن دیدار کرده‌ام، مدیریت کنند. من به‌ساکنان اشرف درود می‌فرستم که درگیر سخت‌ترین نبردها هستند و امروز آنها همهٔ موانع پیش روی خود را در مسیر رسیدن به‌یک ایران آزاد از میان بر می‌دارند.


وقتی شما زن‌ستیزی آخوندها را هدف قرار می‌دهید، قلب ایدئولوژی آنها را نشانه رفته‌اید. به‌این دلیل مهم است که از خانم رجوی و زنان ایران حمایت کنیم. ولی هیچ‌چیز مانع ارادهٴ یک ملت برای ایجاد تغییر نخواهد شد. پس بار دیگر، شانه به‌شانهٔ زنان کانون‌های‌شورشی در ایران و با خانم رجوی، تکرار می‌کنم: حاضر، حاضر، حاضر.



سوزانا مدینا ـ قاضی دادگاه عالی آرژانتین


وضعیت عمومی حقوق‌بشر در ایران، از جمله حقوق و آزادی‌های زنان، یکی از نگرانی‌های بزرگ جامعهٔ جهانی است.


بحران اقتصادی، پاندمی ایجاد شده توسط ویروس کرونا، مکانیسم‌های ضعیف عدالت و کمبود یا عدم پاسخگویی، منجر به‌مصونیت از مجازات، تداوم نقض‌های موجود و افزایش تهدید نقض حقوق‌بشر برای همه، به‌ویژه برای زنان، خواهد شد.


نبود سازوکار مطابق قوانین بین‌المللی برای پاسخگویی و جبران خسارات وارده در زمینهٴ اعتراضات نوامبر۲۰۱۹ (آبان۹۸)، نمونهٴ بارزی است و موضوع نگرانی است.


معترضان، مدافعان حقوق‌بشر، وکلا و مبارزان جامعهٔ مدنی هم‌چنان مورد ارعاب، تهدید و تعقیب قرار می‌گیرند؛ با بازداشت‌های خودسرانه و به‌طور خاص با یک روند قضایی کاملاً غیر روشن و غیرشفاف.


بسیاری از این قربانیان زنانی هستند که بدون در نظر گرفتن حقوق آنها مورد تهدید، زندان، شکنجه، تعرض و مجازات اعدام قرار گرفته‌اند، آن‌هم فقط به‌دلیل تظاهرات به‌نفع حقوق‌بشر و دفاع از حقوق زنان دیگر و شهروندانی که از قوانین زن‌ستیزانه (رژیم) امتناع می‌ورزند.


نقض سیستماتیک این حقوق توسط حکومت، جرایمی است که عزت و آزادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اینها جنایاتی علیه بشریت هستند و ما به‌عنوان حقوقدانها وظیفه داریم که در برابر جامعهٔ بین‌المللی آن‌را تقبیح کنیم و به‌ساختن یک ایران آزاد، برابری‌طلب، دمکراتیک، غیرکلیشه‌یی، ضدتبعیض جنسی و مبتنی بر احترام به‌حقوق‌بشر برای همه، به‌ویژه حقوق زنان کمک کنیم.


شما از همبستگی من برخوردار هستید و امیدوارم که به‌زودی هم‌دیگر را ببینیم. بسیار ممنونم از این‌که مرا دعوت کردید که در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کنم.



مطالب مرتبط


اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی تد کروز، جان کورنین، تام تیلیس، ریک اسکات، رابرت منندز و جین شهین

 
لطفا به اشتراک بگذارید: