فیلیپ گوسلن، ژان میشل کلمان، فلورانس برتو، برونو ماسه در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

سخنان فیلیپ گوسلن- نایب‌ رئیس کمیسیون قوانین در مجلس ملی فرانسه در گردهمایی جهانی ایران آزاد ـ ۳۰تیر۱۴۰۰


دوستان عزیز ایرانی، خانم رئیس‌جمهور،


مایه شعف بسیارم است که امروز به شما خانم رئیس‌جمهور و به مردم ایران درود بفرستم. بدانید که در این آخر هفته که گردهمایی جهانی برای ایرانی آزاد برگزار می‌شود، فرانسویان و نمایندگان مجلس فرانسه در کنار شما هستند. من از جلو مجلس فرانسه و به‌نام مردم فرانسه با شما صحبت می‌کنم. می‌خواستم حمایت تام و تمامم را نثارتان کنم، حمایت تام و تمام، در حالی‌که فقط چند هفته از انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌گذرد، رئیس‌جمهوری که تفاوتهایی با سایر رؤسای جمهور دارد.


وی مسئولیت سنگینی در قتل‌عام سال۶۷ بر دوش دارد. هم‌چنین مسئولیت سنگینی در کشتارهای ۹۸ دارد. انتخاب وی امری بی‌خطر نیست. جامعه جهانی باید واکنش نشان دهد. به همراه بیش از ۶۰ نماینده مجلس فرانسه، درخواست می‌کنم، درخواست می‌کنیم از وزارت امور خارجه و از نخست‌وزیر فرانسه و سایر کشورهای اروپا و جهان و از جامعه جهانی که برای سیاست دیگری در قبال ایران متحد شوند. این کشور امروز رنجهای زیادی را متحمل می‌شود، به‌خصوص مردم آن‌که از شرایط اقتصادی ناهنجاری رنج می‌برند که موضوعات بهداشتی و بیماری آنرا تشدید کرده.


شایان اهمیت است که جامعه جهانی اقدام کند و در یک عمل ضربتی تا جایی که امکان دارد از طرحی که به جامعه جهانی ارائه شده و از خانم رئیس‌جمهور رجوی حمایت کند. بنابراین، امروز بار دیگر به‌نام مردم فرانسه و به‌نام دوستان فرانسوی که در اینجا دارید تکرار می‌کنم و بار دیگر به مردم ایران می‌گویم آفرین، ادامه بدهید. به آنچه هستید افتخار کنید و فردا ایران آزاد و دمکراتیک خواهد شد و در آن روز مردم ایران سرنوشت خود را در دست خواهند گرفت.



ژان‌میشل کلمان، عضو کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه


خانم رجوی عزیز،


دوستان عزیز مقاومت ایران،


به‌عنوان یک نماینده مجلس فرانسه، عضو گروه آزادی و سرزمین، با شما صحبت می‌کنم، دو کلمه‌ای که برای جنبش شما آشنا هستند.


در حالی در گردهمایی سالانه برای دموکراسی در ایران شرکت می‌کنیم که می‌دانیم وقایع سیاسی مهمی در کشور تان رخ داده است. انتخاباتی که قدرت را به یک رئیس‌جمهور فوق‌محافظه‌کار داده است، اسلام‌گرایان حاکم در تهران کسی را رئیس‌جمهور کرده‌اند که برای کسانی که وقایع کشور تان را از مدتها قبل دنبال می‌کنند بسیار شناخته شده است: ابراهیم رئیسی.


ابراهیم رئیسی چهره شاخص دستگاه سرکوب حکومت آخوندها از روز اول بوده است. . رئیسی در همه جنایتها شرکت داشته، از اعدامهای دستجمعی مخالفان در سالهای ۸۰، به‌خصوص کشتار دهها هزار زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ (۶۷) که خاطرات شومی بر جا گذاشت تا سرکوب خونین تظاهرات نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸).


رئیسی همواره در جلو صحنه بوده. فکر می‌کنم حضور مستمر او در دستگاه سرکوب دلیلی است بر ترفیع مقام او تا پست ریاست‌جمهوری اسلامی و این باید مورد توجه و موضوع نگرانی ما باشد. با انتصاب وی در رأس دولت، ولی‌فقیه، علی خامنه‌ای، نقشه راه خود را برای ماههای آینده برملا می‌کند: تشدید اقدامات سرکوبگرانه در داخل کشور و رفتاری متجاوزتر در صحنه بین‌المللی، به‌طور خاص علیه کشورهای منطقه که مورد تهدید سیاست کشورگشایی رژیم ایران هستند و با حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه که شعبه‌های آن برای ما به‌خوبی شناخته شده‌اند.



با این‌حال من فکر می‌کنم که نقطه مثبت این گرایش به افراط، برملا کردن چهره فاشیسم مذهبی و واقعیت حکومت آخوندها است.


بدین ترتیب و همان‌گونه که ایرانیان در سالهای اخیر در شعارهایشان در تظاهراتهای خود تکرار می‌کردند، بازی اصلاح‌طلبان مهربان علیه محافظه‌کاران بدجنس تمام شده است. دنیای آزاد، اروپا و به‌طور خاص فرانسه باید قاطعانه خواهان پایان تجاوز به حقوق‌بشر و پایان دادن به دخالت‌های منطقه‌یی آخوندها باشند، و هم‌چنین آزادی گروگانهای غربی، از جمله برخی از هموطنان فرانسوی ما که از سال‌ها پیش به ناحق زندانی شده‌اند. تحولات ۳دهه اخیر نشان داده است که فقط قاطعیت نتیجه می‌دهد.


در روند منطقی اوضاع بر این عقیده هستم که کشورهای دمکراتیک باید حساب کنند روی ایرانیانی که همیشه در مبارزه‌یی قابل تحسین برای یک جمهوری دمکراتیک بوده‌اند، و شما خانم (رجوی) به همراه کسانی که در اطراف شما هستند، الگوی این مبارزه هستید.


در این راستا، من البته از طرح ۱۰ ماده‌ای شما برای یک ایران آزاد حمایت می‌کنم. درودها و همبستگی و حس جمهوریخواهی من به همراهتان می‌باشد.


از شما متشکرم


فلورانس بروتو - شهردار منطقهٴ ۵ پاریس


خانم رئیس‌جمهور،


خانمها و آقایان منتخبان و پارلمانترها،


دوستان مقاومت، به‌خصوص ساکنان اشرف در آلبانی که بطور خاص در ذهنم جا دارید،


خانمها و آقایان،


برای من مایه خوشنودی زیاد است که در این گردهمایی سالانه شرکت می‌کنم که همه حامیانی که شما را در مبارزه‌تان همراهی می‌کنند را گردهم آورده. هیچ‌کس و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع این گردهمایی شود.


دیپلمات رژیم و سه همدستش که تلاش کردند این گردهمایی را در سال۲۰۱۸ نابود کنند به ۱۸ تا ۲۰سال زندان محکوم شدند.


در تاریخ ۲۸خرداد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شد تا جهت‌گیری دولت در ۴سال آینده را تعیین کند. البته من فکر نمی‌کنم که آنها بتوانند ۴سال سر کار بمانند.


متأسفانه تمام شواهد حاکی از این است که تأیید ۷ نامزد از نزدیک به ۸۰۰ نامزد ثبت‌نام کرده رنگ و بویی از گشایش نداشت. حذف افرادی مثل سرتیپ پاسدار علی لاریجانی که در رأس قوه مقننه بود، پایه‌های حکومت استبداد را تضعیف کرده و به شکل بی‌سابقه‌ای جنگ گرگها را در رأس دیکتاتوری تشدید می‌کند.



با برجسته کردن ابراهیم رئیسی و رفتن پشت وی که جلاد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ است، حکومت سمت و سوی انقباض و تشدید سرکوب می‌گیرد.


رئیسی کارنامه قابل توجهی در دستگاه حکومتی دارد. در سال۶۷ وی عضو کمیسیون مرگ در تهران می‌شود که هزاران زندانی سیاسی را قتل‌عام کرد. آمریکا و اروپا رئیسی را به‌دلیل نقش وی در اعدام‌ها، در تجاوز به حقوق‌بشر و در قتل‌عام زندانیان سیاسی، تحریم کرده‌اند. هیچ خیری از این انتخابات برای مردم ایران متصور نیست. مردم ایران شایسته بهتر از این هستند و به همین خاطر شما دهها سال است که در حال مبارزه هستید.


در نقطه مقابل حکومت مذهبی، شما راه‌حل یک حکومت دمکراتیک غیرمذهبی را ارائه می‌دهید که در آن حاکمیت مردم در چارچوب یک جمهوری چندحزبی با انتخاب مستقیم پیاده می‌شود. این اولین محور از برنامه ده ماده‌ای شماست که به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر استناد می‌کند و به برابری کامل زن و مرد ویک قضاییه مستقل بر پایه اصل برائت و حق دفاع فرامی‌خواند. این طرح هم‌چنین دفاع از حق اقلیتها، حفاظت از محیط‌زیست، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری منطقه‌یی و بین‌المللی را در بر می‌گیرد. این برنامه را شما در شورای ملی مقاومت تهیه و تدوین کرده‌اید که شامل تمایلات گوناگون می‌باشد و سیمایی از حکومت آینده است.


زنان و مردانی در اطراف شما هستند که طرح‌های قوی برای این کشور زیبا دارند و به‌طور لاینقطع در تمام زمینه‌ها مبارزه می‌کنند تا مشعل امید و اراده پیروزی را حفظ کنند. بسیاری از آنها بهای این اراده را با جان خود داده‌اند و ما باید همواره خاطره همه این قربانیان را گرامی بداریم.


در آخرین دیدارم از اشرف در آلبانی من از موزه‌ای که به یادبود ۳۰۰۰۰ قربانی سال۶۷ بنا شده بود بازدید کردم. این بازدید مو را بر تن آدم سیخ می‌کند و همان احساس وحشتی که در بازدید از یک اردوگاه مشهور جنگ جهانی دوم داشتم را در من احیا کرد.


اما چنین یادبودی الزامی است برای فراموش نکردن. این انگیزه می‌دهد به همه مبارزان صلح در ایران.


به همه زنان و مردان اشرفی که همیشه استقبال شایانی از ما می‌کنند ابراز دوستی می‌کنم. به شجاعت آنها درود می‌فرستم، کسانی که هر روز و هر هفته و هر سال با شما و اطراف شما انتخاب می‌کنند که زندگیشان را وقف بازسازی کشورشان بکنند.


خانم رئیس‌جمهور،


برادران و خواهران اشرف،


ساکنین ایران، شما در مبارزه‌تان نمونه هستید


از حمایت تام و تمام من مطمئن باشید، هم را به‌زودی در تهران و در یک ایران آزاد و دمکراتیک خواهیم دید.



مطالب مرتبط


لوچو مالان، مارک دمسماکر، الس وان‌هوف، لوئیس لیته راموس در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی تد کروز، جان کورنین، تام تیلیس، ریک اسکات، رابرت منندز و جین شهین

 
لطفا به اشتراک بگذارید: