میشل دووکولور، هروه سولینیاک، یانیک فاونیک، آندره شاسین در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

سخنان میشل دووکولور- نماینده مجلس ملی فرانسه، رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک-۳۰تیر۱۴۰۰


با سلام،


من میشل دو وکولور هستم، رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک.


از مجلس فرانسه با شما صحبت می‌کنم و به همراه همکارانم خوشحالیم که در این گردهمایی بزرگ جهانی شرکت می‌کنیم. این یک لحظه سیاسی سرفصلی است برای مردم ایران و برای روابط بین‌المللی که با ایران داریم.


در کنار همکارانم از مجالس کشورهای مختلف گردهم آمده‌ایم در همبستگی با آرمان آزادی در ایران به رهبری مریم رجوی که به همراه همکارانم در کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک به او درود می‌فرستیم.


کمیته ما متعهد است به دفاع از حقوق‌بشر و سر کار آمدن یک دموکراسی واقعی در ایران به جای حکومت مذهبی مستبدی که بر این کشور حکومت می‌کند. هم‌چنین حمایت می‌کنیم از مبارزه علیه تروریسم که یکی از اهداف مهم دولت ماست. در این زمینه مایه افتخارمان است که توانستیم توجه بالاترین مقامات کشورمان را جلب کنیم به تحرکات تروریستی رژیم ایران در فرانسه، از جمله سوءقصد شکست‌خورده در ویلپنت و به سرکوب بی‌رحمانه این رژیم علیه مردم ایران.


در هر دو موضوع فوق ما انتظار اقدامات مقتضی از طرف دولت خودمان را داریم، به‌خصوص که انتخابات اخیر ایران گرایش به افراط حکومت را اثبات کرده و به سراب اصلاح‌طلبی نقطه پایان گذاشته. انتصاب فردی در رأس مملکت که به‌خاطر نقشش در کشتار بیش از سی هزار زندان سیاسی در سال۱۳۶۷ در ایران معروف است که توسط متخصصان سازمان ملل به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌رسمیت شناخته شده، موضوعی نیست که کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک بتواند در رابطه با آن سکوت پیشه کند. این وقایع عوارض سنگینی در پی دارند.


فکر می‌کنم که در این مورد، همکارم هروه سولینیاک، نایب‌رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک کاملاً با من موافق است.



هروه سولینیاک-نماینده مجلس ملی فرانسه


بله، از این به بعد ولی‌فقیه یک حکومت یک‌پایه را در دست دارد و فکر می‌کنم که مردم ایران دیگر باور به این‌که راه فلاحشان از صندوق رأی بگذرد ندارند. مسئولیت کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک در ارتباط با شورای ملی مقاومت ایران این است که مردم ایران را مخاطب قرار دهد. مسئولیت ما این است که از طرف فرانسه و دولتش این رژیم را محکوم کنیم؛ رژیمی که تبدیل به تهدیدی شده است نه تنها برای فرانسه و برای اروپا بلکه برای کل جهان.


تلاش برای سوء‌قصدی در خاک فرانسه در ماه ژوئن ۲۰۱۸ که توسط دادگاهی در بلژیک محکوم شد، گواه آشکار این بود که رژیم ایران در خارج از مرزهای خودش تبدیل به تهدیدی برای کل جهان شده است. در نتیجه، وظیفه ما این است که دولت خودمان را فرا به‌خوانیم که مسئولیتهایش را بر دوش گرفته و پیام امید برای مردم ایران بفرستد؛ پیامی با مضمون آزادی و دموکراسی و امنیت در جهان. فکر می‌کنم همکارم یانیک فاونیک در این زمینه با من موافق است.



یانیک فاونیک –نماینده مجلس ملی فرانسه


بله، چون نقش بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران قبل از هر چیز در خاورمیانه عمل می‌کند. من یانیک فاونیک ک نایب‌رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک هستم و می‌توانم گواهی بدهم که بی‌ثباتی سیاسی که در این منطقه حساس برای ژئوپلیتیک جهانی بیداد می‌کند، در لبنان، در سوریه، در عراق، در یمن، در افغانستان، ناشی از حمایت رژیم ایران از گروه‌های تروریستی محلی یا شبهه نظامیان تحت‌امر نیروهای فرا مرزی سپاه پاسداران است.


رژیم ایران یک تهدید واقعی برای فرانسه است، نه فقط به دلایلی که گفتم، بلکه به‌خاطر برنامه موشکی‌اش که همسایگانش و متحدان آنها را به خطر می‌اندازد.


این کشورگشایی که در خدمت سرپوش گذاشتن بر بحرانهای داخلی رژیم آخوندها است، در حال اضمحلال است و ما شاهد اعتراضات و قیامهای بیش از بیشی علیه سلطه رژیم ایران در این منطقه هستیم.


از طرف دیگر این سیاست میلیاردها دلار هزینه برای ایران در پی دارد که از جیب مردم پرداخته می‌شود. امروزه پُز قدرت منطقه‌یی دیگر کسی را فریب نمی‌دهد.


این بیشتر دود و دمی است برای پنهان کردن آسیب‌پذیری رژیمی که وحشت‌زده است و از قیامها می‌ترسد و خود را در این تنگنا می‌بیند که یک جلاد را در رأس مجریه بگذارد تا با خشم ملت رویارویی کند.


این نکته را همکارم آندره شاسین، که وی نیز نایب‌رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک است، بهتر از من توضیح خواهد داد.



 آندره شاسین-نماینده مجلس ملی فرانسه و رئیس گروه چپ در پارلمان


واقعیت این است که یک جنبش اجتماعی در حال گسترش در داخل کشور است؛ نارضایتی فراگیر، خشمی تصاعدی که در حال گسترش در میان ملت است. چرا؟


چون از یک‌طرف فقر گسترش می‌یابد، فلاکت و گرسنگی بیداد می‌کند و در نقطه مقابل کسانی هستند که پولهای مملکت را بر باد می‌دهند، با هزینه‌های نظامی سرسام‌آور از جمله در زمینه هسته‌یی، و یا این پول را بالا می‌کشند به سود بنیادهایی که در دست حکومت هستند، در دست ولی‌فقیه، آخوندها و همه آنهایی که به آنها خدمت می‌کنند.


در برابر این وضعیت مقاومت در داخل کشور در حال رشد است. قبل از هر چیز مبارزات اجتماعی هستند که امروزه مثلا کارگران را دگرگون کرده. کارگران پتروشیمی طالب حقوقی در شان انسان هستند و برای این مبارزه می‌کنند.


هم‌چنین، در حالی‌که سرکوب وحشتناکی در جریان است، اینرا در سال۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دیدیم، اما به‌رغم این، مقاومت داخلی رشد می‌کند. ما فرانسویها می‌دانیم مقاومت داخلی چیست.


امروز این مقاومت در میان ملت است و در محلات و روستاها توسط جوانانی که دوستان مجاهدین خلق هستند که آنها را تشویق به مبارزه می‌کنند، به پیش می‌رود.


این آن چیزی است که ما فرانسویها و نمایندگان مجلس فرانسه تشویق می‌کنیم. حرف ما این است: مبارزه کنید، به مبارزه‌تان ادامه دهید، جوانان باید مبارزه را ادامه دهند و نمی‌دانید چقدر ما از این جنبش که توسط خانم رجوی رهبری می‌شود حمایت می‌کنیم.



مطالب مرتبط


ژان فرانسوا لوگاره، ژان پیر مولر، مارتین والتون، ژاک بوتو در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی تد کروز، جان کورنین، تام تیلیس، ریک اسکات، رابرت منندز و جین شهین

 
لطفا به اشتراک بگذارید: