اد ملکرت، لارش ریسه، کایرا فیلیپس در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

سخنان اد ملکرت ـ نمایندهٔ ویژهٔ دبیرکل ملل‌متحد در عراق و رئیس یونامی (۲۰۱۱) در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱ ـ ۳۱تیر۱۴۰۰


دوستان؛ یک‌بار دیگر بابت فرصت شرکت در این کنفرانس بسیار مهم از شما قدردانی می‌کنم.


۴۰سال از آخرین فراخوان به‌عدالت بعد از قتل‌عام سال۱۹۸۸ (سال۶۷) در ایران گذشته است.


در سپتامبر گذشته ۷گزارشگر ویژة سازمان ملل‌متحد نامه‌یی به‌رژیم ایران نوشتند که بر اساس روشهای سازمان ملل این نامه علنی شد بعد از آن‌که گیرنده به‌آن پاسخ نداد. من آنچه آنها در آن نامه گفتند را نقل می‌کنم:


«ما اطلاع داریم که از سال۱۹۸۹ گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در ایران مشاهده کرد اطلاعاتی از منابع مختلف منتشر می‌شود که اعدامهای جمعی با انگیزه‌های سیاسی در دومین فصل در سال۱۹۸۸ (سال۶۷) را تأیید می‌کنند. اضافه بر این ما اطلاع داریم که در سال۲۰۱۷ (سال۹۷) گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران تأیید کرد که اسناد انبوهی نشان می‌دهند که هزاران نفر به‌شکلی سریع به‌قتل رسیده‌اند و به‌یک تحقیقات کامل و مستقل در این‌باره فراخوان داد. ما شدیداً نگران هستیم که تاکنون چنین تحقیقاتی صورت نگرفته است».


بگذارید به‌نمونه‌ها نگاهی کنیم. اینها گزارشگران مسئول این موارد هستند: ناپدید شدگان اجباری، اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه، حقوق برای آزادی اجتماع و انجمن، ترویج و حفاظت از حقوق‌بشر و حقوق بنیادین حین مقابله با تروریسم، گزارشگر ویژه در ارتباط با شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، گزارشگر ویژ‌هٔ ترویج حقیقت، عدالت و جبران خسارت و تضمین عدم تکرار و در مجموع وضعیت حقوق‌بشر در ایران.


بیش از ۴۰سال گذشته است و خشم و بی‌تابی جامعه جهانی در حال افزایش است. من از امضا کنندگان نامه سرگشاده‌یی به‌کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل بودم که در آن خواستار شده بودیم یک کمیسیون تحقیق در مورد جنایتهایی که در ایران در سال۶۷ انجام شده است تشکیل شود. این نیاز عاجل‌تر است که به‌اجرای قوانین انسانی بین‌المللی نائل شویم و پیامدهای آن را کسب کنیم در حالی‌که در عرض چند هفته رئیس‌جمهور رژیم ایران عوض خواهد شد.



مایلم که بیانیه دبیرکل عفو بین‌الملل را منعکس کنم و از او به این ترتیب نقل‌قول کنم:


«این که ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری دست پیدا کند به‌جای آن‌که به‌خاطر جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد، نمودی فجیع از سلطه‌ی مطلق مصونیت در ایران است.


سازمان ما در سال ۱۳۹۷ مستند سازی کرد که چگونه ابراهیم رئیسی عضوی از «هیئت مرگ » بوده که ناپدیدسازی قهری و اعدام فراقضایی مخفیانه هزاران مخالف سیاسی را در زندانهای اوین و گوهردشت در تهران در سال۶۷ مرتکب شده است.


ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه، مصونیت مطلق قضایی به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی اعطا کرده است که مسئول کشتار غیرقانونی صدها مرد، زن و کودک و نیز دستگیری گستردهٔ هزاران معترض و ارتکاب ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا سایر سوء رفتارها در حین و یا به‌دنبال اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بوده‌اند.


به‌خاطر بیاوریم که دست‌یابی ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، نتیجه فرایندی انتخاباتی است که در فضایی شدیداً سرکوبگرانه صورت گرفته و زنان، اقلیتهای دینی و کاندیداهای دارای عقاید مخالف را از امکان نامزد شدن برای انتخابات محروم کرده است».


جامعه جهانی دیگر نباید بیش از این از دست زدن به‌اقدام خودداری کند و باید پس از گذشت ۴۰سال. فراخوان به‌پاسخگویی بدهد


این اقدامات ثمر بخش خواهد بود. ما باید دستاوردهای جمع خود را هم‌چنان به‌خاطر داشته باشیم که چگونه پس از سال‌ها تهدید و کشتار توانستیم زنان و مردان اشرف را به‌مکانی امن در آلبانی منتقل کنیم. حقوق‌بشر مشمول مرور زمان نمی‌شود. متشکرم.



لارش ریسه – نمایندهٔ پیشین پارلمان نروژ


بسیار سپاسگزارم.


خانم رئیس‌جمهور برای من افتخار بزرگی است که در این گردهمایی شرکت داشته باشم. خواهران و برادران عزیزم در اشرف، در ایران و در سراسر جهان من واقعاً خوشبخت و سپاسگزارم که در این گردهمایی تأثیرگذار حاضر هستم که شرکت کنندگانی از سراسر جهان در آن حضور دارند. کنفرانسی با هدف گرامی‌داشت مقاومت هم‌چنان که همه سال برگزار می‌کنیم.


من روز گذشته در روز اول این کنفرانس شرکت داشتم و متوجه شدم که کنفرانس ایران آزاد در روز گذشته یکی از عالی‌ترین برنامه‌های مقاومت بود که در آن ۵۰هزار نقطه از سراسر جهان را داشتیم با حضور صدها هزار نفر


به‌ویژه وقتی که ما میهمانان و سخنرانانی داشتیم در سطوح بالا از قبیل وزیر خارجه پیشین آمریکا مایک پمپئو و هم‌چنین نخست‌وزیر (اسلوونی) آقای یانشا. من هم‌چنین در خبرها دیدم که رژیم آخوندی در ایران بسیار به خشم آمده که این سطح از سیاستمداران از کشورهای مختلف در این کنفرانس در میان صدها هزار نفر از حضار شرکت کرده‌اند.


اما این بار به‌موازات فعالیت‌های کانونهای شورشی در داخل ایران، رژیم ایران توطئه‌چینی خود را ادامه خواهد داد یا به‌شکل تروریسم علیه مقاومت، یا تهدید علیه افراد خارجی که از این مقاومت حمایت می‌کنند.


فردی به‌اسم ابراهیم رئیسی که ۳۰هزار زندانی سیاسی را در سا۶۷ اعدام کرد به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید رژیم توسط خامنه‌ای منصوب شده است.



به‌دلیل شرایط وخیم رژیم دیکتاتوری ما به حمایت از سرنگونی این رژیم توسط مجاهدین و شورای ملی مقاومت با سرعت هر چه بیشتر متعهد هستیم. ما فکر می‌کنیم چنین روزی دور نیست.


موضوع این مبارزه دمکراسی در ایران است. من بسیار شاهد بوده‌ام که استراتژی رژیم در خارج این است که سازمانهای غیردولتی تشکیل دهد (با برچسب) دموکراسی. مثلاُ در آمریکا یک سازمان غیردولتی هست به اسم «ایرانیها برای دمکراسی»، یا «زنان برای صلح»، «ایرانیها برای حقوق بشر». و ما از رژیم شنیده‌ایم که می‌گوید ما مأمور خود را در کسوت مأمور به خارج نمی‌فرستیم. ما آنها را در لباس نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر اعزام می‌کنیم. بنابراین نباید فریب خورد. اینها مأمورانی هستند که حقوقهای بالا از رژیم دریافت می‌کنند. ما هم‌چنین دیده‌ایم که این به‌اصطلاح رئیس‌جمهور رژیم چگونه در جایی کاملاً اشتباه قرار گرفته است. به‌نظرم من او باید در دادگاه جنایات بین‌المللی در لاهه باشد. ما می‌دانیم که رژیم ایران هم‌چنین نه فقط یک عضوی از پلیس بین‌الملل (سازمان بین‌المللی تحقیقات جنایی) است بلکه آنها معاهده دادگاه جنایی بین‌المللی را امضا کرده‌اند اگر‌چه هنوز تأیید نشده است اما رژیم ایران به‌عنوان یک دولت بنیانهای دادگاه جنایی بین‌المللی را پذیرفته است و حالا رئیس‌جمهوری دارند که یکی از اولین کسانی است که باید به‌لاهه فرستاده شود.


من به‌رئیس‌جمهور مریم رجوی تبریک می‌گویم به‌خاطر تلاشهایش برای تحقق دمکراسی، آزادی و حقوق‌بشر برای ایران. ما همگی معتقدیم که در آینده نزدیک این‌چنین خواهد شد. حاضر. حاضر. حاضر



کایرا فیلیپس- خبرنگار و محقق ای بی‌سی و سی.ان.ان


خانم رئیس‌جمهور با تشکر زیاد


و از همهٔ شما در اشرف-۳ می‌خواهم که از همهٔ شما تشکر کنم که به من اجازه دادید که امروز مجری شما باشم.


من واقعاً شگفت‌زده‌ام که چگونه همهٔ شما به‌صورت مجازی گردهم آمدید؛ ۶۵ سخنران، میلیونها بیننده که نه فقط از اکناف جهان، بلکه از داخل ایران که کسانیکه هنوز برای یک ایران آزاد مبارزه می‌کنند آن شجاعت را داشتند که با این اجلاس در این‌جا تماس بگیرند. واقعاً شگفت‌انگیز است.


لذا امیدوارم که سال آینده بتوانم برای اجلاسی در ایران، در میدان آزادی، به شما بپیوندم!


از بزرگواری شما متشکرم. شما نه تنها انگیزشی برای تمامی ایرانیان، بلکه برای تمامی ما زنان هستید!


متشکرم، خانم رئیس‌جمهور.



مطالب مرتبط


فرانسیس تاونزند، ارتشبد جیمز کانوی، ژنرال جک کین، ژنرال چاک والد در گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی کوری بوکر، روی بلانت، مگی حسن، جونی ارنست، جان بوزمن، هری رید و داگ جونز

 
لطفا به اشتراک بگذارید: