صندوق ذخیره ارزی ما و صندوق ذخیره ارزی آنها ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیک تاک ـ صندوق ذخیره ارزی ما و صندوق ذخیره ارزی آنها ـ قسمت اول ـ ۱۱مرداد۱۴۰۰


گزارش سیاسی

ارزش صندوق ملی ذخیره ارزی نروژ که بزرگترین صندوق در جهان است، روز جمعه به رقم بی سابقه ۱۰ تریلیون کرون نروژ (۱.۹ تریلیون دلار) رسید که معادل بیش از ۲۰۰ هزار دلار به ازای هر مرد، زن و کودک در این کشور است. افزایش ارزش جهانی سهام و قوی بودن یورو و دلار از علل تقویت این صندوق ذخیره ارزی بوده است.صندوق ذخیره ارزی ما و صندوق ذخیره ارزی آنها ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

ارزش این صندوق در زمانی به نقطه عطف رسیده است که مسئولان ارزی در دولت نروژ سرگرم تغییرات راهبردی هستند، از جمله نحوه برخورد با جو و شرایط خطرناک و پیشنهاد انتقال وسیع سرمایه گذاری‌ها به آمریکا.

اندازه صندوق ذخیره ارزی نروژ که از سال ۱۹۹۶ برای پس انداز کردن درآمد‌های نفتی برای نسل‌های آینده ایجاد شد، با رشدی بسیار فراتر از پیش بینی‌های اولیه به تقریبا سه برابر میزان سالانه تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است.

نروژ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز غرب اروپا است. صندوق ذخیره ارزی این کشور که نام رسمی آن، صندوق مستمری‌بگیران دولت است، مالک ۴۰ میلیارد دلار از سهام شرکت‌های نفتی بزرگ، مانند بریتیش‌پترولیوم، اکسون موبایل و شورون است.

واقعیت این‌که صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی گنجینه‌هایی هستند که باید بخشی از مازاد ثروتهای ملی را برای آیندگان نگهداری کنند، اما در ایران آخوندزده، تمامی سرمایه‌های ملی، سوژه غارت و چپاول آخوندها می‌شوند.

البته در ایران آخوند زده تمامی سرمایه‌های ملی سوژه غارت و چپاول می‌شوند هر کدام از اعداد و ارقام بالا و حتی کمترین آنها می‌توانست مشکلات بسیاری از مردم از جمله مشکل آب خوزستان را حل کند.

این اعداد در واقع اشتهای بی‌حد و حصر چپاولگری این رژیم را نشان می‌دهند. رژیمی که این روزها با شعار سرنگونی در چهارسوی ایران روبه‌روست.

تیک تاک ـ بررسی علل پیشروی کرونا در ایران و عقب‌نشینی آن در جهان ـ قسمت دوم


گفتگو با دکتر نریمان اردلان از ایتالیا


مطالب مرتبط


انعکاس سلسله قیامهای مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

صندوق ذخیره ارز استراتژیک و خامنه‌ای
لطفا به اشتراک بگذارید: