آیا مشکلات اقتصادی ایران با رفت و آمد رئیس‌جمهور حل می‌شود ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیک تاک ـ آیا مشکلات اقتصادی ایران با رفت و آمد رئیس‌جمهور حل می‌شود ؟ ـ قسمت اول ـ ۱۳مرداد۱۴۰۰


گفتگو با دکتر محمد حسین تسوجی از آمریکا

در صورت امکان گزارشی اجمالی از کارکرد اقتصادی دولت آخوند شیاد روحانی به ما بدهید

دکتر تسوجی: در این ۴۲ سال گذشته اقتصاد ایران سلسله وار رو به زوال رفته است. مشخص است وقتی که رهبر این انقلاب خمینی می‌آید و می‌گوید که اقتصاد مال خر است از این بهتر درنمی‌آید. اینکه اقتصاد ایران در دوران روحانی به قهقرا رفته است بر کسی پوشیده نیست و مردم اینرا روزانه لمس می‌کنند.آیا مشکلات اقتصادی ایران با رفت و آمد رئیس‌جمهور حل می‌شود ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

بطور مثال در روزنامه همشهری نوشته بودند که با گران شدن نان، فروش آن ۲۰ تا ۳۰درصد افت کرده است. یعنی آن مینیممی که مردم برای سد جوع نیاز دارند را کمتر می‌خورند. البته دولت احمد‌ی نژاد هم دست کمی از این دولت نداشت. البته دولت احمدی نژاد توانسته بود بر بخشی از این نابودی اقتصادی سرپوش بگذارد. زیرا نفت را بشکه‌ای ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلاد می‌فروخت.

درآمد دولت او از فروش نفت حدود ۸۰۰میلیارد دلار بود که البته همه‌اش حیف و میل شد. به برخی از شاخصها نگاه کنیم. زمانی که روحانی سرکار می‌آمد می‌گفت که من آنقدر شغل تولید خواهم کرد و آنقدر شکوفایی اقتصادی خواهد بود که مردم به این یارانه ها نیازی نخواهند داشت.

مسئله عمده ای که اقتصاد ایران با آن روبروست نقدینگی بسیار بسیار زیادی است که در بازار ریخته است. پول بدون پشتوانه را چاپ می کنند تا نیازهای کمبود بودجه خودشان را حل کنند. در دولت روحانی ماهانه بطور متوسط نقدینگی ۲۷.۴ هزار میلیارد توما رشد می‌کند.

نقدینگی که قبل از روی کار آمدن روحانی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شد الان بالاتر از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است یعنی افزایش وحشتناکی داشته. این باعث تورم زیادی می شود. روحانی تقصیر را به گردن برجام می‌اندازد در حالیکه در ۴ سال اول نه آمریکا و نه ایران از برجام خارج نشده بودند.

تورم بطور متوسط در ایران سالانه ۴۰درصد است.

تیک تاک ـ تنفس مصنوعی رژیم با حملات کور و تنش آفرینی در منطقه ـ قسمت دوم


گفتگو با علیرضا معدنچی


مطالب مرتبط


ریشه گرانی‌های سرسام‌آور چیست و آیا راه‌حلی دارد ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیر خلاص خامنه‌ای به توهم حل مشکلات اقتصادی در دولت جلاد۶۷
لطفا به اشتراک بگذارید: