پاسخ قتل مهسا امینی، خیزش و قیام ـ تیک تاک

گفتگو با صلاح عبدالله‌نژاد

قتل شقاوت‌بار دختر مظلوم کرد، مهسا امینی، بار دیگر جامعهٔ ایران را تکان داد. شوک قتل این دختر جوان ۲۲ساله که به‌بهانهٔ بدحجابی توسط مأموران وحشی گشت ارشاد خامنه‌ای دستگیر شده و وحشیانه مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفته بود، از مرزهای ایران هم فراتر رفت و در رسانه‌های خبری جهان بازتابی گسترده یافت.

در این واقعهٔ دردناک، نکات و علائم مهم و قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد همان‌گونه که مهره‌های رژیم نیز اذعان می‌کنند، این رژیم به‌راستی «به آخر خط رسیده است».

نخست باید به‌ واکنش سریع و انقلابی جامعه اشاره کرد. به‌محض انتشار خبر جان‌باختن مظلومانهٔ مهسا، در روز جمعه ۲۵شهریور، شاهد تجمع مردم خشمگین و جوانان شورشی با شعارهایی بر ضد رأس نظام در برابر بیمارستان کسرای تهران بودیم؛ بیمارستانی که مهسا آخرین ساعات حیات خود را در آنجا سپری کرد.

این خشم و برانگیختگی روز شنبه ۲۶شهریور هنگام خاکسپاری پیکر مهسا در سقز به‌ اوج خود رسید. البته رژیم تلاش کرد با مرعوب کردن خانوادهٔ امینی، هم‌چون جنایت‌های قبلی‌اش شبانه جنازه را دفن کند و اجازهٔ تجمع و خاکسپاری توسط خانواده را ندهد، اما خانوادهٔ مهسا زیر بار نرفتند و رژیم نیز از ترس بالا‌گرفتن خشم و خروش مردم ناچار از عقب‌نشینی شد؛ در نتیجه اجتماع عظیمی از مردم در گورستان شهر و هنگام خاکسپاری شکل گرفت و پاسداران جرأت نکردند آفتابی شوند.

مردم پس از مراسم خاکسپاری، به‌شهر بازگشتند و به‌سمت فرمانداری رژیم در سقز راهپیمایی کردند و با پاسداران جنایتکار درگیر شدند.

خیزش و خروش در سقز محدود نماند و در ساعات بعدازظهر و عصر مردم سنندج در همبستگی با مردم سقز به‌پاخاستند و با شعارهایی هم‌چون «می‌کشم، می‌کشم، هر آن‌که خواهرم کشت!» با مأموران سرکوبگر خامنه‌ای درگیر شدند و در جنگ و گریزی گسترده، مزدوران را فراری دادند.

مطالب مرتبط

کنفرانس پاریس ـ فراخوان به دولت بلژیک برای آزادی نکردن اسدالله اسدی ـ تیک تاک

پاسخ قتل مهسا امینی، خیزش و قیام

لطفا به اشتراک بگذارید: