گزارش جاوید رحمان به مجمع عمومی ملل‌متحد در رابطه با سرکوب وحشیانه در ایران

کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد ـ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲

گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل‌متحد در امور ایران:

در طول ۵هفته اعتراضات تعداد زیادی از جمله ۲۷کودک کشته شدند که در میان آنها برخی ۱۱سال داشتند کشته شدند. هزاران مرد و زن دستگیر شده‌اند.

باید به فوریت تمامی دستگیر شدگان خودسرانه اعتراضات اخیر آزاد شوند.

تلاش برای بستن ارتباطات اینترنت و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید متوقف شود.

اقدام فوری لازم است و همین الآن لازم است. سکوت و بی‌عملی منجر به ستمکاری کامل علیه مردم ایران می‌شود.

بر نقش و مسئولیت جامعه بین‌المللی در رسیدگی به مصونیت از مجازات در ایران تأکید می کنم.

من امروز مصرانه از شما به‌عنوان جامعه بین‌المللی می‌خواهم یک مکانیزم بین‌المللی تحقیق مستقل ایجاد شود تا حسابرسی را تضمین کند.

در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد جاوید رحمان گزارشگر ویژه امور ایران گزارشی از قیام اخیر ایران و سرکوب وحشیانه رژیم آخوندی ارائه داد و خواستار پایان دادن به مصونیت از مجازات نقض حقوق‌بشر در ایران و ایجاد یک مکانیزم برای تحقیق مستقل در مورد سرکوب قیام‌کنندگان شد.

جاوید رحمان خطاب به اعضای کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد گفت:

گزارشی که امروز ارائه می‌کنم مروری بر برخی از حوزه‌های مهم نگرانی در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران و میزان محرومیت‌های خودسرانه از زندگی در این کشور است

از زمان گزارش قبلی من به مجمع عمومی‌ روند اعدام‌ها بدتر شده و ما شاهد افزایش شدید تعداد اعدام‌ها از سال۲۰۲۱، هستیم. بین ۱ژانویه تا ۳۰ژوئن ۲۰۲۲، حداقل ۲۵۱نفر اعدام شده‌اند که نشان‌دهنده دو برابر شدن تعداد اعدام در شش ماهه اول سال۲۰۲۱ است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا سپتامبر ۲۰۲۲، تعداد کلی اعدام‌ها برای اولین بار در پنج سال گذشته از ۴۰۰نفر گذشت. این تعداد شامل اعدام ۱۲زن و دو نفر که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸سال سن داشتند، است. اقلیت‌های قومی هم‌چنان به‌طور نامتناسبی از اعدام‌ها اثر میپذیرند.

محرومیت خودسرانه از زندگی در نتیجه استفاده بیش از حد از زور ادامه یافت که نشان‌دهنده واکنش مقامات به استفاده از حق تجمع بود.

جاوید رحمان در ادامه گزارش خود به دستگیری و جان باختن مهسا امینی توسط گشت سرکوبگر ارشاد پرداخت و گفت: پس از مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه، امواج عظیم اعتراضات در سراسر جغرافیای ایران، استان‌ها، شهرها و اقشار اجتماعی به راه افتاد که خواستار تغییرات سیاسی بودند.

مقامات با سرکوب وحشیانه تظاهر کنندگان و قطع ارتباطات اینترنتی با هدف خاموش کردن آزادی بیان و تشکل آزادانه مردم ایران و محدود کردن اعتراضات پاسخ دادند.

در حالی که هنوز بررسی تعداد تلفات دشوار است، بیش از پنج هفته از آغاز اعتراضات، شاهد واکنش خشونت‌آمیز بی‌وقفه توسط نیروهای امنیتی از جمله نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیج بودیم.

جاوید رحمان در ادامه به کشتار وحشیانه پس از نماز جمعه زاهدان توسط رژیم اشاره می‌کند و می‌افزاید:

از زمان شروع اعتراضات، حداقل ۲۷ کودک، که برخی از آنها ۱۱سال سن داشتند، با گلوله‌های جنگی و گلوله‌های ساچمه‌ای از فاصله نزدیک کشته شدند در حالی که برخی از آنها تا سر حد مرگ مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند. همان‌طور که اخیراً توسط کمیته حقوق کودک گزارش‌شده است بسیاری از خانواده‌ها، به‌رغم غم از دست دادن یک کودک، تحت فشار قرار گرفتند تا با اعلام این‌که فرزندانشان خودکشی کرده‌اند و اعترافات دروغین، نیروهای امنیتی را تبرئه کنند. در طول پنج هفته گذشته هزاران مرد، زن و کودک دستگیر و زندانی شده‌اند.

جاوید رحمان در ادامه گزارش خود به موارد دیگری از کشتار تظاهرکنندگان توسط حکومت آخوندی اشاره کرده و می‌افزاید: در شرایط کنونی و در غیاب کانال‌های داخلی پاسخگویی، من می‌خواهم بار دیگر بر نقش و مسئولیت جامعه بین‌المللی در رسیدگی به مصونیت از مجازات نقض حقوق‌بشر در ایران تأکید کنم و رسماً خواستار تصویب سریع یک قانون باشم. مکانیسم تحقیق مستقل در مورد تمامی موارد نقض حقوق‌بشر منتهی به مرگ مهسا امینی و پس از آن باید ایجاد شود.

جاوید رحمان در گزارش خود به کمیته سوم مجمع عمومی افزود:

باید به فوریت تمامی دستگیر شدگان خودسرانه آزاد شوند. در اینجا من در مورد بازداشت شدگان اخیر صحبت می‌کنم. این افراد باید به فوریت از رسیدگی‌های پزشکی که نیازمند آن هستند برخوردار شوند.

تلاش برای بستن ارتباطات اینترنتی و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید متوقف شود.

اقدام فوری لازم است و همین الآن لازم است. سکوت و بی‌عملی منجر به ستمکاری کامل علیه مردم ایران می‌انجامد. با وجود درخواست‌های مستمر برای چند دهه در ایران خبری از تشکیل مکانیزم حسابرسی برای موارد جدی نقض حقوق‌بشر در کار نبوده است.

بنابراین من امروز مصرانه از شما به‌عنوان جامعه بین‌المللی می خواهم یک مکانیزم بین‌المللی تحقیق ایجاد شود تا حسابرسی را تضمین کند.

 

مطالب مرتبط

جاوید رحمان رفتار حکومت ایران با مهسا امینی را محکوم کرد ـ دریک نگاه

لیندا گرینفیلد در دیدار با جاوید رحمان خواهان پاسخگو کردن عاملان خشونتهای حکومتی در ایران شد

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: