گزارش هفتمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری در استکهلم ـ قسمت اول

گواهی و تصدیق های ناگزیر وکیل دژخیم نوری پس از دفاعیات و اسناد کنت لوئیس

وکیل دژخیم که با هزینه کلان وکالت او را به عهده گرفته، وزیر سابق دادگستری سوئد در دولت سوسیال‌دموکرات بوده است

گزیده‌ای از هفتمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری ـ ۵ بهمن ۱۴۰۱ ـ ۲۵ژانویه ۲۰۲۳

همزمان که یک منازعه مسلحانه بین‌المللی بین ایران و عراق در جریان بود مجاهدین از فرصت استفاده کردند که مزاحمت ایجاد کنند با حملاتشون مزاحمت ایجاد کنند با حملاتشون به منافع رژیم ایران رو به خطر بندازند. و اشاره کردیم به این مطلب که مجاهدین برچسب تروریستی داشتند از طرف چندین کشور در سراسر جهان و ما منظور ما این هستش که این حملاتی که علیه منافع ایران انجام دادند مجاهدین ما می‌گیم این عملیات تروریستی بوده و همون سال ۱۹۸۱ طرفداران مجاهدین در ۸۱ هم دستگیر شدند برای اعمال تروریستی مجازات مرگ اعدام شدند و این مدت زمان بسیار طولانی قبل از تشکیل ارتش آزادیبخش ملی بوده تازه و تا موقعیکه خلاف این ثابت نشه بایستی ما مبنای حرکت رو بر این قرار دهیم که افرادی که در پیشگاه بردنشون نزد کمیته و بعداً اعدام شدند اونها قبلاً حکم اعدام داشتن از قبل به نظر ما به حرف ما و همان‌طور که تونستیم مقدمتاً نشون بدیم ثابت کنیم مجاهدین در سال ۸۱ اصلاً مبارزه مسلحانه علیه رژیم اعلام کرده بودند حتی اگر دادگاه استیناف بخواهد بگوید که ثابت شده که کشتار جمعی در ایران اتفاق افتاده در بازه زمانی مورد نظر ولی بایستی اثبات بشه که در هر کدوم از شاکیان و شهود در این پرونده باید بگیم که ثابت کنند که حکم اعدام از قبل نداشتند باید خودشون رو ثابت کنند.

آیت‌الله خمینی نمی‌خواسته که ظالم بشه و این‌که خیلی از این زندانیان حکم اعدام گرفته بودند و می‌خواسته که ببینه که آیا اینها رو می‌شه عفو کرد یا نه. و این مسأله این‌که نزاع مسلح نزاع بین‌المللی بین عراق و ایران بوده اونهم ادامه داشته ایران باید برگردیم به اون چیزایی که اول گفتیم که در سال ۱۹۸۱ این‌رو  قدغن کرده بودند که گروهها بخوان مسلح باشن و اگر کسی می‌خواست این‌رو در نظر بگیره اونوقت محکوم به اعدام می‌شد.

و این‌که می‌گویند که زندانیها اعدام شدند حتی اعدامها قبل از این تاریخ بوده برای همین هست که آدم نمی‌تواند بگوید که نمیشه آدم فکر نکنه که این افراد که دادستان مدعی می‌شود که در رجایی شهر در طول این مدت اعدام شدند در چه وضعیتی بودند.

به این کمیته می‌گفتند کمیته عفو. همین کافیه این‌که یک دادگاه در اصل هدفش چی بوده. ولی اگر یک مؤسسه‌ای برای عفو بوده باشه نمیشه مثل دادگاه رویش حساب کرد. ولی این واقعاً اصلاً دادگاه بوده آیا هیچ دادرسی وجود داشته یا این‌که یک کمیته یا مؤسسه عفو بوده که آمده به کسانی شانس بده اینجا به نظر من دلایل بسیار زیادی داریم که این یک کمیته یا یک مؤسسه بوده و این یک نتیجه‌گیری معقوله که میشه گفتش.

اگر آنها توبه بکنن و هیچ خطری نداشته باشند برای جامعه می‌توانند عفو بشن. حتی اگر مدت زندانی خودشان را هم تمام نکرده باشن.

یک شانس دوباره بهشون داده بشه و عفو بشوند. در این راستا هست که این کمیته درست شده. به این هم توجه کنید که می‌گویند برای جامعه ضرر نداشته باشه.

.....

لطفا به اشتراک بگذارید: