اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا و سخنرانی نمایندگان

اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا با حضور نمایندگان گروه‌های مختلف پارلمانی

سخنرانیهای میلان زِوِر، فردریک ریس، استفانی یان کورتن، پتراس آستراویچیوس، پیر لاروتورو، دکتر آلخو ویدال کوادراس

حمایت سخنرانان از آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت و برنامه ده ماده‌ای مریم رجوی برای ایران آینده و نفی هر نوع سیستم دیکتاتوری اعم از شاه و شیخ در ایران

فراخوان مجدد به شورای اروپا برای لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و به‌رسمیت شناختن حق مقاومت مردم ایران در برابر حکومت آخوندی

پتراس استراویچیوس

موضع جوزپ بورل در مورد لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران شرم‌آور است.

خب، فکر نمی‌کنم در توصیف شما از اقدام آقای بورل اختلاف‌نظر داشته باشیم. این واقعاً نه تنها شرم‌آور است، بلکه من فکر می‌کنم که اگر خط سیاستی را که داشتیم، دنبال کنیم، این موضع اصلاً موضعگیری نیست. و من یکی از دلایل را اشاره نکردم، منظورم از مواردی که توسط ما مطرح شود، آن موضوع مشارکت ایران، مشارکت مستقیم در تجاوز روسیه به اوکراین است. اخیراً در مورد برخی جریانهای مالی احتمالی در مورد نحوه سازماندهی آنها شنیدم. به‌عنوان مثال، پرداخت ها برای پهپادهای ایرانی احتمالاً از طریق حزب‌الله انجام می‌شود. روس‌ها ممکن است از طرف ایران از حزب‌الله حمایت مالی کنند و این بدان معناست که آنها به‌گونه‌یی به یکدیگر پرداخت می‌کنند که از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند. بنابراین به همین دلیل وضعیت ناپایدار است. ما پاسخ آقای بورل را به‌عنوان پاسخ نهایی نمی‌دانیم. و ما معتقد نیستیم که این موضع به نوعی در حمایت از این باور ما، که هنوز برجام را وسیله‌ای برای مذاکرات خود در مورد خلع‌سلاح هسته‌یی ایران می‌دانیم، کمک کند.

میلان زور

از تلاشهای خانم مریم رجوی برای ایجاد دموکراسی در ایران قدردانی می‌کنم.

خانم رجوی، خانم رئیس‌جمهور، خوشحالم که امروز در کنار شما و در کنار همکارانم هستم. مدتی است که وضعیت ایران را از نزدیک دنبال کرده و به‌شدت نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران هستم. مردم ایران در حال مبارزه و خواستار تغییر رژیم هستند.

معتقدم غیرقابل قبول است که واکنش اتحادیه اروپا با واقعیتهای موجود در ایران مطابقت نداشته باشد. از این‌که شورای روابط خارجی اروپا به درخواست پارلمان اروپا مبنی بر اضافه کردن سپاه پاسداران به لیست تروریستی اتحادیه اروپا عمل نکرد، ناامید هستم. ضمنا اسم من میلان زور است و در لیست رژیم ایران هستم. ما در لیست سیاه هستیم بله شاید خنده‌دار نباشد. اما ناکامی اتحادیه اروپا در معرفی سپاه پاسداران ایران به‌عنوان یک سازمان تروریستی برخلاف خواسته مردم ایران و امنیت اروپایی‌ها را به خطر می‌اندازد. سپاه طبیعتاً یک نهاد تروریستی هست و به‌عنوان یک سازمان تروریستی عمل می‌کند و هم‌چنین مسئول بسیاری از حملات تروریستی در خارج از ایران بوده است. بنابراین ما باید به کار در اتحادیه اروپا برای اقدامات و تحریمهای بیشتر ادامه دهیم. فکر می‌کنم که تیم شما در پارلمان اروپا به‌خوبی کار کرده است، به موفقیتهای زیادی دست یافته است و فکر می‌کنم آخرین قطعنامه‌ای که در پارلمان اروپا به تصویب رسید، یکی از مهمترین چالشهای تیم شما در بروکسل است. در پایان می‌خواهم از خانم رجوی به‌خاطر تلاش‌های شما برای ایجاد دموکراسی و صلح در ایران تشکر کنم.

فردریک ریس

نه تنها سپاه پاسداران باید در لیست تروریستی قرار بگیرد، بلکه باید خامنه‌ای و رئیسی هم تحریم شوند.

پارلمان از شما حمایت می‌کند. من یکی از مذاکره‌کنندگان قطعنامه بودم که از طرف گروه رینیو مذاکره کردم. شما به گنجاندن سپاه پاسداران در لیست سیاه اتحادیه اروپا اشاره کردید. این یک حرکت قوی است و فقط باید واکنش نماینده عالی را ذکر کنید تا مشاهده کنید از نزدیک پذیرفته شده است.

نه تنها این، بلکه ذکر این‌که رئیس‌جمهور و مقام رهبری نیز باید تحریم شوند، یکی از نکات مهم بحث بود. من فقط می‌خواستم چیزی را اضافه کنم که هنوز ذکر نشده است زیرا برای ما نیز مهم است. این مأموریت بسیار ظریفی است که برعهده ماست و وظیفه ماست که بسیار محکم و بسیار قوی و بسیار مصمم باشیم.

فرانسه در ایران هفت گروگان دارد. ما بلژیکیها هم هم‌چنین. ما پرونده‌یی داریم که شما به‌خوبی آشنا هستید. ، من این را به این دلیل می‌دانم به‌دلیل آنچه که در دیوان عالی در بلژیک یا حتی پرونده وندکستیل اتفاق افتاد. بیش از ۲۰ گروگان (گروگان بلژیکی در ایران) وجود دارد. بنابراین برای ما دشوار است، و به همین دلیل است که ما مفتخریم که خیلی محکم در مقابل آنچه آنجا اتفاق افتاد ایستاده‌ایم و درعین‌حال تمرکز زیادی روی پرونده انسان‌دوستانه گروگانهایمان داریم. این تنها نکته دشواری است که می‌خواستم در بحث خود وارد کنیم، زیرا این وضعیتی است که با دیپلماسی گروگانگیری علیه ما استفاده می‌کنند.

خیلی ممنونم. بسیار از شما متشکرم. من خیلی خوشحالم.

دکتر آلخو ویدال کوادراس

خانم رجوی شما نشان دادید امکان تغییر رژیم ایران وجود دارد.

برنامه ۱۰ ماده‌یی شما یک دستور کار سیاسی است که هر دموکراتی می‌تواند آن را امضا کند و من فوراً آن را امضا می‌کنم.

صبح بخیر خانم رئیس‌جمهور بسیار خوشحالم که مثل همیشه به شما ملحق می‌شوم، مخصوصاً در جمع دوستان خوبی که همگی در هدف مشترکمان برای تغییر رژیم در ایران، آزادی و دموکراسی برای مردم ایران متحد هستند. در واقع، در طول این سالها، کار استوار شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق ایران برای ما بسیار الهام‌بخش بوده است.

و شما نشان دادید که امکان تغییر رژیم در ایران یک رویا نیست، یک واقعیت است و قیام کنونی مردم ایران نیز گواه آن است.

سرکوب اعتراضات واقعاً وحشتناک بوده است. قتل و جنایت. آخوندها تمام توان خود را برای سرکوب این اعتراضات انجام داده‌اند. کشته‌اند، مردم را تا سر حد مرگ کتک زده‌اند. در خیابان‌ها با گلوله‌های جنگی به مردم شلیک می‌کنند. صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند. واقعاً یک رسوایی است که جامعه جهانی هنوز نسبت به جنایاتی که رژیم ایران علیه مردم خود انجام می‌دهد، واکنش متناسبی نشان نداده است.

شما چیزی گفتید که ارزش دارد آن را برجسته کنیم. مردم ایران هیچ دیکتاتوری نمی‌خواهند. آنها دیکتاتوری شاه را رد می‌کنند و دیکتاتوری مذهبی را رد می‌کنند. آنها خواهان آزادی و دموکراسی هستند و نمی‌خواهند به تجربیاتی که در گذشته شکست‌خورده‌اند بازگردند.

برنامه ده ماده‌ای واقعاً یک دستور کار سیاسی است که هر دموکراتی در دموکراسیهای غربی می‌تواند آن را امضا کند. من می‌توانم فوراً آن را امضا کنم، زیرا همه چیز در آنجا همان چیزی است که یک دموکرات واقعی می‌خواهد. جدایی دین از دولت، برابری زن و مرد، انتخابات آزاد، احترام به همه عقاید سیاسی، احترام به همه ادیان، آزادی مذهب، خودمختاری و به‌رسمیت شناختن اقلیتهای قومی، و خودمختاری، به‌عنوان مثال، برای کردستان، البته در ایران متحد. سرمایه‌گذاری آزاد، دوستی با سایر کشورهای جهان، رد سلاح هسته ای. بنابراین طرح ده ماده‌ای می‌توانم بگویم خانم رجوی چیزی است که همه ما از آن حمایت می‌کنیم. و این نمونه‌یی است که بسیاری از کشورهای جهان باید از آن پیروی کنند.

در رابطه با لیست‌گذاری سپاه پاسداران، باید نگرانی خود را در مورد آنچه هموطنم، هموطن دوگانه به‌خاطر اسپانیایی و به‌خاطر کاتالانیا جوزف بورل گفت، ابراز کنم. ما دو بار هموطن هستیم زیرا هر دو از یک منطقه در اسپانیا، کاتالانیا آمده‌ایم، و البته اسپانیایی هستیم. و هموطن دوگانه من بیانیه‌یی داده است که صادقانه بگویم، اظهارنظر در مورد آن دشوار است زیرا تصمیم برای قرار دادن یک سازمان تروریستی در لیست سیاه، تصمیم قوه مجریه است.

دادگاه حرفی برای گفتن ندارد. دادگاه می‌تواند سازمانی را از لیست حذف کند که کاملاً متفاوت است. در واقع، وقتی شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق ایران در گذشته به‌طور ناعادلانه و غیرمنصفانه به‌دلیل توافق سیاسی در آن زمان که، ژاک شیراک، تونی بلر و بیل کلینتون، به‌طور ناعادلانه با لیست‌گذاری (مجاهدین) موافقت کردند، دادگاههای اروپا، واشنگتن، لوکزامبورگ. و لندن، دوستان ما را از لیست حذف کردند. اما وقتی بورل می‌گوید که باید تصمیم دادگاه داشته باشید، ملایم بگویم، او حقیقت را نمی‌گوید. بیایید آن را ملایم بگوییم. باشد؟ و این فقط بهانه است. فقط یک بهانه است. و ما از این بابت بسیار ناامید هستیم زیرا پارامتر در قطعنامه بسیار واضح است.

و امیدواریم که شورا و کمیسیون به پارلمان گوش فرا دهند. سپاه پاسداران تروریست است و باید در لیست سیاه قرار گیرد.

فقط برای اتمام سخنان امروزم، باید چیزی را بگویم که بارها تکرار کرده‌ایم، اما باید دوباره آن را تکرار کنیم. دهه‌ها مماشات هیچ نتیجه‌یی نداشته است. دهه‌ها، ۴۰ سال مماشات هیچ نتیجه‌یی نداشته است. زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا از مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و آزادی حمایت کند.

و زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا از اپوزیسیون ایران حمایت کند. شورای ملی مقاومت که شما، خانم رئیس‌جمهور، این‌قدر شجاعانه و هوشمندانه رهبری می‌کنید. قیام کنونی، فداکاری این روزهای مردم ایران فرصتی بی‌نظیر برای منزوی کردن رژیم در سطح بین‌المللی است. و این فرصتی است که نمی‌توانیم و نباید از دست بدهیم.

لطفا به اشتراک بگذارید: