۴۴سال قبل در چنین روزی ـ گاهشمار انقلاب ضدسلطنتی دهم بهمن

قیام روز بروز رادیکالتر می‌شود. کلانتری دوم سنندج توسط مردم مسلح مورد حمله قرار گرفت. این خبر را ستاد لشکر ۲۸ کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

در خبر دیگر اعلام شد ۳تن از نیروهای سرکوبگر توسط مردم از پای درآمدند.

ساختمانها، دیوارهای کنار خیابانها که سالیان شاهد خفقان، سرکوب، و حضور مرگ آفرین عوامل ساواک شاه بودند. امروز آنها پژواک دهندهٔ شعارهای مرگ بر شاه هستند.

هم‌چنین دانشگاه تهران امروز هم کانون تظاهرات گستردهٔ مردم بود. روز گذشته نیروهای سرکوبگر در میدان مجسمه تعدادی از مردم را به خاک و خون کشیدند. در اعتراض به این کشتار، امروز فریادهای ”رهبران ما را مسلح کنید“صحن دانشگاه تهران را لرزاند.

نیروهای سرکوبگر از دست مردم امان نخواهند داشت. سرلشکر ژاندارم، تقی لطیفی که در تظاهرات به دست مردم خشمگین گرفتار گشته بود، به‌شدت توسط مردم گوشمالی داده شد.

روابط عمومی ژاندارمری در یک خبر هراس‌آلود امروز اعلام کرد: انگیزة مهاجمین را صرفاً میتوان یک عصیان و خشم غیرقابل کنترل جوانان مهاجم دانست.

مردم دیگر به شعار و پرتاب کوکتل مولوتوف قناعت نمی‌کنند. آنها می‌خواهند مسلح شوند. تهران در تب و تاب انقلاب میسوزد. تظاهرات بیشتر در جنوب شهر، خیابان شاهرضا، آیزنهاور، میدان ۲۴اسفند و سی‌متری ادامه داشت.

در همین حال پدر طالقانی آخرین هشدارها را به نیروهای سرکوبگر میدهد. او در بیانیه‌ای گفت: به ارتشیان می‌گوییم به صفوف مردم بپیوندند. بدیهی‌ست فرماندهان شما تنها همان عدهٴ معدودی هستند که بقای خود را در ادامهٔ خونریزی و کشتار مردم بی‌گناه می‌بینند.

گروهبان نیروی هوایی، احمد امجدی‌منش به ندای وجدان پاسخ داد و صف نیروهای دیکتاتور را ترک کرد. او در تظاهرات به‌شهادت رسید. نثار گل از سوی مردم بر جنازهٔ شهید پایانی ندارد.

در حالیکه آتش انقلاب در تهران گر گرفته، مردم یاد پیشتازان انقلاب را گرامی می‌دارند. انجمن اسلامی دانشجویان و اساتید دانشگاه پلی‌تکنیک تهران طی اطلاعیه‌ای خبر مراسم یادبود مجاهد شهید احمد رضایی را اعلام کرد. احمد رضایی اولین شهید سازمان مجاهدین خلق بود که در درگیری با مأموران ساواک شاه با انفجار نارنجکش، خود را همراه با تعدادی از مزدوران ساواک منفجر کرد. از آن روز سنت شهادت و پرداخت بها برای آزادی، تبدیل به یک ارزش گشت.

لطفا به اشتراک بگذارید: