رویترزـ اتصال بین دو آبشار پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم آخوندی

​​​​​​​خبرگزاری رویترز گزارش داد:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه رژیم ایران را به‌دلیل ایجاد تغییرات اعلام نشده در اتصال بین دو آبشار پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص تا ۶۰ درصد که نزدیک به درجه تسلیحاتی در سایت فردو است، مورد اعتراض قرار داد. آژانس این تغییر را طی بازرسی اعلام‌نشده در ۲۱ ژانویه – اول بهمن - در سایت فردو (FFEP) کشف کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای به کشورهای عضو که توسط رویترز مشاهده شد، نحوه تغییر اتصال بین دو آبشار سانتریفوژ آی.آر۶  را بیان نکرد، ولی گفت «آنها به‌گونه‌یی به هم متصل شده بودند که تفاوت اساسی با نحوه عملکرد اعلام شده توسط رژیم ایران داشت».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی علنی که این گزارش محرمانه را خلاصه می‌کرد گفت، رافائل گروسی مدیرکل آژانس، «نگران است که رژیم ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر اساسی در طراحی این آبشارها در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا اعمال کرده است. این اقدام با تعهدات رژیم ذیل موافقتنامه پادمان مغایرت دارد و توانایی آژانس برای تعدیل رویکرد پادمانها برای این آبشارها و اجرای اقدامات پادمانی مؤثر در این تأسیسات را تضعیف می‌کند».

لطفا به اشتراک بگذارید: