سناتور کروز لایحه لغو برخی معافیت‌های رژیم ایران در چارچوب برجام را ارائه داد

سناتور تد کروز،‌ لایحه‌ای به‌مجلس سنای آمریکا ارائه کرد که در صورت تصویب، برخی معافیت‌های رژیم آخوندی در چارچوب برجام را لغو خواهد کرد.

این لایحه دوبار در جلسة‌ سنای آمریکا خوانده شد و اکنون وارد روند تصمیم‌گیری در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا خواهد شد.

بر اساس لایحة سناتور کروز، برخی معافیت‌های رژیم ایران که در برنامة‌ جامع اقدام مشترک (برجام) لغو می‌شود،‌ شامل نوسازی یا طراحی دوبارة راکتور اراک، آماده‌سازی یا بازسازی آبشارهای سانترفیوژ در سایت فردو و مواردی دیگر خواهد بود.

همزمان،‌ کورنی کیتسل، سفیر انگلستان در وین ۱۴بهمن در توئیتی نوشت:‌ «تحولات نگران کننده بیشتری در برنامة‌ هسته‌‌ای رژیم ایران، این رژیم را بیش از هر زمان دیگری، از توافق برجام دور می‌کند».

روز پنجم بهمن نیز رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی برجام و توافق هسته‌ای غرب با رژیم آخوندی را «پوسته‌ای خالی» توصیف کرد. گروسی که در سفر به بروکسل در با اعضای کمیتة فرعی امنیت و دفاع پارلمان اروپا گفتگو می‌کرد،‌ گفت: در رابطه با برنامة هسته‌‌ای رژیم ایران «یک چیز درست است و آن اینکه آنها در این لحظه مواد کافی برای ساخت چند بمب‌، و نه یک بمب، ذخیره کرده‌اند». گروسی گفت ماه آینده احتمالا به‌ایران سفر می‌کند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام روز ۱۱بهمن در مصاحبه‌یی در وین در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌یی رژیم آن «به بن‌بست خورده» توصیف کرد و گفت: «اعضای غربی مذاکرات اراده سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات را ندارند». اولیانوف افزود: «متأسفانه شرایط کنونی حول برجام را می‌توان به بن‌بست خورده توصیف کرد. از ابتدای سپتامبر مذاکرات دیپلماتیک کمابیش جدی وجود نداشته است. با این وجود، تأیید این‌که برجام مرده است، به قطع زودتر از موعد می‌باشد».

سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه نیز ۸بهمن گفت: «در مورد برجام امروز ما در بن‌بست هستیم که مسئولیت کامل آن برعهدة رژیم ایران است. بنابراین تشدید تنش برنامة هسته‌یی رژیم ایران چارچوب منع اشاعة هسته‌ای را تضعیف می‌کند».

نیکی هیلی،‌ سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز در هفتة اول بهمن در گفتگو با تلویزیون فاکس نیوز گفت: «هر روز که بازی مسخره احیای برجام ادامه پیدا می‌کند، روزی دیگر برای نا امنی بیشتر برای جهان است».

​​​​​​​جواد لاریجانی معاون سابق قضاییه جلادان هم اوایل بهمن، طی مصاحبه یی با خبرگزاری سپاه پاسداران درباره برجام گفت: «جسد برجام دفن نشده و بو می‌دهد! اگر دفنش می‌کردند بو نمی‌داد! برجام یک کج راه است و ما نباید به این کج راه دل ببندیم».

لطفا به اشتراک بگذارید: