مسموم کردن عمدی دانش‌آموزان نشانه استیصال رژیم در مقابله با قیام

مسمومیت دانش‌آموزان؛ پشت پرده‌ها و هدفها

در پی حملات زنجیره‌ای عوامل خامنه‌ای با گاز به مدارس دخترانه، از روز ۱۰ اسفند مردم در شهرهای مختلف تظاهرات می‌کنند و دیکاتوری آخوندی را مسئول این جنایت می‌دانند. به‌ویژه از هفتة‌ دوم اسفند،‌ حملات جنایتکارانه به‌دختران معصوم با گاز، گسترش چشمگیری داشته و صدها مدرسه در کشور را هدف قرار داده است.

 

گاهشمار جنایت مسمومیت دانش‌آموزان

نخستین حادثة‌ مسمومیت دانش آموزان روز نهم آذرماه امسال (۱۴۰۱) در هنرستان دولتی و پر جمعیت «نور» در قم اتفاق افتاد. در این واقعه ۱۸دانش‌آموز دختر مسموم شدند. در روزهای بعد شبیه این حادثه در چند مدرسه دخترانه دیگر در شهر قم رخ داد اما این مسمومیتها محدود به این شهر نشد و شهرهای بروجرد، اردبیل، کرمانشاه، پردیس و تهران نیز شاهد مسمومیت دانش‌آموزان بود.

یکی از مدیران مدارسی که دانش‌آموزان آن بوسیله گازهای مشکوک مسموم شده‌اند در مورد چگونگی حادثه می‌گوید: «ناگهان بویی شبیه بوی چوب سوخته در هوا منتشر شد و بچه‌ها با اسنتشاق بود،‌ روی زمین می‌افنتد».

در ۲۲آذر بازهم این هنرستان نور  بوسیله گازهای سمی مورد تهاجم قرار گرفت که بر اثر آن ۵‍۱دانش‌آموز مسموم شده و راهی بیمارستان شدند. در ۱۹آذر در وردنجان چهارمحال، ۲۶دی دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل، ۲بهمن در مدرسه‌ای در روستای شفیع قوچان و ۸ بهمن دبیرستان دخترانه فاطمیه قم مورد حمله باگازهای سمی قرار گرفتند.

بنابه گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس رژیم تا روز ۹ اسفند، ۷۹۹ دانش‌آموز در قم و نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد را دچار مسمومیت شدند.

گزارشها حاکیست تا ۹ اسفند بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای قم، اردبیل، بروجرد، کرمانشاه، پردیس و تهران با گازهای سمی مورد تهاجم قرار گرفتند. اما از ۱۲ اسفند حملات به‌مدارس دخترانه با گاز،‌ شدت و گسترش بسیار زیادی یافت.

 

مواضع ضد و نقیض مقامات رژیم دربارة‌ مسمومیت دانش‌آموزان

بر اثر ادامه مسمومیت دانش آموزان و موج گسترش یابنده آن مقامات رژیم مجبور به موضع‌گیری شدند.

ابتدا آخوند محمدجعفر منتظری دادستان کل رژیم به صحنه آمد و گفت که  مسمومیت دانش‌آموزان «نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» است.

عباس ذاکریان فرماندار رژیم در قم نیز از ورود دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و سپاه برای بررسی پرونده‌ مسمومیتها خبر داد که نشانگر این بود که این حوادث عامدانه و طراحی شده میباشد. احمد حاجی‌زاده، معاون سیاسی-امنیتی استانداری قم نیز از احتمال عمدی بودن این حوادث خبر داد.

اما مهمترین اظهار نظر در مورد این وقایع از طرف یونس پناهی معاون تحقیقات و فناروی وزارت بهداشت رژیم بود. این کارگزار رژیم ضمن تایید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند همه مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند».

البته این مقام رژیم یک روز بعد بدلیل فشار مجبور به عقب‌نشینی از گفته‌های خود شد و مسمومیت دانش آموزان را خفیف توصیف و اعلام کرد که منشأ مسمومیت، میکروبی یا ویروسی نیست. این درحالی بود که مقامات بهداشتی رژیم پیشتر اعلام کرده بودند که با آزمایش و سم شناسی، منشا مسمومیت را مشخص خواهند کرد.

در ادامة این مواضع ساده سازانه احمد امیرآبادی نماینده مجلس رژیم از قم ۱۸بهمن در مطلبی از قول وزیر آموزش و پرورش رژیم دلیل مسمومیها را وجود دی‌اکسید کربن در سیستم گرمایشی مدارس عنوان کرد.

«منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رژیم ۹ اسفند در نشست مشترک با وزیران آموزش و پرورش و بهداشت و نمایندگان وزارت اطلاعات رژیم گفت: بر اساس نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد گاز (آمونیاک) در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته که بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. حتی برخی از مدیران مدرسه زیر فشار رژیم در چارچوب سناریوی ساده‌سازی، این موضوع را به شیطنت دانش‌آموزان برای فرار از مدرسه و امتحانات ربط دادند.

ادامه سریالی این مسمومیتها انگشت را  به سمت باندهای درونی رژیم برد و این سناریو تقویت شد که هدف آنها تعطیل کردن مدارس دخترانه است. در همین رابطه آخوند فاضل میبدی عضو مجمع مدرسین حوزه قم در مصاحبه‌ای  از وجود برخی تحقیقات درباره جریان «هزاره‌گرا» بعنوان عامل این حادثه گفت. البته میبدی نیز مجبور شد حرفش را پس بگیرد و در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا گفت: «نمی‌دانم که چرا این مطلب را از قول بنده زده شده؛ من گفتم یکی از دوستانم بیان کرده و باید از وی بپرسید».

نظیریه تعطیلی مدارس دخترانه به‌ویژه آنجا تقویت شد که این جنایت با رخدادهای مشابه در تعدادی از مدارس افغانستان در سالهای ۸۹، ۹۱ و ۹۴ همانند بود.

در ادامه سناریوسازی‌ها،‌ مقامات رژیم به سناریوی جدیدی روی آوردند و عنوان کردند که موضوع خرابکاری از سوی  سرویس‌های خارجی یا گروه‌های معاند است که هدفشان از بین بردن آرامش روانی جامعه و تداوم ناآرامی‌هاست. آخوند ذوالنوری، نماینده مجلس رژیم گفت: «مساله امنیتی است و مقام‌های امنیتی در حال بررسی موضوع هستند».

 

رسوایی سناریوسازی‌های دربارة‌ مسمومیت دانش‌آموزان

عدم توقف این حملات و مشکوک بودن مسمومیت دانش آموزان و اینکه ارگانهای امنیتی کسی را در این رابطه دستگیر نکردند و هیچ پیگیری شفافی در مورد آن انجام نشده، نشان داد که محتمل‌ترین سناریو انجام این حملات توسط عوامل خود رژیم است. زیرا در حالیکه سه ماه از نخستین حادثه مسمومیت می‌گذرد هنوز هیچ گزارشی برای آن اعلام نشده است.

در درون رژیم هم کندی پیگیری این قضیه و مسکوت ماندن آن توسط ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی باعث سوال و ابهام شد. نجف‌آبادی عضو مجلس ارتجاع در این رابطه گفت: «برای ما سوال است که روی چه حسابی در مدارس این اتفاقات رخ می‌دهد؟ من نمی‌دانم یعنی ارگان‌های اطلاعاتی ما نمی‌توانند تمام مدارک، قرائن و آنچه به جا مانده را بررسی کنند و به عامل برسند؟ وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشد».

تظاهرات واعتراضاتی از دهم اسفند به‌خاطر مسمومیت دانش آموزان در شهرهای مختلف علیه رژیم آغاز شد، نشان داد که مردم با وجود همة‌ سناریو‌سازی‌های حکومتی، می‌دانند پشت این جنایت، شخص خامنه‌ای و سپاه پاسداران است. تظاهرات‌هایی با شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، « مرگ برخامنه‌ای» و «بسیجی سپاهی داعش ما شمایید».

لطفا به اشتراک بگذارید: