سخنرانی مایک پنس معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا دراجلاس واشنگتن در حمایت از قیام ایران برای ایران آزاد و جمهوری دموکراتیک - ۱۱مارس ۲۰۲۳

خانمها و آقایان اکنون این افتخار را دارم که دعوت کنم به روی سن شخصیتی که در حمایت از مردم ایران و قیام آنها ایستاده و علیه رهبران بی‌رحم ایران موضع گرفته. بنابراین خوش‌آمد بگیم به ۴۸مین معاون رئیس‌جمهور آمریکا

 

مایک پنس ـ معاون رئیس‌جمهور آمریکا (۲۰۲۱)

ممنونم از شما آناهیتا، و تشکر از همه شما به‌خاطر این استقبال گرم، افتخاری است برای من که بار دیگر از شما استقبال کنم در این اجلاس واشنگتن در حمایت از یک ایران آزاد و دمکراتیک.

افتخار می‌کنم که خطاب قرار بدهم سازمان جوامع ایرانیان در آمریکا را و امروز اینجا همراه باشم با گروه برجسته‌یی از آمریکایی‌ها که خیلی بهشون عشق می‌ورزم و حمایت گسترده در آمریکا را نشان می‌دهند برای این هدف و آرمان. بگذارید به‌روشنی بگویم من اینجا هستم و ما اینجا هستیم، چون ما یک هدف مشترک داریم یعنی آزادی مردم ایران از چند دهه استبداد، و تولد یک ایران آزاد، صلح آمیز، شکوفا و دمکراتیک

ممنونم از همه شما به‌خاطر موضع قوی‌تان اینجا در سراسر کشور ما برای مردم ایران که خواهان آزادی هستند. به رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی،

دوست من، به همه دوستانم که از اشرف ۳

تماشا می‌کنند و به همه کسانی که امروز اینجا گردهم آمدند می‌دانم که من از طرف دهها میلیون آمریکایی از هر دو حزب دارم صحبت می‌کنم و از هر تمایل سیاسی. وقتی می‌گویم از صمیم قلب مردم آمریکا از هدف شما برای برقراری یک جمهوری غیراتمی در ایران مبتنی بر جدایی دین و دولت حمایت می‌کنند که قدرتهای عادلانه‌اش را از رضایت مردم گرفته باشد.

افتخار می‌کنم که با بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا اینجا همراه هستم. بسیاری از کسانی که اینجا در آمریکا هستند ریشه خانوادگی‌شان در ایران هست. یک و نیم میلیون تن از ایرانیان که در آمریکا هستند، در ایران متولد شده‌اند. ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری در جهان محل زندگی ایرانیان در تبعید هست و آمریکا به‌طور باور نکردنی غنی شده با کمک آنها به فرهنگ ما، به اقتصاد و جامعه ما. اکثر آنها بعد از حوادث غم‌انگیزی به اینجا آمده‌اند که پس از انقلاب سال ۵۷ رخ داد.

آنها تصمیم گرفتند که به آمریکا بیایند، چون می‌دانستند که آمریکا همواره سرزمینی بوده برای آزادی و شعله آزادی و مشعل آزادی را برای همه مردم در سراسر جهان برافراشته نگهمی‌دارد.

اما شما کسانی را که پشت سر گذاشتید، فراموش نکردید. برای کسانی که آنجا در ایران مانده‌اند، متأسفانه باید گفت که خانواده‌هایی که اینجا گردهم آمده‌اند یا در آلبانی ما را تماشا می‌کنند، مردم ایران هم دارند ما را تماشا می‌کنند، زندگی مملو از بدبختی بوده برای آنها و سختی. اما مردم ایران آنچه را که از سال ۵۷ تحمل کرده‌اند، در تاریخ به‌عنوان یکی از بزرگترین تراژدیهای عصر معاصر ثبت خواهد شد. به‌عنوان یک رهبر منتخب پیشین، به‌عنوان یک مسیحی که معتقد است به این‌که همه مردم از نظر خدا در واقع برابر آفریده شده‌اند، باید بگویم که مردم ایران همیشه جایگاه ویژه‌یی در قلب من داشته‌اند. در سال ۱۳۸۸ مثل بسیاری از آمریکایی‌ها به یاد دارم که با امید و انتظار بسیار شاهد قیام مردم ایران بودم که خواهان حق طبیعی خودشان برای آزادی بودند. در قیام ۸۸ میلیونها مرد و زن شجاع در خیابانهای تهران و تبریز و هر شهر و روستای ایران آمدند به میدان و خواهان پایان دادن به چندین دهه سرکوب شدند. آن معترضان شجاع در واقع در انتظار حمایت رهبران جهان آزاد بودند، اما همان‌طور که من خودم به‌عنوان یکی از اعضای کنگره از نزدیک شاهدش بودم، آمریکا سکوت کرد. به‌عنوان یکی از اعضای کمیته روابط خارجی کنگره من متوجه بی‌عملی رهبران آمریکا شدم. در حالی‌که هدف آمریکا، آرمانش آزادی است. و در این هدف هرگز نباید ساکت باشیم.

همراه با کنگرسمنهای دموکرات، ما قطعنامه‌یی رو ارائه کردیم و حمایت آمریکا رو ابراز کردیم ولی دولت سکوت پیشه کرد.

ما از حمایت دو حزبی در مجلس نمایندگان استفاده کردیم تا در کنار جوانان معترض ایرانی قرار بگیریم و مفتخرم که بگم اون قطعنامه تقریباً به‌اتفاق آرا در مجلس نمایندگان و بعدش به‌اتفاق آرا در سنا به تصویب رسید و چند روز بعد دولت اوباما اومد به مسیر آمریکایی‌هایی پیوست که از آرمان یک ایران آزاد حمایت می‌کنند.

مردم آمریکا با شما هستند دیروز، امروز و همیشه. متأسفانه دولت آمریکا و حمایت ضعیف اوباما و این‌که حاضر نشد موضع قاطعی اتخاذ کنه، دیکتاتورهای ایران‌ رو تشجیع کرد و میدونیم که بعدش قیام ۸۸ چی بر سرش آمد و قیام ۸۸ در واقع بیرحمانه سرکوب شد.

هم‌چنانکه آنموقع گفتم ما شاهد یک تیان آن من، در تهران بودیم. اما امید مداوم برای آزادی ایران هرگز خاموش نمیشه و این امروز بیش از هر زمانی برای من روشن هست.

من میتونم اینو در چشمان شما ببینم. در اعتقادی که درچهره‌هاتون دارید.

اون رو میتونم در چهره‌های مردمی ببینم که در اشرف۳هستند وقتی که به اونجا رفتیم با همسرم و اونها را ملاقات کردیم.

مردم ایران روزی آزاد خواهند شد. افتخار می‌کنم که در دولت ترامپ ـ پنس ما سکوت نکردیم در قبال خواسته‌های مردم ایران.

گوش دادیم به فراخوانهاشون و جنایت‌های رژیم رو بی‌پاسخ نگذاشتیم.

ما در کنار مردم آزادیخواه ایران ایستادیم برجام رو لغو کردیم

که بسته‌های دهها میلیون دلار به رژیم داده بود، پولی که استفاده کرد برای سرکوب مردم و حمایت از حملات تروریستی مرگبار در سراسر جهان.

ما تحریم‌های فلج کننده جدیدی علیه سپاه پاسداران رژیم اعمال کردیم. کمپین فشار حداکثری رو راه‌اندازی کردیم

و رژیم رو مجازات کردیم به‌خاطر رفتار تجاوزگرانه‌اش و حمله به شهروندان و به‌شدت تحریم‌ها رو اجرا کردیم تا صادرات نفت اونها رو تقریباً به صفر برسونیم و رژیم رو از منبع اصلی درآمدش محروم کنیم.

ملت‌های آزاد جهان رو فراخواندیم تا در کنار ما قرار بگیرند و با مردم ایران باشند.

رهبران جهان رو تشویق کردیم تا دیکتاتورهای نامنتخب رژیم ایران رو محروم کنند و از حق مسلم مردم ایران برای تعیین سرنوشت خودشون دفاع کنند.

بدون تردید دولت ترامپ ـ پنس به متحدان ما در انگلستان آمریکا و فرانسه فراخوان داد که برجام یک اشتباه خطرناکه و برای دنیا گران تمام میشه.

کاملاً روشن کردیم که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کنه.

ما مقابله کردیم با فعالیت‌های شرورانه رژیم در سراسر منطقه و به اقدام قاطع برای جلوگیری و متوقف کردن خطرناکترین تروریست جهان یعنی قاسم سلیمانی ابایی نداشتیم و قاسم سلیمانی حذف شد.

روزی که از قدرت رفتیم رژیم ایران بیش از هر زمان دیگه‌ای منزوی شده بود.

ولی متأسفانه دولت جدید در واشنگتن دی. سی اومد از بیش از دو سال پیش و پرزیدنت بایدن و دولتش تهدید می‌کنند همه پیشرفتهایی که ما در منزوی کردن رژیم ظالم در تهران رو داشتیم به عقب برگردونند.

این دولت تلاش بی‌وقفه کرده برای احیای برجام و تهران رو در مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی قرارداده، در واقع تضمین می‌کنه که به چنین توانمندی دست خواهد یافت در آینده نزدیک.

دولت بایدن اذعان کرده که با احیای برجام رژیم ایران قادر خواهد بود سوخت اتمی کافی جمع کنه برای یک بمب در کمتر از یک سال.

یعنی حتی سریعتر از اونچه که در توافق قبلی مجاز بود. اونا حتی تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ ـ پنس در ارتباط با فعالیت‌های اتمی رژیم رو لغو کردند.

دولت بایدن از نزدیک با روسیه همکاری می‌کنه برای احیای گفتگوها در ارتباط با یک توافق اتمی جدید با رژیم ایران.

این در حالیه که روسیه و ارتشش در یک جنگ غیرقابل تصور علیه اوکراین هستند.

این اقدامات عاقلانه نیستند. مماشات هرگز کارساز نبوده و هرگز کارساز نخواهد بود.

توافق اتمی تجدید شده به صلح و ثبات منجر نمیشه بلکه به مرگ و نابودی و تروریسم بیشتر منجر خواهد شد و منطقه رو بی‌ثبات می‌کنه.

یک توافق جدید مسیر رژیم ایران رو به بمب اتمی مسدود نمی‌کنه، بلکه یک مسیر طلایی براش هموار می‌کنه.

توافق جدید به هیچ شکلی به هیچ عنوانی به نفع مردم ایران نخواهد بود بلکه رژیم رو قدرتمند و غنی می‌کنه که نسل‌ها و نسل‌ها مردم ایران رو شکنجه کرده.

پس امروز ما دولت بایدن رو فرامی‌خونیم که در کنار مردم ایران قرار بگیره برای دفاع از آرمان آزادی و عدالت بایسته و فوراً همه تلاش‌ها در حمایت از مذاکرات اتمی با حکومت تهران رو متوقف کنه.

صلح فقط از طریق قدرت امکانپذیر هست. بعد از خروج فاجعه‌بار ما از افغانستان به نظرم دشمنان ما دشمنان آزادی در جهان احساس قدرت می‌کنند، تشجیع شده‌اند که بیان عزم ما را بیازمایند.

به نظرم این دقیقاً همون چیزیه که رخ داد در حمله غیرمعقول به اوکراین توسط روسیه. همان‌طور که تا قبلش روسیه هم‌چون کاری نکرده بود.

جهان آزاد باید در کنار مردم ایران قرار بگیره و به همون صورت باید به هموطنانم در اینجا بگم آمریکا به‌عنوان یک کشور آزاد در جهان و پیشتاز اون باید تضمین کنیم که جهان آزاد که در کنار حکومت و مردم اوکراین ایستاده در برابر تلاش برای اشغال این کشور.

هم‌چنانکه گفته‌ایم ضعف باعث برانگیختن شرارت می‌شود. شرارتی که اکنون در ایران و سراسر جهان افزایش پیدا می‌کنه حکایت داره از یک ضعف فوق العاده.

ولی بگذارید به شما تضمین بدم که حتی اگر دولت فعلی سیاستهایش ضعیف باشه، شکی نباید وجود داشته باشه که مردم آمریکا هم‌چنان قوی هستند و مردم آمریکا تماماً متعهدند به حمایت از مردم آزادیخواه در سراسر جهان و هر کسی در ایران که آرزوی یک آینده دمکراتیک و آزاد رو داره و امید وجود داره.

هم‌چنانکه می‌دونید رژیم ایران هرگز ضعیف‌تر از امروز نبوده. از هر۵ ایرانی ۴نفر زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

فساد در بالاترین حدشه مردم ایران به تنگ آمده‌اند. آماده تغییرند.

تنها تمرکز رژیم اکنون در حفظ تسلطش بر قدرت هست که روزبه‌روز ضعیفتر میشه.

به همین دلیل مشخصه که چرا منصوب کردند گزینش کردند ابراهیم رئیسی رو به‌عنوان رئیس‌جمهورشون.

نیازی نیست به شما بگم رئیسی چقدر شرور هست خیلی از شما که دارید تماشا می‌کنید یا در اینجا هستید می‌دونید که رئیسی چه کارهایی کرده.

عزیزانتون رو به دست اون از دست دادید به‌خاطر بیرحمی‌های او برخی از شما هم‌چنان درد و رنج اش روی بدنتون دارین آثار شکنجه‌هاش رو.

امروز بگذارید دوباره بگم که جنایت‌های او بدون مجازات باقی نمی‌مونه. ابراهیم رئیسی سزاوار رهبری ملت بزرگ ایران نیست باید از سمت خود برکنار بشه توسط مردم ایران و به جرم جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی محاکمه بشه.

امروز جنبش مقاومت در ایران هرگز قدرتمندتر از این نبوده است هر روز ما از آنها الهام می‌گیریم، با شجاعت زنان جوان و مردان جوان، که به خیابان‌ها می‌آیند. به امنیت شخصی خودشان توجهی ندارند. برای یک ایران آزاد و دمکراتیک تلاش می‌کنند. کانونهای شورشی در ایران سرچشمه امید مردم ایران برای تغییر هستند از داخل، موتوری برای تغییر از درون و به قیامها هر روز ادامه می‌دهند و رژیم هر روز ضعیفتر می‌شود و این اعتراضات هر روز قویتر می‌شوند.

با رهبری مجاهدین، معلمان، بازنشستگان، کارگران شجاعانه در بیش از ۲۸۰شهر در همه ۳۱استان ایران به خیابان‌ها آمدند. دانشجویان از بیش از ۱۳۰ دانشگاه حتی دانش‌آموزان، انرژی تازه‌ای به این هدف دادند. تظاهراتی که قبلاً منزوی یا پراکنده بود، الآن همه می‌بینند که بدون وقفه به مدت ۶ماه ادامه پیدا کرده است. رژیم مشخص است و طبیعی است که صدها نفر را به‌طرز وحشیانه در خیابان‌ها به‌قتل رسانده، هزاران نفر را به ناحق دستگیر کرده، مردم ایران هم‌چنان البته مقاومت می‌کنند و خواهان آزادی هستند. من معتقد هستم که این فقط یک اعتراض دیگر نیست بلکه یک انقلاب در حال شکل‌گیری است.

و به یمن اعتقاد همه شما به‌خصوص ایرانیان شجاع به‌خصوص زنانی که بهای هنگفتی پرداخته‌اند در این مبارزات چندین دهه‌ای، برای آزادی و عدالت، ملت ایران متحدتر از همیشه هستند، امید شعله ایست در دل زنان و مردان آزادیخواه و آن شعله به یمن همه شما همواره دارد روشن‌تر می‌شود. همه شما که در کنار مردم ایران ایستاده‌اید و کانونهای شورشی را حمایت می‌کنید. در یکی از بزرگترین دروغهایی که این رژیم به دنیا فروخته این است که هیچ آلترناتیوی برای وضعیت موجود وجود ندارد ولی شما می‌دانید که این‌طور نیست، یک آلترناتیو وجود دارد. بخوبی سازمان‌یافته، کاملاً آماده، کاملاً واجد شرایط، مورد حمایت عمومی و من می‌خواهم تشکر کنم از مریم رجوی به‌خاطر رهبری و بینش برجسته ایشان.

شما الهام‌بخش جهان هستید. رژیم باید بداند که ما از اصلاح‌طلبان و آن عروسکهای خیمه شب بازیشان فریب نمی‌خوریم، می‌دانیم که بسیاری از این به‌اصطلاح اصلاح‌طلبان الکی بحث تغییر را می‌کردند. مردم ایران خواهان تغییر واقعی هستند و تغییر واقعی دقیقاً همان چیزیست که سازمان مجاهدین ارائه می‌دهد.

هم‌چنانکه گفتم افتخار بزرگی بود برای من و همسرم که سال گذشته به اشرف۳ رفتیم و آنجا در آلبانی از آنها دیدار کردیم دست اول دیدیم فداکاری زنان و مردانی که آنجا هستند. و این جنبش بزرگ برای دمکراسی و حقوق‌بشر و آزادی همه مردم ایران. برنامه ۱۰ ماده‌ای مریم رجوی برای آینده ایران تضمین می‌کند آزادی بیان را، آزادی تجمع و آزادی مذهب و آزادی هر ایرانی در انتخاب رهبران منتخب خودشان.

من این روزها شنیدم که در اینجا در واشنگتن دی. سی که خیلی تشویق کننده بود. همه شما که تماشا می‌کنید از اشرف ۳و همه کسانی که خواهان آزادی در ایران هستند. در همین هفته بیش از ۲۲۰ نماینده عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده از هر دو حزب سیاسی کو اسپانسر کردند قطعنامه‌ای را در حمایت از خواست مردم ایران برای یک جمهوری دمکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت و غیراتمی در ایران.

درود می‌فرستم به همه ایرانیان در تبعید در آمریکا که کمک کردند به پیشرفت این قطعنامه و آرزو می‌کنم به همه اعضای مجلس نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه که به پیوندند به این قطعنامه. آخوندها خشمگین شده‌اند. ولی این دلیل بیشتری است برای اسپانسر کردن این قطعنامه و حمایت از این قطعنامه.

و اون نمایندگان آمریکا باید خشم آخوندها را یک مدال افتخار برای خودشان بدانند و بگذارید بگویم که من تبریک می‌گویم به دموکرات ها و جمهوریخواهان که به جلو آمدند در حمایت از این قطعنامه. رژیم تهران می‌خواهد به دنیا این دروغ را بباوراند که مردم ایران خواهان این هستند که دیکتاتوری شاه برگردد، ولی ما با دروغهای آنها در واقع فریب نمی‌خوریم. مردم ایران نمی‌خواهند یک دیکتاتور را با یک دیکتاتور دیگر جایگزین کنند. مردم ایران می خواهند آزاد باشند.

و من می‌دانم که ایران می‌تواند یک کشور بزرگ باشد یکبار دیگر. یک ملت بزرگ. همه‌مان تاریخ غنی ایران را بهش اشراف داریم که به زمانهای خیلی قدیم بر می‌گردد و امتداد دارد. داستان مردمی است که کمکهای بسیاری کردند به هنر، موسیقی، ادبیات، علم و تجارت.

و می‌دانیم که این داستان هنوز که هنوز است تمام نشده است. رونالد ریگان یکبار گفت هیچ زرادخانه یا هیچ سلاحی در زرادخانه‌های جهان به اندازه اراده و شجاعت اخلاقی مردان و زنان آزاد وجود ندارد و این آنموقع حقیقت داشت و امروز هم صدق می‌کند.

ما به پتانسیل گسترده مردم ایران آگاه هستیم. اینجا در ایالت متحده شما ثابت کرده‌اید که مردم وقتیکه آزاد باشند امیدها و رویاهایشان را دنبال کنند، به چه دستآوردهایی می‌رسند. پس بگذارید از صمیم قلب بگویم در این لحظه در این فرصتی که در این لحظه داریم همه کشورهای آزاد جهان باید در کنار مردم ایران قرار بگیرند، برای درخواست‌شان برای آزادی و خواهان این بشوند که سران رژیم ایران خطرات و اقدامات بی‌ثبات کننده‌شان را در داخل و خارج متوقف کنند. ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم چون این برحق است و چونکه رژیم تهران صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند. اما اعتقاد داشته باشید هیچ رژیم ظالمی نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد چونکه در درون قلب هر انسانی شعله‌ای خاموشی نشدنی هست که برای رهایی می‌سوزد. هم‌چنانکه شوروی سابق در نهایت فرو پاشید در روزی نزدیک این هم سرنوشت ستمگران حاکم بر ایران خواهد بود. آن‌روز فرا می‌رسد که آخوندهای نامنتخب چنگ آهنین خودشان را بر ایران و مردم رها می‌کنند و روز با شکوه شما، آینده‌ای روشن را در واقع طلوع خواهد کرد و ما آغاز دوران صلح، شکوفایی، ثبات و آزادی را برای مردم خوب ایران آغاز می‌کنیم.

بیایید این اراده و عزم جزم ما باشد و دعای ما همین باشه یعنی یک ایران آزاد. خیلی ممنون. خدا شما را حفظ کند

سخنان خانم مریم رجوی خطاب به مایک پنس

خیلی ممنون آقای معاون رئیس‌جمهور به‌خاطر سخنرانی قدرتمندتان، هم‌چنان مثل همیشه شما موضوع اصلی سر ایران را بهش اشاره کردید یعنی آلترناتیو و آینده ایران.

به همین دلیل همه متحدان رژیم و خودش بیش از همه می‌ترسند از حمایت شما از مردم ایران و مقاومت ایران که بسیار ارزشمند است. مردم ایران هیچ موقع فراموش نمی‌کنند دوستانشان را که در دورانهای سخت کنارشان بودند هم‌چنانکه شما بدرستی گفتید روز آزادی فرا خواهد رسید.

با تشکر

در ضمن می‌خواستم تشکر کنم از اینجا. خودم و از طرف مجاهدین از اشرف۳ که در تصاویر هیأت حزب دموکرات کردستان ایران را می‌بینیم مجاهدین از اشرف۳ به برادران و خواهران کردشان خوشآمد می‌گویند و درود می‌فرستند. درود بر شما

لطفا به اشتراک بگذارید: