سوال و جواب مارک شورت رئیس دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا با مایک پنس در اجلاس واشنگتن در حمایت از قیام ایران برای ایران آزاد – ۲۰ اسفند۱۴۰۱

مجری برنامه: اکنون می‌خوام دعوت کنم به رئیس دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا آقای مارک شورت برای یک گفتگو با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا تا سال۲۰۲۱برای گفتگو حول ایران.

مارک شورت: صبح به خیر وخوشحالم که دوباره همراه شما هستم افتخار بزرگی است که اینجا باشیم و بتونیم ایران آینده را در اینجا جشن بگیریم ما حدود ۲۰دقیقه وقت داریم وسعی می‌کنیم در این مدت سؤالاتی که هست مطرح کنیم، شما در رابطه با قطعنامه ۱۰۰ اشاره کردید و سناتور تام مک کلینتاک این را ارائه داده و بسیاری امضاءکردند در این قطعنامه به برنامه ده ماده‌ای خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران اشاره کرده فکر می‌کنید اهمیت این چیست؟ این نکته‌یی که در اینجا اشاره شده برای آینده ایران چه باشد؟

 

مایک پنس: خب اول از همه من و مارک شورت بیش از یک دهه باهم کارکردیم اون مدافع آزادی هست، از اون قدردانی می‌کنیم هم‌چنین وقتی که اینجا نگاه می‌کنم اینجا به صف اول از شخصیتهای برجسته از هر دو حزب نگاه می‌کنم باید به اونها هم درود فرستاد، از سفیر تا ژنرال و بقیه بسیار شگفتی آور است، بنظرم اهمیت برنامه ده ماده‌ای اینه که آنچه از نظر من روشن است در حمایت فزاینده ازقطعنامه کنگره، اینه که یک دیدگاهی برای ساختار ایران بعد از دیکتاتوری ارائه می‌دهد دیکتاتوری که آخوندها الآن حاکم هستند یا گذشته، یعنی ایران قبل از آخوندها و یک دیدگاه و مسیر ی را ارائه میده که بازتاب می‌کنه بیشتر به دیدگاه جفرسون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که پایه‌های آمریکا را در واقع بنا گذاشت و این پیشرفتی که شما داشتید مردم آمریکا به‌روشنی می‌توانند ببینند جدایی در واقع اختلاف آخوندها ومستبدان در ایران با مردم ایران و مردم ایران و برنامه ده ماده‌ای نشان می‌دهند خواهان این هستند که وارد خانواده ملتها بشوند و از آزادی های خدادای یعنی آزادی برخوردار بشوند و من درود می‌فرستم به خانم رجوی و درود می‌فرستم به این سازمان که این دادگاهش را به اشتراک گذاشته، در گفتگوم با خانم رجوی در همین امروز ما در رابطه با این واقعیت صحبت کردیم که قبل از سال۵۷ قبل از آمدن آخوندها یعنی خمینی خیلی در واقع به‌نحوی صحبت می‌کرد که معلوم نبود که آینده چی میشه وقتیکه شاه سرنگون شد جهان وحشت‌زده بود که چه چیزی آمد در رأس این کشور بزرگ قرار گرفت، بنظرم برنامه ده ماده‌ای این را میده که این جنبش متفاوت هست از هر جنبشی در گذشته جنبشی که اصول دمکراتیک داره و تعهد به ثبات وصلح به همین دلیل بنظرم برنامه ده ماده‌ای اعلام آن و اشاره به اون در قطعنامه کنگره حمایت فزاینده در سراسر آمریکا از این برنامه یک امید بزرگ برای آینده هست به همین دلیل امیدوارم که دولت کنونی و دولت بعدی دولتهای بعدی در کنار مردم آزادیخواه ایران قراربگیرند اینجا و در سراسر جهان.

مارک شورت: در سخنان خودتون شما همین‌طور اشاره کردید به این‌که دولت ترامپ از برجام خارج شد و بیرون کشید و بسیاری از رهبران اروپایی بودند و اونها خواهان این بودند که بمونند میتونید در این زمینه هم صحبت کنید که چرا چنین موضعی گرفته شد؟

مایک پنس: خب بنظرم هر رهبر در جهان این فراخوانها را به یاد دارند که پرزیدنت ترامپ خواهان این شد که از اون توافق خارج شویم و بسیاری می‌خواستند که بمونند در این توافق، برخی حتی در دیپلماسی خودمان خواهان ماندن در برجام بودند ولی من تقدیر می‌کنم از پرزیدنت ترامپ به‌خاطر این‌که به قولش وفادار ماند، ما به مردم ایران گفته بودیم که از توافق وحشتناک با رژیم ایران خار ج می‌شویم این تصمیم خود این تصمیم ما را در مسیر دیگری قرار داد در قبال رژیم ایران در منطقه و هم‌چنانکه گفتم روز یکه ما از قدرت رفتیم یعنی بیش از دو سال پیش رژیم ایران بیش از هر زمانی منزوی شده بود اما باید گفت مخالفت گسترده‌یی وجود داشت با خروج از برجام، این کلمه درستی است، یعنی گسترده، اما آمریکا نشان داد وقتی برای آزادی پیشتازی می‌کنید پاسخ جهان را در واقع خواهید داشت و وقتی ما در دولت بودیم بخشی از جهان را توانستیم تغییر بدهیم به‌خاطر همین سیاست.

مارک شورت: دولت فعلی آمریکا دارد سعی می‌کند که راههایی پیدا بکند که برجام دوباره فعال بشود. و همینطور که می‌بینید هجوم و حمله روسیه هم بوده به اوکراین و موضوع چین هم هست، که چالشهایی را برمی انگیزد، بنابراین چطور میتوانیم از توجه جهانی استفاده کنیم در این زمان و اینکه چه‌کار بکنیم که جهان متوجه این خطر باشد؟

مایک پنس: من امیدوارم که روشن باشه این فراخوان برای همه و هرکسی که نگاه می‌کند خیلی روشن باشد این موضوع. در حالیکه جنگ در شرق اروپا هستش، در حالیکه چین اقداماتی را می‌کند در آن منطقه از جهان، ما نمیتوانیم اجازه بدهیم که جهان فراموش کند که بزرگترین منبع تروریسم در جهان رژیم ایران است و آخوندها.

و من به واقع اعتقاد دارم که این برعهده همه ماست و علتی که من این‌جا هستم یک بخشش به‌خاطر همین است که هر کاری میتوانیم انجام دهیم، ادامه بدهیم تا موضوع را روشن کنیم، همین موضوع را روشن بسازیم. اگر فقط یک پیام هست که به شما دارم که این‌جا گردهم آمدید بسیاری ایرانیان برجسته مقیم آمریکا یا دوستانی که از اشرف۳ تماشا می‌کنند یا هر جای دیگری در جهان، این هست که نباید امیدتان را از دست بدهید، به‌خاطرتغییر دولتها در آمریکا، چون تعهد مردم آمریکا به آزادی تغییر نمی‌کند. و من می‌خواهم به شما تضمین بدهم در حالیکه در سراسر این کشور سفر کردم به‌عنوان یک شهروند آمریکایی که این یک کشور آزادیخواه است و ما روزی و به زودی رهبری خواهیم داشت در واشینگتن دی. سی، که می فهمد و به آرمان آزادی در ایران و شرق اروپا و سراسر جهان صدایشان را می بخشد، بدون هیچ‌گونه تردید و می‌خواهم که شما تشویق بشوید با این گفته ها. می خواهم که امید داشته باشید که تغییراتی که در جهان دارد رخ می دهد، این تعهد به آزادی هم‌چنان سر جایش هست در قلب مردم ایران. اما نکته ای که مارک گفت اکنون زمانش هست که تلاشهایمان را دو برابر کنیم. این جنایت مسمومیت دختران دانش‌آموز در مدرسه های سراسر ایران، جنایتهای دیگری که صورت گرفت، دستگیری هزاران نفر توسط رژیم برای سرکوب جنبشی که هم‌چنان در سراسر ایران ادامه دارد، داستانی است که باید گفته شود. به همین دلیل من می‌خواهم از همه کسانی که این‌جا گردهم آمده‌اند به آنها درود بفرستم. من یک جمهوریخواه هستم ولی افتخار می کنم به همه جمهوریخواهان و دموکراتهایی که کواسپانسر کردند، حمایت کردند از قطعنامه ۱۰۰ و در حمایت از یک ایران آزاد و دموکراتیک.

مارک شورت: سیاستهای زیادی هست در دولت ترامپ در رابطه با ایران مانند خروج از برجام یا تحریمهایی که اعمال کرد یا از دور خارج کردن قاسم سلیمانی که شخصاً مسئول قتل بسیاری از آمریکایی ها بود در میدان نبرد. در این رابطه شما چه چیزی را میتوانید با این جمعیتی که این‌جا هستند شریک بشوید و برای آنها تعریف بکنید که چه چیزی اهمیت داشت در آن زمان؟

مایک پنس: من در شروع دولتمان رئیس‌جمهور به در واقع سرویسهای ما فرمان داد که قاسم سلیمانی را پیدا کنند. وقتی در ایندیانا بودم بر سر مزار سربازانمان که کشته شده بودند، به‌خاطر آی.ای.دی ها، بمبهای کنار جاده ای نیروی قدس و خود سلیمانی، می‌دانستم که یک تلاش مداوم هست در دولت ما. ما در واقع ارتش آمریکا را گذاشتیم علیه داعش و ابوبکر بغدادی اقدام کند و آنها را متوقف کردیم و تلاش برای جستجو در واقع جستجوی قاسم سلیمانی هرگز متوقف نشد. ما در پایان سال به اطلاعاتی دست یافتیم که شاید سلیمانی، شاید بخواهد سفر کند به کشورهای دیگر و به عراق برود تا برود در کنار کسانی قرار بگیرد که به سفارت آمریکا اقدام کرده بودند علیه سفارت آمریکا در همان موقع. ما اطلاعات عملیاتی در رابطه با محل او دریافت کردیم. رئیس‌جمهور به من مأموریت داد که شورای امنیت ملی را گردهم بیاورم برای یک گفتگوی معمولی در رابطه با وضعیتی که در آن کردیم و از سراسر کشور گردهم آمدیم و در تعطیلات با هم چند بار صحبت کردیم، اطلاعات جدید به دست آوردیم و آن را با هم به اشتراک گذاشتیم، اطلاعات دفاعی، و بعد رئیس‌جمهور را بریف کردیم در رابطه با آخرین وضعیت. اما به شما می‌گویم وقتی که هم‌چنانکه در کتابم نوشتم، بعضاً من و پرزیدنت ترامپ با هم اختلافات نظری داشتیم. ولی به واقع تقدیر می‌کنم که آن لحظه پرزیدنت دونالد ترامپ تردید نکرد وقتی که دیدیم که سلیمانی کجاست، می‌دانیم که هواپیمایش کجا می آید و فرمان داد و ما او را حذف کردیم.

من همواره تقدیر خواهم کرد از ایشان. و جهان مکان بهتری هست.

مارک شورت: ما اکنون وقت داریم که دو سؤال دیگر بپرسیم. شما اشاره کردید که این جنبشی که اینجا وجود داره و همین‌طور این واقعیت که آخوندها و استبداد مذهبی که آنها دارند در واقع می‌گویند که آلترناتیوی وجود ندارد ولی در واقع آلترناتیوی وجود دارد. در این باره چه می‌گویید؟

مایک پنس: خب یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید که شر را می‌شناسید و ماهیت انسان‌ها را هم باید شناخت، نباید اشتباه کرد. آنچه خانم رجوی به این دلیل هست که خانم رجوی این‌قدر در تهران وحشت می‌افکند برای حکومت تهران. آن برنامه ۱۰ ماده‌ای ایشان باید جهان اون را بشناسد چونکه مردم سراسر جهان باید درک کنند دیدگاه الهام‌بخش خانم مریم رجوی و برنامه ۱۰ ماده‌ای ایشان را. به نظر من این بزرگترین تهدید برای رژیمه در درازمدت که بداند که مردم ایران در داخل هستند، در سراسر جهان، در ایرانیان در تبعید اینجا در آمریکا، در آلبانی در اشرف۳ و جاهای دیگر هستند که متعهدند به آزادی‌هایی که ما خودمان آنرا در قوانین‌مان داریم. وقتی که من با خانم رجوی امروز صحبت کردم، گفتم من دو تا نوه دارم که بتازگی به دنیا آمده‌اند

و این اولین چیزی بود که در این رابطه صحبت کردیم و من سه بار از زمانی که از کاخ‌سفید کنار رفتم، در واقع دارای نوه شدم و این تأثیر خیلی جدی و عمیقی در من داشته است. در رابطه با چالشهایی که فکر می‌کنم این کشور با آن مواجه هست. امنیت‌مان، بدهی‌های ملی‌مان وقتی که فکر می‌کنم که برای جهان چی می‌خواهم این‌که نوه‌هایم وقتی که پا به سن می‌گذارند فشار بیشتری روی آنها می‌خواهم باشم این سه دختر را که می‌بینم که دلم می‌خواهد یکیشان رئیس‌جمهور ایالت متحده بشود. می‌خواهم آن سه دختر در جهانی پا به سن بگذارند که وقتی دور و برشان را نگاه می‌کنند، ببینند که مردم آزاد و در دمکراسی هستند. مردمی ببینند که در دوران زندگی خودشان مبارزه کردند و مثل ما به آزادی دست پیدا کردند، مثل ما در سال۱۷۷۶.

این خواسته من است. نمی‌خواهم آنها در دنیایی زندگی کنند که بزرگترین منبع تروریسم در جهان تقویت بشود و اجازه داشته باشد که مردم خودش را ارعاب کند و خشونت را به جهان صادر کند. من یک جهان بهتر برای آنها می‌خواهم و فکر می‌کنم که این نقطه اصلی برای من است. می‌دانم که شما یک سؤال دیگر دارید. در انجیل جمله دیگری هست که می‌گوید «هر چی را که بکاری خودت خودت آنرا درو می‌کنی» و افرادی که اینجا هستند که آنهایی که تماشا می‌کنند به این برنامه، باید فکر کنند به فرزندان و کوچکترها به جهانی که به آن بدهکاریم و ببینیم که در آمریکا چی ساختیم بر همان اصول و اصل هایی که شما خواهان این هستید که در ایران برقرار بشود و این‌که می‌توانیم یک آینده بهتر را برای مردم ایران و برای جهان بسازیم که در کنار آنها ایستاده‌ایم.

مارک شورت: این‌که شما در حمایت از آزادی سخن گفتید، تهدیدهایی علیه شما تهدیدهایی امنیتی از طرف ملاها انجام شده آیا می‌توانید وقتی که برای این جمعیت سخنرانی می‌کنید و ادامه می‌دهید و این جمعیت را و این نفرات را تشویق می‌کنید که به نبرد خودشان برای آزادی ادامه بدهند و چه پیامی دارید برای آنهایی که اکنون در آن پشت دیوارها هستند و شما را تماشا می‌کنند؟ چه پیامی به آنها می‌توانید بدهید؟

مایک پنس: اعتقاد داشته باشید و امید داشته باشید. من بواقع اعتقاد دارم وقتی که آرمان آزادی را انتخاب کردیم، یعنی که آرمان خدا را بر روی زمین انتخاب کرده‌ایم و تنهایی مبارزه نمی‌کنیم. اگر شما فقط اعتقاد داشته باشید، شجاعتتان را حفظ کنید، اگر قاطعانه بایستید، آزادی و پیروزی را جشن خواهید گرفت در ایران. . خیلی ممنون.

مارک شولتز: خانمها، آقایان معاون رئیس‌جمهور آمریکا مایک پنس.

لطفا به اشتراک بگذارید: