قالیباف به‌ سبقت گرفتن «روند تورم» از «قدرت خرید مردم» اذعان کرد

پاسدار قالیباف ۲۶اسفند اذعان کرد «روند تورم در کشور با سرعتی پیش می‌رود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌» است. پاسدار قالیباف به‌غارت دسترنج کارگران هم اعتراف کرد گفت: «چه کسانی که به‌صورت پیمانکاری و چه کارگرانی که به‌صورت رسمی شاغل» هستند، «همه از بابت حقوق‌های دریافتی گلایه» دارند.

حرفهای قالیباف در شرایطی است که رژیم آخوندی تعیین حقوق کارگران برای سال۱۴۰۲ را تا پایان سال۱۴۰۱ مشخص نکرد.

سایت حکومتی تجارت نیوز ۱۲اسفند ضمن تأکید بر این‌که «کمی‌مانده به پایان سال، هنوز دستمزد ۱۴۰۲ کارگران تعیین‌تکلیف نشده است» نوشت «آنطور که نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار می‌گوید دستور کار نشست ۱۲اسفند هم در ارتباط با نرخ دستمزد نخواهد بود!».

این سایت حکومتی با اشاره «به پیش‌بینی تورم بالای ۵۰درصد در اقتصاد ایران برای سال» ۱۴۰۲ از خواست حداقلی کارگران می‌نویسد که می‌خواهند «دو مؤلفه اساسی و مهم یعنی سبد معیشت و تورم باید در تعیین حداقل مزد کارگری در نظر گرفته شوند تا زندگی کارگران سخت‌تر از قبل نشود».

به‌گزارش تجارت نیوز «از آنجایی که حقوق در لایحه بودجه حدود ۸میلیون تومان تعیین شده، برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که دستمزد فراتر از این رقم نشود». حقوق ۸میلیونی در حالی مطرح می‌شود که اقتصاددانان حکومتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت خط فقر را ۱۵میلیون و به‌طور عام بین ۲۱ تا ۳۲میلیون تومان مطرح کرده‌اند. خبرنگار تجارت نیوز هم در همین گزارش «نرخ ۱۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان برای سبد معیشت» را مطرح می‌کند که بیش از دو برابر حداقل حقوق در نظر گرفته شده در لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ رئیسی است. در همین زمینه حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی هم در حاشیه نشست تعیین دستمزد، در گفتگو با سایت حکومتی تجارت نیوز حتی تورم بالای ۵۰درصد را بسیار خوش‌بینانه نامید و گفت: «به‌صورت واقعی ارقام بالای ۶۰ تا ۷۰درصد است. در حال حاضر ما با یک تورم ساعتی در کشور مواجه هستیم که امکان استخراج نرخ آن و اثرگذاری آن بر تورم کل قابل اندازه‌گیری نیست». حاج اسماعیلی گفت: «خود وزارت رفاه حدود دو-سه ماه قبل خط فقر برای شهرهای بزرگ را حدود ۱۵میلیون تومان اعلام کرده است».

روز ۹اسفند هم خبرگزاری حکومتی ایلنا نوشت «دستمزد ۲۵۳ دلاری کارگران در یازده ماه به ۱۲۲ دلار رسیده است؛ در واقع یک کاهش بیش از صد درصدی در قدرت خرید دستمزد رخ داده است».

ایلنا با اذعان به‌این غارت دسترنج کارگران در ادامه صحبت یکی از کارگران را بازتاب داد که می‌گوید: «هر روز صبح که بیدار می‌شویم، قیمت دلار بالا رفته و به تبع آن همه کالاها باز هم گران شده‌اند، در واقع گویا چیزی به نام ثبات ارزی حتی برای یک هفته و یک ماه وجود ندارد».

لطفا به اشتراک بگذارید: