مافیای اقتصادی رژیم و تأثیر آن بر قیمت بلیت هواپیما

محمد محمدی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی، در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که قیمت بلیط هواپیمایی در ایران از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت با ۲۹ درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد. این افزایش قیمت به‌دلیل اخاذی شرکت‌های هواپیمایی برای پوشش هزینه‌های خود صورت می‌گیرد. مالکان و سهامداران اصلی این شرکت‌های هواپیمایی هم‌چنان نامعلوم هستند. با این افزایش قیمت، تأثیرات اقتصادی روی مردم احتمالاًبیشتر خواهد شد.

بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران، یعنی ۱۷۰ هواپیمایی، به‌دلیل فرسودگی و نداشتن قطعات یدکی، از خط پرواز خارج شده و زمین‌گیر هستند. فرسودگی ناوگان هواپیمایی باعث تأخیرهای مکرر در پروازها، عدم پاسخگویی شرکت‌های هواپیمایی به مسافران، و حتی ابطال پروازها در بدترین زمان ممکن شده است. در حالی که در قوانین هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی موظف به پذیرایی رایگان و پرداخت خسارت به مسافران در صورت تأخیر بیش از یک ساعت هست.

هم‌چنین، رژیم آخوندی پس از توافق برجام قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای مسافربری را با دو شرکت هواپیماسازی آمریکایی و اروپایی بوئینگ و ایرباس و شرکت ایتالیایی-فرانسوی "ای تی آر" بسته بود، اما فقط ۴ هواپیمای ایرباس و "ای تی آر" وارد ایران شده‌اند. به‌طور کلی، استفاده از هواپیماهای فرسوده باعث تأخیرهای بی‌ضابطه، عدم رعایت مقررات هوانوردی و نارضایتی مسافران می‌شود.

 

تاثیرات استفاده از هواپیمای فرسوده توسط شرکتهای هواپیمایی ایران

تأثیرات فرسودگی هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی ایران بر پروازها قابل‌توجه است. تأخیرات مکرر و عدم پاسخگویی به مسافران در پروازها باعث نارضایتی و نگرانی آنها شده است. در قوانین هوانوردی، شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت جریمه‌هایی برای تأخیرات و عدم رعایت مقررات هستند. با این حال، شرکت‌های هواپیمایی رژیم ایران هیچ‌کدام از این مقررات را رعایت نمی‌کنند. به‌عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی آتا و شرکت ایران ایرتور به تأخیرهای بسیاری در پروازها و عدم پاسخگویی به مسافران معروف هستند.

 

ریسک بازی با جان مسافران در شرکت‌های هواپیمایی ایران
استفاده از هواپیماهای غیراستاندارد با سن پروازی بالای ۲۰ سال در خطوط هواپیمایی ایران، ریسکی جدی برای جان مسافران است. آمار وزارت راه نشان می‌دهد که هر سال بیش از ۲ حادثه سقوط هواپیما در ایران رخ می‌دهد که متأسفانه به صد‌ها هموطنمان جان می‌گیرد. هم‌چنین، نقص فنی در حین پرواز نیز در این شرکتها بسیار بالاست. آیا این وضعیت در کشورهای دیگر نیز صادق است؟

 

 

مقایسه وضعیت شرکت‌های هواپیمایی ایران و ترکیه
ترکیه با تعداد مسافران سالانه بیشتر از ۸ برابر ایران و تعداد هواپیماهای فعال بیشتر از سه برابر آن، در مقایسه با ایران رتبه بالاتری دارد. در طول ۱۷ سال گذشته، ترکیه رشد قابل توجهی داشته است. در این میان، شرکت‌های هواپیمایی در ایران در حالی زیان ده هستند که افزایش هزینه‌ها را با افزایش بلیط از مسافران جبران می‌کنند. برای انتخاب شرکت هواپیمایی بهتر، به مقایسه ایمنی و وضعیت مالی آنها نیز توجه کنید.

 

 

 

وضعیت شرکت‌های هواپیمایی در ایران
در ایران تعدادی شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی وجود دارد:

  • هواپیمای هما یا ایران‌ایر متعلق به وزارت راه و شهرسازی است.

  • هواپیمایی ایران ایرتور هم یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌ایر بود که در سال۱۳۸۹، وارد پروسه خصوصی‌سازی شد و بعد از طی مراحلی نهایتاً به مالکیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درآمد.

  • هواپیمایی آسمان هم متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است.

  • هواپیمایی نفت که متعلق به وزارت نفت است

  • هواپیمایی قشم که بعد از اتفاقاتی هم که برای بابک زنجانی افتاده، مالکیت آن به وزارت نفت داده شد

  • هواپیمایی (آسمان) متعلق به وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی

  • شرکت هواپیمایی کیش متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است.

  • هواپیمایی ساها، متعلق به نیروی هوایی ارتش رژیم

  • هواپیمایی کاسپین متعلق به بنیاد تعاون ارتش رژیم

 

شرکت هواپیمایی ماهان بزرگترین شرکت خصوصی هواپیمایی در ایران است که متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است و مورد تحریم قرار دارد. شرکت هواپیمایی زاگرس متعلق به عبدالرضا موسوی، عضو سپاه پاسداران است. شرکت هواپیمایی آتا نیز متعلق به محمدرضا زنوزی مطلق، سرمایه‌دار آذربایجانی است.

شرکت هواپیمایی معراج هم خصوصی است و متعلق به تورج دهقانی زنگنه، فرمانده آشیانه تشریفاتی رژیم است. هم‌چنین، شرکت هواپیمایی تابان با مدیریت اصغر عبدالله‌پور و سه شرکت دیگر نیز وجود دارند که به‌دلیل ارتباط مالکین آنها با سپاه پاسداران، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

 

 

 

چرا رژیم ایران به بهینه سازی شرکتهای هواپیمایی اقدام نمی‌کند؟
رژیم ایران برای مرعوب کردن جامعه تلاش می‌کند خود را ابر قدرت منطقه نشان دهد و ضعفهای کلیدی خود را بپوشاند. این رژیم حتی مدعی می‌شود توانایی پرتاب ماهواره به فضا را دارد. اما نیمی از هواپیماهای مسافربری آن زمین‌گیر هستند و عمر آنها از استاندارد گذشته است. کارگزاران رژیم در شرکتهای هواپیمایی ایران به‌دلیل تحریم‌ها و کمبود قطعات یدکی، هزینه سنگینی برای سرپا نگه‌داشتن هواپیماها دارند. اگر‌ چه بهانه‌یی برای افزایش صددرصدی بلیط هواپیما هم داشت، اما از تأمین حداقل قطعات هواپیما عاجز هستند.

بنابراین، افزایش بودجه ارگانهای سرکوبگر و امنیتی در ردیف بودجه رژیم به جای بهینه‌سازی شرکت‌های هواپیمایی ایران، اولویت دارد. به‌دلیل این مشکلات، هم‌چنین نقش جدی مافیای هواپیمایی رژیم، هزینه‌های سفر با هواپیما در ایران بسیار بالاست.

 

 

 

چگونه مشکل شرکت‌های هواپیمایی ایران حل شود؟
مشکلات شرکت‌های هواپیمایی ایران به سودجویی کارگزاران رژیم برمی‌گردد. مافیای اقتصادی رژیم در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و مانع بهینه‌سازی این صنعت شده است. این مافیا به‌شدت از جمله اقتصاد ایران را در چنبره خود گرفته است. از این رو تا رژیم آخوندی و مافیای هفت‌سر فساد خامنه‌ای سر کار است، تورم، بحران، دزدی‌های نجومی و غارت مردم در همه زمینه‌ها، از جمله صنعت هواپیمایی ادامه دارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: