مانورهای افزایش بنزین، زمینه‌سازی برای غارت هر چه بیشتر

در سال۹۸ کارگزاران رژیم به فرمان خامنه‌ای با گران کردن بنزین موجب قیام آتشین و خونین آبان ۹۸شدند و از آن زمان سردمداران نظام آخوندی و در رأس آنها خامنه‌ای فهمیدند که با بازی با قیمت بنزین بازی با آتش است و دریافتند که در این زمینه بی گدار به آب نزنند. اگر‌ چه از آن تاریخ قیمت بنزین را افزایش پیدا نکرده اما سردمداران همواره با ادعای این‌که قیمت بنزین در ایران از همه جای جهان ارزانتر است سعی دارند که زمینه را برای افزایش قیمت بنزین آماده کنند و مدعی هستند که این قیمت ارزان باعث شده که حجم زیادی از بنزین از ایران قاچاق شود؟

اما واقعیت چیست؟ آیا واقعاً قیمت بنزین در ایران ارزانتر همه جای جهان است؟و آیا رژیم با دسترس قرار دادن بنزین ارزان دارد به مردم ایران لطف می‌کند؟

نگاهی به قیمت بنزین در برخی از کشورها و مقایسه با ایران تحت حاکمیت آخوندی

در این مقاله نظری خواهیم داشت به موضوع قیمت بنزین در ایران‌، در حال حاضر قیمت بنزین در ایران با دو نرخ عرضه می‌شود سهمیه‌ای ۱۵۰۰تومان و آزاد ۳۰۰۰تومان و خوب است که نگاهی به قیمت بنزین در چند کشور اروپایی، ‌آسیایی نیز داشته باشیم:

فرانسه: حدود ۱.۵ یورو برای یک لیتر بنزین معادل ۸۳۱۰۰تومان

آلمان: حدود ۱.۵ یورو برای یک لیتر بنزین معادل ۸۳۱۰۰تومان

اسپانیا: حدود ۱.۳ یورو برای یک لیتر بنزین معادل ۷۲۰۲۰تومان

ایتالیا: حدود ۱.۶ یورو برای یک لیتر بنزین معادل ۸۶۶۴۰تومان

بریتانیا: حدود ۱.۳ پوند برای یک لیتر بنزین معادل ۸۲۹۴۰تومان

چین: حدود ۰.۷ دلار برای یک لیتر بنزین معادل ۳۶۱۲۰تومان

ژاپن: حدود ۱.۴ دلار برای یک لیتر بنزین معادل ۷۲۲۴۰تومان

کره جنوبی: حدود ۱.۳ دلار برای یک لیتر بنزین معادل ۶۷۰۸۰تومان

هند: حدود ۰.۹ دلار برای یک لیتر بنزین معادل ۴۶۴۰۰تومان

البته این قیمتها روانه بالا و پایین می‌شود اما می‌شود این ارقام را به‌عنوان میانگین قابل اتکایی حساب کرد. با نگاهی به این قیمتها می‌بینیم که نرخ بنزین در ایران به‌طور واقعی از همه جا بسیار ارزانتر است و گویا که شهروندان سایر کشورها نسبت به هموطنان هزینه بسیار بالاتری برای بنزین می‌پردازند

چرا مقایسه قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها نتیجه درست نمیدهد؟

این مقایسه کامل نیست مگر پارامتر حداقل دستمزد و نرخ تورم نیز در همان کشورها با ایران تحت حاکمیت آخوندها مقایسه شود و فقط محدود به نرخ بنزین نباشد. در حال حاضر در ایران حداقل دستمزد مصوبه شده در حدود پنج میلیون و ۳۰۸هزار ۲۸۲تومان در ماه است و نرخ تورم توسط مراجع حکومتی در حدود ۴۰درصد اعلام شده است. خوب است که در این دو مؤلفه نیز برخی از کشورها را با ایران تحت حاکمیت آخوندی مقایسه کنیم

 

فرانسه: حداقل دستمزد در حدود ۱۷۰۰یورو در ماه است معادل ۹۴،۲۶۵،۰۰۰ نرخ تورم در حدود ۱.۵ درصد است.

آلمان: حداقل دستمزد در حدود ۱۸۰۰یورو در ماه است معادل ۹۹،۸۱۰،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۱.۷ درصد است.

اسپانیا: حداقل دستمزد در حدود ۱۱۰۰یورو در ماه است معادل ۶۰،۹۹۵،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۱.۵ درصد است.

ایتالیا: حداقل دستمزد در حدود ۱۰۰۰یورو در ماه است معادل ۵۵،۴۵۰،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۱.۴ درصد است.

بریتانیا: حداقل دستمزد در حدود ۱۳۰۰پوند در ماه است معادل ۸۳،۰۰۵،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۲.۰ درصد است.

چین: حداقل دستمزد در حدود ۳۰۰۰ یوآن در ماه است معادل ۲۱،۹۱۵،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۲.۵ درصد است.

ژاپن: حداقل دستمزد در حدود ۲۰۰۰دلار در ماه است معادل ۱۰۳،۳۰۰،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۱.۰ درصد است.

کره جنوبی: حداقل دستمزد در حدود ۱۶۰۰دلار در ماه است معادل ۸۲،۶۴۰،۰۰۰ و نرخ تورم در حدود ۱.۵ درصد است.

هند: حداقل دستمزد در حدود ۱۵۰۰۰ روپیه معادل ۹،۳۷۵،۰۰۰ در ماه است و نرخ تورم در حدود ۴.۰ درصد است.

وقتی با دو مولفه حداقل دستمزد و نرخ تورم به وضعیت اقتصادی خانوار ایرانی نگاه می‌کنیم به‌وضوح مشخص است که همین نرخ بنزین ۳۰۰۰تومانی هم در مقایسه با حداقل دستمزد و نرخ تورم رقم بالایی است به‌عنوان مثال حداقل دستمزد یک کارگر فرانسوی ۱۸برابر یک کارگر ایرانی است و این در حالیست که نرخ تورم در فرانسه یک و نیم درصد است و در ایران نرخ تورمی رسمی که بسیار با نرخ تورم واقعی دارد در کمترین رقم اعلام شده ۴۰درصد است یعنی اگر کارگر ایرانی سال گذشته با ۱۰۰تومان یک جنس را می‌خرید، در سال جاری باید برای خرید آن ۱۴۰تومان بپردازد یعنی ارزش پول او ۲۵تا ۳۰درصد کاهش پیدا کرده و این در حالیست که کارگر فرانسوی اگر جنسی را سال گذشته ۱۰۰یورو می‌خرید امسال باید ۱۰۱و نیم یورو بپردازد یعنی ارزش پول تفاوت محسوس و تاثیرگذاری نکرده است؟

آیا افزایش حقوق سالیانه توسط رژیم کمکی به حقوق بگیران است؟

خیر زیرا معنی میزان تورم و افزایش سالیانه آن بمیزانی است که همان میزان قطره چکانی که هر سال رژیم حقوقها را افزایش می‌دهد عملاً در مقابل نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط دولت هیچ ارزشی ندارد و به دیگر سخن یعنی این‌که با حداقل دستمزد سال جاری، یک کارگر بسیار کمتری از سال قبل می‌تواند خرید کند.

تفاوت بنیادین موضوع بنزین در ایران و سایر کشورها

پارامتر بسیار مهم در موضوع بنزین که در ایران با اکثر کشورهای دنیا متفاوت می‌کند این است که ایران یکی کشورهایی است که بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و از این جهت وضعیتش با کشورهایی که دارای چنین منابعی نیستند کیفاً متفاوت است و بنزین باید ارزانتر و در دسترس‌تر باشد

ادعای بنزین ارزان در ایران زمینه‌سازی برای چپاول بیشتر

با توجه به مقایسه ارقام و آمار و مؤلفه بسیار مهم نفت خیز بودن ایران به‌خوبی درمییابیم که نه تنها مردم ایران قیمت ارزانی برای بنزین نمی‌پردازند بلکه با توجه به حداقل دستمزد و سبد معیشت خانوار و افزایش سرسام‌آور قیمتها هزینه سنگینی برای آن می‌پردازند. زمانی می‌شود نرخ بنزین را با کشورهای دیگر مقایسه کرد که حداقل دستمزد را نیز با نرخ همان کشورهای محاسبه کنیم این موضوع آن‌قدر واضح و قابل فهم است که اقشار محروم ما هر روز در تجمع‌های اعتراضی‌شان خطاب به کارگزاران رژیم با سردادن شعار «هزینه دلاریه حقوق ما ریالیه» زیرآب استدلال فریبکارانه و شیادانه رژیم را می‌زنند.

بیشتر بخوانید

تورم مهارناپذیر در ایران آخوندزده

لطفا به اشتراک بگذارید: