گزارشات سایت آکسیوس از آخرین تحولات پرونده اتمی رژیم

 

سایت آکسیوس در گزارشی از آخرین تحولات پرونده اتمی رژیم نوشت: به‌گفته پنج مقام آمریکایی، اسراییلی و اروپایی، برت مک گرک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفتگو با مقامات عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با رژیم ایران در رابطه با برنامه هسته‌یی این کشور، سفری کم حاشیه به عمان داشت.

آکسیوس در ماه آوریل گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسراییلی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل تخفیف برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌یی تهران می‌شود، بحث کرده است. چهار مقام اسراییلی و آمریکایی گفتند که مک گورک پس از سفر به عربستان سعودی به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و سفر به اسراییل برای اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات آمریکا در ریاض، در ۸مه به مسقط سفر کرد.

بازدید مک گورک از مسقط توسط آمریکا و عمان علنی نشد. این مقامات گفتند که موضوع اصلی مورد بحث، فشار دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌یی رژیم ایران با میانجیگری عمان بود.

آکسیوس افزود:

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید ادعاهای مقامات اسراییلی را رد کرد. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافق موقت و هیچ بحثی درباره رفع تحریم‌ها یا بسته‌شدن پرونده‌های پادمان وجود ندارد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که "ایالات متحده در حال همکاری با عمانی ها در مورد موضوع ایران است."

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید گفت که در مورد دیپلماسی منطقه‌یی که ایران یکی از جنبه‌های آن است، اظهارنظر نمی‌کند.

وزارت‌خارجه عمان و ایران به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

در این بین روزنامه کره‌ای اکونومیک دیلی روز سه‌شنبه گزارش داد که کره جنوبی و ایالات متحده در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی ۷میلیارد دلار از سرمایه‌های رژیم ایران در کره جنوبی هستند. این وجوه بدهی کره جنوبی برای واردات نفت از ایران است.

این چنین آزاد کردن منابع مالی در سال گذشته بارها توسط مطبوعات رژیم ایران به‌عنوان گامی احتمالی در چارچوب توافق بین ایالات متحده و این رژیم در مورد موضوع هسته‌یی یا به‌عنوان بخشی از مبادله زندانیان مطرح شده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: