مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ جمعه

۱-نوزدهم رمضان سرخترین سحرگاه تاریخ انسان -علی قدر انسان نشانه کبیر، خبربزرگ، صراط مستقیم، - صدیق اکبر وفاروق اعظم -مسعود رجوی ـ رمضان ۱۳۹۳

. تقریباً ۱۴۰۰ سال پیش، در ۱۹ رمضان بالاترین ضربه را خوردیم. ضربه‌ای فوق همه ضربه‌های تاریخی که بالاتر از آن متصور نیست. یک خائن شقاوت‌پیشه که در شمار خوارج بود از پشت بر فرق علی شمشیر کشید.

بار خدایا بر فرمانده تاریخی مومنان و مجاهدان درود فرست.

بر بنده خودت، بر سرپرستی که برای ما قراردادی، و بر حجتی که در وجود او فراروی نوع انسان قراردادی. بر آن نشانه و نشانی کبیر، خبر بزرگ و صراط مستقیم.

برخی مورخان و نویسندگان (مثل جرجی زیدان نویسنده عرب مسیحی) نوشته‌اند که آن خائن شقاوت‌پیشه (ابن ملجم) که روزگاری هوادار و سرباز علی بود، دل در گرو زنی به نام قطامه داشت که از زمان جاهلیت و جنگها و عملیاتی که علی بر ضد مرتجعان زمان در قوم و قبیله او کرده بود، کینه‌ها بر دل داشت. از این‌رو قیمت فروختن خویشتن به ابن ملجم را، کشتن علی قرار داد.

به این خاطر می‌گویند ”اشقی الاشقیاء“ که تیغ بر فرق“اتقی الاتقیاء“ کشید.

نیروهای نگهبان کوفه می‌خواستند او را که در شرایط جنگی به‌طور مشکوک و مسلح وارد کوفه شده بود دستگیر کنند. گزارش به حضرت علی رسید. گفت قصاص قبل از جنایت نداریم و اجازه نداد. مجاهدینش به‌شدت نگران و ناراحت بودند اما فرو خوردند. می‌دانستند که وقتی پای اصول در میان باشد، علی کوتاه نمی‌آید و کاری نمی‌شود کرد.

”شقی“ کلمه متضاد ”سعید“ است. سعید یعنی سعادتمند و رستگار. در برابر آن شقی قرار می‌گیرد که شقاوت‌پیشه است. مانند خمینی و لاجوردی که موقع صرف صبحانه تصمیم اعدام مجاهدین را می‌گرفتند، از فرط سنگدلی و کینه توزی، استعداد انجام هر جنایتی را دارد و هر مرزی را حاضر است در بنوردد و هر ارزشی را لگدمال کند.

شاید در نشستهای سالهای گذشته از من شنیده باشید که سال ۵۴ در اوین به برادرانمان می‌گفتم که این لاجوردی مثل ابن ملجم است.

از او اشعه و احساس شقاوت می‌گرفتم. وقتی که هنوز ضربه اپورتونیستی وارد نشده بود، به هواداری از مجاهدین تظاهر می‌کرد. اما وقتی سازمان ضربه خورد و متلاشی شد و جریان ارتجاعی راست سر برداشت، بالاترین کینه را هم از مجاهدینی بر دل داشت که بر مواضع خود استوار مانده بودند.

حالا از لاجوردی و از فتوای قتل‌عام زندانیان سیاسی که خمینی با شقاوتی بی‌حد و حصر صادر کرد، می‌توان گمانه زد که ابن ملجم چه جانوری بوده و چطور جرأت کرده بر فرق علی شمشیر بکشد.

عاشورا با آن همه صحنه‌های تکان‌دهنده و جان گدازش، خیلی حماسی، اسطوره‌ای و شورانگیز است تهاجم کوبنده امام حسین به سلطنت یزیدی بود. اما ضربه ۱۹ رمضان آن هم به‌دست آن خائن شقاوت پیشه، هنوز پس از ۱۴۰۰ سال رهروان علی را تلخکام می‌کند. حالا ابن ملجم و فردیت و جنسیت حیوانی او را کنار بگذاریم و به سراغ مولایمان برویم.

در سلام و تحیت ابتدای بحث که مقام علی را خلاصه کرده است، سه کلمه هست که همه چیز را بیان کرده. در این سه کلمه، همه چیز روشن می‌شود:

-آیت کبری، نشان و نشانی کبیر.

-نبأ عظیم، خبر بزرگ.

-صراط مستقیم، راه راست و درست.

راستی علی از چه چیزی نشان و علامت دارد؟ خبر بزرگ چیست؟ و راه مستقیم کدام است؟

آیا علی پیغمبر بود؟ خیر

آیا به او وحی می‌شد؟ خیر

آیا معجزه و خرق عادت داشت؟ خیر

آیا اسم او به تصریح در قرآن آمده است؟ خیر

پس موضوع چیست؟

موضوع این است که او بدون وحی و نبوت و اعجاز، نمونه و محصول اعلای مکتب انقلاب و رهایی و یگانگی است. به اختیار خودش، به انتخاب خودش و با قیمتی که داد. با رگبار آزمایشهای پیاپی که از سر گذراند

تقریباً هیچ آزمایش و بلا و ابتلایی نیست که بر سر او نیامده باشد.

از میدان جنگ و پیکار، تا آزمایش شهرت و مال و مقام و کرسی و حکومت و حاکمیت.

از آن شب هجرت که پیشمرگ رسول خدا شد و در جای او خفت، تا خطیرترین لحظات در اُحد که سپر حفاظتی ”حبیب“ شد و هشتاد و چند زخم برداشت

از تنهایی بعد از رسول خدا و فاطمه زهرا و گوشه نشینی ۲۵ ساله، تا حاکمیت بر پهناورترین سرزمین از سند تا نیل و مغرب عربی.

از سلب اموال و گرفتن فدک که سرمایه او و فاطمه بود، تا به‌دست گرفتن تمام بیت‌المال مملکت که حتی به عاریه گرفتن گردنبندی از آن را برای ساعاتی بر دخترش هم نپسندید.

از جنگ طبقاتی جمل و آنانکه ابتدا خود را منتقدان علی جلوه می‌دادند، تا آن زمان که در مصاف با معاویه می‌گفت شیطان مجسم زمانه همین معاویه است و سراپردهٔ او را باید هدف قرار داد.

از فرمان فرو ریختن قرآنهایی که معاویه با فریب و دجالیت بر سر نیزه کرده بود، تا جنگ با خوارج و جماعت خیانت کاران که پشت آیه ”إِنِ الْحُکمُ إِلاَّ لِلّهِ“ سنگر گرفته و به علی برچسب ”کافر“ می‌زدند.

از تقسیم متساوی بیت المال، تا وضع مالیات بر ثروت (زکات) و سوگند بر این‌که حقوق مردم را حتی اگر در کابین زنان باشد به مردم باز می گرداند

از مخالفت با جنگهای توسعه‌طلبانه تحت نام اسلام، تا انتقال جسورانه پایتخت از مدینه به کوفه در همسایگی کانون‌های شورشی و ”موالی“یعنی خلقهای تحت تبعیض و ستم در آن روزگار که ایرانیان هم در آن شمار بودند.

از فرو خوردن خشم و غضب آنگاه که عمرو بن عبد ود بر او آب دهان انداخت، تا سرپرستی یتیمان و بیوه زنان.

وقتی خبر بیرون کشیدن خلخال از پا و به سرقت بردن زیورهای زن یهودی و شیون و کمک خواستن بی‌نتیجه آن زن به او رسید، آن‌چنان برآشفت که نهیب زد: اگر مرد مسلمانی با شنیدن این خبر از شرم و اندوه بمیرد،، بر او ملامتی نیست.

صفحه ۹۵ نهج‌البلاغه بند ۸: فلوان امراً مسلماً مات من بعد هذا اسفا ما کان به ملوما

به مالک اشتر والی خود در مصر فرمان بردباری و تسامح مذهبی و سیاسی داد و نوشت، حکومت شوندگان یا در مرام و آیین برادر تو هستند و یا در خلقت انسانی نظیر خودت هستند. مهربانی و خوش رفتاری و لطف و محبت با آنها را در دل خود جای ده و مبادا که با آنها از موضع حکومت کننده هم‌چون جانوری درنده رفتار کنی که خوردن آنها را غنیمت می‌داند. اگر هم گناه و لغزشی کرده‌اند، سببهای بدکاری برای آنها فراهم شده و آنان را در هم پیچیده است و تو باید با بردباری و بخشش از آنها در بگذری، هم‌چنانکه دوست داری خدا ترا مشمول عفو و گذشت خود قرار بدهد.

صفحه ۹۹۳ نهج‌البلاغه: و اشعرقلبک الرحمللرئیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لاتکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم، فانهم صنفان اما اخ لک فی الدین و اما نظیرلک فی الخلق یفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل ویوتی علی ایدیهم فی العمد والخطا، فاعطهم من عفوک وصفحک مثل الذی تحب ان یعطیک الله من عفوه

. او تنها مولود کعبه است. دست بر قضا مادرش فاطمه بنت اسد علیها السلام در همان روز به طواف کعبه رفته بود. وقتی درد زایمان فرا رسید، هیچ راهی جز هدایت کردن او به درون خانه نیافتند. اما زادهٔ خجسته در درون کعبه، در خاک نشینی و خاکساری تا آنجا پیش رفت که ”ابوتراب“ لقب گرفت.

تا وقتی رسول خدا از این دنیا نرفته بود، علی غم و مشکلی نداشت. مشکلات، در دستها و زیر پا و عزم جزمش خرد می‌شدند و می‌گریختند. اما غم بزرگ با رفتن ”حبیب“ آغاز شد. با رگبار وقفه‌ناپذیر آزمایشهای جانکاه که یکی پس از دیگری سر می‌رسید. هر چه را در خانه خدیجه کبری و حبیب خدا دریافت کرده بود اکنون باید تا ذرهٔ آخر می‌پرداخت.

پس از رسول خدا به فاطمه زهرا پشتگرم بود اما این بسیار کوتاه بود و بطول نیانجامید. از دست دادن فاطمه، ضربه‌ای کمرشکن و فوق طاقت بود اما علی عهد کرده بود که صبور و پایدار بماند.

علی در یک‌کلام منتهای آزمایشهای صعب‌العبور فردی و جمعی و اجتماعی و سیاسی است.

آزمایش پیروزمند ایدئولوژیکی بنی نوع انسان است.

حجت و پرچمدار بایستن و توانستن.

قدر مجسم انسان و راز گشودهٔ انسانیت.

خبر شکست و خواری شیطان در ماجرای آفرینش انسان.

نشان و بشارت پیروزی بر سرنوشت و تقدیر کور. بر نیروهای اهریمنی.

در هیچ کجای آن ذره‌ای شکست نیست. سراپا تهاجم است، صف می‌درد، می‌شکند، پیش می تازد و در همه زمینه‌ها با همه رنج ها پیروز می‌شود.

فرقش هم که شکافته می‌شود، بلادرنگ در همان لحظه می‌خروشد که به خدای کعبه پیروز و رستگار شدم (فزت و رب الکعبه).

در علی، روشن می‌شود که معجزات، فصلی در دوران صباوت نوع انسان بوده است که به‌خاطر سطح نازل آگاهی باید با امور خارق‌العاده مجاب می‌شد.

اما با علی، دیگر لباس کودکی از تن فرزند انسان بیرون می‌آید و بنی بشر با او به اوج آگاهی و اختیار و تکامل می‌رسد.

از ۱۰-۱۱ سالگی، بیش از نیم قرن در همهٔ سختیها و آزمایش‌ها پایداری پیشه کرد و پیروز شد. او خود، پایداری پرشکوه برای پیروزیست. اشرفیها و اشرف‌نشانها از او برخاسته‌اند و بر آستان او سر می‌سایند و فرود می آیند.

او بود که گفت: بخدا سوگند اگر دشمنان همه روی زمین را هم پر کرده باشند، بیم و باکی ندارم و نمی‌هراسم (ما بالَیتُ و لَا استَوحَشتُ). آیا کسی هست که بیشتر از او معنا و بهای کلماتش را بداند؟ به همین خاطر به او اَسَدالله الغالب لقب داده‌اند.

از امام صادق پرسیدند معنی ومصداق صراط مستقیم که روزانه ۱۰ بار در نماز می‌خوانیم و از خدا می‌خواهیم که ما را به آن هدایت کند چیست؟ گفت: امام مفترض الطاعه. یعنی پیشوایی که تبعیت از او ضروریست.

این کوتاه‌ترین و برجسته‌ترین و روشن‌ترین تفسیر ”صراط مستقیم“ است.

خط مستقیم و راه راست، در تمیز و تقابل، و در مرزبندی و تعارض با راه غضب شدگان و راه منحرفان قرار می‌گیرد (غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ). از راه دشمنان خدا و خلق، و از اپورتونیسم و انحراف به جانب دشمن و امداد رساندن به دشمن، به‌کلی جدا و متفاوت است.

علی دو خصوصیت برجسته دیگر هم دارد. دو عنوان و لقب آموزنده دیگر که زیبنده خود اوست:

صِدّیق اکبر و فاروق اعظم

صّدیق کبیرو مرزبندی کننده اعظم

صدیق کبیر برای مجاهدین، بر سرِچشمهٔ صدق، معنای بسیار روشنی دارد و همه آن را آزموده‌اند.

فاروق یعنی کسی که فرق می‌گذارد و مرزبندی می‌کند یعنی آن کسی که بزرگترین مرزبندی کننده است.

کلمه مرزبندی را مجاهدین از خودشان در نیاورده‌اند، از سورهٔ فرقان گرفته‌اند. یعنی فرق گذاشتن، تمیز دادن و مرزبندی کردن و آببندی کردن در برابر دنیای بهیمی. در برابر ارتجاع و دیکتاتوری. در برابر اپورتونیسم و فرصت‌طلبی. در برابر استعمار و استثمار.

فرمانده آرمانی و تاریخی مجاهدین و اسلام انقلابی، بی‌جهت عنوان ”فاروق اعظم“ نگرفته است.

این عناوین توصیفات بی‌محتوا نیست. کهنه نمی‌شود. هر چه زمان می‌گذرد درخشش بیشتر پیدا می‌کند. مجاهدین در کوره‌های گدازان ابتلائات ۵۰ ساله، مقداری از این مفاهیم را در پراتیک انقلابی در می‌یابند. مقایسه کنید با فهم آخوندهای ارتجاعی خمینی گرا از قرآن و اسلام و حضرت علی و از اینجا می‌توان قیاس کرد که در عصر جاهلیت و بردگی چه خبر بوده و حضرت علی چه کرده است.

وقتی در جنگ جمل پیروز شد یکی از یارانش گفت کاش برادرم در این کارزار با تو بود و در رکاب تو می‌جنگید.

علی پرسید آیا برادرت هوادار ما بود و به ما محبت و تمایل داشت؟ وقتی جواب مثبت شنید گفت پس او هم در این جنگ با ما بوده است. سپس نقشه‌مسیر همه یاران و مجاهدان نسلهای آینده را خلاصه و ترسیم کرد. گفت: امروز با ما و در کارزار ما گروههایی حاضر بودند و حاضر گفتند که هنوز در شکم مادرانشان هستند و ”زمان“ آنها را ظاهر و بارز خواهد کرد تا“ایمان“ با آنها قوت گیرد و دشمنان ما با ایشان مغلوب شوند.

می‌بینید که علی نسلهای بعدی و همین مجاهدین امروز را با خودش و در خودش می‌دید و خودش را هم در شما و هوادارانتان امتداد داد. این، نقشهٔ مسیر آن دیدهٔ تیز بین خدایی است: السلام علیک یا عینَ الله.

…صحبت که به اینجا رسید دوباره می‌خواهم آنچه را در سال ۸۸ در بحثهای خاوران و آموزشها برای نسل جوان گفتیم، یادآوری کنم. منظورم آخرین ملاقات مجاهدین با خمینی در اردیبهشت ۱۳۵۸ است.

این عکس که تنها در اختیار خانواده خمینی بوده اولین بار بعد از مرگ خمینی در یکی از مطبوعات رژیم منتشر شد.

مذاکرات امام با رهبران سازمان مجاهدین خلق

  • امام در ملاقات یک ساعته با مجاهدین گفت: اسلام بیشتر از هر چیز به آزادی عنایت دارد

مسعود رجوی: ما مکتب اسلام را از لابلای جوخه‌های اعدام و شکنجه‌ها کسب کرده‌ایم.

کلیه ملاقاتهای امام ۶ روز متوقف شد. کیهان شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

«عده‌یی از اعضا و مسئولان سازمان مجاهدین خلق ایران به مدت یک ساعت با امام خمینی ملاقات و گفتگو کردند. مسعود رجوی، موسی خیابانی و تنی چند از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، صبح روز پنجشنبه با امام خمینی ملاقات کردند در این دیدار که یک ساعت بطول انجامید امام خمینی رهنمودهایی خطاب به اعضای مجاهدین خلق ایراد فرمودند.

مسعود رجوی در این دیدار گفت: اکنون که ما خدمت شما رسیده‌ایم، خواست و تمنای مادی و دنیوی نداریم.

وی افزود:

ما مکتبمان اسلام را، ساده پیدا نکردیم اعتقاد به آن را از لابلای رنج و خون این مردم از لابلای جوخه‌های اعدام و شکنجه‌ها کسب کردیم مسأله‌ای که ما واقعاً نگرانش هستیم در درجه اول، حیثیت بین‌المللی و تاریخی مکتب ماست یعنی ما نمی‌خواهیم هیچ خدشه‌ای به مکتبمان وارد شود و عیوب ما به حساب مکتب ما گذاشته شود.

در این ملاقات، اعضای سازمان مجاهدین خلق در مورد مسأله وحدت و وحدت کلمه به عرض امام رساندند. از آنجا که وحدت کلمه، امری اعتباری نیست و در عالم واقع و در عالم عینی ما به ازا دارد.

امام ضمن فرمایشاتی خطاب به مجاهدین خلق، بر اهمیت تلاشهای سازنده به‌خاطر نجات کشور از بازگشت به اوضاع سابق تأکید کردند و افزودند اسلام بیش از هر چیزی به آزادی عنایت دارد و در اسلام، خلاف آزادی نیست الا در چیزهایی که مخالف با عفت عمومی است».

روزنامه کیهان این خبر را از دفتر خمینی گرفته بود و ما چیزی اعلام نکردیم. در همین ملاقات که برخلاف خبر کیهان طولانی‌تر بود، من از روی نهج‌البلاغه خطبه حضرت علی در مورد رابطه و حقوق حکومت کننده و حکومت شونده را برای خمینی خواندم و بر روی موضوع مرکزی یعنی مسأله آزادیهای دموکراتیک تأکید کردم. در جواب گفت، بله اسلام بیشتر از هر چیز به آزادی عنایت دارد.

وقتی خطبه را می‌خواندم، به‌خصوص آنجا که حضرت علی گفته است: مبادا با من با زبان تملق و چاپلوسی تنظیم رابطه کنید و آنجا که سخن از حقوق مردم بر حاکمیت بود؛ دیگر احساس کردم حوصله خمینی دارد سر می‌رود و دوباره ممکن است مانند شروع ملاقات نعره‌اش در بیاید. آخر دست نبوسیدیم و تکبیر هم نگفتیم!

همان شب که از قم به تهران برگشتیم خبردار شدیم که اطلاعات سپاه جدید التأسیس پاسداران (غرضی و آلادپوش از بریده مزدوران پیشین) همراه با اداره هشتم ساواک که اکنون اسم جدیدی پیدا کرده بود، باتفاق ماشاءالله قصاب، کمیته‌چی مستقر در جنب سفارت آمریکا، مجاهد خلق محمدرضا سعادتی را دستگیر کرده و به جای نامعلومی برده‌اند. در پاییز ۵۹ در بحبوحه‌ٔ جنگ با عراق خمینی فرصت را مغتنم شمرد تا سعادتی را به جرم جاسوسی برای شوروی محاکمه و به ۱۰ سال حبس محکوم کند. بعد از ۳۰ خرداد هم او را در اوایل مرداد سال ۶۰ در اوین به‌شهادت رساندند. لاجوردی یک وصیتنامه جعلی هم به نام او منتشر کرد که مثلاً به مجاهدین وصیت کرده است خط ضدامپریالیستی خمینی را بروند و از پافشاری بر آزادیهای لیبرالی دست بردارند!

اما حرفهای ما، همان حرفهاست که من از قول مجاهدین. به خمینی گفتم و سر سوزنی هم تغییر نکرده است. از شأن و حیثیت تاریخی مکتب مان گرفته تا این‌که وحدت و اتحاد، باید حول مشی و استراتژی، ما به ازای عینی داشته باشد. امروز مسأله اصلی در برابر دیکتاتوری، که همانا آزادی است به فریاد هر ایرانی تبدیل شده است.

جماعت خمینی البته مانند ابن ملجم، از هیچ جنایتی در حق مجاهدین کوتاهی نکردند. اینجاست که معنی سعادت و شقاوت مثل روز برای ما روشن می‌شود. مثل همین شرایط امروز که مجاهدین همه سختیها را به جان خریده‌اند آنچه را به خدا قرض دادید به‌صورت خیر دنیا و آخرت ذخیره و سرمایه شده و دیر یا زود به اضعاف به شما برمی‌گردد

در تاریخ ایران و در تاریخ ایدئولوژی و مکتبمان ثبت شد که وقتی هیولای ارتجاع تنوره کشید، زن و مرد میدان، به‌قول مریم، همان سرخترین نام یعنی مجاهد خلق بود. به‌گفته قرآن:

فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ بر خویشتن مجاهدی خود سلام کنید و درود بفرستید

تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ تحیتی از جانب خدا

مُبَارَکةً طَیبَةً مبارک و پاکیزه.

۲-آگهی پخش آموزشهای ایدئولوژیک مجاهدین در ماه رمضان ـ مسعود رجوی ـ رمضان ۱۳۹۳

پخش

ساعت ۲۲۳۰ به وقت ایران

ساعت ۲۰ به وقت اروپا

۳-زاهدان ـ فعالیت کانون‌های شورشی

۴-زاهدان ـ تخریب خانه‌ها و آلونکهای هموطنان محروم بلوچ -توسط مأموران جنایتکار نیروی انتظامی -پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مأموران جنایتکار خامنه‌ای در نیروی انتظامی بامداد روز پنجشنبه نهم فروردین وحشیانه به روستای خواجه مسک در زاهدان یورش برده و خانه‌ها و آلونکهای هموطنان محروم بلوچ را تخریب کردند.

۵-پیامهای تسلیت و گرامیداشت سناتور لیبرمن ـ کاندیدای پیشین معاون ریاست‌جمهوری آمریکا

درگذشت سناتور جوزف لیبرمن کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در انتخابات سال ۲۰۰۰آمریکا و حامی دیرین مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران، بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های آمریکا و جهان داشت. رئیس‌جمهور آمریکا و رؤسای جمهور پیشین این کشور و رهبران سنا و شخصیتهای سیاسی درگذشت این شخصیت برجسته و مستقل آمریکایی را تسلیت گفتند و یاد او را گرامی داشتند.

سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با هاداسا لیبرمن فقدان جو لیبرمن را به او و خانواده لیبرمن تسلیت گفته است. وی افزود: «رئیس‌جمهور و سناتور لیبرمن به‌مدت ۲۰ سال با هم در سنای ایالات متحده خدمت کردند. سناتور لیبرمن با پایبندی به اصول، ثبات‌قدم و نترس از آنچه که اعتقاد داشت درست است دفاع می‌کرد».

جو بایدن شخصاً دربارهٔ درگذشت سناتور لیبرمن نوشت: «جو لیبرمن و من به‌مدت ۲۰ سال در سنای آمریکا بودیم. سناتور لیبرمن در اعتقاداتش پایبند و استوار بود»...

بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سوی خودش و هیلاری کلینتون نوشت: «بعد از آن‌که من به‌مدت هشت سال به‌عنوان رئیس‌جمهور با جو لیبرمن کار کردم، هیلاری مفتخر بود همراه با او در سنا خدمت کند. وی به‌مدت ۲۴سال به‌خوبی مردم کانتیکت را نمایندگی کرد و همواره بر اعتقاداتش پایبند بود».

جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد «جو لیبرمن یک آمریکایی خوب و یکی از شایسته‌ترین افرادی بود که در زمان اقامتم در واشنگتن ملاقات کردم. چه در شکست و چه در پیروزی، جو لیبرمن همیشه یک شخص محترم بود».

باراک اوباما نیز در پیام تسلیت خود نوشت: من و میشل اوباما عمیق‌ترین تسلیت خود را به هاداسا و خانواده لیبرمن ابراز می‌کنیم.

ال گور معاون پیشین رئیس‌جمهور و کاندیدای ریاست‌جمهوری به‌همراه جو لیبرمن به‌عنوان معاونش در سال ۲۰۰۰، نوشت: «او یک رهبر به‌واقع با استعداد بود که شخصیت مهربان و ارادهٔ قوی‌اش، او را به نیرویی قابل اتکا تبدیل می‌کرد. باعث افتخار بود که در مسیر مبارزات انتخاباتی در کنار او بودم. من برای همیشه قدردان تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای ساختن آینده‌یی بهتر خواهم بود».

بیانیهٔ سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا: «امروز، من به کل سنا می‌پیوندم تا به همسر سناتور لیبرمن، هاداسا، فرزندان و نوه‌های او و تمام خانواده لیبرمن در سوگ یک دولتمرد برجسته و پرافتخار تسلیت بگویم».

سناتور چاک شومر رهبر دموکراتها در سنای آمریکا اعلام کرد: «از شنیدن خبر درگذشت همکار سابقمان، سناتور جو لیبرمن، شوکه شدم. قلب من با همسر ش او هاداسا و خانواده لیبرمن است و برای همه کسانی که او را می‌شناختند و دوستش داشتند دعا می‌کنم».

دکتر آلخو ویدال کوادراس معاون اول پیشین پارلمان اروپا و رئیس کمیتهٴ بین‌المللی در جستجوی عدالت با ابراز تسلیت‌های صمیمانه به خانواده سناتور جو لیبرمن نوشت: او مردی با جایگاه بالای سیاسی، بسیار خوش‌قلب و حامی بزرگ مقاومت ایران در برابر دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران بود».

خبرگزاری رویترز در گزارشی زیر عنوان «سناتور پیشین جو لیبرمن در سن ۸۲سالگی درگذشت»، تصاویری را از سناتور لیبرمن منتشر کرد و نوشت:

«سناتور پیشین ایالات متحده طی مراسمی در کمپ اشرف۳ مقر سازمان مجاهدین خلق ایران در مانسا در آلبانی در ۱۳ژوئیه۲۰۱۹ سخنرانی کرد.

در ۱۹سپتامبر۲۰۲۳ این سناتور پیشین ایالات متحده خود را آمادهٔ سخنرانی می‌کند در حالی که ایرانیان مقیم آمریکا و دیگران در تظاهراتی در نزدیکی مقر ملل متحد در اعتراض به دیدار ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران در شهر نیویورک آماده می‌کنند.

فاکس نیوز زیر عنوان: «جو لیبرمن در سن ۸۲ سالگی یک میراث سیاسی از خود بر جای می‌گذارد»، همراه با تصویری از سخنرانی جو لیبرمن در کنفرانس ۱۷اوت۲۰۲۲ دفتر شورای ملی مقاومت در واشنگتن، نوشت: «سناتور پیشین جو لیبرمن در پنلی به‌میزبانی دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در در واشنگتن دی‌سی سخنرانی کرد. دفتر نمایندگی این شورا در آمریکا این کنفرانس را به‌مناسبت ۲۰مین سالگرد اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال۲۰۰۲ دربارهٔ تهدید برنامهٔ تسلیحات اتمی رژیم ایران برگزار کرد».

پولیتیکو در گزارشی تحت عنوان «جو لیبرمن، کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری سال۲۰۰۰ در سن ۸۲سالگی درگذشت» با انتشار عکسی از سخنرانی سناتور لیبرمن در تظاهرات نیویورک، نوشت: «جو لیبرمن در این تظاهرات در سال۲۰۱۹ خواهان تغییر رژیم در ایران شد».

سناتور جوزف لیبرمن:

در ایران سپیده جدیدی طلوع می‌کند.

در ایران جایگزینی وجود دارد که آماده است.

. امروز در ایران سپیده جدیدی دارد طلوع می‌کند، و این فقط یک خوش خیالی نیست. این یک حقیقت است. و می‌خواهم برخی از وقایع را که با هم اتفاق افتاده بر اساس واقعیتهایی بازگو کنم که به من این امید را می‌دهند که رژیم تهران به‌معنای واقعی کلمه پوسیده است. در حال فروپاشی است، و مردم ایران با شجاعت فوق‌العاده‌ای برای بازگرداندن آزادی و فرصتهای خود در حال قیام هستند. حالا چرا این را می‌گویم؟

. نباید به افرادی گوش کرد که می‌گویند آه، تغییر رژیم منجر به هرج و مرج خواهد شد، همان‌طور که در سوریه یا لیبی یا یمن شد. بخشی از این‌که چرا این امر به آشوب منجر نمی‌شود، این است که ایران است که باعث ایجاد هرج و مرج زیادی در کشورهای دیگر شده است. و بخشی از دلیل این امر این است که در ایران جایگزینی وجود دارد که آماده اداره است. و این شورای ملی مقاومت ایران، رئیس‌جمهور منتخب خانم مریم رجوی است. به اعتقاد من، حمایت او در ایران هر روز رشد می‌کند. .

واشنگتن‌پست نوشت: جوزف لیبرمن، سناتور استوار و مستقلی بود که پس از چهار دوره سناتور بودن برای به‌عهده گرفتن پست معاونت رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۰ کاندیدا شد. او به موضع‌گیریهای عمومی در مورد مسائل سیاسی ادامه داد.

سایت آلگماینرنوشت: لیبرمن نامزد معاونت ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۰۰ و طرفدارمخالفان رژیم ایران بود که به‌دنبال سرنگونی رژیم حاکم در تهران هستند.

۶- کنفرانس ایران: مقاومت علیه استبداد دینی - قضاییه جلادان و نبرد با تروریسم دولتی -قسمت دوم

سخنرانیهای:

لویی فری مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا

استانسیلاو پاولوسچی وزیر پیشین دادگستری ملداوی

و قاضی سابق دادگاه حقوق‌بشر اروپا -پخش در پایان اخبار

۷-تحولات جنگ در منطقه ـ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز جمعه نوشت در حمله پهپادی اسراییل به یک باشگاه ورزشی در شجاعیه واقع در شرق شهر غزه، دست کم ۱۰ نفر کشته و ۳۰ تن مجروح شدند. بمبارانهای روز جمعه اسراییل هم‌چنین منطقه صنعتی شهر غزه و شهر خان یونس در جنوب را در برگرفت. طی این حملات در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ فلسطینی کشته و ۱۱۲ تن مجروح شدند.

متعاقباً وزارت بهداشت فلسطین جمع قربانیان حملات اسراییل در غزه را تا ظهر جمعه ۳۲ هزار و ۶۲۳ کشته و ۷۵ هزار و ۹۲ زخمی اعلام کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به‌اتفاق آرای قضات آن، به اسراییل دستور داد برای جلوگیری از قحطی در غزه، ورود بدون مانع کمک‌ها را به این منطقه امکان‌پذیر کند.

نیویورک‌تایمز گزارش داد: «دادگاه بین‌المللی لاهه با قوی‌ترین عباراتی که تاکنون به‌کار گرفته روز پنجشنبه به اسراییل دستور داد مانع از کمکهای بشردوستانه به غزه. نشود و از اسراییل خواست تعداد گذرگاههای زمینی را برای تدارکات افزایش دهد»...

قضات در دستور خود گفتند: دادگاه مشاهده می‌کند که فلسطینیان در غزه دیگر تنها با خطر قحطی . مواجه نیستند، بلکه قحطی در حال وقوع است.

به‌گزارش رسانه‌های خبری، دادگاه لاهه در دستورات جدید خود اسراییل را فراخوانده است تا «همهٔ اقدامات لازم و مؤثر» را در پیش بگیرد تا تأمین خدمات پایه‌یی و کمکهای بشردوستانه به فلسطینیان در غزه تضمین شود. تأمین غذا، آب، مواد پزشکی و بهداشتی، برق، چادر و سوخت باید «بلامانع» و در ابعاد لازم صورت گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری وفا محمود عباس در دیدار با وزیر خارجهٔ بلژیک در مقر ریاست دولت فلسطین در رام‌الله بر اهمیت تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای قطعنامهٔ مصوب شورای امنیت به‌منظور برقراری آتش‌بس و وادار کردن اسراییل به تبعیت از احکام دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد.

وی هم‌چنین «بر مخالفت قاطع دولت فلسطین با آوارگی شهروندان فلسطینی چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی تأکید کرد و گفت که غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و امکان ندارد طرح‌های مقامات اسرائیل برای جداسازی نوار غزه از بقیه کشور پذیرفته شود»...

پرزیدنت محمود عباس ترکیب دولت جدیدی را که توسط محمد مصطفی به‌عنوان نخست‌وزیر دولت فلسطین ارائه شد، مورد تأیید قرار داد.

خبرگزاری وفا گزارش داد: «محمد مصطفی نخست‌وزیر تعیین‌شدهٔ فلسطین، برنامهٔ کاری دولت و فهرست پیشنهادی تشکیل دولتش را به محمود عباس ارائه کرد رئیس دولت یک فرمان قانونی را برای اعطای اعتماد به دولت نوزدهم و حکمی را برای تشکیل آن تصویب کرد».

محمد مصطفی در دولت جدید پست وزیر خارجه را هم به‌عهده خواهد داشت.

بر اساس گزارش وفا، دولت جدید فلسطین یکشنبه آینده در برابر محمود عباس سوگند یاد خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا دربارهٔ تشکیل دولت جدید فلسطین گفت: تعدادی از کابینه  جدید فلسطین از غزه هستند که با خواست واشنگتن برای دیدن یک دولت که نماینده مردم فلسطین باشد منطبق است».

هاآرتص روز جمعه گزاش داد: «نتانیاهوتأیید کرده است که هیأت‌های تحت مسئولیت رؤسای شین‌بت و موساد به دوحه و قاهره بروند تا به مذاکرات گروگانها ادامه بدهند».

واشنگتن پست گزارش داد: «نتانیاهو به خانواده‌های گروگانها گفت: اسراییل خود را «آمادهٔ ورود به رفح می‌کند» وی گفت: «فقط تداوم فشار قوی نظامی که اعمال کرده‌ایم و باز هم اعمال خواهیم کرد گروگانهایمان را باز خواهد گرداند»...

رویترز گزارش داد: هزاران اردنی روز پنجشنبه برای پنجمین روز متوالی در نزدیکی سفارت اسراییل در پایتخت اردن، دست به تظاهرات گسترده علیه حملات اسراییل در غزه زدند.

به گزارش دیدبان حقوق‌بشر سوریه در حمله هوایی نیمه‌شب پنجشنبه اسراییل به یک انبار اسلحه در منطقه جبرین در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حلب، ۴۳ تن از نیروهای نظامی رژیم سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران کشته شدند. به گزارش این منبع وخامت حال مجروحان حاکی از تلفات جانی بیشتری می‌باشد. در این حمله انبار تسلیحات هدف قرار گرفته شده به‌کلی منهدم شد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه افزود بمباران اسراییل هم‌چنین کارخانه‌های دفاعی رژیم سوریه در منطقه السفیره و کـَفرجوم در غرب حلب را نیز هدف قرار داد که منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای در محل شد. این گزارش خاطرنشان کرد این سنگین‌ترین حمله اسراییل به مناطق سوریه طی ماههای اخیر بوده است.

تلویزبون العربیه گفت: اسراییل روز جمعه طی یک عملیات انتقامی هدفمند یک خودروی متعلق به اعضای حزب‌الله را در منطقه با زوریه در جنوب لبنان هدف قرار داد که منجر به کشته شدن یکی از اعضای آن شد. العربیه خاطرنشان کرد در درگیریهای خونین روز پنجشنبه میان اسراییل و حزب‌الله ۹ تن از اعضای حزب‌الله و متحد آن ا َمـَل کشته شدند. بدین ترتیب آمار تلفات حزب‌الله از آغاز درگیریها با اسراییل از ۷ اکتبر گذشته تاکنون به ۲۷۸ تن رسیده است.

به گزارش رویترز، ارتش اسراییل روز جمعه اعلام کرد که علی عابد اخسان نعیم، معاون فرمانده یگان موشکی حزب‌الله را در یک حمله هوایی در منطقه بزوریه در لبنان کشته است.
رویترز افزود: او یکی از رهبران شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران در شلیک موشک با کلاهک سنگین بوده و مسئول انجام و برنامه‌ریزی حملات علیه غیرنظامیان اسراییلی است.

پولیتیکو روز پنجشنبه با انتشار گزارشی نوشت: مقامات دولت بایدن در حال «گفت و گوهای» اولیه درباره گزینه‌هایی به‌منظور ایجاد ثبات در غزه پس از جنگ هستند، این گفتگوها از جمله شامل کمک به تأمین مالی یک نیروی چندملیتی یا یک تیم حافظ صلح فلسطینی توسط پنتاگون می‌باشد.

به گفته مقامات رسمی نظامی و سیاسی آمریکا، گزینه‌های در حال بررسی، شامل حضور نیروهای آمریکایی در میدان نمی‌شوند. در عوض، بودجه وزارت دفاع برای تکمیل و تأمین نیازهای نیروی امنیتی از جانب دیگر کشورها صرف می‌شود.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا – سنتکام شامگاه جمعه اعلام کرد نیروهای ارتش آمریکا برای دومین روز متوالی چهار پهپاد جنگی بدون سرنشین حوثیهای وابسته به رژیم ایران را که به سوی یک کشتی ائتلاف و یک ناو جنگی آمریکا پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کردند.

۸- منصور حقیقت پور عضو سابق مجلس ارتجاع و از اعضای باند غالب رژیم به اختلاف طبقاتی و تنفر مردم از دولت رئیسی جلاد اعتراف کرد

و گفت: ایراد اساسی دولت ایجاد فاصله اساسی و ایجاد گسل اجتماعی در کشور است. امروز مردم به‌دنبال آشتی با دولت نیستند، مشکلات اساسی مانند اشتغال، مسکن و مسائل اقتصادی همه اینها باعث شده است که ملت از دولت رویگردان باشند.

۹-سایت حکومتی تجارت نیوز اعتراف کرد: ، تعداد چاه‌های آب در ایران در ۳۰ سال گذشته به‌طور چشمگیری از ۴۰ هزار حلقه در اواسط دهه ۱۹۸۰ به ۸۴۰ هزار حلقه افزایش یافت. همین امر باعث کاهش ۷۰ درصدی ذخایر آب زیرزمینی در کمتر از سه دهه شده است.

بنا به این گزارش تقریباً ۳۳۵ شهر در سال ۲۰۲۲ با بحران آب مواجه بوده‌اند و بیش از ۳۴ میلیون نفر در بحران آب درگیر شده‌اند و از هر ۱۰شهر ایران، هفت شهر، از جمله تهران، تابستان گذشته با بحرانهای شدید تأمین آب آشامیدنی مواجه بوده‌اند.

۱۰- مسعود دانشمند، کارشناس رژیم درباره قیمت واقعی دلار در بازار ارز گفت: اگر بخواهیم قیمت را بر مبنای سکه‌ای که بانک مرکزی اکنون می‌فروشد محاسبه کنیم قیمت دلار بالای ۹۰ هزار تومان درمی‌آید؛ چرا که بانک مرکزی قیمت ربع سکه را حدود ۱۱ میلیون فروخته استُ بنابراین قیمت ۶۰ هزار تومانی دلار نیز قیمت مداخله‌ای بانک مرکزی است. بانک مرکزی مقداری دلار در بازار تزریق و در بازار مداخله می‌کند، قیمت دلار به ۵۹ هزار تومان می‌رسد. اگر بر مبنای قدرت خرید نگاه کنیم، دلار بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

۱۱- به گزارش جدید مؤسسه هریتیج در مورد آزادی اقتصادی رژیم ایران هم‌چنان در جایگاه ۱۶۹ در بین ۱۷۶ کشور موجود در این رتبه‌بندی قرار دارد.

بنا به این گزارش امتیاز رژیم ایران در آزادی اقتصادی کاهش یافته و از۴۲و دو دهم درصد به ۴۱و دو دهم درصد رسیده است. این گزارش رژیم ایران را در بین ۱۰ کشور از بسته‌ترین اقتصادهای دنیا معرفی کرده است. بنا به این گزارش اقتصاد رژیم در شاخصهایی مانند آزادی پولی، آزادی کسب و کارها، و احترام به مالکیت خصوصی نسبت به گزارش پیشین با کاهش امتیاز مواجه بوده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: