تحولات جنگ در منطقه تا جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا: ۷۱ کشته و ۱۱۲ مجروح در حملات اسراییل به غزه طی ۲۴ساعت گذشته . تعداد قربانیان تاکنون به ۳۲۶۲۳کشته و ۷۵۰۹۲ مجروح رسیده است.

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری درلاهه به اسرائیل  برای انجام تعهداتش برای مقابله با قحطی در حال وقوع در غزه.

معرفی دولت جدید فلسطین توسط محمد مصطفی و اعلام آمادگی آمریکا برای تعامل با دولت جدید فلسطین.

حمله هوایی اسراییل به فرودگاه حلب ؛ کشته شدن شماری از نظامیان اسد و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم.

سنتکام:  رهگیری و انهدام چهار پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران توسط ارتش آمریکا.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز جمعه نوشت در حمله پهپادی اسراییل به یک باشگاه ورزشی در شجاعیه واقع در شرق شهر غزه، دست کم ۱۰ نفر کشته و ۳۰ تن مجروح شدند. بمبارانهای روز جمعه اسراییل هم‌چنین منطقه صنعتی شهر غزه و شهر خان یونس در جنوب را در برگرفت. طی این حملات در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ فلسطینی کشته و ۱۱۲ تن مجروح شدند.

متعاقباً وزارت بهداشت فلسطین جمع قربانیان حملات اسراییل در غزه را تا ظهر جمعه ۳۲ هزار و ۶۲۳ کشته و ۷۵ هزار و ۹۲ زخمی اعلام کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به‌اتفاق آرای قضات آن، به اسراییل دستور داد برای جلوگیری از قحطی در غزه، ورود بدون مانع کمک‌ها را به این منطقه امکان‌پذیر کند.

نیویورک‌تایمز گزارش داد: «دادگاه بین‌المللی لاهه با قوی‌ترین عباراتی که تاکنون به‌کار گرفته روز پنجشنبه به اسراییل دستور داد مانع از کمکهای بشردوستانه به غزه. نشود و از اسراییل خواست تعداد گذرگاههای زمینی را برای تدارکات افزایش دهد»...

قضات در دستور خود گفتند: دادگاه مشاهده می‌کند که فلسطینیان در غزه دیگر تنها با خطر قحطی  مواجه نیستند، بلکه قحطی در حال وقوع است.

به‌گزارش رسانه‌های خبری، دادگاه لاهه در دستورات جدید خود اسراییل را فراخوانده است تا «همهٔ اقدامات لازم و مؤثر» را در پیش بگیرد تا تأمین خدمات پایه‌یی و کمکهای بشردوستانه به فلسطینیان در غزه تضمین شود. تأمین غذا، آب، مواد پزشکی و بهداشتی، برق، چادر و سوخت باید «بلامانع» و در ابعاد لازم صورت گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری وفا محمود عباس در دیدار با وزیر خارجهٔ بلژیک در مقر ریاست دولت فلسطین در رام‌الله بر اهمیت تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای قطعنامهٔ مصوب شورای امنیت به‌منظور برقراری آتش‌بس و وادار کردن اسراییل به تبعیت از احکام دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد.

وی هم‌چنین «بر مخالفت قاطع دولت فلسطین با آوارگی شهروندان فلسطینی چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی تأکید کرد و گفت که غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و امکان ندارد طرح‌های مقامات اسرائیل برای جداسازی نوار غزه از بقیه کشور پذیرفته شود»...

پرزیدنت محمود عباس ترکیب دولت جدیدی را که توسط محمد مصطفی به‌عنوان نخست‌وزیر دولت فلسطین ارائه شد، مورد تأیید قرار داد.

خبرگزاری وفا گزارش داد: «محمد مصطفی نخست‌وزیر تعیین‌شدهٔ فلسطین، برنامهٔ کاری دولت و فهرست پیشنهادی تشکیل دولتش را به محمود عباس ارائه کرد رئیس دولت یک فرمان قانونی را برای اعطای اعتماد به دولت نوزدهم و حکمی را برای تشکیل آن تصویب کرد».

محمد مصطفی در دولت جدید پست وزیر خارجه را هم به‌عهده خواهد داشت.بر اساس گزارش وفا، دولت جدید فلسطین یکشنبه آینده در برابر محمود عباس سوگند یاد خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا دربارهٔ تشکیل دولت جدید فلسطین گفت: تعدادی از کابینه جدید فلسطین از غزه هستند که با خواست واشنگتن برای دیدن یک دولت که نماینده مردم فلسطین باشد منطبق است».

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: