بیانیه سران ۷کشور بزرگ صنعتی: ما رهبران گروه ۷ دولت، حملهٔ مستقیم و بی‌سابقهٔ ایران را به صراحت محکوم می‌کنیم

ایران صدها پهپاد و موشک به سمت اسراییل شلیک کرد.  اسرائیل با کمک شرکای خود این حمله را شکست داد

به گزارش رویترز روز یکشنبه گفتگوی آنلاین سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان که رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملهٔ رژیم خواستار آن شده بود، برگزار شد. رهبران آمریکا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و کانادا روز یکشنبه پس از این تماس ویدیویی طی بیانیه‌یی اعلام کردند: «ما رهبران گروه هفت (G۷) حملهٔ مستقیم و بی‌سابقهٔ رژیم ایران به اسراییل را به صراحت محکوم می‌کنیم. رژیم ایران صدها پهپاد و موشک به سمت اسراییل شلیک کرد. اسراییل با کمک شرکای خود این حمله را شکست داد. ما همبستگی و حمایت کامل خود را از اسراییل و مردم آن ابراز می‌کنیم و بر تعهد خود نسبت به امنیت آن تأکید می‌کنیم. رژیم ایران با اقدامات خود بیش‌از‌پیش به سمت بی‌ثباتی منطقه گام برداشته و خطر تشدید غیرقابل کنترل منطقه را در پی دارد.

ما هم‌چنین همکاری خود را برای پایان دادن به بحران در غزه تقویت خواهیم کرد، از جمله با ادامه کار برای آتش‌بس فوری و پایدار و آزادی گروگانها توسط حماس، و ارائه کمکهای بشردوستانه بیشتر به فلسطینیهای نیازمند.

انگلستان کاردار رژیم در لندن را احضار کرد. وزارت‌خارجه انگلستان در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد:

امروز به دستور وزیر خارجه دیوید کامرون، کاردار سفارت رژیم ایران در لندن به دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه احضار شد.

سخنگوی وزارت‌خارجه انگلستان گفت:انگلستان حمله مستقیم و بی‌سابقه رژیم ایران به اسراییل و هم‌چنین نقض حریم هوایی اردن و عراق را به‌شدت محکوم می‌کند. در زمان تنش بزرگ در خاورمیانه، این تشدید عمیقاً خطرناک و غیرضروری از سوی رژیم ایران بود.

انگلستان هم‌چنین خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط کشتی غیرنظامی «ام‌اس‌سی آریس» و خدمه آن است که روز یکشنبه توسط نیروهای مسلح رژیم ایران در آب‌های بین‌المللی توقیف شد.

وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت: فرانسه سفیر ایران را در خصوص حملات جمهوری اسلامی به اسراییل احضار خواهد کرد و متعهد شد رویکرد قاطعانه‌ای اتخاذ کند. استفان سژورنه، وزیر امور خارجه، در شبکه تلویزیونی فرانس ۲ گفت: از وزارت‌خارجه خواسته‌ام فردا سفیر رژیم ایران را احضار کند تا پیام قاطعیت خود را بیان کند.

وزارت‌ خارجه اردن یکشنبه شب اعلام کرد که این کشور سفیر رژیم ایران در اردن را حضار کرده است.

ایمن صفدی وزیر خارجه اردن طی سخنانی در رادیو و تلویزیون این کشور به اظهارنظرهایی در رسانه‌های رسمی رژیم ایران در روزهای اخیر اشاره کرد که در آن هشدار داده بودند در صورت همکاری اردن با اسراییل در رویارویی با رژیم ایران، اردن هدف بعدی خواهد بود.

جو بایدن در مورد وضعیت خاورمیانه با ملک عبدالله در اردن تلفنی گفتگو کرد. کاخ‌سفید اعلام کرد بایدن حمله رژیم ایران را که اردن را نیز تهدید کرده بود، به‌شدت محکوم کرد. هر دو خاطرنشان کردند که به نظارت بر وضعیت ادامه می‌دهند و در روزهای آینده در تماس نزدیک خواهند بود.

نخست وزیر استرالیا حمله موشکی رژیم را محکوم کرد و گفت: این تشدید، یک تهدید جدی برای امنیت کل منطقه است.

رژیم ایران در حال نقض قوانین بین‌المللی است، امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، حمایت از حزب‌الله، حوثی‌ها و اقدامات تروریستی آنها نشان می‌دهد که تأثیر بسیار مخربی در منطقه دارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با تلویزیون ای.بی.سی در ارتباط با حمله موشکی و پهپادی رژیم به صراحت گفت به‌خاطر اشراف و اطلاعاتی که آمریکا از قبل در مورد ابعاد و تواناییهای رژیم ایران و این‌که چکار می‌خواهد بکند، توانستیم به اسراییل کمک کنیم تا تقریباً تمام آنچه را که رژیم ایران پرتاب کرد سرنگون کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به تصمیم اسراییل برای پاسخگویی به ایران احترام می‌گذاریم و اسراییل در این زمینه مستقل عمل می‌کند.

جان کربی افزود: من نمی‌توانم بگویم پاسخ اسراییل به رژیم ایران چگونه خواهد بود، اما آنها شب گذشته توانمندی نظامی حیرت انگیزی از خود نشان دادند و به رژیم ایران فهماندند که با یک ائتلاف بین‌المللی طرف خواهند بود. ما پیامهای بسیار روشنی چه به‌طور علنی و چه خصوصی به رژیم ایران داده‌ایم که هر گونه حمله‌یی علیه نیروهای آمریکا، عواقب بسیار جدی در پی خواهد داشت

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: