پیامدهای حمله رژیم و به تله افتادن خامنه‌ای کلان بازنده استراتژیک

آسوشیتدپرس: جنگ سایه رژیم ایران و اسراییل آشکار شد. بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ 

حمله بی‌سابقه رژیم ایران به اسراییل در اوایل یکشنبه، تغییر رویکرد تهران را نشان داد، که از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس در ماه اکتبر به نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه متکی بود. اکنون همه نگاه‌ها به این است که آیا اسراییل اقدام نظامی بیشتری را انتخاب می‌کند، در حالی که واشنگتن به جای آن به‌دنبال اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنشهای منطقه‌ای است.

آسوشیتدپرس درباره نتیجه نشست کابینه جنگ اسراییل در روز یکشنبه نوشت: تندروهای اسراییلی برای پاسخ فشار آورده‌اند، اما برخی دیگر توصیه به خویشتنداری کرده‌اند و می‌گویند اسراییل باید بر تقویت روابط نوپا با شرکای عرب تمرکز کند.

تایمز اسراییل نوشت: ژنرال هرزی حلوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در بیانیه‌یی از پایگاه هوایی نواتیم، گفت: حمله موشکی و پهپادی رژیم ایران به اسراییل 'با پاسخ مواجه خواهد شد. '

رژیم ایران می‌خواست به تواناییهای استراتژیک دولت اسراییل آسیب برساند - این چیزی است که قبلاً اتفاق نیفتاده بود. ما برای عملیات «سپر آهنین» آماده بودیم.

رئیس ستاد ارتش اسراییل گفت ما به آینده نگاه می‌کنیم، پرتاب این همه موشک، موشک کروز و پهپاد به خاک اسراییل با پاسخ مواجه خواهد شد.

تایمز اسراییل افزود: پایگاه هوایی نواتیم در حمله موشکی رژیم ایران مورد اصابت قرار گرفت و ارتش اسراییل خسارت جزیی به زیرساختها گزارش داد.

نیویورک پست نوشت: بر اساس گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اسراییل تصمیم گرفته است «به وضوح و با قدرت» به رژیم ایران ضربه بزند و در حال حاضر هواپیماهای جنگی خود را برای انجام این حمله آماده کرده است.
تصمیم گزارش‌شده پس از دو جلسه کابینه جنگ گرفته شده است که در آن رهبران اسراییل درباره چگونگی واکنش به رگبار ۳۵۰ پهپاد انتحاری و موشک بحث کردند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل گفت  : نیروی هوایی این کشور در حال آماده شدن برای انجام یک حمله متقابل تلافی‌جویانه علیه رژیم ایران است.

بر اساس این گزارش، این حمله به‌عنوان پیامی در نظر گرفته شده است که اسراییل 'اجازه نخواهد داد حمله‌یی به این بزرگی علیه آن بدون واکنش انجام شود. '

ان.بی.سی نیوز گزارش کرد: چهار مقام آمریکایی به ان‌. بی. سی نیوز گفتند، مقامات آمریکایی انتظار دارند پاسخ احتمالی اسراییل به حمله رژیم ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حملاتی علیه نیروهای نظامی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.
- به‌گفته مقامات آمریکایی، از آنجایی که حمله رژیم ایران منجر به کشته شدن یا تخریب گسترده اسراییل نشد، اسراییل می‌تواند با یکی از گزینه‌های کمتر تهاجمی خود - حملات خارج از ایران - پاسخ دهد.
سه مقام آمریکایی گفتند که گزینه‌ها می‌تواند شامل حمله به داخل سوریه باشد. و به محموله‌ها یا تأسیسات ذخیره‌سازی با قطعات، سلاحها یا قطعات پیشرفته موشکی که از ایران برای حزب‌الله ارسال می‌شود، حمله کند.

نشریه هیل تحت عنوان «رژیم ایران از مرز بدون بازگشت عبور کرده آیا اسراییل هم‌چنین خواهد کرد؟»، نوشت:

تهران روز شنبه کار غیرمنتظره‌ای را انجام داد: رژیم علی خامنه‌ای به‌طور مستقیم با رگبار وسیعی از پهپادها، موشکهای کروز و بالستیک از خاک ایران به اسراییل حمله کرد.

خامنه‌ای از مرز بدون بازگشت عبور کرده است رژیم ایران در انتقام قتل محمدرضا زاهدی فرمانده سپاه قدس در دمشق به وسیله ارتش اسراییل در اول آوریل، علاوه بر سایتهایی در شمال، مرکز و جنوب اسرائیل، خود بیت‌المقدس را هدف قرار داد.

هیل افزود: اسراییل نیز اکنون به احتمال زیاد از مرز عبور کرده و در پاسخ به‌طور مستقیم به ایران حمله خواهد کرد. این درگیری تازه شروع شده است و ایالات متحده نمی‌تواند به‌طور کامل از آن دور بماند.

ما در حال حاضر در متن آن هستیم، حداقل از نظر دفاعی. نیروهای ارتش آمریکا مستقر در عراق، سوریه و اردن فعالانه به اجازه ندادن عبور پهپادها، کروز و موشک‌های بالستیک ایران کمک کردند. تجهیزات و امکانات اطلاعاتی زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری ایالات متحده نقش مهمی در ردیابی، هدف قرار دادن و انهدام ناوگان هوایی ایران ایفا کردند که در بسیاری از موارد قبل از رسیدن پهپادها به مرزهای اسراییل بود.

نیویورک تایمز در گزارشی درباره مواضع انگلستان نوشت: رهبران انگلیس حملات رژیم ایران را محکوم کردند ولی از اسراییل خواهان خویشتنداری شدند.

سوناک در سخنرانی در پارلمان انگلیس حملهٔ ایران را ”یک تشدید غیرمسئولانه و خطرناک“ توصیف کرد و تأیید نمود که هواپیماهای انگلیسی تعداد نامشخصی از پهپادهای ایران را از بین بردند و گفت که در مواجه با چنین تهدیداتی، ”اسرائیل از حمایت کامل ما برخوردار است“ .

ریشی سوناک گفت: دولت تهران ”دنبال ایجاد آشوب“ در منطقه بود. اما در یک جلسهٔ سؤال و جواب ۲ ساعته، سوناک از اسراییل که در حال بررسی گام‌های بعدی است خواستار خویشتنداری شد و گفت که دولت تهران بیش‌از‌پیش در صحنهٔ بین‌المللی منزوی است. سوناک با توجه به این‌که پهپادها و موشکهای ایران عمدتاً به اهداف خود نرسیدند، از اسراییل خواست ”که پیروزی را بگیرد و از تشدید بیشتر وضعیت خودداری کند“ .

در پارلمان چند قانونگذار از سوناک خواستند که دست به اقدام بیشتری زده و سپاه را یک گروه تروریستی اعلام کند.

جان بولتون روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون سی.ان.ان گفت:

آنچه در خاورمیانه توسط رژیم ایران اتفاق می‌افتد، نه تنها امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، بلکه به ضرر امنیت آمریکا نیز هست. از میان برداشتن این حکومت که اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی است بیشترین منفعت را در بر دارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: