مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ چهارشنبه

 

۱- اسلام‌آباد غرب – تهاجم به اداره اطلاعات

۲- قهدریجان (اصفهان) – انفجار در شهرداری غارتگر حکومتی

۳- درگیری مأموران رژیم با زنان درمترو

تهران – سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

شعار: بی‌شرف – ولش کن بی‌شرف – بی‌غیرت- ولش کن ولش کن

۴-مجلس سنای آمریکا ۳ لایحه کمکهای خارجی و لایحه مک کال «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» را در یک بسته واحدبه‌عنوان لایحه امنیت ملی با ۷۹ رأی موافق در مقابل ۱۸رای مخالف تصویب کرد.

لایحه «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» از ۱۵ بخش تشکیل شده که ۶ بخش آن لوایحی علیه رژیم ایران است. مایکل مک کال رئیس کمیته خارجی مجلس من خوشحالم که سنا بسته امنیت ملی را تصویب کرد. که شامل «قانون صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» من است.

مجلس سنای آمریکا سه لایحه کمکهای خارجی و لایحه مک کال «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» را در یک بسته واحدبه‌عنوان لایحه امنیت ملی با ۷۹ رأی موافق در مقابل ۱۸رای مخالف به تصویب رساند.

لایحه «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» از ۱۵ بخش تشکیل شده که ۶ بخش آن لوایحی علیه رژیم ایران است که در اول اردیبهشت در مجلس نمایندگان با ۳۶۱ رأی موافق در برابر ۵۷ رأی مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شده بود.

مجلس سنا پس از تصویب لایحه امنیت ملی آنرا برای رئیس‌جمهور ارسال کرد. این لایحه پس از امضای رئیس جمهور به قانون لازم‌الاجرا تبدیل می‌شود.

اجرایی شدن قانون نیازمند زمان مقتضی است سپس باید دید که دولت آمریکا آنچه را علیه رژیم ایران و علیه هر گونه مماشات با آن است چگونه به اجرا می‌گذارد.

شش لایحه مربوط به ایران در زمینه‌های مختلف عبارتند از:

لایحه «حفاظت از نفت رژیم ایران را متوقف کنید» (لایحه شیپ)

لایحه «مقابله با صادرات گسترده موشکی رژیم ایران» (لایحه مبارزه با جنایت)

لایحه «اعمال تحریم علیه ولی‌فقیه و رئیس‌جمهور ایران و دفاتر متعلق به آنها به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم» (لایحه مهسا) با اشاره به عضویت رئیسی در هیأت مرگ در قتل‌عام ۱۳۶۷

لایحه «نه به تکنولوژی برای ترور»

لایحه «رهبران رژیم ایران را مورد مؤاخده قرار دهید»

لایحه «تحریم مؤسسات مالی خارجی در ارتباط با خرید نفت و تولیدات نفتی و محموله‌های ناشناس از ایران»

لایحه «تحریم مؤسسات مالی خارجی در ارتباط با خرید نفت و تولیدات نفتی و پهپاد از ایران

مایکل مک کال رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به‌دنبال تصویب لوایح در سنای آمریکا در پیامی نوشت.

من خوشحالم که سنا بسته امنیت ملی را تصویب کرد که شامل «قانون صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» من است.

۵-انعکاس تصویب لایحه مک کال ـ رویترز، بلومبرگ

رویترز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنگره ایالات متحده کمکهای اوکراین را پس از ماهها تأخیر تصویب کرد
بسته کمکهای خارجی گسترده اواخر روز سه‌شنبه پس از ماه‌ها تأخیر از کنگره آمریکا گذشت و راه را برای میلیاردها دلار بودجه جدید اوکراین باز کرد.
سنا با ۷۹ موافق در برابر ۱۸ رأی موافق، چهار لایحه را تصویب کرد که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان تصویب شد. .
این چهار لایحه در یک بسته در مجلس سنا ترکیب شدند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که روز چهارشنبه آن را امضا خواهد کرد.
رویترز در گزارش دیگری نوشت.
به گفته گروه تحقیقاتی کلیر ویو انرژی پارتنر، علاوه بر، لوایح کمک اوکراین و اسراییل و تایوان، چندین اقدام برای تحریم رژیم ایران، نیز به تصویب رسید. از جمله دو مورد که «در صورت اجرا می‌تواند صریحاً بر صادرات نفت رژیم ایران تأثیر بگذارد».

ایالات متحده تحریم‌های متعددی بر صادرات نفت رژیم ایران به‌دلیل برنامه هسته‌یی این کشور اعمال کرده است، اما محموله‌های نفتی در بحبوحه تقاضای شدید چین افزایش یافته است.

بلومبرگ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سنا به ارسال بسته کمکی خارجی رأی داد که شامل تحریم‌های بخش نفت رژیم ایران می‌شود، و آنرا برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، فرستاد. بایدن گفته است این قانون را امضا خواهد کرد و به قانون تبدیل خواهد شد.

این لایحه تحریم‌ها را به‌گونه‌یی گسترش می‌دهد که بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاههای خارجی را در بر بگیرد که آگاهانه نفت خام رژیم ایران را فرآوری یا ارسال و تحریم‌های فعلی را نقض می‌کنند. هم‌چنین تحریم‌های ثانویه را گسترش می‌دهد تا تمامی تراکنش‌های بین مؤسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی تحریم‌شده را که برای خرید استفاده می‌کنند، پوشش دهد.

خبرگزاریها و رسانه‌های بین‌المللی از امضای لایحه امنیت ملی توسط بایدن خبر دادند که شامل یک مجموعه متعدد از لوایح گوناگون از جمله لایحه مک کال است.

۶- وزارت خزانه‌داری آمریکا - تحریم دو شرکت و ۴ فرد از ایادی رژیم -به جرم شرکت در فعالیت‌های مخرب سایبری سپاه پاسداران

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت‌های مخرب سایبری از طرف فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران رژیم ایران دخیل بودند، تحریم کرد. در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری ایالات متحده و دفتر تحقیقات فدرال کیفرخواست علیه این چهار نفر به‌دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری با هدف قرار دادن نهادهای آمریکایی را رونمایی می‌کنند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «عوامل سایبری مخرب رژیم ایران به هدف قرار دادن شرکتها و نهادهای دولتی آمریکا در یک کمپین هماهنگ و چند جانبه با هدف بی‌ثبات کردن زیرساختهای حیاتی ما و آسیب رساندن به شهروندانمان ادامه می‌دهند. ایالات متحده به استفاده از روش مشارکت کل آژانسهای دولت برای افشا و مختل کردن عملیات این شبکه‌ها ادامه خواهد داد».

۷-خامنه‌ای ـ پیشرفت تسلیحاتی دشمن را متعجب کرد

ایران در بحبوحه‌ٔ تحریم بتواند سلاح پیشرفته آن هم با این تعداد به‌وجود بیاورد؟

بله می‌تواند بیشتر از این هم می‌تواند، بهتر از این هم می‌تواند پیشرفته‌تر از این هم می‌تواند.

می‌خواهند نظام اسلامی جمهوری اسلامی ایران را با تحریم در تنگنا بگذارند.

که تسلیم خواسته‌های زورمدارانه و توقعات قدرت‌طلبانه‌ٔ آنها بشود.

بعضی خیرخواهانه توصیه می‌کند که با آمریکا کنار بیاییم.

یک چیزی می‌گویم گوش کنید توقعات اینها تمامی ندارد.

محال است نظام تسلیم چنین زورگویی شود.

یکی از مسائل مهم امروز کشور مسأله اقتصاد است.

اگرمردم وارد اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند کارگر جیبش پر می‌شود.

بیکاری کم می‌شود و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین می‌رود.

خامنه‌ای: یکی از مسائل مهم امروز کشور مسأله اقتصاد است لذاست که ما توی این شعار سال توی این چند ساله رو نقطه‌های حساس اقتصادی تکیه کردیم امسال هم گفتیم جهش تولید نه افزایش تولید جهش جهش چجوری حاصل می‌شه با مشارکت مردم و علیه راسخ دارم نظر کارشناسهای ما هم همه همین است کارشناسهای اقتصادی صاحب‌نظر اگر که مردم وارد میدان اقتصاد بشوند وارد میدان تولید به‌خصوص اگر بشوند تولید جهش پیدا می‌کند تولید که جهش پیدا کرد کشور ثروتمند می‌شه آحاد مردم ثروتمند میشن کارگر جیبش پر می‌شه دست کارگر پر می‌شود اشتغال افزایش پیدا می‌کنه بیکاری کم می‌شد و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین میره این مسأله خب حالا در این شعار جهش تولید رکن جهش تولید کیست کارگر...

.... پیشرفت‌های تسلیحاتی دشمنان را متعجب کرد، ایران در بحبوحه‌ٔ تحریم بتواند سلاح پیشرفته آن هم با این تعداد به‌وجود بیاورد؟ بله می‌تواند. بیشتر از این هم می‌تواند، بهتر از این هم می‌تواند. ان‌شاء‌اللّه پیشرفته‌تر از این هم می‌تواند. .

۸- فضیحت در سفر رئیسی به پاکستان و سری لانکا -فراخوان آرژانتین برای دستگیری پاسدار وحیدی وزیر کشور رژیم و سرکرده سابق نیروی تروریستی قدس که بخشی از هیأت همراه رئیسی در سفر به این دو کشور است.

در حالی که رسانه‌های رژیم از فضیحت گریبانگیر رئیسی در سفر به پاکستان خبر می‌دهند، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت آرژانتین از پاکستان و سریلانکا خواهان دستگیری پاسدار احمد وحیدی، وزیر رژیم شده که همراه با رئیسی به این دو کشور سفر کرده است.

خبرگزاری فرانسه ۵اردیبهست نوشت: وزارت امور خارجه آرژانتین روز سه‌شنبه اعلام کرد که آرژانتین از اینترپل خواسته است تا وزیر کشور رژیم ایران احمد وحیدی را به‌خاطر بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در یک مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس‌آیرس که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد، بازداشت کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌یی اعلام کرد: احمد وحیدی، وزیر کشور رژیم ایران، بخشی از هیأتی از تهران است که هم‌اکنون به پاکستان و سری‌لانکا سفر می‌کند و اینترپل به درخواست آرژانتین هشدار قرمز برای دستگیری وی صادر کرده است. آرژانتین هم‌چنین از این دو دولت خواسته است که وحیدی را دستگیر کنند

خبرگزاری فرانسه افزود در ۱۲ آوریل ۲۰۲۴، دادگاهی در آرژانتین رژیم ایران را به‌دلیل حمله سال ۱۹۹۴ به مرکز جامعه یهودیان آمیا در بوئنوس‌آیرس و بمب‌گذاری دو سال قبل [سال ۱۹۹۴] در سفارت اسراییل که منجر به کشته شدن ۲۹ نفر شد، مقصر دانست.

سایت حکومتی خبر آنلاین درباره سفر رئیسی به پاکستان نوشت: ابراهیم رئیسی، در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی برای سفری ۲ روزه عازم پاکستان شد. سفری که هنوز به پایان نرسیده اما حواشی آن گریبان دولت سیزدهم را گرفته است. هر چند که این اولین بار نیست که سفرهای خارجی رئیسی جنجال‌آفرین می‌شود.

خبرآنلاین افزود: عدم استقبال شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از رئیسی در بدو ورود به خاک این کشور اولین حاشیه‌ای بود که رقم خورد. بر اساس آنچه خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته، رئیسی و اعضای هیأت همراه او در بدو ورود در پایگاه هوایی نورخان، از سوی ریاض حسین پیرزاده، وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

اما از دیگر حواشی سفر رئیسی به پاکستان، غیبت آجودان وی است. در تصاویر به ثبت رسیده از این سفر و در مراسم استقبال شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور، فرد نظامی که باید پشت سر رئیس‌جمهور باشد، دیده نمی‌شود در حالیکه پشت سر مقام پاکستانی آجودان ایستاده است.

رئیسی در سفر خود به پاکستان از این که توسط دولت پاکستان تحویل گرفته نشده و سرو ته دیدارهایش را هم آورده‌اند ابراز ناراحتی کرد و گفت توفیق سخنرانی در اجتماعات حاصل نشد:

تلویزیون رژیم ۱۴۰۳۰۲۰۵

... من دوست داشتم در این سفر به پاکستان به جای جای کشور دوست پاکستان در اجتماعات پرشور مردم شرکت می‌کردم. اما این توفیق حاصل نشد... .

۹- نامه زندانی سیاسی سعید ماسوری با ۲۴ سال سابقه زندان در زندانهای رژیم آخوندی از زندان قزلحصار کرج

"در پی"خویشند و"صنعت کردِ" خویش

دمّ ماران را سر مار است کیش

"به بهانه سه‌شنبه‌های اعتراض به اعدام"

درست همزمان با حمله موشکی به اسرائیل، موج دستگیریها، سرکوب زنان (تحت عنوان عفاف و حجاب) حمله به زندانها و اعدامها اوج می‌گیرد. شاید در ظاهر جنگهای بیرونی ربطی به سرکوب داخلی نداشته باشد ولی با کمی تأمل می‌توان رابطه را متوجه شد. ولایت فقیه از ابتدا انتخاب مردم نبوده فلذا برای حفظ خود به سپاه (زور و سرکوب) نیاز داشته و از طرف دیگر این همه بحرانهای معیشتی، گرانی، فقر و فساد محصول همین سیستم ولایت بوده و خشم و اعتراضات مردم از این اوضاع هم باید توسط سپاه سرکوب گردد. تا اینجای کار نظام ولایت فقیه برای بقای خود و محافظت در برابر خشم و اعتراضات مردمی نیازمند سپاه پاسداران است و سپاه پاسداران هم برای این‌که ضرورتی وجودی داشته باشد به دشمن خارجی و جنگ و بحران نیازمند است. پس ولایت فقیه برای بقای خود به چنین جنگ‌هایی نیاز دارد تا جنگ با مردم ایران را بپوشاند.

زندانی سیاسی سعید ماسوری با اشاره به جنگی که از ۴۵ سال پیش بین مردم ایران و رژیم آخوندی در جریان است افزود:

به‌عنوان یک زندانی که ۲۴ سال را در زندان گذرانده‌ام، انبوه سرکوب، شکنجه، دادگاه‌های چند دقیقه‌ای، احکام ظالمانه و انبوه اعدامها را از نزدیک شاهد بوده و بسیاری را در آخرین لحظات قبل از اعدامشان دیده و با تک‌تک آنها بارها و بارها اعدام شده‌ام، به‌خوبی می‌توانم این را بفهمم که فی المثل ۸۵۰ اعدام در سال گذشته با احتساب خانواده‌هایشان، سالانه هزاران نفر را وادار می‌کند تا یک شب را در جلو زندان به انتظار اعدام و تحویل گرفتن جسد بی‌جان عزیزشان به صبح برسانند. اگر این ارعاب و هراس‌افکنی نیست پس چیست؟

آیا چنین نیست که مقاومت و محور مقاومت در واقع در خیابانهای شهرهای ایران بوده و برعهده زنان و دختران قهرمانمان قرار گرفته که با ایستادگی و مقاومت خود، ترجمان واقعی زندگی شده‌اند و به ما و همه جهانیان آموختند که:

زندگی آنگاه که نمی‌توانیم آن‌گونه که می‌خواهیم باشیم، تنها "زنده بودنی" اجباری و تحمیلی است و نامش بردگی است و نه زندگانی. و چه بسا برای یک زندگی انسانی باید پافشاری، ایستادگی و مقاومت کرد.

و امروز شاهدیم که زنان و دختران میهنمان با مقاومت خود، آزادگی و زندگانی را برای خود و همه مردم معنایی جدید و جانی تازه بخشیده‌اند و این موج مقاومت را به زندانهای جای جای میهن هم سرایت داده‌اند. که:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست

ما هم در زندان می‌خواهیم خبر از"بودن" خود بدهیم و از چند ماه پیش که استمداد و تظلم‌خواهی زندانیان عادی محکوم به اعدام و خانواده‌هایشان شنیده شد. کارزار"سه‌شنبه‌های توقف ماشین اعدام" با اعتصاب غذای هفتگی کلید خورد و مورد استقبال و حمایت زندانها و زندانیان مختلف با گرایشات گوناگون قرار گرفت. چرا که "اعدام" اصلی‌ترین اهرم سرکوب است و طبعاً مخالفت و اعتراض به آن هم از اهمیت ویژه خود برخوردار است.

سعید ماسوری

زندان قزلحصار

اردیبهشت ۱۴۰۳

 

۱۰- اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران فاطمه ضیایی زندانی سیاسی که به‌دلیل شدت بیماری موقتاً آزاد شده بود در میان معالجه به اوین بازگردانده شد.

روز یکشنبه ۲ اردیبهشت، فاطمه ضیایی آزاد ۶۷ ساله زندانی سیاسی هوادار مجاهدین که به‌دلیل شدت بیماری موقتاً از زندان آزاد شده بود، در حالی‌که معالجاتش ناتمام مانده بود مجدداً به زندان اوین منتقل شد. وضعیت جسمی او به‌دلیل ابتلا به‌ام اس پیشرفته، وخیم و سلامتی وی به‌طور جدی در خطر است.

فاطمه ضیایی که دو دخترش از مجاهدین هستند از زندانیان دهه ۶۰ می‌باشد و در سالهای گذشته بارها دستگیر و جمعاً بیش از ۱۰ سال در زندانها و شکنجه‌گاههای این رژیم به سر برده است. او از بیماری صعب‌العلاج ام اس رنج می‌برد و در زندان از دسترسی به پزشک و دارو محروم بوده است.

وی برای آخرین بار در شهریور ۱۴۰۱به اتهام تجمع و تبانی و ارتباط با مجاهدین به ۶ سال و نیم سال زندان محکوم شد و دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند. اخیراً به‌دلیل شدت گرفتن بیماریش، برای معالجه و بستری شدن در بیمارستان، موقتاً آزاد شد. اما در حالی‌که وضعیت بیماری وی هم‌چنان بحرانی است مجدداً به زندان منتقل شده است.

مقاومت ایران خواستار اقدام فوری کمیسرعالی حقوق‌بشر و گزارشگر ویژه ملل متحد درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران و دیگر مراجع مدافع حقوق‌بشر برای آزادی فاطمه ضیایی و دیگر زندانیان بیمار که در معرض خطر حیاتی قرار دارند، می‌باشد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۱- سیل و آبگرفتگی در ۷ استان -تخریب برخی منازل و مسدود شدن برخی جاده‌ها بار دیگر بارش باران و جاری شدن سیل در ۷ استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد باعث تخریب برخی منازل و بسته شدن راهها گردید.

در استان اصفهان سیل و آب‌گرفتگی شهرهای نائین، کاشان و آران و بیدگل را فراگرفت. به گزارش رسانه‌های حکومتی سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.

در استان کرمان بارش باران در شهرستان زرند نیز باعث وقوع سیلاب، تخریب زیرساخت مناطق روستایی و آبگرفتگی خیابانهای این شهر شد. برق شهر زرند به‌دلیل بارش شدید باران قطع شده و تردد خودروها به‌دلیل آب گرفتگی معابر به سختی صورت گرفت.

هم‌چنین در استان یزد بارشهای سیل‌آسا بسیاری از نقاط این استان را با سیلاب مواجه و خسارتهای زیادی به زیرساختها و بخش کشاورزی این استان وارد کرده است.

در استان گلستان آبگرفتگی شدید بخشی از خط ریلی را تخریب کرد و قطار تهران به گرگان در بندرگز متوقف شد. در گنبد کاووس طغیان رودخانه «اوغان» جاده دوم ارتباطی گنبدکاووس - کلاله را بست.

خانم مریم رجوی

بار دیگر سیل ویرانگر شهرهای میهن‌مان را فراگرفته است. سیلی که در اثر بی‌توجهی کارگزاران چپاولگر رژیم، مخرب‌تر شده و قربانیان بیش‌تر می‌گیرد.

با صمیمانه‌ترین همدردی‌ها با مردم سیل‌زده در نائین، کاشان، آران و بیدگل، یزد، زرند و نطنز و سایر مناطق کشور از عموم جوانان غیرتمند می‌خواهم به یاری هموطنانی که در سیل گرفتار شده‌اند به‌خصوص کودکان و زنان بشتابند و کمکهای خود را مستقیماً به‌دست آنها برسانند.

۱۲-تحولات جنگ در منطقه ـ ۵اردیبهشت ۱۴۰۳

رویترز روز چهارشنبه خبر داد با تشدید فشارهای نظامی اسراییل بر ساکنان نوار غزه، هزاران فلسطینی مجبور به ترک محلهای سکونت خود در شهر شمالی بیت لاهیا شدند. ارتش اسراییل مدعی شد این کار را به دلایل امنیتی انجام داده و طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵۰ عملیات در این منطقه انجام داده است.

رویترز هم‌چنین به‌نقل از مقامات نظامی اسراییل افزود ارتش اسراییل قصد دارد در هفته‌های آینده منطقه رفح در جنوب غزه را از ساکنان تخلیه کند. این در حالی است که رفح بیش از یک میلیون فلسطینی را که به‌خاطر حملات اسراییل از مناطق دیگر گریخته‌اند، در خود جای داده است.

وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه اعلام کرد تاکنون ۳۴ هزار ۲۶۲ فلسطینی بر اثر حملات اسراییل در غزه کشته و ۷۷ هزار و ۲۲۹ تن زخمی شده‌اند.

نخست وزیر جامایکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد دولت وی کشور و دولت فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسد.

در بیانیه رسمی وزارت‌خارجه جامایکا آمده است: جامایکا هم‌چنان از راه‌حل دو کشوری به‌عنوان تنها گزینه مناسب برای حل مناقشه طولانی‌مدت حمایت و از کرامت و حقوق مردم فلسطین و هم‌چنین تضمین امنیت اسراییل دفاع می‌کند. جامایکا با به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین، حمایت خود را برای این راه‌حل مسالمت‌آمیز تقویت می‌کند.

ارتش اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد مجتمع های نظامی و چند پایگاه حزب‌الله را در چندین نقطه در جنوب لبنان هدف قرار داده است. این حمله در پاسخ به حمله موشکی حزب‌الله به منطقه شومیرا در اسراییل صورت گرفته است.

همزمان العربیه به‌نقل از منابع حزب‌الله نوشت در پاسخ به ترور یکی از فرماندهان ارشد نیروهای نخبه موسوم به رضوان، حزب‌الله دهها موشک به سمت منطقه شومیرا در شمال اسراییل شلیک کرده است. این منابع هم‌چنین افزودند شامگاه سه‌شنبه دهها موشک کاتیوشا از جنوب لبنان به منطقه مارگالیوت شلیک شده است.

ژنرال رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در توجیه رسانه‌ای روز گذشته خود گفت: طی دو روز گذشته گروه‌های شبه‌نظامی شرور وابسته به رژیم ایران در عراق و سوریه دو حمله ناموفق علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. این اولین حمله آنها به تأسیسات ائتلاف طی چند ماه اخیر است. ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در برابر حملات این شبه‌نظامیان انجام دهد. در غیراینصورت آمریکا مانند گذشته در دفاع از نیروهای خود هیچ تردیدی نخواهد کرد.

۱۳- روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت جمعی از غارت‌شدگان رضایت خودرو طراوت نوین در قزوین و جمعی از متقاضیان مسکن ملی طرح آبشار در خرم‌آباد در اعتراض به غارت سرمایه‌های خود توسط رژیم آخوندی تجمع کردند.

۱۴- سایت حکومتی اقتصاد۲۴ در گرازشی از سیاست‌های اقتصادی رئیسی جلاد درباره رشد تورم و نقدینگی نوشت: قیمت دلار، فراز و فرود‌های متعددی را از ابتدای سال تجربه کرده است. روندی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی است.

بنا به این گزارش: فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی معتقد است کم‌ارزشترین و کم‌اثرترین کار دولت برای مهار قیمت دلار گفتاردرمانی، انکار وقایع و ایجاد جو کاذب در بازار ارز است که رئیس کل بانک مرکزی انجام می‌دهد.

۱۵- در جریان جنگ گرگها میرسلیم عضو مجلس ارتجاع سیاست‌های اقتصادی رئیسی جلاد را زیر ضرب برد.

و گفت: رئیسی باید تدبیر مناسبی در این قضیه بیندیشند تا از فرصت باقی مانده بهترین استفاده شود؛ وگرنه مشکلاتی در جامعه پدید می‌آید که ضررش را همه ما خواهیم دید.

۱۶- وزارت امور خارجه استونی با احضار کاردار رژیم ایران، ضمن محکوم کردن توقیف کشتی خارجی در ۱۳ فروردین در تنگه هرمز، خواستار آزادی فوری خدمه این کشتی از جمله یک تبعه استونی شد.

بیانیه وزارت‌خارجه استونی می‌افزاید: وزیر امور خارجه استونی تصمیم سیاسی اتخاذ شده در بحث روز گذشته وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا مبنی بر گسترش تحریم‌های رژیم ایران به تولید و ارسال موشک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این رژیم در منطقه خاورمیانه را به‌رسمیت می‌شناسد و مورد حمایت قرار می‌دهد.

۱۷- رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: رژیم ایران "هفته‌ها و نه چند ماه از داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ایجاد یک بمب هسته‌یی فاصله دارد. وی افزود:"اما این بدان معنا نیست که رژیم ایران در آن فاصله زمانی سلاح هسته‌یی داشته یا خواهد داشت. "
گروسی گفت: که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که او معتقد است در ایران به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌کند، این موضوع بر گمانه‌زنیها در مورد برنامه هسته‌یی تهران افزوده است.
گروسی تأکید کرد: وقتی همه اینها را کنار هم می‌گذارید، مطمئناً با علامت سؤال‌های زیادی مواجه می‌شوید. ، از جمله آثار اورانیوم غنی‌شده در مکانهای غیرمنتظره، که تردیدها در مورد شفافیت رژیم ایران را تشدید می‌کند.

لطفا به اشتراک بگذارید: