گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره نقض حقوق‌بشر و تشدید اقدامات سرکوبگرانه در ایران

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق‌بشر در جهان که ارزیابی از وضعیت حقوق‌بشر در ۱۵۵ کشور جهان ارائه می‌دهد، از تشدید نقض حقوق‌بشر و اقدامات سرکوبگرانه پس از قیام ۴۰۱ در ایران خبر داد.

در این گزارش آمده است: پس از قیام سال ۱۴۰۱، مقام‌های رژیم ایران حقوق آزادی بیان، تشکل و اجتماعات را بیشتر سرکوب می‌کنند و سرکوب زنان و دختران را تشدید کردند. نیروهای امنیتی هم‌چنین با استفاده از نیروی لباس‌شخصی و دستگیریهای جمعی اعتراضات را سرکوب کردند. هزاران نفر به‌دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق‌بشر خود در معرض بازجویی، بازداشت خودسرانه، پیگرد ناعادلانه و حبس قرار گرفتند.

در این گزارش آمده است: ناپدید شدگان اجباری و شکنجه و سایر بدرفتاریها، گسترده و سیستماتیک بود. زنان و دختران، و اقلیتهای قومی و مذهبی در معرض تبعیض و خشونت سیستماتیک قرار گرفتند. مجازاتهای ظالمانه و غیرانسانی از جمله شلاق وضع و اجرا شد. استفاده از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب سیاسی شدت گرفت و اعدامها افزایش یافت. محاکمه‌ها به‌طور سیستماتیک ناعادلانه باقی ماندند. مصونیت سیستماتیک برای جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مربوط به‌قتل‌عام زندانیان در سال ۱۳۶۷ و سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی حاکم بود.

لطفا به اشتراک بگذارید: