اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا

دهها کشته و مجروح بر اثر بمباران و آتشباری سنگین اسراییل

بر شهر غزه و شهرهای رفح و خان یونس

وزارت بهداشت فلسطین

آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه ۳۴۳۰۵ کشته و ۷۷۲۹۳ مجروح است

سنتکام

انهدام یک موشک بالستیک و چهار پهپاد حوثی های وابسته به رژیم

توسط ارتش آمریکا در دریای سرخ

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه نوشت بر اثر بمبارانهای سنگین شهر غزه و نواحی اطراف آن توسط اسراییل چند شهروند فلسطینی کشته و دهها تن زخمی شدند. همزمان شهرهای رفح و خان یونس هدف گلوله‌باران شدید توپخانه اسراییل قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن، از جمله ۳ کودک گردید.

وزارت بهداشت فلسطین روز پنجشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۳۰۵ کشته و ۷۷ هزار و ۲۹۳ مجروح اعلام کرد.

رویترز گزارش داد یک مقام ارشد دفاعی اسراییل روز چهارشنبه گفت، با وجود هشدارهای بین‌المللی درباره وقوع یک فاجعه انسانی، ارتش اسراییل برای حمله به مواضع حماس در این شهر جنوبی نوار غزه آماده می‌شود. وی گفت اسراییل ۴۰۰۰۰ چادر خریداری کرده تا فلسطینی هایی  را که پیش از حمله از رفح نقل مکان کرده‌اند، در خود جای دهد.
رویترز افزود: رفح، که در مجاورت مرز مصر قرار دارد، به بیش از یک میلیون فلسطینی پناه داده که می‌گویند چشم‌انداز فرار دوباره وحشتناک است. مصر می‌گوید اجازه نمی‌دهد اهالی غزه از مرز به خاک این کشور رانده شوند. قاهره نسبت به حرکت در رفح هشدار داده بود که «به قتل‌عام‌های عظیم انسانی، خسارات و ویرانی گسترده منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا نبیل ابورودینه، سخنگوی رئیس محمود عباس، دولت ایالات متحده را به‌خاطر تهدیدات اخیر اسراییل و تشدید تنشها در غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی مقصر دانست.

نبیل ابورودینه، به‌طور خاص نسبت به گزارشهای نگران‌کننده در مورد حمله نظامی قریب‌الوقوع اسراییل به رفح اشاره کرد که «می‌تواند منجر به قتل‌عام، فجایع و آوارگی غیرنظامیان شود و آغاز دوره درگیری طولانی‌مدت باشد».

وفا افزود: سخنگوی رئیس محمود عباس در یک بیانیه مطبوعاتی تأکید کرد: تصمیمات آمریکا برای کمکهای نظامی و مالی به اسرائیل در کنار استفاده از حق وتو در شورای امنیت، اقدامات خصمانه علیه مردم فلسطین، ملت عرب و همه کشورهایی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار فلسطین بودند.

آسوشیتدپرس گزارش داد خلیل الحیا یک مقام ارشد سیاسی حماس روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت این گروه در صورتی‌که یک کشور مستقل فلسطینی در امتداد مرزهای قبل از ۱۹۶۷ ایجاد شود با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسراییل موافقت می‌کند و در اینصورت سلاحهای خود را زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد.

آسوشیتدپرس افزود: خلیل الحیا، که نماینده حماس در مذاکرات آتش‌بس و تبادل گروگانها بوده در گفتگو با آسوشیتدپرس در استانبول گفت حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری جناح رقیب فتح بپیوندد تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل دهد. او گفت که حماس یک کشور فلسطینی کاملاً مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی» در امتداد مرزهای قبل از ۱۹۶۷ را می‌پذیرد. او گفت اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی این گروه منحل خواهد شد.

سخنگوی ارتش اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد هواپیماهای جنگنده اسراییل چند ساختمان و یک سایت دیدبانی حزب‌الله را در مناطق مارون الرأس  و مرکبا هدف قرار داده است.

این منبع افزود روز چهارشنبه نیز ارتش اسراییل نزدیک به ۴۰ عملیات هوایی بر اهداف حزب‌الله در مناطق عتیاالشعب و علما الشعب انجام داده است.

تایمز اسراییل به‌نقل از رسانه‌های لبنانی نوشت منطقه بعلبک در شمال شرق لبنان نیز روز چهارشنبه توسط اسراییل بمباران شده است.

از سوی دیگر، تلویزیون العربیه به‌نقل از منابع حزب‌الله گفت تاکنون ۱۶۵۰ عملیات توسط این گروه علیه اهداف مختلف در اسراییل انجام شده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد صبح روز چهارشنبه ارتش آمریکا یک موشک بالستیک ضدکشتی حوثیهای وابسته به رژیم ایران را که احتمالاً به سمت کشتی تجاری یورک تاون، متعلق به آمریکا شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

بیانیه سنتکام افزود بعدازظهر چهارشنیه نیروهای ارتش آمریکا چهار پهپاد جنگی حوثی ها را در مناطق تحت کنترل آنها منهدم کردند.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: