تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا : 

۳۴کشته و ۶۸مجروح در حملات اسراییل به غزه در۲۴ساعت گذشته

شمار قربانیان در غزه تاکنون ۳۴۴۸۸ کشته و ۷۷۶۴۳ مجروح است

رویترز: 

اجلاس وزرای خارجه آمریکا فرانسه و کشورهای غربی و عربی در ریاض

به‌منظور برقراری آتش‌بس و کاهش تنشها در غزه

سنتکام : 

رهگیری و سرنگون کردن ۵ پهپاد جنگی متعلق به حوثیهای وابسته به رژیم ایران توسط ارتش آمریکا

خبرگزاری فلسطینی وفا روز دوشنبه در آخرین گزارش خود از اوضاع غزه نوشت بمبارانهای مناطق مسکونی در شهر غزه و شهر رفح در جنوب نوار غزه تعدادی کشته، از جمله چند کودک و دهها مجروح بر جای گذاشت.

به گفته این منبع طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ فلسطینی بر اثر حملات اسراییل در غزه کشته و ۶۸ تن دیگر مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد از آغاز حملات اسراییل به نوار غزه در ۷اکتبر تاکنون ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر از ساکنان غزه کشته و ۷۷ هزار و ۶۴۳ تن مجروح شده‌اند.

رویترز روز دوشنبه در گزارشی از مذاکرات آتش‌بس در غزه به‌نقل از استفان سژورن وزیر خارجه فرانسه نوشت: مذاکرات آتش‌بس در حال پیشرفت است.

رویترز خاطرنشان کرد وزیر امور خارجه روز دوشنبه به‌منظور تلاشهای دیپلماتیک برای کاهش جنگ بین اسراییل و حماس به وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرای خارجه کشورهای غربی و عربی در ریاض پیوست.

انتظار می‌رود وزیر خارجه فرانسه با محمود عباس رئیس دولت فلسطین پیرامون بحران غزه گفتگو کند.

استفان سورن به رویترز گفت: ما در مورد گروگانها، وضعیت انسانی و آتش‌بس در غزه بحث خواهیم کرد. همه چیز رو به جلو است، اما همیشه باید در این مذاکرات محتاط بمانیم. وضعیت غزه فاجعه‌بار است و ما به آتش‌بس نیاز داریم.

بنا به گزارش تلویزیون العربیه، روز دوشنبه اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با شرکت آنتونی بلینکن در ریاض برگزار شد. بلینکن طی سخنان خود در این اجلاس از جمله گفت: ما با شرکای خود برای دستیابی به راه‌حلی پایدار با ضمانتهای امنیتی برای اسراییل کار می‌کنیم، زیرا حمله اخیر رژیم ایران به اسراییل نشان‌دهنده تهدیدات فزاینده این رژیم در منطقه است».

بلینکن با تأکید بر پرداختن به این تهدیدات افزود: باید با حملات حوثی‌ها و موضوع امنیت دریانوردی در دریای سرخ مقابله شود. هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد.

به‌نوشته رویترز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت طی هفته‌های گذشته شاهد پیشرفت مادی در زمینه کمکهای انسان‌دوستانه در غزه بوده است. بلینکن از اسراییل خواست در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد. وی افزود مؤثرترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه، دستیابی به آتش‌بس می‌باشد و ما به تلاشهای خود برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه در غزه ادامه می‌دهیم.

بلینکن در مورد پیشنهادات ارائه شده توسط آمریکا به حماس گفت: «حماس باید فوراً تصمیم بگیرد و امیدوارم این تصمیم‌گیری درست باشد». وی افزود آمریکا هنوز طرحی در مورد حمله به رفح مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان از سوی اسراییل دریافت نکرده است.

تایمز اسراییل روز دوشنبه به‌نقل از سخنگوی ارتش اسراییل نوشت در اولین ساعات بامداد ۲۰ موشک از خاک لبنان به شمال اسراییل شلیک شد. بنا به گزارش این منبع تعدادی از موشکها در زمینهای غیرمسکونی فرود آمدند و بقیه توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شدند. این حمله خسارات یا تلفات جانی در بر نداشت.

متعاقباً گروه حماس مسئولیت حمله موشکی از خاک لبنان به اسراییل را به عهده گرفت.

از سوی دیگر رسانه‌های محلی اسراییلی خبر دادند بامداد دوشنبه ۳۰ موشک به شهرهای مـِتولات و کریات شمونه و دیگر مناطق در منطقه جلیل اعلی واقع در شمال اسراییل شلیک شده است.

ارتش اسراییل در پاسخ به این حمله روز دوشنبه اعلام کرد چند مقر عملیاتی و زیرساخت نظامی حزب‌الله در مناطق جبل بلاط و مـَرو َحین در جنوب لبنان را هدف حملات هوایی قرار داده است.

فرماندهی مر کزی نیروهای آمریکا در منطقه«سنتکام»روز دوشنبه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای آن ۵ پهپاد جنگی بدون سرنشین متعلق به حوثی‌ها را روز یکشنبه بر فراز دریای سرخ رهگیری و سرنگون کردند. این پهپادها در آستانه انجام یک حمله قریب‌الوقوع به کشتی‌های تجاری و ناوگان آمریکا و ائتلاف بودند.

لطفا به اشتراک بگذارید: