مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ پنجشنبه

۱- کنفرانس همبستگی با مقاومت ایران در شهرداری منطقهٔ ۵ پاریس-۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنرانی‌های

میشل آلیو ماری - وزیر ارشد پیشین دولت فرانسه، وزیر پیشین خارجه، دفاع، کشور و دادگستری

دومینیک آتیاس- رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی

رئیس پیشین کانون وکلای اروپا با بیش از یک میلیون عضو

شهردار ژان فرانسوا لوگاره – رئیس بنیاد مطالعات خاورمیانه (فمو)

شهردار پیشین منطقه یک پاریس

میشل آلیو ماری- وزیر ارشد پیشین دولت فرانسه، وزیر پیشین خارجه، دفاع و کشور

خانم شهردار، فلورانس عزیز، از استقبال شما متشکرم، خوشحالم که شما را در این تالار زیبای شهر می‌بینم که به‌طور کلی چیزهای زیادی را در نظر ما مجسم می‌کند.

به‌خصوص برای من از آنجایی که پدربزرگ و مادربزرگم در میدان استراپان (در این ناحیه) زندگی می‌کردند و والدینم در طول جنگ اعضای مقاومت و در ساختمانی بودند که در میدان استراپان قرار دارد.

بنابراین اینجا مکانی است که من آن را به‌خوبی می‌شناسم، خوشحالم که شما را در حال عمل به مسئولیتهایتان می‌بینم آن هم پس از یک مبارزه خاص که من کاملاً به یاد دارم و شما به حق این جایگاه را کسب کرده‌اید.

بنابراین از شما تشکر می‌کنم و دوباره به‌خاطر کاری که انجام داده‌اید به شما تبریک می‌گویم.

من می‌خواهم هم‌چنین به مبارزه ژان فرانسوا درود بفرستم، زیرا او سخنان بسیار محبت‌آمیزی نسبت به من داشت و من باید بگویم که فعالیت و حمایت او از شما مریم رجوی عزیز، که مدت‌هاست در کنار شما بوده مهم است. او در یک‌کلام یکی از مدافعان بزرگ آزادی، حقوق‌بشر و حقوق زنان است. ما او را فراموش نمی‌کنیم، مخصوصاً امروز.

من دیگر به تک به تک شخصیتهایی که اینجا هستند سلام نمی‌کنم، اما می‌خواهم به همه شما بگویم که چقدر خوشحالم که بار دیگر در کنار مریم رجوی هستم.

شما می‌دانید دوستی من با او و تحسینی که برای مبارزه او دارم بسیار زیاد است. بله این درست است که صحبت‌کردن از پشت میکروفون در چنین مکانهای راحتی در اینجا کار ساده‌یی است. او زندگی، آزادی و صداقت خود را در خدمت آرمانی قرار می‌دهد که با شور و استعداد از آن دفاع می‌کند بنابراین می‌خواهم در نهایت خشوع و تواضع بگویم که زنانی هستند که شایسته کمک هستند و مریم رجوی یکی از آنهاست.

شما امروز چنین مکان نمادینی را برای برگزاری این جلسه انتخاب کرده‌اید. ما در کوه سن‌ژونویو هستیم.

کوه سن‌ژونویو، نقطه شروع اولین مقاومت بود و مقاومت زنی بود که در قرن پنجم میلادی توانست دیگران را وادار کند و آموزش دهد، از جمله مردانی را برای مقاومت در برابر آتیلا و گروهی که می‌خواستند پاریس و هر آنچه که در آنجا وجود داشت و هرآنچه را که نمایندگی می‌کرد نابود کنند، آماده کرد. من معتقدم این یک نماد بسیار زیبا از این مبارزه دوجانبه است که شما رهبری می‌کنید، مبارزه برای آزادی، مبارزه برای حقوق اساسی و هم‌چنین مبارزه برای برابری زن و مرد و حمایت از کسانی که می‌جنگند. این مکان در کوه سن‌ژونویو که برای اولین بار نمادی از صلح بود، از دو جهت دیگر نیز نمادین است. اولین مورد پانتئون است که شما به آن اشاره کردید، پانتئون که در نهایت نماد این آزادی، این برابری، این برادری و شناختی است که همه ما برخورداری از آنها را مدیون کسانی هستیم که تماماً به میهن خودشان متعهد بودند. هرگز نباید فراموش کنیم که آنها اغلب این کار را با به‌خطر انداختن جان خود انجام می‌دادند، که علاوه بر این بسیاری در آن زمان جان خود را از دست دادند و بی‌شک ما بدون آنها اینجا نمی‌بودیم و پاریس آن چیزی که امروز هست و فرانسه آن چیزی که هست نبود.

بنابراین آنها برای ما وظیفه‌یی ایجاد کردند و این وظیفه برعهده ماست که با حفظ ارزشهای آنها و ادای احترام به همه کسانی که امروز در پانتئون هستند و شایسته احترام ما هستند، راهشان را ادامه دهیم. من به جز نامهایی که شما برشمردید، می‌خواهم اشاره کنم به به سیمون ویل که به‌خوبی او را می‌شناختم، دوست من بود و دقیقاً تجسم این مقاومت و این استقامت زنان در هر شرایطی و این خواست به پیشروی است.

بنابراین بله، ما به‌طور واقعی در یک مکان نمادین هستیم و مریم رجوی، من متوجه شدم که این مکان برای شما بسیار مناسب است. زیرا، شما مظهر اراده برای مقاومت در برابر بی‌عدالتی، و تحقق حقوق بنیادی هستید. شما تجسم اراده برای دفاع از این آزادی، این برابری بین زن و مرد، این دموکراسی هستید. پس دوستان عزیز، درست است که باید به کسانی که تجسم این اراده را هستند، درود فرستاد، ولی ما باید هم‌چنین همه کسانی را که به این آرمان دلبسته هستند و کسانی به صلح متعهد هستند، بسیج کنیم.

زیرا در واقع صورت‌مسأله صلح است. ایران از ما دور اما در عین‌حال نزدیک است و در جهانی که همه جا خطرناک است، بسیار خطرناک‌تر از چند سال پیش و به‌ویژه خاورمیانه که بسیار بی‌ثبات است و در عین حال منجر به بی‌ثباتی جهان می‌شود، ما نیز وظیفه داریم که بی‌تفاوت نباشیم، در نظر نگیریم که همه این کشورها از ما دور هستند. ما باید احساس نگرانی کنیم. به‌خصوص وقتی صحبت از خاورمیانه است. زیرا خاورمیانه شامل کشورهایی است که ما با آنها نزدیکی زیادی داریم، نزدیکی تاریخی، هم‌چنین نزدیکی فرهنگی و منافع زیادی که در هم تنیده شده است و آنچه در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، ناگزیر در کشورهای ما بازتاب دارد، ما آن‌را می‌بینیم. منظور فقط اثرات اقتصادی نیستند. بلکه این اتفاقات پیامدهای امنیتی نیز دارند. مانند تروریسم که چندی پیش شاهد بودیم، و مزدور رژیم ایران که در بلژیک دستگیر، محاکمه و محکوم شد و سپس به‌دلیل مذاکرات پشت‌پرده با تعدادی زندانی مبادله شد، ما می‌بینیم که به‌طور واقعی اقدامات تروریستی وجود دارد. در آنچه که در خاورمیانه می‌گذرد، باید گفت که حکومت کنونی در ایران و ما فقط باید به این خاطر تأسف بخوریم، نقش فوق‌العاده مهم و در عین‌حال بسیار مضری دارد. هر سرویس اطلاعاتی در جهان به شما خواهد گفت که رژیم ایران پشت اکثر گروهها و افرادی است که برای بی‌ثبات کردن حکومتها سلاح به دست گرفته‌اند. آنچه در یمن و در لبنان و آنچه در سوریه و عراق می‌گذرد، ما رژیم ایران را پشت همه اینها می‌بینیم. ما این حکومت را از طریق آموزش، از طریق تأمین سلاح و ابزارهایی می‌بینیم که در اختیار گروه‌های مختلفی قرار می‌دهد که به‌دنبال بی‌ثباتی هستند، به‌دنبال بی‌ثبات‌کردن کشورها هستند، اما به‌طور کلی به‌دنبال بی‌ثبات‌کردن کل خاورمیانه هستند. این اقدامات بی‌ثبات‌کننده خارجی علیه همه اصول و علیه حقوق اساسی اغلب توسط دولتها محکوم می‌شود، اما صرفاً در کلام است. در نتیجه ما تصور می‌کنیم که هر چه مقاومت در داخل ایران بیشتر شود، رژیم سرکوب بیشتری می‌کند همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد. رژیمی که شکننده می‌شود بی‌رحم‌تر و سرکوبگرتر می‌شود و متأسفانه چند نمونه را ذکر کردید، این تشدید سرکوب برای همه سخت و سنگین است. این (سرکوب)، زنان را هدف قرار می‌دهد و ما چندین‌بار آن را دیده‌ایم، به‌ویژه پس از تظاهرات بزرگی که پس از مرگ مهسا رخ داد. امروز تقریباً هر روز آن‌را می‌بینیم. . هزاران نفر دستگیر، زندانی، شکنجه و اعدام می‌شوند. تعداد اعدامها در سال۲۰۲۳ در مقایسه با سال۲۰۲۲، ۴۸درصد افزایش یافته است و بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ۱۷۲درصد افزایش یافته است.

اما، من فکر می‌کنم که همه کسانی که در پانتئون دفن شده‌اند، می‌توانند به این واقعیت شهادت دهند که سرکوب هرگز نتوانسته جلوی کسانی را بگیرد که اراده کرده‌اند از آزادی دفاع کنند. این چیزی است که همه شما تجسم آن هستید، این هم‌چنین همان چیزی است که باید از آن دفاع کرد مسلماً این برعهده مردم ایران است تا حکومت خودشان را انتخاب کنند. صحبت از مداخله (نظامی) نیست، ولی ما هم‌چنین می‌توانیم با نگرش‌هایی که داریم، بدانیم که چگونه جبهه خودمان را انتخاب کنیم، همان‌طور که تعدادی از ما اینجا انجام داده‌ایم. من معتقدم آنچه امروز مهم است این است که مردان و زنان ایرانی که برای آزادی خودشان، برای دموکراسی می‌جنگند، برای جدایی دین از دولت، برای برابری بین زن و مرد می‌جنگند، بدانند که آنها تنها نیستند. نه، آنها تنها نیستند، فرانسه با آنهاست.

دومینیک آتیاس - رئیس پیشین کانون وکلای اروپا با بیش از یک میلیون عضو

خانم‌ها، چه افتخاری، چه افتخاری که در کنار شما باشم، چه افتخاری که امروز اینجا هستم. به شما می‌گویم گوش کنید، به این زنان گوش دهید که از اعماق زندان فریاد می‌کشند، فریاد مقاومت، مقاومت و آزادی برای مردم ایران، مقاومت ایرانیان بیش از یک قرن است جریان دارد. ابتدا در سال ۱۲۸۵ (انقلاب مشروطه)، بعد علیه دیکتاتوری شاه که به‌زور چادر را از سر زنانی که می‌خواستند آنرا بپوشند می‌کشید، همان شاهی که با زنان به‌مانند موجوداتی پست‌تر از مردان رفتار می‌کرد. معلوم نیست چرا این مردان این‌قدر روی پوشش ما تمرکز می‌کنند! و حالا بیش از چهل سال مقاومت در برابر آخوندها و نوچه‌های پاسدارشان، به بهای گذشتن از جان خود.

این آتش شعله‌ور ماند و شعله‌های آن اکنون چشمها را خیره می‌کنند و دیگر هیچ‌چیزی نمی‌تواند آنرا خاموش کند، با این‌که آخوندها هر کاری از دستشان بر میآمد کردند. در سال ۱۳۶۷ هم‌چنانکه شما، خانم رجوی، یادآوری کردید، با کشتار نوجوانان، زنان باردار، زنان مسن. و حالا نگاه کنید، نگاه کنید به خواهران آنها، به دخترانشان و به نوه‌هایشان که مشعل مقاومت را به دست گرفته‌اند. در ایران امروز، زن بودن یعنی متهم بودن، یعنی آزادیت در گرو خواست دیکتاتوری است، یعنی کشته شدن بدون این‌که خانواده شما بتواند جنازه شما را به دست بیاورد و برای شما سوگواری کند. کسانی‌که که بر علیه این خون به‌ناحق ریخته شده شورش کردند فریاد زدند «مقاومت!»، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، زنان کوچه و خیابان. پاسخ آخوندها چه بود؟ بازداشت خودسرانه، خشونت، شکنجه، آزار و اذیت. اخیرا، بله این اواخر سرکوب وحشیانه‌تر شده است، اما هیچ چیز زن ایرانی را تسلیم نمی‌کند. هدفی که زن ایرانی از آن دفاع می‌کند فراتر از خودش، سلامتی خودش، امنیت و زندگی‌اش است. این افراد زن‌ستیز و این پاسداران چاپلوس و سادیست نمی‌فهمند که سرکوب عزم این زنان را جزم‌تر می‌کند. آنها، پیر و جوان، دست در دست هم، در تاریکی با هم به سوی روشنایی می‌روند، و حالا در خیابانهای ایران، مردم خشمگین از رفتار غیرانسانی با خواهران و مادران و مادربزرگهایشان، به‌پامی‌خیزند و با گشتهای ارشاد درگیر می‌شوند.

در ژانویه ۲۰۲۳، در یکی از سخنرانیهایم، با تکیه به تاریخ زندگی زنانی که از چهار دهه پیش در سازمان مجاهدین خلق ایران و در شورای ملی مقاومت ایران مبارزه و مقاومت می‌کنند، سخنرانی‌ام را با شعار «زن، مقاومت، آزادی» به پایان رساندم. من این شعار را در سخنرانی‌ام در کنفرانس روز جهانی زن امسال در پاریس تکرار کردم. امروز می‌بینم که این شعار جزیی از مبارزه زنان در ایران شده است و از این امر بسیار سرشارم. نمی‌دانید چقدر من این زنان را تحسین می‌کنم، نمی‌دانید چقدر شما، خانم رجوی را تحسین می‌کنم.

روزهای آخوندها و اوباش آنها به شمارش افتاده است. بگذارید صدای تیک‌تاک انتقام را بشنوند. آنها باید پاسخگوی جنایاتشان علیه بشریت باشند که هر روز مرتکب می‌شوند، زیرا بله، به بردگی گرفتن و سرکوب یک جنس انسان، زنان، جنایت علیه بشریت به‌شمار میاید و پرونده‌های این جنایت در حال تشکیل شدن هستند. در انتظار آن روز، سربلند و پرقدرت، زنان ایرانی و ما در کنار آنها فریاد می‌زنیم، رو در روی ستمگران و رو در روی کل جهان فریاد سر می‌دهیم: «زن، مقاومت، آزادی!».

شهردار ژان فرانسوا لوگاره - رئیس بنیاد مطالعات خاورمیانه (فمو)، شهردار پیشین منطقهٔ یک پاریس

خانم شهردار منطقهٔ پنجم، فلورانس برتو عزیز، خانم پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی عزیز، خانم وزیر، میشل آلیو ماری عزیز، اینگرید بتانکور عزیز، دومینیک آتیاس عزیز، ژان پیر برار و پیر ایو بورنازل عزیز و همه دوستانی که طبیعتاً در این سالن مراسم بسیار بسیار زیبای شهرداری منطقهٔ پنجم هستند.

اول، من می‌خواستم همهٔ ما قدرشناسی‌مان را از فلورانس برتو ابراز کنیم به‌خاطر این سالن بسیار معتبر که در نزدیکی نماد سمبل جمهوری است. فکر می‌کنم این یک نماد بسیار قوی است و باید امروز بعدازظهر الهام‌بخش ما باشد.

بنابراین مهم است که اینجا ملاقات می‌کنیم و مهم است که امروز ملاقات می‌کنیم، زیرا متأسفانه از مدتها قبل می‌دانیم که ایران تحت حاکمیت آخوندها، رژیم ترور است، اما این وحشت روز به‌روز تشدید و بدتر می‌شود و تعداد اعدامها و محکومیتها مانند یک فیلم ترسناک شتاب می‌گیرد و هرگز متوقف نمی‌شود، ما در مورد ۳۹ اعدام انجام شده در ۱۰روز گذشته صحبت می‌کنیم، من می‌گویم که وحشت، به‌واقع به نقطه نهایی خود می‌رسد و بنابراین لحظه‌یی است که ایران تحت حاکمیت آخوندها در سطح بین‌المللی، وارد جنگ شده و ابراز قدرت‌نمایی کرده، که از طرفی همیشه خیلی قطعی به‌نظر نمی‌رسید، اما چنین تمایلی دارد که تمام انرژی خود را در خدمت استراتژی مذهبی، نظامی، مالی و بین‌المللی خود قرار دهد؛ چیزی که به‌ضرر مردم ایران است. مردم ایران را به‌حساب نمی‌آورد، جان انسان در نظر گرفته نمی‌شود، اولویت این رژیم این است که جنون سلطه و اعمال قدرت خود را به‌سرانجام برساند. به‌همین دلیل ما نباید در مبارزه خود اشتباه کنیم و باید در نظر داشته باشیم که متأسفانه مردم ایران در طول این دهه‌های طولانی فقط چیزی جز ظلم و شکنجه و اعدامِ یک رژیم پلیسی مطلقاً سرکش ندیده‌اند، این چیزی بود که در زمان شاه هم وجود داشت و پس از آن طبیعتاً رژیمی که توسط خمینی پایه‌گذاری شد رژیمی است که امروز مردم ایران از آن رنج می‌برند. هم‌چنین به‌همین دلیل است که ما رسالت جمعی خود را رسیدن به نتیجه‌یی می‌دانیم که باید به آن برسیم، یعنی سقوط رژیم آخوندها.

سقوط رژیم آخوندها و استقرار یک جمهوری دموکراتیک که همه ارزش‌های احترام، انسانیت، تمدن، اعمال حقوق‌بشر، حقوق زنان، عدالت، یک جمهوری با جدایی دین و دولت، یک جمهوری غیراتمی را در بر می‌گیرد. تمام نکاتی را که شما خانم رئیس‌جمهور به‌درستی بیان کرده‌اید و این درخواست، جای تأکید مجدد دارد که بیش از نیمی از نمایندگان فرانسوی آن‌را امضا کرده‌اند. اکثریت مطلق در مجلس ملی، همهٔ گروه‌های سیاسی با هم، من معتقدم که این یک نتیجه دموکراتیک فوق‌العاده دلگرم‌کننده و چیزی است که امروز باید ما را مملو از امید و انرژی در مبارزهٴمان کند. هم‌چنین لحظهٔ گردهم آمدن است، زیرا هرگز مبارزه زنان به این نقطه نمادین از تجسم امید یک خلق نرسیده بود و امروز این مبارزه» به مبارزه «زن مقاومت آزادی» تبدیل شده است. زنان مظهر مقاومت ایران هستند. زنان حضور دارند و تعداد بسیاری در این سالن و در پنل هستند و من بسیار با احترام به آنها سلام می‌کنم. مبارزه زنان عامل انگیزاننده بوده است. این مبارزه چهره مقاومت ایران را در برابر مطبوعات بین‌المللی و حتی مطبوعات فرانسوی تغییر داد که تاکنون نسبتاً کم از مبارزه این مقاومت بیان کرده‌اند. اما می‌بینید که امروز موضوع ایران خیلی بیشتر مطرح است و از شرایط آن صحبت می‌کنیم. آنچه باید کاملاً توضیح داده شود، زیرا ما نقش تربیتی نیز داریم، این حقیقت است که ایران تحت حاکمیت آخوندها، مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند. حقیقتاً یک کشور واقعی وجود دارد که دیگر مطلقاً تجسم یا نمایندگی نمی‌شود. رژیمی هست که به‌امور خودش مشغول است و به‌طور مداوم هیچ خواسته‌یی غیر از اعمال سلطه و قبضهٔ قدرت ندارد. ما اینجا هستیم که بگوییم نه شاه و نه شیخ، بلکه دموکراسی، جمهوری، یک جمهوری که باید بیاید، هر چه زودتر و هم‌چنین من با اشراف می‌گویم، زیرا این انتقال دموکراتیک می‌تواند یک الگو باشد. فکر می‌کنم این یک نمونهٔ تاریخی است که در راه است، اجتناب‌ناپذیر است، بزرگ‌ترین امید ما، بزرگ‌ترین آرزوی ما این است که این لحظه تاریخی را تجربه کنیم و در آن شریک باشیم و آن‌را با هم به سرانجام برسانیم. با تشکر. ادامه دارد

۲- ارائه طومار اعتراضی علیه سرکوب خشونت‌آمیز زنان و جوانان در ایران توسط نماینده کارولین نوکس به مجلس عوام انگلستان

کارولین نوکس نماینده پارلمان انگلستان یک طومار اعتراضی علیه سرکوب خشونت‌آمیز زنان و جوانان ایران را به مجلس عوام ارائه کرد. در این طومار آمده است: در پاسخ به اعتراضات و قیامهای ضد رژیم به رهبری زنان و جوانان در سراسر ایران، نیروهای سرکوبگر رژیم ایران به سوی معترضان آتش گشوده‌اند که بیش از ۷۵۰ معترض از جمله ۸۳ زن و ۷۵ کودک کشته شده‌اند و هم‌چنین بیش از ۳۰۰۰۰ معترض دستگیر شده‌اند.

در ادامه این طومار آمده است: عفو بین‌الملل گزارش داده که کودکان بازداشت شده تحت شکنجه‌های وحشتناکی از جمله ضرب‌وشتم، شلاق، شوک الکتریکی، تعرض و سایر خشونتهای جنسی قرار گرفته‌اند. هم‌چنین اعلام می‌کند که مسمومیت عمدی رژیم علیه دختران دانش‌آموز در سراسر ایران برای انتقام گرفتن از دختران جوان به‌دلیل شرکت در تظاهرات است و تعداد اعدامها در سال جاری به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته است. در ادامه این طومار خاطرنشان شده است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، جنایات ادامه‌دار در قیام را در زمره جنایات علیه بشریت طبقه‌بندی کرده است. و علاوه بر این مخالفت با کشتار و دستگیری معترضان و حمایت از قیام مردم ایران برای دستیابی به دموکراسی و آزادی را اعلام می‌کند.

، از این رو امضا کنندگان طومار از طریق مجلس عوام از دولت انگلستان می‌خواهند سرکوب خشونت‌بار اعتراضات به رهبری زنان و جوانان توسط رژیم ایران را محکوم کند، از جنبش‌های دموکراتیک در ایران حمایت کند و بر رژیم ایران برای توقف سرکوب فشار وارد کنند.

از سوی دیگر وزارت‌خارجه رژیم در یک اقدام مسخره تحت عنوان مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی با الگو برداری از لیست‌گذاری آمریکا و کشورهای اروپایی، شماری از نهادها و مقامات انگلستان را لیست‌گذاری و اعلام کرد که «اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم‌ها معمول» خواهد داشت. علاوه بر این «رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر، مسئول و پاسخگو می‌داند».

۳- تظاهرات روز جهانی کارگردر شهرهای مختلف جهان

۴- تظاهرات کارگران کاغذسازی پارس هفت‌تپه در مقابل فرمانداری رژیم در شوش با شعار

ما کارگر کاغذ ساز، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم می‌جنگیم.

۵- داغ دل سپاه خامنه‌ای از به ثبت رسیدن آمار ۱۵۰۰ شهید در قیام آبان توسط مجاهدین خلق ایران

سایت سپاه پاسداران (جوان آنلاین ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضمن درج سوزنامه‌یی دربارهٔ بازتاب اخبار جنایات رژیم در قیامها به‌نقل از مجاهدین، و به‌ویژه به ثبت رسیدن و جهانی شدن عدد ۱۵۰۰ شهید قیام آتشین آبان ۹۸ نوشت:

اولین آنها مجموعه رویترز بود در مورد دروغی که برای هزار و ۵۰۰ کشته آبان ۹۸ گفت و حاضر شد منبعی که مجاهدین به او داده بودند به‌عنوان خبر رسمی منتشر کند که بعد‌ها مشخص شد به هیچ عنوان حد کشته‌ها و جان‌باختگان آن اتفاقات به آن اندازه نبود، ولی رویترز برند خود را زیر تیغ مجاهدین قرار داد.

خانم مریم رجوی

شمار شهیدان قطعاً بیشتر از ۱۵۰۰ نفر است

بیانیه شورای ملی مقاومت ایران-مرداد ۱۳۹۹

. در مراسم گرامیداشت چهلم شهیدان قیام آبان ۹۸ در اشرف۳ خانم مریم رجوی گفت: «این مراسم بزرگداشت شهیدان از سوی مادری است که در پی پیکر متلاشی شده فرزندش می‌دوید و فریاد می‌کشید که این پسر من است. و از سوی پدرانی است که مجبورشان می‌کنند پول تیرهایی را بپردازند که بر سر و قلب فرزندان‌شان نشست. این مراسمی است از سوی خانواده‌های دختران و پسران سیزده ـ چهارده ساله که توسط پاسداران به قتل رسیدند. و این مراسمی است برای دادخواهی خون شهیدان و آتشباری به شقاوت خلافت خامنه‌ای خونخوار در ایران اشغال شده. بنا‌به گزارشهایی که تا امروز به‌دست آمده، شمار شهیدان قطعاً بیشتر از ۱۵۰۰ نفر است. البته تعداد واقعی بسا بیشتر است. اما تا همینجا هم رژیم دست‌کم ۶۰ بار بیشتر از قیام دیماه 96 کشتارکرده و جوانان ایران را به‌شهادت رسانده و تعداد بسیار بیشتری را مجروح و مصدوم کرده است. با تیغ و تبر و گلوله‌های ساچمه‌ای. جهان می‌بیند که رژیم آخوندها حتی از کشتار کودکان و نوجوانان ۱۳ ـ ۱۴ ساله ابا نمی‌کند. امیر رضا عبداللهی نوجوان ۱۳ ساله در اسلام شهر، نیکتا اسفندانی ۱۴ ساله در خیابان ستارخان تهران، آرمین قادری ۱۵ ساله، در محله دولت آباد کرمانشاه و خالد غزلاوی۱۶ ساله در خرمشهر و رضا نیسی، ۱۶ ساله، در منطقه پاستوریزه اهواز. تازه این‌ها بخشی از نوجوانان شهید ما در این قیام‌اند. راستی، امیررضا و نیکتا و آرمین به‌چه گناهی کشته شدند؟ خالد و رضا چرا خون‌شان بر زمین ریخت؟ فریاد به آسمان رفته خون آنها این است که بِأَی ذَنبٍ قُتِلَتْ؟ به کدامین گناه کشته شدیم؟ در بین شهیدان سرفراز قیام، نامهای زنان دلیر ایران را می‌بینیم. آنها که پاسداران را مغلوب شور و جنگاوریشان کردند و بارها رژیم به نقش تعیین‌کننده آنها در این قیام یعنی قیام آبان۹۸ اعتراف کرد. همهٔ شهیدان قیام چه آنها که در سنین نوجوانی بودند یا آنها که مادر چند فرزند بودند یا آن‌هاکه از فرزندان مردم بسیار زحمتکش و محروم ما هستند، و در ابتدای دوران جوانی خود هستند، بله همه در یک ویژگی مشترک‌اند و آن مظلومیت آنهاست. این عزیزان در روزهای قیام در مقابل هیولای سنگدلی و بی‌رحمی بی‌دفاع و دست خالی بودند. چه بسیار سرهای پرشور و قلب‌های بی‌آلایش آنها که هدف گلوله‌های جنگی قرار گرفت. و بسیاری از آنها هنوز اجسادشان ناپیداست. اما بگذارید تأکید کنم رژیمی که این جوانان و نوجوانان برای سرنگونی‌اش به خیابان‌ها آمده‌اند غیرممکن است که دیگر بتواند خود را سرپا نگهدارد. اگر خامنه‌ای و پاسداران‌اش فکر می‌کنند با پر کردن نیزارهای ماهشهر از پیکرها و خون مردم بی‌دفاع ما، می‌توانند به‌حکومت خود ادامه دهند سخت در اشتباهند.

اگر فکر می‌کنند با به خاک و خون کشیدن جعفرآباد و دولت‌آباد کرمانشاه یا صدرا و معالی آباد شیراز یا بهبهان و مریوان می‌توانند این رژیم پوسیده را حفظ کنند سخت در اشتباه‌اند. این قهرمانان و این شهیدان سرفراز ما هستند که خامنه‌ای را به‌عنوان دستور دهنده اصلی این کشتار بزرگ در خیابانهای ایران به منفورترین دیکتاتور خون‌آشام این زمانه تبدیل کردند».

۶- ابراز نگرانی ملل متحد درباره قتل فجیح نیکا شاکرمی و حکم اعدام توماج

سخنگوی دبیرکل ملل متحد در پاسخ به سؤالی درباره گزارش مستند قتل فجیع و هولناک شهید قیام نیکا شاکرمی گفت: ما این گزارش بسیار بسیار نگران‌کننده را دیده‌ایم. فکر می‌کنم دبیرکل بارها نگرانی خود را از نقض حقوق‌بشر در ایران بیان کرده است. یک گزارشگر ویژه در مورد ایران و مکانیسمهای حقوق‌بشر دیگری نیز وجود دارد. و من فکر می‌کنم هر اطلاعاتی که شبکه جهانی بی‌بی سی آورده است باید به آن مکانیسمها ارسال شود.

سخنگوی دبیرکل ملل متحد در پاسخ به سؤالی درباره حکم اعدام زندانی سیاسی توماج صالحی گفت: ما مخالف هر گونه استفاده از مجازات اعدام هستیم و خواهیم بود. ما بسیار امیدواریم که این اتفاق نیفتد. اینها مسائلی است که مرتباً با مقام‌های رژیم ایران مطرح شده است.

۷- هلاکت یک مأمور سرکوبگر در درگیری مسلحانه در مرز بانه

به گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس۱۳اردیبهشت۱۴۰۳ به‌نقل از سرکرده هنگ مرزی کردستان گزارش داد که در یک درگیری مسلحانه در مرز بانه یک مأمور سرکوبگر رژیم به هلاکت رسیده و دو تن دیگر مجروح شده‌اند. سرکرده هنگ مرزی استان کردستان افزود: افراد حمله کننده از اعضای گروه‌های معاند بودند.

۸-تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه از حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید اسراییل به محله‌های مختلف شهر غزه و نواحی اطراف آن و هم‌چنین زمینها و چادرهای آوارگان فلسطینی در شرق شهر رفح خبر داد.

به گزارش این منبع در جریان این حملات طی ۲۴ساعت گذشته ۲۸ فلسطینی کشته و ۵۱ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز پنجشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۵۹۶ کشته و ۷۷ هزار و ۸۱۶ مجروح اعلام کرد.

دفتر امور بشردوستانهٔ ملل متحد اعلام کرد: «به‌گفتهٔ دفاع مدنی فلسطین، ارزیابی می‌شود که در غزه بیش از ۱۰هزار مفقود زیر آوار (دفن شده) باشند».

بنا به این گزارش، گروههایی از داوطلبان با جستجو در ساختمانهای تخریب‌شده در تلاش برای یافتن این مفقودین هستند.

رویترز نوشت: ۵۷ نفر از ۲۱۲ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌یی از بایدن خواستند تا هر اقدامی را برای منصرف کردن نتانیاهو از حمله همه‌جانبه به شهر رفح در جنوب غازه انجام دهد.

در این نامه از جمله آمده است «ما از شما می‌خواهیم با استناد به قوانین و سیاست‌های موجود، فوراً از ارسال کمکهای مشخص نظامی به اسراییل برای حمله نظامی، خودداری کنید. از جمله کمکهایی که در لایحه اخیر به تصویب رسید. هدف از این این اقدام جلوگیری از حمله تمام‌عیار به شهر رفح می‌باشد».

نیویورک تایمز ۱۳اردیبهشت در گزارشی از مذاکرات آتش‌بس میان اسراییل و حماس نوشت: روز گذشته اسامه حمدان سخنگوی حماس گفت پاسخ این گروه در مورد این پیشنهاد منفی است. اما دفتر مطبوعاتی حماس ساعاتی بعد اعلام کرد این اظهارنظر به‌معنای رد صریح پیشنهاد نیست و برخی تغییرات در آن باید انجام شود تا حماس موافقت کند.

سخنگوی حماس جزییات این تغییرات مشخص نکرد، اما گفت مذاکرات ادامه خواهد یافت.

بنا به این گزارش سخنگوی حماس هم‌چنین گفت که اگر اسراییل به رفح حمله کند، مذاکرات متوقف خواهد شد.

نیویورک‌تایمز، اضافه کرد: «رهبر اپوزیسیون اسراییل یائیر لاپید گفت که. بنیامین نتانیاهو «هیچ توجیه سیاسی» ندارد که به‌سرعت توافقی را انجام ندهد.

واشنگتن‌پست نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: «حماس گفت که بررسی پیشنهاد جدید آتش‌بس زمان خواهد برد. باسم نعیم، یکی از مقامات حماس گفت: «بحث بر سر پاسخ منفی یا مثبت نیست. در برخی زمینه‌ها تحرک وجود دارد و برخی نیاز به مذاکره دارند».

هاآرتص گزارش داد: «معترضان و بستگان گروگانها بزرگراه عمدهٔ تل‌آویو را مسدود کردند و گفتند: «یا گروگانها یا رفح». هم‌زمان در تظاهرات زنان برای بازگشت گروگانها آنها عکس‌های گروگانهای زن را در مقابل خانه. نتانیاهو در بیت‌المقدس نصب کردند. در بیانیهٔ این گروه، آمده است: «ورود به رفح به‌معنای دست‌کشیدن از گروگانها است».

رئیس‌جمهور کلمبیا قطع روابط این کشور را با اسراییل به‌خاطر جنگ آن در غزه اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «گوستاوو پترو رئیس‌جمهور کلمبیا روز چهارشنبه گفت که این کشور روابط دیپلماتیک خود را با اسراییل قطع خواهد کرد پترو، گفت: «از (پنجشنبه) روابط دیپلماتیک با اسراییل قطع خواهد شد.

رسانه‌های خبری از ادامهٔ اعتراضات حامیان فلسطین در دهها دانشگاه در سراسر آمریکا هم‌زمان با ورود صدها تن از نیروهای پلیس به دانشگاه UCLA کالیفرنیا برای جمع‌آوری چادرها و دستگیری تعدادی از دانشجویان این دانشگاه خبر دادند. پلیس در چندین دانشگاه دیگر آمریکا مستقر شده و صدها تن از دانشجویان را دستگیر کرده است.

آسوشیتدپرس نوشت: «کمپ‌های تحصن معترضانی که از دانشگاهها می‌خواهند تجارت با اسراییل یا شرکتهایی را که به گفتهٔ آنها از جنگ غزه حمایت می‌کنند، متوقف سازند، در دانشگاههای سراسر کشور گسترش یافته است؛ این جنبش دانشجویی با همهٔ جنبش‌های دیگر قرن حاضر متفاوت است. سرکوب متعاقب پلیس بازتاب اقدامات چندین دههٔ پیش علیه جنبش بسیار بزرگ اعتراضی علیه جنگ ویتنام بود».

خبرگزاری فرانسه، نوشت: «در حالی که ناآرامی‌ها بر سر جنگ در غزه در محوطه دانشگاههای ایالات متحده به اوج رسیده، در اوایل روز پنجشنبه پلیس با تجهیزات ضدشورش برای شروع به برداشتن موانع در اطراف کمپ تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس وارد عمل شد».

آسوشیتدپرس در گزارشی از لس‌آنجلس، نوشت: پس از این‌که صدها معترض از دستورات پلیس برای خروج سر باز زدند، پلیس موانع را برداشت و شروع به برچیدن کمپ تظاهر کنندگان طرفدار فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا کرد».

ان‌. بی. سی نیوز گزارش داد: «با وجود متوقف‌ شدن اشغال ساختمان (دانشگاه) کلمبیا و هم‌چنین دستگیریهای گسترده و تهدید به تعلیق یا اخراج، کمپ‌های اعتراضی در بیش از ۴۰ دانشگاه در سراسر کشور ادامه دارد».

رادیو بین‌المللی فرانسه در یک گزارش تحلیلی، می‌نویسد: «نارضایتی دانشجویان از جنگ در غزه می‌تواند کمپین ریاست‌جمهوری بایدن را تضعیف کند. رأی جوانان برای جو بایدن بسیار مهم است، اما کاخ‌سفید نگران آن است که بحران غزه و خشم دانشجویان باعث از دست‌دادن این رأی‌دهندگان بشود. زیرا در تظاهرات علیه جنگ غزه، تعداد فزاینده‌یی از جوانان به‌صراحت می‌گویند: بعد از غزه، برای بار دوم به جو بایدن رأی نخواهند داد، حتی اگر به این معنا باشد که اجازه داده شود دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر پیروز شود».

ریموند مک مستر، مشاور امنیتی پیشین کاخ‌سفید آمریکا، در مصاحبه با اسکای نیوز، ضمن تأکید بر تهدیدات رژیم ایران برای تشدید تنشها در منطقه گفت: «رژیم ایران استراتژی وحشتناکی را در پیش گرفته و امیدوار است ما وانمود کنیم که نمی‌دانیم منبع این خشونت ها چیست. این رژیم به شیوه وحشتناک و بی‌شرمانه‌ای مایل است زندگی مردم کشورهای عربی را صرف تحقق اهداف خود، یعنی گرفتن قدرت هژمونیک در منطقه کند.

مک مستر افزود: این رژیم به تشدید این اقدامات وحشتناک ادامه می‌دهد تا درد و رنج وحشتناک انسانی بیشتری ایجاد کند، آن هم ته تنها برای طرف اسرائیلی، بله برای مردم فلسطین.

خبرگزاری بلومبرگ، گزارش داد: «گفته می‌شود ایالات‌متحده و عربستان در حال نزدیک شدن به یک پیمان تاریخی هستند که تضمینهای امنیتی را به (عربستان) ارائه می‌دهد و مسیری را برای روابط دیپلماتیک با اسراییل ایجاد می‌کند. مذاکرات در هفته‌های اخیر سرعت گرفته و بسیاری از مقامات خوشبین هستند که واشنگتن و ریاض بتوانند به‌زودی به توافق برسند.

بلومبرک خاطرنشان کرد که چنین توافقی با عربستان به‌طور بالقوه خاورمیانه را تغییر خواهد داد و موقعیت آمریکا را در منطقه به زیان ایران، تقویت خواهد کرد.

۹- روز پنجشنبه ۱۳اردیبهشت جمعی از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در رشت، مریوان، نورآباد ممسنی، همایونشهر، الیگودرز، اسلام‌آباد غرب و هرسین در اعتراض به غارتگری رژیم آخوندی تجمع کردند.

۱۰- عفو بین‌الملل نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانی سیاسی رضا رسایی، هشدار داد و اعلام کرد او تمام راههای قانونی را طی کرده است و هر لحظه ممکن است اعدام شود.

او پس از یک محاکمه به‌شدت ناعادلانه و اعترافات اجباری که تحت شکنجه و سایر بدرفتاریها از جمله ضرب‌وشتم، شوک الکتریکی، خفگی و خشونت جنسی به دست آمده بود، به اعدام محکوم شد

۱۱- مرکز رسانه قضاییه خامنه‌ای در وحشت از انفجار خشم مردم در پی افشای اسناد جنایت آخوندها در قتل هولناک شهید قیام نیکا شاکرمی توسط پاسداران جنایتکار در یک فرار به‌جلو اعلام کرد: برخی از فعالان رسانه‌یی که با استناد به گزارش جعلی شبکه جهانی بی‌بی‌سی، با همراهی گروه‌های ضد انقلاب اقدام به انتشار مطالب کذب در مورد پرونده نیکا شاکرمی کرده بودند به دادستانی تهران احضار شدند.

۱۲- دژخیم رادان سرکرده نیروی انتظامی در سخنرانی خود در مشهد بار دیگر اعلام کرد که به خواست رئیسی جلاد و وزیر کشور جنایتکارش به‌طور گسترده وارد سرکوب زنان برای اجرای قانون حجاب اجباری شده است.

وی هم‌چنین گفت که عوامل رژیم همانند ضدتظاهرات ۹ دی که رژیم با تمام قوا برای سرکوب قیام وارد صحنه شده بود، اکنون نیز باید وارد صحنه شوند.

دژخیم رادان سرکرده نیروی انتظامی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رادان فرمانده کل انتظامی در اجتماع مردمی در حمایت از طرح حجاب و عفاف - مشهد:

ما به حکم قانون ما به حکم قانون توجه فرمایید به حکم قانون به حکم قانون به خواست مردم به خواست مسئولان رئیس محترم جمهور حمایت چنین رئیس جمهوری، وزیر کشور انقلابی با حمایت رئیس دستگاه قضا حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای که انصافاً مردانه وارد شده و با حمایت نمایندگان و رؤسای مجلس و به حکم قانون وارد این صحنه شدیم به هیچ عنوان در این جنگ در این جنگ شناختی و در این حوزه اجتماعی که رها شده و به سیل داشت تبدیل می‌شد تا جلویش رو بگیریم لحظه‌ای آرام و قرار برای رسیدن به عفت دختران و زنان ایران اسلامی درنگ نخواهیم کرد....

به‌دلیل کج کارکردی برخی‌ها که هنوز شعار وا اسلاما می‌دهند و حواس شون به تغییر و استحاله نیست چگونه می‌شود سیلی بیاید و جلوگیری از اون نشه ما جلوگیری از سیل را انجام می‌دیم ما به حکم قانون ه این عهد عمل می‌کنیم....

....مردم شما ثابت کردید که چون فتنه هشتاد و هشت که ۹ دی را آفریدید در فتنه آشوب ضداخلاقی هم ۹ دیها دارید می آفرینید مردم قم مردم خراسان مشهد اصفهان و همه شهرها به تعبیری ۹ دی آفریدند.....

۱۳-روزنامه حکومتی فرهیختگان با عنوان آژیر قرمز آموزش عمومی درباره افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان در دولت رئیسی جلاد نوشت: میانگین معدل نمرات دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به چهار سال پیش از آن در تمامی رشته‌ها با افت حدود دو نمره‌ای در امتحانات نهایی روبه‌رو بوده است. ناظر به همین معیار و مؤلفه و با بررسی وضعیت استانها، نقشه وضعیت معدل استانها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است. یعنی معدل دانش‌آموزان این استانها نیز کم و هشدارآمیز است. با این حساب مجموعا، در ۱۷ استان میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد امسال هشت تا ۱۰ بوده که در وضعیت قرمز هستند.

۱۴- به گزارش رویترز، آمریکا روز چهارشنبه روسیه را به نقض ممنوعیت بین‌المللی سلاحهای شیمیایی به‌دلیل استفاده از گاز کلروپیکرین علیه سربازان اوکراینی و استفاده از عوامل کنترل شورش «به‌عنوان روشی برای جنگ» در اوکراین متهم کرد.
رویترز افزود: ارتش اوکراین می‌گوید، علاوه بر کلروپیکرین، نیروهای روسی از نارنجک‌های مملو از گازهای CS و CN استفاده کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که حداقل ۵۰۰ سرباز اوکراینی به‌دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک نفر نیز بر اثر خفگی با گاز اشک‌آور کشته شده است.

رویترز در پایان این گزارش نوشت: روسیه دخالت در این حملات را رد کرده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: