اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا

۲۸ کشته و ۵۱مجروح در حملات اسرائیل به غزه در۲۴ساعت گذشته

رویترز

فشار دموکراتهای آمریکا به بایدن برای جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح

کمکهای نظامی به اسرائیل باید متوقف شود

نیویورک تایمز

پاسخ ضد و نقیض حماس در مورد طرح آتش بس آمریکا و اسرائیل

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه از حملات هوایی و توپخانه ای شدید اسرائیل به محله های مختلف شهر غزه و نواحی اطراف آن و همچنین زمین ها و چادرهای آوارگان فلسطینی در شرق شهر رفح خبر داد.به گزارش این منبع در جریان این حملات طی ۲۴ساعت گذشته ۲۸ فلسطینی کشته و ۵۱ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز پنجشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسرائیل به غزه را ۳۴ هزار و ۵۹۶ کشته و ۷۷ هزار و ۸۱۶ مجروح اعلام کرد.

دفتر امور بشردوستانة ملل متحد اعلام کرد: «به‌گفتة دفاع مدنی فلسطین، ارزیابی می‌شود که در غزه بیش از ۱۰هزار مفقود زیر آوار دفن شده، باشند».بنا به این گزارش، گروههایی از داوطلبان با جستجو در ساختمان‌های تخریب‌شده در تلاش برای یافتن این مفقودین هستند.

رویترز نوشت : ۵۷ نفر از ۲۱۲ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه ای از بایدن خواستند تا هر اقدامی را برای منصرف کردن نتانیاهو از حمله همه جانبه به شهر رفح در جنوب غازه انجام دهد.

در این نامه از جمله آمده است « ما از شما می خواهیم با استناد به قوانین و سیاست های موجود، فوراً از ارسال کمکهای مشخص نظامی به اسرائیل برای حمله نظامی، خودداری کنید. از جمله کمکهایی که در لایحه اخیر به تصویب رسید. هدف از این این اقدام جلوگیری از حمله تمام عیار به شهر رفح می باشد».

نیویورک تایمز ۱۳اردیبهشت در گزارشی از مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس نوشت: روز گذشته اسامه حمدان سخنگوی حماس گفت پاسخ این گروه در مورد این پیشنهاد منفی است. اما دفتر مطبوعاتی حماس ساعاتی بعد اعلام کرد این اظهار نظر به معنای رد صربح پیشنهاد نیست و برخی تغییرات در آن باید انجام شود تا حماس موافقت کند.

سخنگوی حماس جزییات این تغییرات مشخص نکرد، اما گفت مذاکرات ادامه خواهد یافت.بنا به این گزارش سخنگوی حماس هم‌چنین گفت که اگر اسرائیل به رفح حمله کند، مذاکرات متوقف خواهد شد.

نیویورک‌تایمز، اضافه کرد: «رهبر اپوزیسیون اسرائیل یائیر لاپید گفت که بنیامین نتانیاهو «هیچ توجیه سیاسی» ندارد که به‌سرعت توافقی را انجام ندهد.

واشینگتن‌پست نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: «حماس گفت که بررسی پیشنهاد جدید آتش‌بس زمان خواهد برد.

باسم نعیم، یکی از مقامات حماس گفت: «بحث بر سر پاسخ منفی یا مثبت نیست. در برخی زمینه‌ها تحرک وجود دارد و برخی نیاز به مذاکره دارند».

هاآرتص گزارش داد: «معترضان و بستگان گروگان‌ها بزرگراه عمدة تل‌آویو را مسدود کردند و گفتند: «یا گروگان‌ها یا رفح» هم‌زمان در تظاهرات زنان برای بازگشت گروگان‌ها آنها عکس‌های گروگان‌های زن را در مقابل خانه نتانیاهو در بیت‌المقدس نصب کردند. در بیانیة این گروه، آمده است: «ورود به رفح به معنای دست‌کشیدن از گروگان‌ها است».

رئیس‌جمهور کلمبیا قطع روابط این کشور را با اسرائیل به‌خاطر جنگ آن در غزه اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «گوستاوو پترو رئیس‌جمهور کلمبیا، روز چهارشنبه گفت که این کشور روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع خواهد.پترو، گفت: «از پنجشنبه روابط دیپلماتیک با اسرائیل قطع خواهد شد.

رسانه‌های خبری از ادامة اعتراضات حامیان فلسطین در دهها دانشگاه در سراسر آمریکا هم‌زمان با ورود صدها تن از نیروهای پلیس به دانشگاه UCLA کالیفرنیا برای جمع آوری چادرها و دستگیری تعدادی از دانشجویان این دانشگاه خبر دادند.پلیس در چندین دانشگاه دیگر آمریکا مستقر شده و صدها تن از دانشجویان را دستگیر کرده است.

آسوشیتدپرس نوشت: «کمپ‌های تحصن معترضانی که از دانشگاهها می‌خواهند تجارت با اسرائیل یا شرکت‌هایی را که به گفتة آنها از جنگ غزه حمایت می‌کنند، متوقف سازند، در دانشگاه‌های سراسر کشور گسترش یافته است؛ این جنبش دانشجویی با همة جنبش‌های دیگر قرن حاضر متفاوت است. سرکوب متعاقب پلیس بازتاب اقدامات چندین دهة پیش علیه جنبش بسیار بزرگ اعتراضی علیه جنگ ویتنام بود».

خبرگزاری فرانسه، نوشت: «در حالی که ناآرامی‌ها بر سر جنگ در غزه در محوطه دانشگاههای ایالات متحده به اوج رسیده، در اوایل روز پنجشنبه پلیس با تجهیزات ضد شورش برای شروع به برداشتن موانع در اطراف کمپ تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس وارد عمل شد».

آسوشیتدپرس در گزارشی از لس‌آنجلس، نوشت: « پس از این‌که صدها معترض از دستورات پلیس برای خروج سر باز زدند، پلیس موانع را برداشت و شروع به برچیدن کمپ تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا کرد».

ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد: «با وجود متوقف‌شدن اشغال ساختمان (دانشگاه) کلمبیا و هم‌چنین دستگیری‌های گسترده و تهدید به تعلیق یا اخراج، کمپ‌های اعتراضی در بیش از ۴۰ دانشگاه در سراسر کشور ادامه دارد».

رادیو بین‌المللی فرانسه در یک گزارش تحلیلی، می‌نویسد: «نارضایتی دانشجویان از جنگ در غزه می‌تواند کمپین ریاست‌جمهوری بایدن را تضعیف کند. رأی جوانان برای جو بایدن بسیار مهم است، اما کاخ سفید نگران آن است که بحران غزه و خشم دانشجویان باعث از دست‌دادن این رأی‌دهندگان بشود. زیرا در تظاهرات علیه جنگ غزه، تعداد فزاینده‌یی از جوانان به‌صراحت می گویند: بعد از غزه، برای بار دوم به جو بایدن رای نخواهند داد، حتی اگر به این معنا باشد که اجازه داده شود دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پیروز شود».

خبرگزاری بلومبرگ، گزارش داد: «گفته می‌شود ایالات‌متحده و عربستان در حال نزدیک‌شدن به یک پیمان تاریخی هستند که تضمین‌های امنیتی را به عربستان ارائه می‌دهد و مسیری را برای روابط دیپلماتیک با اسرائیل ایجاد می‌کند. مذاکرات در هفته‌های اخیر سرعت گرفته و بسیاری از مقامات خوشبین هستند که واشینگتن و ریاض بتوانند به‌زودی به توافق برسند.

بلومبرگ  خاطرنشان کرد که چنین توافقی با عربستان به‌طور بالقوه خاورمیانه را تغییر خواهد داد و موقعیت آمریکا را در منطقه به زیان رژیم ایران، تقویت خواهد کرد.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: