تحولات جنگ در منطقه - ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا

۳۲ کشته و ۴۱مجروح در اثر حملات اسراییل به غزه طی ۲۴ ساعت گذشته

تاکنون ۳۴۶۵۴ تن در غزه کشته و ۷۷۹۰۸ تن دیگر مجروح شده‌اند

تایمز اسرائیل

یک منبع حماس گفت این گروه با دریافت ضمانت از سوی آمریکا

با پیشبرد مرحله اول طرح پیشنهادی موافقت کرده است

اسکای نیوز عربی

کشورهای شش گانه عربی به رهبری عربستان

یک طرح ۴ مرحله‌یی برای برپایی کشور فلسطین تنظیم کرده‌اند

بلینکن در مصاحبه با مؤسسه مک کین:

یک مسیر معتبر به‌سمت یک کشور فلسطینی

رژیم ایران را که بزرگترین تهدید منطقه است منزوی خواهد کرد

 

خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارشی از دویست و یازدهمین روز جنگ در غزه نوشت: صدای انفجارهای مهیب و تیراندازیهای شدید هم‌چنان در اطراف شهر غزه شنیده می‌شود. بمبارانهای اسراییل در مناطق شمال شهر غزه و هم‌چنین شهر رفح در جنوب، منجر به کشته شدن چندین نفر، از جمله یک کودک شد.

این منبع افزود طی حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل به غزه ۳۲ فلسطینی کشته و ۴۱ تن مجروح شدند

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد تاکنون ۳۴ هزار و ۶۵۴ تن بر اثر بمبارانهای اسراییل در غزه کشته و ۷۷ هزار و ۹۰۸ تن دیگر مجروح شده‌اند.

تایمز اسراییل روز شنبه به‌نقل از یک منبع حماس نوشت این گروه با دریافت ضمانت از سوی آمریکا مبنی بر خروج کامل اسراییل از غزه پس از ۱۲۴ روز و تکمیل مراحل مختلف، با مرحله مذاکرات موافقت کرده است. به‌گفته منبع حماس، تضمین آمریکا از طریق میانجیگران مصری و قطری که در قاهره با نمایندگان حماس دیدار کردند به آنها ابلاغ شده است.

تایمز اسراییل خاطرنشان کرد این توافق با تضمین آمریکا مبنی بر توقف حمله اسراییل به رفح همراه است.

این منبع هم‌چنین افزود طبق آخرین پیشنهاد ارائه شده، در مرحله اول که شامل یک آتش‌بس ۴۰ روزه است، قرار است حداکثر ۳۳ گروگان اسراییلی در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی آزاد شوند و ارتش اسراییل از بخشهایی از غزه عقب‌نشینی کند و ساکنان اجازه یابند به محلهای خود در شمال غزه بازگردند.

رسانه‌های خبری از ورود هیأت حماس به قاهره و دیدار آن با مقام‌های اطلاعات مرکزی آمریکا خبر دادند.

پیش از این مدیر اطلاعات مرکزی وارد پایتخت مصر شده بود.

رسانهٔ دولتی القاهره الاخباریه به‌نقل از یک منبع بلندپایهٔ مصری گزارش داد که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات صورت گرفته و هیأت امنیتی این کشور توانسته بر سر بسیاری از نقاط اختلاف، اجماع به‌دست بیاورد.

مقام‌های ارشد حماس پیش از ورود به مصر به هاآرتص گفتند، این گروه خواهان تضمین از میانجی‌ها است که اسراییل پس از آتش‌بس جنگ را از سر نخواهد گرفت.

در همین حال تایمز اسراییل گزارش داد: «یک مقام اسراییلی نزدیک به مذاکرات. دربارهٔ ادعای رسانه‌های عربی مبنی بر این‌که آمریکا تضمین داده است که اسراییل در پایان توافق سه مرحله‌یی آتش‌بس همهٔ نیروهایش را از غزه خارج خواهد کرد، رد کرد. وی گفت: «برخلاف گزارشها اسراییل تحت هیچ شرایطی به پایان دادن به جنگ به‌عنوان بخشی از توافق برای آزادی گروگانهایمان موافقت نخواهد کرد».

از سوی دیگر الشرق گزارش داد عربستان قبل از ظهر شنبه به‌نقل از منابع مطلع خبر داد که حماس تضمین های کافی از آمریکا دریافت کرده و با پیشنهاد مصر برای توقف جنگ در غزه موافقت خواهد کرد.

واشنگتن‌پست در گزارشی به‌نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: «ایالات‌متحده به قطر گفته است، اگر حماس هم‌چنان توافق آتش‌بس با اسراییل را رد کند، باید این گروه را اخراج کند. وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در ماه آوریل این پیام را به نخست‌وزیر قطر . منتقل کرد».

آسوشیتدپرس به‌نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد: «اسرائیل این هفته مقامات دولت بایدن را در مورد طرح تخلیه غیرنظامیان فلسطینی قبل از عملیات احتمالی در شهر رفح مطلع کرد.

این مقامات. گفتند که طرح تفصیلی اسرائیلی‌ها دیدگاه دولت ایالات متحده را مبنی بر این‌که پیشبرد عملیات در رفح باعث می‌شود تعداد زیادی از غیرنظامیان بیگناه فلسطینی به‌خطر بیفتند، تغییر نداد».

در همین حال مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که حمله به رفح «می‌تواند به یک حمام خون منجر شود و وضعیت بهداشتی آنجا را که پیشاپیش در هم‌شکسته است، باز هم ضعیف‌تر کند».

تظاهرات و اعتراضات و تحصنهای دانشجویی در حمایت از مردم فلسطین در کشورهای مختلف ادامه دارد.

مجلهٔ تایم در سایت خود گزارش داد: تظاهرات دانشجویان در حمایت از فلسطین در خارج از ایالات متحده و کشورهایی مانند استرالیا، مکزیک و انگلستان به‌راه افتاده. است».

ان‌. بی. سی نیوز نیز در گزارشی نوشت: «تظاهر کنندگان حامی فلسطین که کمپ‌های دانشگاهی را در ایالات‌متحده تکان داده است، اکنون در جهان جذابیت ایجاد می‌کند؛ از لندن، پاریس و رم تا سیدنی و توکیو، بیروت و فراتر از آن».

یو اس ای تودی دربارهٔ اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین در آمریکا، نوشت: «از زمانی که پلیس بیش از ۱۰۰ دانشجو را در اردوگاهی در خارج از کتابخانه اصلی دانشگاه کلمبیا در ۱۸ آوریل دستگیر کرد. این تظاهرات از ساحلی به ساحل دیگر گسترش یافت. ۱۴ تن از دانشجویان دانشگاه پرینستون روز جمعه شروع به اعتصاب غذا کردند و اعلام کردند که می‌خواهند توجهات را به درد و رنج مردم غزه جلب کنند .

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش کرد: «در حالی که چند صد دانشجو در دانشگاه هومبولت برلین برای نشان دادن حمایت خود از فلسطینی‌ها تحصن کردند، افسران پلیس آلمان چندین معترض را در این دانشگاه از صحنه خارج کردند. تظاهرات در هفته‌های اخیر به مراکز آموزشی در چندین شهر اروپایی گسترش یافته که بازتاب اعتراضات گسترده بر سر غزه است که منجر به درگیری در دانشگاههای آمریکا شده است».

لطفا به اشتراک بگذارید: