بحران دارو در ایران تحت حاکمیت آخوندها و شکست طرح‌های حکومتی

گفتگو با دکتر یوسف لسانی

یکی از وعده‌های آخوند رئیسی این بود که دارو تحت هیچ شرایطی گران نمی‌شود. اما الآن ما نه تنها با گرانی دارو بلکه با کمبود داروهای اساسی در ایران آخوندزده مواجه هستیم.

البته طی سه سال گذشته، کمبود و گرانی دارو چالشی بزرگ برای مردم ایران بوده است. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، مدیران او بر حل فوری مشکل داروی تأکید کردند؛ اما اولین اقدام این دولت انکار مسأله نایابی دارو و گران شدن آن بود.

در این وضع، احیای طرح «دارویار» یکی از اقدام‌هایی بود دولت اعتقاد داشت از طریق آن نه‌تنها مشکل دسترسی همگانی و عادلانه به دارو حل می‌شود، بلکه مانع گرانی قیمت دارو است. با این حال، برخلاف وعده وزیر بهداشت، اعلام خبر اجرای این طرح به گرانی ناگهانی دارو منجر شد.

دبیر انجمن حکومتی داروسازان تهران نسبت به کمبود دارو در سال ۱۴۰۳ هشدار داد و گفت: تولید خیلی از دارو‌ها در ایران متوقف شده است. سندیکا‌ها هشدار داده بودند که ذخیره خیلی از دارو‌ها به زیر ۳ ماه می‌رسد. اگر مشکل بودجه طرح دارویاری حل نشود و در عین‌حال تسهیلات کم سود داده نشود، سال ۱۴۰۳ سال سختی خواهد شد.

آریان پور عضو مجلس ارتجاع نیز با اعتراف به کمبود اعتبارات برای تهیه داروگفت: ارز و ریال لازم برای خرید و واردات دارو توسط بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به درستی تأمین نمی‌شود و این مشکل به قانون بودجه بازمی گردد.

لطفا به اشتراک بگذارید: