مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ چهارشنبه

۱- بیانیهٔ اکثریت پارلمان استونی

حمایت از آلترناتیو دموکراتیک برای تغییر رژیم ایرانو صلح در خاورمیانه

حمایت بین‌المللی از برنامه ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی

«حمایت از آزادی و مقاومت در ایران برای صلح و امنیت جهانی»

رئیس و نایب‌رئیس پارلمان استونی و اکثریت اعضای آن (۶۲ نماینده از ۱۰۱ نماینده) در بیانیه‌یی حمایت خود را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی اعلام کردند. و خواستار لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران شدند. دو نخست‌وزیر و یک وزیر خارجهٔ پیشین، رهبر گروه پارلمانی سوسیال‌دموکرات و رؤسای کمیسیونهای خارجه، دفاع، امور اروپایی، اقتصاد، کنترل بودجه، قانون اساسی، مالی، امور اجتماعی و محیط‌زیست در میان امضاکنندگان بیانیه هستند.

اعلام تشکیل گروه حمایت از یک ایران دموکراتیک و آزاد در اجلاس رسمی پارلمان استونی به‌ریاست یوری راتاس با شرکت هیأتی از مقاومت ایران.

یوری راتاس – نمایندهٔ پارلمان استونی

اعلام یک موضوع در دستور کار است، به‌طور مشخص، امروز بعد از پایان اجلاس عمومی، جلسه‌یی برای تشکیل گروه حمایت از یک ایران دموکراتیک و آزاد، در این سالن برگزار خواهد شد. برگزار کننده یوکو کاله رأی است. تصادفی نیست که دو تن از آقایان به‌عنوان مهمان در اینجا حضور دارند؛ هر دو آنها نمایندگان دولت در تبعید ایران هستند.

اکثریت پارلمان استونی، اقدامات رژیم ایران علیه مخالفان ایرانی در اشرف۳ آلبانی را قویاً محکوم می‌کنیم و بر حقوق آنها تحت کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر تأکید می‌کنیم.

دادگاه فرمایشی برای بیش از ۱۰۰عضو مجاهدین، بهانه‌یی برای زمینه‌سازی اقدامات تروریستی در اروپا و فشار برای محدود کردن مخالفان به‌ویژه اشرف۳ در آلبانی است.

دیکتاتوری مذهبی حاکم رفرم‌پذیر نیست. مردم ایران در قیام۱۴۰۱ هر نوع دیکتاتوری چه سلطنتی و چه مذهبی را رد کردند و خواستار تغییر رژیم برای استقرار یک جمهوری دموکراتیک شدند. رژیم ایران بیشترین تعداد اعدامها را به‌نسبت جمعیت دارد و ۸۶۴نفر را در سال۲۰۲۳ بدار آویخته است. تنها در سال۱۳۶۷ سی هزار زندانی سیاسی، با فرمان خمینی مبنی بر اعدام مجاهدین سرموضع، در عرض چند هفته قتل‌عام شدند.

سر مار جنگ‌افروزی در ایران است.

و سپاه پاسداران از طریق گروه‌های نیابتی تروریسم را گسترش می‌دهد و مانع صلح می‌شود. ما از همه دولتها می‌خواهیم، از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت حمایت کنند. نقض فاحش حقوق‌بشر به‌ویژه سرکوب زنان را محکوم می‌کنیم و به حسابرسی از مسئولان قتل‌عام ۱۳۶۷ فراخوان می‌دهیم. با توجه به این‌که رژیم ایران تمام مسیرهای سیاسی برای تغییر را مسدود کرده است. جهان آزاد باید حق مردم ایران برای قیام و حق واحدهای شورشی مجاهدین خلق، برای مقابله با سپاه پاسداران را به‌رسمیت بشناسد. مردم ایران شایستهٴ برخورداری از یک نظام دموکراتیک هستند. ما از همه دولتها می‌خواهیم از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجویبرای یک جمهوری دموکراتیک بر اساس جدایی دین و دولت و برابری زن و مرد حمایت کنند.

بیانیهٔ دربارهٔ ایران: حمایت از آزادی و مقاومت در ایران برای صلح و امنیت جهانی

ما عمیقاً نگران سرکوب بی‌رحمانهٴ مردم ایران از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی توسط رژیم ایران هستیم. به گفتهٴ گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در جریان قیام سال۱۴۰‍۱، «ویدئوهای تأیید شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی عمداً از فاصله نزدیک به معترضان غیرمسلح شلیک می‌کنند».

رژیم ایران هم‌چنان بیشترین تعداد اعدامها را به نسبت جمعیت در جهان دارد و دست‌کم ۸۶۴نفر را در سال۲۰۲۳ بدار آویخته است. فقط در سال۱۳۶۷، ۳۰هزار زندانی سیاسی در عرض چند هفته پس از فرمان خمینی، برای اعدام مجاهدین سر موضع، قتل‌عام شدند.
رژیم ایران به‌تازگی یک دادگاه نمایشی را به‌صورت غیابی برای رهبری مقاومت ایران و بیش از ۱۰۰عضو مجاهدین با اتهام‌هایی مانند محاربه آغاز کرده است. این محاکمه آشکارا بهانه‌یی برای زمینه‌سازی ارتکاب اقدامات تروریستی علیه آنها، به‌ویژه در اروپا و فشار بر مقامات اروپایی برای محدود کردن مخالفان، به‌ویژه کسانی است که در اشرف۳ در آلبانی زندگی می‌کنند. قضاییهٔ (رژیم) ایران ابزار سرکوب خامنه‌ای برای کشتار و تروریسم است.
اروپا به جولانگاه تروریسم حکومتی (رژیم) ایران تبدیل شده است. در فوریة ۲۰۲۱، دادگاهی در آنتورپ بلژیک، یک دیپلمات (رژیم) ایران را به‌جرم تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس سالانه شورای ملی مقاومت ایران در حومه پاریس به ۲۰سال زندان محکوم کرد. دیکتاتوری مذهبی حاکم رفرم‌پذیر نیست. در جریان قیام ۱۴۰۱، مردم ایران هر نوع دیکتاتوری، چه سلطنتی و چه مذهبی را رد کردند و خواستار تغییر رژیم برای استقرار یک جمهوری دموکراتیک شدند.
مردم ایران از تمام حقوق سیاسی و مدنی خود محرومند. این در حالی است که در مقدمه اعلامیهٔ جهانی حقوق‌بشر بر حقوق اساسی همهٔ انسان‌ها تأکید شده و آمده است: «باید از حقوق‌بشر حمایت کرد تا انسان به‌عنوان آخرین راه‌حل مجبور نشود به قیام بر ضد ظلم و فشار مبادرت کند».

رژیم ایران نیروی محرک جنگ در خاورمیانه و حملات به کشتیرانی تجاری در دریای سرخ است. سر مار در ایران است. سپاه پاسداران از طریق گروه‌های نیابتی، تروریسم را گسترش می‌دهد و مانع صلح و امنیت منطقه‌یی و جهانی می‌شود.

  1. ما نقض فاحش حقوق‌بشر، به‌ویژه سرکوب زنان را محکوم می‌کنیم و به حسابرسی از مسئولان قتل‌عام ۱۳۶۷ به‌خاطر جنایات مستمر علیه بشریت فراخوان می‌دهیم.
  2. مردم ایران شایسته برخورداری از یک نظام دموکراتیک هستند. ما از همه دولتها می‌خواهیم از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٴ شورای ملی مقاومت برای یک جمهوری دموکراتیک بر اساس جدایی دین و دولت و برابری زن و مرد حمایت کنند.
  3. ما اقدامات رژیم ایران را علیه مخالفان ایرانی در اشرف۳ آلبانی را قویاً محکوم می‌کنیم و بر حقوق آنها تحت کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر تأکید می‌کنیم.
  4. با توجه به این‌که رژیم ایران تمام راههای سیاسی برای تغییر را بسته است، جهان آزاد باید حق مردم ایران برای قیام و حق کانون‌های‌شورشی مجاهدین را برای مقابله با سپاه پاسداران به‌رسمیت بشناسد.
  5. ما نقش مخرب رژیم ایران در خاورمیانه و سیاستهای جنگ‌طلبانهٴ آن‌را قویاً محکوم می‌کنیم. ما خواهان لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و اجرای تحریم‌های نفتی علیه رژیم هستیم.

۲-فعالیت کانونهای شورشی درشهرهای میهن دررابطه با پیام مسعود رجوی

۳-بازتاب تجمع و شادی هواداران در رسانه‌های بین‌المللی
خبرگزاری آسوشیتدپرس: تجمع در مقابل سفارت ایران در برلین
اعضای اپوزیسیون ایران در مقابل سفارت ایران در برلین پس از مرگ رئیسی تجمع کردند.

ان.بی.سی نیوز گزارش داد: ساعاتی پس از اعلام خبر مرگ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران، (ایرانیان) در مقابل سفارت رژیم ایران در لندن تجمع کردند، پرچم‌هایی را در اعتراض به این رژیم به اهتزاز درآوردند و شعارهایی را علیه حاکمان (این رژیم) سر دادند.

یکی از تظاهر کنندگان گفت: در سال۱۳۶۷ در جریان اعدام دسته‌جمعی هزاران زندانی سیاسی که رئیسی متهم به نظارت بر آن است، از ایران خارج شد اما دوستان و خانواده او توسط رژیم به‌قتل رسیده‌اند... ...وی گفت: «تا روزی که شاهد تغییر کامل رژیم نباشیم، آرامشی در کار نخواهد بود» «ما منتظر آن روز هستیم».

تاگس اشپیگل: مقاومت ایران مرگ رئیسی را در برلین جشن گرفت.

عده‌یی با پرچم، طبل و شعار در مقابل سفارت (رژیم) ایران تجمع کردند و کشته‌شدن رئیسی را جشن گرفتند. جواد دبیران... . گفت: مرگ رئیسی ضربه‌یی جبران‌ناپذیر به رژیم آخوندی است. رئیسی نماد ترور علیه مخالفان است. او ۳۰۰۰۰نفر را اعدام کرد.

پریا کهندل که شش سال پیش از ایران خارج شد گفت: ما از ته دل از مرگ رئیسی خوشحالیم... ما می‌خواهیم از همه مردم ایران حمایت کنیم. آنجا همه خوشحال هستند.

تلویزیون سراسری نروژ

خبرگزاری آنسا ایتالیا

بیلد آلمان: آتش‌بازی به‌خاطر مرگ رئیس‌جمهور (رژیم) ایران. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، واکنش مردم را به مرگ ابراهیم رئیسی... نشان می‌دهد (مردم آتش‌بازی می‌کنند). و توضیحات در کلیپ‌ها گویا هستند. در یکی از ویدوئوها گفته می‌شود که کشته‌شدن رئیسی را تبریک می‌گویم و امیدوارم بقیه آنها هم به‌همین سرنوشت دچار شوند. در یک کلیپ دیگر، یک زن می‌گوید، مردم کشته‌شدن رئیسی را جشن می‌گیرند.». .

۴-خامنه ای و سرکردگان نظام ماتم‌زده ولایت فقیه بر سر جنازه رئیسی‌جلاد

نماز حسرت خامنه‌ای بر سر جنازه جلاد و اقامه فکاهی در تلویزیون رژیم

...هم‌اینک رهبر محبوب قلوب ملت ایران و نوح کشتیبان انقلاب اسلام،جهت اقامه نماز بر پیکر سیدالشهدای خدمت و یار وفادار ولایت و رهبری شهید سید ابراهیم رئیسی امام جمعه محبوب و معتبر تبریز و وزیر امور خارجه مجاهد و فعال و استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و جان‌فدایان، پروازی در دانشگاه تهران حاضر شده‌اند....

...به نام رهبر محبوب و عزیز و بزرگوار انقلاب با رئیس‌جمهور شهید، امام جمعه شهید، وزیر امور خارجه شهید و استاندار انقلابی شهید و همراهانشان. عرضه می‌داریم آقاجان سر شما به سلامت که شما روح و کشتیبان و امید ملت ایران و جهانید.

این رو همه بگید این را حاج آقای رئیسی دوست داره همه بگید. چون دشمن می‌گفت: باید شیرینی پخش بکنیم ولی اونهایی که میدونستند گفتند: این نظام ریشه‌داره. این مردم ریشه‌دارند. همه جواب بدند. دو دمه میگم جواب بدید همه‌تون.

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت

سر خم می سلامت شکند اگر سبوعی

خبرگزاری رسمی رژیم‌(ایرنا۲خرداد): در موردشرکت هیأتهای خارجی در نمایشهای حکومتی برای جنازه گردانی رئیسی جلاد نوشت: امیر قطر، رهبری ملی ترکمنستان، رؤسای جمهور تونس، تاجیکستان، نخست‌وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، قطر، آذربایجان و رؤسای مجالس عراق، روسیه، الجزایر، ازبکستان، قزاقستان، لبنان و وزیر خارجه مصر برای حضور در مراسم وارد تهران شدند.

۵-استماع بلینکن، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

اعتراض سناتورها، به تسلیت وزارتخارجه به‌خاطر مرگ رئیسی

سناتور باروسو: می‌دانید دیروز وزارت امور خارجه، بیانیه‌یی در سوگ درگذشت رئیس‌جمهور ایران صادر کرد. من فرض می‌کنم که شما به‌عنوان وزیر خارجه با این احساس موافق هستید.

آنتونی بلینکن: ما به‌طور رسمی تسلیت گفتیم، ... چیزی در مورد این واقعیت که رئیسی درگیر رفتارهای انزجار‌آور، از جمله سرکوب مردم ایران برای سال‌ها به‌عنوان قاضی و هم به‌عنوان رئیس‌جمهور بود، را بیان نمی‌کند و سیاست ما در این رابطه تغییری نمی‌کند. این چیزی است که ما بارها در گذشته انجام داده‌ایم که به گذشته نگاه کنیم در بسیاری از دولتها در چندین دهه صورت گرفته است.

سناتور باروسو: ...ما نمی‌توانیم روال معمول کار را در این رابطه داشته باشیم. به نظر من شوکه‌کننده است که این دولت، برای مرگ جلاد تهران سوگواری کند. من سوگواری نمی‌کنم. او مسئول مرگ، شکنجه، تجاوز جنسی و دشمن قسم خورده دنیای آزاد است. بنابراین فکر می‌کنم این یک اشتباه وحشتناک است، جناب وزیر...

سناتور تد کروز: آقای وزیر خارجه، شما ریاست بدترین فاجعه سیاسی دوران مدرن را برعهده داشتید. ... این دولت به دشمنان ما مماشات دائمی نشان داده است، در واقع، میلیاردها دلار به سوی دشمنان آمریکا که می‌خواهند ما را بکشند، سرازیر کرده است. سناتور باروسو از شما در مورد رئیس‌جمهور رئیسی پرسید که وزارت‌خارجه شما درگذشت وی را تسلیت گفت. آقای وزیر، آیا جهان امروز بهتر شده است که رئیسی مرده است؟

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: با توجه به اعمال وحشتناکی که او هم به‌عنوان قاضی و هم به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام داد، بله، مردم ایران احتمالاً وضعیت بهتری دارند.

سناتور تد کروز: شما این را در بیانیه خود نگفته اید، درست است؟

آنتونی بلینکن: من فکر می‌کنم که ما گفتیم و مطمئناً سخنگوی ما این حرف را زد.

سناتور تد کروز: امروز سازمان ملل، پرچم خود را برای سوگواری درگذشتگان به حالت نیمه‌افراشته در آورده است. آیا موافقت می‌کنید که سوگواری ملل‌متحد برای مرگ جلاد تهران کاملاً شرم‌آور است؟

آنتونی بلینکن: ما مطمئناً برای مرگ او سوگوار نیستیم.

سناتور تد کروز: آیا موافقت می‌کنید که این برای سازمان ملل شرم‌آور است؟

آنتونی بلینکن: من نگاه خواهم کرد که آنها چه کاری انجام داده‌اند. ما مطمئناً این کار را نمی‌کنیم.

سناتور تد کروز: کاری که آنها انجام داده‌اند، پرچم را به‌صورت نیمه افراشته به اهتزاز در آورده‌اند. آیا این شرم‌آور است؟

آنتونی بلینکن: ما این کار را نمی‌کنیم... .

سناتور تد کروز: وقتی وزیر امور خارجه شدید، رژیم ایران روزانه چه میزان نفت می‌فروخت؟

آنتونی بلینکن: من باید بعداً در مورد آمار و ارقام به شما پاسخ بدهم. الآن آمار همراهم نیست.

سناتور تد کروز: شما نمی‌دانید. برای من غیرمنتظره نیست که شما نمی‌دانید. حدود ۳۰۰ هزار بود. اما رژیم ایران امروز چقدر نفت می‌فروشد؟

آنتونی بلینکن: ما تحریم‌ها را اعمال کرده‌ایم.

سناتور تد کروز: رژیم ایران امروز چه میزان نفت می‌فروشد؟

آنتونی بلینکن: شما به من بگویید.

سناتور تد کروز: ظاهراً شما نمی‌دانید. جهت اطلاع‌تان آنها آن موقع ۳۰۰هزار بشکه می‌فروختند و امروز آنها حدود ۲میلیون بشکه در روزمی‌فروشند... .

سناتور تد کروز:... این دولت به‌شدت خواهان یک معامله جدید با رژیم ایران است. شما از روز اول برای رژیم ایران، پول نقد سرازیر کرده‌اید. درک کنید، ۶میلیارد دلاری که در مورد آن پرسیده شد، نوک کوه یخ است. با امتناع از اجرای تحریم‌های نفتی، ما شاهد هستیم که فروش نفت ایران از ۳۰۰هزار بشکه در روز، زمانی که شما به قدرت رسیدید، به بیش از ۲میلیون بشکه در روز رسید. این معادل ۸۰میلیارد دلار است. ۹۰درصد بودجه حماس از رژیم ایران تأمین می‌شود. به‌معنای بسیار واقعی، این دولت، شما و رئیس‌جمهور بایدن، حملات ۷اکتبر را با سرازیر کردن ۱۰۰میلیارد دلار به رژیم قتل‌عام و نسل‌کشی که بودجه آن حملات را تأمین می‌کرد، تأمین مالی کردید.

آنتونی بلینکن: این موضعگیری کاملاً غلط است و من حتی قصدندارم به آن پاسخ بدهم. این یک اظهارنظر شرم‌آور است.

سناتور تد کروز: چرا؟

آنتونی بلینکن: ما بارها و بارها با بیش از ۶۰۰ تحریم علیه رژیم ایران اقدام کرده‌ایم.

سناتور تد کروز: چرا روزانه ۲میلیارد دلار می‌فروشند در مقایسه با ۳۰۰هزار بشکه؟

آنتونی بلینکن: آنها به سختی تلاش می‌کنند که تحریم‌ها را دور بزنند... .

شما به دشمنان ما کمک مالی کردید و دوستان ما را تضعیف کردید. در نتیجه، جهان بسیار، بسیار خطرناکتر است. آمریکایی‌ها به‌دلیل آن در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

۶-آگهی کنفرانس در مجلس ملی فرانسه  - قسمت آخر - پخش درپایان اخبار

سخنرانی‌های:

ژان‌پیر برار نمایندة پیشین مجلس ملی فرانسه

شبنم مددزاده

ماهان تاراج 

۷-موضعگیری های بین المللی دررابطه با هلاکت جلاد ۶۷

دکتر آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیتهٔ بین‌المللی در جستجوی عدالت نوشت: «جلاد تهران» در سانحه هلیکوپتر جان خود را از دست داد و دهها هزار قربانی بی‌گناه بر وجدانش باقی ماند، البته اگر چنین چیزی داشته باشد. من نمی‌توانم از مردن کسانی که به‌خاطر دفاعم از آزادی و دموکراسی در ایران قصد ترور من را داشتند، پشیمان باشم».

مایک پمپئو وزیر خارجه قبلی آمریکا ضمن اعتراض به پیام تسلیت دولت آمریکا به‌خاطر هلاکت رئیسی نوشت: وزارت‌خارجه آمریکا باید تمرکزش را بر قربانیان واقعی می‌کرد. جلاد تهران هزاران شهروند در ایران و بسیاری دیگر در سراسر جهان را به‌قتل رسانده است.

مایک جانسون رئیس کنگرهٴ آمریکا، نوشت: «دوران حکومت وحشیانه رئیسی در ایران با ترور، خطر و ظلم همراه بود... . در این روزهای سرنوشت‌ساز، ما برای ثبات در خاورمیانه و برای رهبران ایرانی‌یی دعا می‌کنیم که به‌دنبال زندگی در صلح با همسایگان خود و غرب هستند و برای روزی که پرچم آزادی در ایران برافراشته شود».

سناتور پاتریک کانر رئیس گروه سوسیالیست در سنای فرانسه و وزیر پیشین شهر و جوانان این کشور در حساب ایکس خود، نوشت: «رئیسی مرد. وقتی برخی تسلیت می‌گویند، من به‌نوبة خود به قربانیان «جلاد تهران» فکر می‌کنم که اعدام شدند و مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفتند».

تام مک‌کلینتاک نمایندهٔ کنگرهٴ آمریکا در بیانیه‌یی نوشت: «رئیس‌جمهور (رژیم) ایران ابراهیم رئیسی که به «جلاد تهران» شناخته می‌شد، مرد. جهان اکنون بدون این دیکتاتور مستبد مکان بهتری است.رئیسی یک قاتل بی‌رحم و عضو هیأت بدنام مرگ در تهران بود. او در دوران حکومت ترورش، بر اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی نظارت داشت. به مردم ایران که برای آزادی مبارزه می‌کنند می‌گویم، من در کنار شما و مبارزه شجاعانةتان برای یک جمهوری آزاد، دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران ایستاده‌ام. در میعادگاهتان با سرنوشت، موفق باشید».

دکتر لیام فاکس وزیر دفاع پیشین و نمایندهٔ کنونی پارلمان انگلستان، تأکید کرد: «رئیسی یکی از چهره‌های کلیدی در قتل هزاران زندانی سیاسی در دهه۱۳۶۰ بود. او عضو «هیأت مرگ» بوده و نقشی کلیدی در سرکوب وحشیانه حقوق‌بشر داشته است. مرگ جلاد تهران منجر به سوگواری انبوه ستم‌دیدگان ایرانی نخواهد بود».

میلان زِوِر وزیر پیشین آموزش اسلوونی، و رئیس مشترک گروه دوستان ایران در پارلمان اروپا، تأکید کرد: «استفاده از همبستگی اتحادیه اروپا برای کمک به یافتن یک قاتل مستبد، برخلاف آنچه یانس لنارچیچ (از کمیسرهای اتحادیهٔ اروپا) ادعا می‌کند... مایه شرمساری برای اتحادیه اروپا و اسلوونی و سوء استفاده‌یی عظیم از قدرت و پول اتحادیه اروپا است».

هرمن ترتچ عضو کمیسیون خارجی پارلمان اروپا از اسپانیا و نایب‌رئیس گروه محافظه‌کاران و رفرمسیست‌های اروپایی، نوشت: «جوزپ بورل در سوگ عمیق مرگ «جلاد تهران» ابراهیم رئیسی. مردم ایران با اطلاع از مرگ یکی از ظالم‌ترین سرکوب‌گران در خوشحالی غوطه‌ور شدند، اما بورل به‌رغم این‌که خیلی در آنجا بوده، هیچ کاری با مردم ایران ندارد... . .

ریهاردس کولز رئیس کمیتهٔ خارجی پارلمان لتونی، نوشت: «این همه تسلیت به‌خاطر مردن ابراهیم رئیسی، این همه ژست آشکار خیرخواهی خیالی، دیپلماسی نیست و ما نباید اجازه بدهیم افراد پشت چنین اصطلاحاتی پنهان شوند... لقب «جلاد تهران» بی‌دلیل ثبت نشده است. متحدان و دوستان عزیز، این یک بیماری اسکیزوفرنی است... اقدام مناسب این بود که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه رژیم ایران اعلام شود.

امانوئله پوتزولو نمایندهٔ پارلمان ایتالیا در حساب ایکس خود، نوشت: «رئیسی آن‌طور که خامنه‌ای می‌گوید یک «شهید» نیست. بلکه یک جنایتکار است و قتل‌عام سال۱۳۶۷ این‌را نشان می‌دهد. شهدای واقعی کسان دیگری هستند».

پوتزولو در پیام دیگری، نوشت: «در ایران یک آلترناتیو برای رژیم استبدادی (خامنه‌ای) وجود دارد که مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٴ شورای ملی مقاومت ایران است. دوران تسلیم و تعصب‌گرایی تا ابد باقی نمی‌ماند: نیروی آزادی همواره پیروز می‌شود».

الیز استفانک نماینده کنگره آمریکا در حساب ایکس خود نوشت: ابراز تسلیت وزارت‌خارجه بایدن به‌خاطر مرگ دشمن وحشی و هیولا که مردم ایران را شکنجه کرده و کشته است و متهم به تأمین مالی نیروهای نیابتی تروریستی در سراسر جهان است که سربازان آمریکایی را کشتند، برای دولت یک نقطه سقوط جدید است. رهبری ضعیف وزیر بلینکن و اشتیاق وی برای مماشات با رژیم متخاصم حاکم بر ایران، منعکس‌کننده سیاست بایدن برای تسلیم شدن در برابر دشمنان ماست. این غیرقابل قبول، غیرضروری و ظالمانه است که وزارت امور خارجه برای کشته شدن یک دشمن تسلیت بگوید، ... .

تاگس سایتونگ: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس آلمان از همه احزاب دموکراتیک علیه ابراز تسلیت برای رئیسی اعتراض کرده‌اند. نمایندگان بوندستاگ آلمان صبح روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی مطالب مشابه‌ای را نوشتند: «ما برای رئیسی تسلیت نمی‌گوییم باید به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران توجه شود».

۸-انعکاسات هلاکت رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی

پاریزین: مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران (می‌گوید) که این رویداد «پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در سرتاپای استبداد دینی» دارد «که شورشگران را به حرکت در می‌آورد».

سایت هفت روی هفت بلژیک: شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرد: مرگ رئیسی، ضربه‌یی راهبردی به خامنه‌ای وارد کرد...مریم رجوی، پرزیدنت (برگزیدهٔ) شورای ملی مقاومت، توضیح داد که این امر پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در سرتاپای استبداد دینی دارد که شورشگران را به حرکت در می‌آورد.

گلوبال نیوز ایتالیا: مریم رجوی گفت: با گرامیداشت ۳۰هزار مجاهد و مبارز قتل‌عام شده که مردم ایران هرگز فراموش نمی‌کنند، دادخواهی تا سرنگونی ادامه دارد.

رادیو کانادا: اپوزیسیون ایران از مرگ کسی که او را ظالم می‌دانست ابراز خوشحالی می‌کند. مریم رجوی، پرزیدنت (برگزیدهٔ) شورای ملی مقاومت ایران، در بیانیه‌یی این رویداد را ضربه کلان جبران‌ناپذیر و استراتژیک به خامنه‌ای، توصیف کرد.

فاکس‌نیوز: جلاد تهران مرد. دولت ترامپ رئیسی را به‌دلیل نقش وی در کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال۱۳۶۷ و به‌دلیل نقش او در قتل‌عام ۱۵۰۰ تظاهر کننده ایرانی توسط رژیم آخوندی در سال۱۳۹۸ تحریم کرد. رئیسی در اواخر دهه۱۳۶۰... احکام اعدام موقت برای مخالفان صادر می‌کرد؛ او به نقش خود در هیأت مرگ می‌بالید. رئیسی کشتار دسته‌جمعی را «یکی از دستآوردهای غرورآفرین» (رژیم) ایران) خواند.

تاگس‌سایتونگ: تعداد بسیاری از نمایندگان مجلس آلمان از همه احزاب دموکراتیک علیه تسلیت برای رئیسی اعتراض کرده‌اند. آنها به نقض گسترده حقوق‌بشر که رئیسی مسئول آن بود و اعدام‌های مداوم زندانیان سیاسی در ایران اشاره کردند. نمایندگان بوندستاگ آلمان صبح روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی... نوشتند: «ما برای رئیسی تسلیت نمی‌گوییم باید به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران توجه شود». «رژیم نباید از منحرف شدن عمومی توجهات برای تشدید موج اعدام‌های چند هفته گذشته استفاده کند»... .

رئیسی به‌عنوان معاون دادستان کل مسئول مستقیم هزاران حکم اعدام علیه مخالفان سیاسی در دهه۱۳۶۰بود.

بلومبرگ: با کشته شدن ابراهیم رئیسی (رژیم) ایران قرار است در انتخابات ۸تیر، رئیس جدید دولت را گزینش کند. مرگ رئیسی شاید عواقب بزرگتری برای آینده یک پست مهمتر داشته باشد، زیرا انتظار می‌رفت که او جانشین خامنه‌ای بشود.

وال استریت ژورنال: مقامات غربی می‌گویند... انتظار ندارند که (حکومت) تهران تغییرات عمده‌یی در سیاست خارجی خود بدهد. روزهایی که (رژیم) ایران امید به آشتی با غرب داشت... تا آینده‌یی دور پایان یافته است. “

۹-واکنش سردمداران  و تلویزیون رژیم .

۱۰- تصاویری از پیداشدن لاشه هلی کوپتر رئیسی

۱۱- غیظ و سوزش رژیم در تلویزیون حکومتی نسبت به جشن و شادی مردم منطقه پس از مرگ رئیسی

تلویزیون رژیم اول خرداد ۱۴۰۳

مجری: یک فیلمی منتشر شده از غزه که توی فضای مجازی یک نفری دارد شیرینی پخش می‌کند و اعلام خوشحالی می‌کند از شهادت رئیس جمهور ایران و مثلا وزیر امور خارجه و همراهانش و براندازها همین را دست گرفتند که اقا ببین شما این همه از غزه حمایت می‌کردید و اینها این جوری هستند (پخش فیلم خوشحالی مردم غزه)...

مجری: من یک نکته‌یی را بگم یعنی شما انتظار دارید در فلسطین... حتی یک نفر هم نباشد که مخالف باشد با ایران ده نفر ۵۰۰نفر هزار نفر ده‌هزار نفر هستند ۵۰هزار نفر انتظار دارید همه طرفدار ایران باشند بابا تو خود ایران یعنی تو خود مردم ایران آدم‌هایی دارند که وقتی تیم ملی ایران می‌برد ناراحت می‌شوند دیدید توی این ماجرای قبلی آدم‌هایی هستند که تیم ملی ایران می‌بازد خوشحال می‌شوند اعلام می‌کنند ما خوسحالیم درست است... .

... خب ۴ تا هم اونجا پیدا می‌شود برای مثال این توئیت را ببینید یک برانداز زده یک فیلم گذاشته از شیرینی پخش کردن رفتند محل کار شیرینی پخش کردند خارج از کشور است و طرف گفتند که قضیه چیه تولدت هست گفتم نه رئیس جمهورمان فوت کرده می‌گوید

رژیم سرکوبگر آخوندی در واکنش به ابراز خشم و نفرت مردم نسبت به‌رئیسی جلاد در شبکه‌های مجازی از تذکر و تشکیل پرونده برای ۸۰ سایت خبر داد. پاسدار وحید مجید سرکرده پلیس فتا گفت: ۵۵۰ رصد تخصصی از تارنما‌های فعال در فضای مجازی صورت گرفت و ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد حامل رئیسی و همراهانش شناسایی شد.

میرسلیم عضو مجلس ارتجاع در نامه‌یی خطاب به مخبر معاون اول جلاد ۶۷ خواستار رسیدگی به خطاهایی شد که به منجر به هلاکت رئیسی و همکارانش شد و نوشت: این فاجعه بسیار برای نظام ما خسارت‌بار است.

۱۲-ترس ووحشت درولایت ارتجاع پس ازمرگ رئیسی 

حاجی دلیگانی عضو مجلس ارتجاع – تلویزیون رژیم – ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس: این انقلاب و این نظام اسلامی به‌راحتی به‌دست نیامده و هر مقطعی به‌هرحال خون‌هایی برای اون داده شده شما از ابتدای انقلاب حساب بکنید تا اون حوادثی که همزمان با شروع جنگ تحمیلی در این کشور و خصوصاً در تهران رخ داد... .

از یکطرف منافقین در داخل کشور عملیات مسلحانه علیه مسئولان کشور را رقم می‌زنند و حوادثی را اون زمان به‌وجود می‌آورند که یک‌مرتبه شهید مظلوم شهید بهشتی با بیش از ۷۰تن از یارانش به‌شهادت می‌رسند با مسئولانی که اون زمان به‌هرحال در مجلس و در دولت بودند و چند روز بعدش باز شهید رجایی را با نخست‌وزیر همزمان با هم به‌شهادت می‌رسانند... .

... . قطعاً خون شهید آیت‌الله رئیسی و یارانی که همراهش بودند و به‌شهادت رسیدند قطعاً یک اثر ماندگاری را در استمرار این حرکت و استمرار خدمت رسانی صادقانه به مردم باقی خواهد گذاشت...

حاجی بابایی عضو مجلس ارتجاع – تلویزیون رژیم – ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳

حاجی بابایی نماینده مجلس:... آقا فرمودند شهید سلیمانی اگر می‌ماند من به‌عنوان یک کسی که جوان می‌دانم ایشان را دهسال دیگر هم به ایشان مأموریت می‌دادم من می‌خواهم بگویم که اگر آیت‌الله رئیسی بود من مطمئن هستم چهار سال بعد هم رئیس جمهور بود... .

... ایشان رفت در ردیف شهید رجایی شهید سلیمانی شهید باهنر جاودانه شد... شهید سلیمانی آماده استقبال از ایشان هست شهید رجایی شهید باهنر و همه شهدای ما آماده استقبال از ایشان هستند...

معنای واقعی همه سلائق سیاسی عزادار هستند همه کسانی که به این انقلاب اعتقاد دارند عزادار هستند...

علی نیکزاد عضو مجلس ارتجاع – تلویزیون رژیم – ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳

... راجع به اون مطلبی هم که شما فرمودید چه خواهد شد بالاخره این کشور هفت تیر را دیده هشت شهریور را دیده با قوت و قدرت و با رهبری رهبر معظم انقلاب هر چند که داغ عزیزان بر ما بسیار بسیار سنگین است... .

کین توزی رئیسی جلاد علیه مجاهدین از زبان رئیس دفترش اسماعیلی

واذعان به نفرت عمومی از جلاد۶۷

ایشون مظلوم بود و خیلی ناروا و قضاوتها و داوریها و برداشت‌های ناروایی

می‌شد در مورد ایشون!

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور: ... بارها و بارها و بارها نمی‌دونم بگم صد بار ایشون در جاهای مختلف برای نصیحت به من و دیگران و در جلسات در ارتباط با مدعیان مردمی سازمان منافقین یک عبارتی دارد شهید مطهری اونها می‌گفتند به‌نام خدا و خلق قهرمان ایشان فرمودند به‌نام خدا اما راه خدا از دل مردم می‌گذرد...

مجری: شما فکر می‌کنیم که بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی ما چه مسیری رو پیش رو خواهیم داشت و چگونه گذران خواهیم کرد این مسیر رو و به چه شکلی ادامه پیدا خواهد کرد

اسماعیلی: ما در این کشور و در تاریخ ایران، سختی‌ها و مصائب فراوانی و شرایط دشواری را دیده‌ایم که هر کدام به نظر می‌آمد در وهله اول که کار را برای ادامه مسیر سخت می‌کنه ما در فاجعه هفتم تیر در شهادت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران شون شما دیدید این کشور یک روز رئیس دیوان عالی کشور را تعدادی از وزرا رو تعدادی از نمایندگان مجلس رو به‌گونه‌یی که جمع شهدا و آسیب‌دیدگان باعث شد که مجلس به‌رسمیت نمی‌رسید و نمایندگانی که مجروح شده بودند با حالت مجروحیت رفتند برای این‌که نصاب رسمیت در مجلس پیدا بشه خیلی آقا دیگه کار سخت است یا در فاجعه شهادت شهیدان رجایی و باهنر در یک حادثه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور رو ما از دست دادیم، ...

... در دهه شصت در بحرانهای دهه شصت که هر روز این کشور یکی ترور می‌شد غائله تروریسم رو در کشور جمع کرد دیگه نداشتیم زمانی برد تا این جریان نفاق در اون مقطع زمانی در کشور هفده‌هزار نفر را شهید کردند...

اسماعیلی: من... ایشون رو در برابر خیلی از موضوعات من دیدم و مظلوم بود تو این مظلومیت خیلی ناروا و قضاوتها و داوریها و برداشت‌های ناروایی می‌شد در مورد ایشون...

... اما در حوزه‌هایی من نمی‌خواهم به اون حوزه‌ها بپردازند چون دیگه الآن موضوعیت خودش را از دست داد ایشون مورد داوری‌های ناروا قرار می‌گرفتند...

۱۳-تحولات جنگ درمنطقه ـ ۲خرداد۱۴۰۳

رویترز: پیشروی تانکهای اسراییلی تا قلب رفح در یکی از شدیدترین شبهای بمباران جنوب غزه.

شمار قربانیان در غزه در اثر حملات اسراییل تاکنون ۳۵۷۰۹ کشته و ۷۹۹۹۰مجروح است

نیویورک تایمز: ایرلند، اسپانیا و نروژ کشور فلسطین را به‌رسمیت شناختند

خبرگزاری رویترز گزارش داد تانکهای اسراییلی روز چهارشنبه در یکی از شدیدترین شب‌های بمباران جنوب غزه از زمان آغاز حمله اسراییل به این شهر، تا مرز منطقه‌یی شلوغ در قلب رفح پیشروی کردند.
این حمله باعث فرار صدها هزار نفر شده است. اسراییل هم‌چنین مسیرهای اصلی دسترسی برای کمک به غزه را قطع کرده است و نگرانی بین‌المللی از تلفات گسترده و قحطی را برانگیخته است.رویترز افزود: اسراییل می‌گوید چاره‌ای جز حمله به شهر برای ریشه‌کن کردن آخرین گردانهای حماس که معتقد است در آنجا پناه گرفته‌اند ندارد. نیروهای این کشور از ابتدای ماه جاری به آرامی به سمت حومه شرقی رفح حرکت کرده‌اند.
ساکنان گفتند که تانکها روز چهارشنبه مواضع جدیدی را در غرب اشغال کردند و اکنون در لبه محله یبنا در مرکز رفح مستقر شده‌اند. رویترز افزود: شاخه مسلح حماس گفت که راکتهای ضدتانک به دو زرهپوش در دروازه‌ای در امتداد حصار مرزی اصابت کرده است.
ساکنان فلسطینی می‌گویند پهپادهای اسراییلی به سمت حومه ییبنا شلیک کردند و در طول شب به سوی قایق‌های ماهیگیری در ساحل رفح تیراندازی کردند که باعث آتش گرفتن برخی از آنها شد....

رویترز هم‌چنین خبر داد از زمان آغاز حملات اسراییل به غزه تاکنون آمار کشته شدگان فلسطینی به ۳۵۷۰۹نفر و شمار مجروحان به ۷۹۹۹۰نفر رسیده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه دوم خرداد اعلام کرد: ایرلند، اسپانیا و نروژ کشور فلسطین را به‌رسمیت شناختند.نخست وزیر ایرلند ضمن اعلام به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت انتظار دارد کشورهای دیگر در هفته‌های آینده به ایرلند، اسپانیا و نروژ بپیوندند تا چنین اقدامی را انجام دهند.رویترز افزود: دولت فلسطین از این اقدام ایرلند، اسپانیا و نروژ استقبال کرد. بنا‌به این گزارش اسراییل سفیر خود از اسپانیا را برای مشاوره فراخواند و سفیران اسپانیا، ایرلند و نروژ را در مورد تصمیم به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین احضار کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: اسپانیا، نروژ و ایرلند کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسند، که یک ضربه به اسراییل است.

به گزارش سی.ان.ان وزیر امور خارجه نروژ گفت: «جامعه جهانی اکنون به پیشرفت در روند صلح غزه نیاز دارد». سی.ان.ان افزود: نروژ، اسپانیا و ایرلند برنامه‌هایی را برای به‌رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اعلام کرده‌اند.
نخست وزیر پدرو سانچز به پارلمان اسپانیا گفت که اسپانیا، به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین برای صلح، انسجام و عدالت را انتخاب کرده است.
سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند، در گفتگو با خبرنگاران در دوبلین، این اقدام را گامی مهم به سوی صلح دائمی خواند.

اسرائیل در واکنش به این اعلامیه دستور فراخوان فوری سفرای خود از ایرلند و نروژ را صادر کرد.

وال استریت ژورنال درباره درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی نوشت

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواهان احکام دستگیری برای نخست‌وزیر اسراییل بنجامین نتانیاهو، وزیردفاع اسرائیل، و رهبران حماس است که یک اقدام بی‌سابقه علیه یک متحد نزدیک آمریکاست که می‌تواند ضربه دیگری به وجهه بین‌المللی اسراییل در حین جنگ آن در غزه باشد.

دادستان [کریم خان-م] گفت ”دلایل معقولی وجود دارد که فکر کنیم“ نتانیاهو و وزیردفاع یوآو گالانت برای سریالی از ”جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت مسئولیت جنایی دارند“ .

در صورت تأیید دادگاه، احکام دستگیری برای نتانیاهو و گالانت می‌تواند بیش از‌پیش توان اسراییل برای جنگ را پیچیده سازد.

یک دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی باید تصمیم بگیرد که این درخواستها را بپذیرد یا نه. متخصصان حقوق می‌گویند که این ریل از چند روز الی چند هفته طول می‌کشد...

یک پنل از متخصصان که به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مشورت می‌دهد گفت به این نتیجه رسیده است که دلایل قابل‌قبولی وجود دارد که اسراییل مرتکب جنایت در رابطه با گرسنگی دادن شده است.

سخنگوی ارتش اسراییل روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در یک حمله هدفمند به جنوب غزه، پنج تن از اعضای حماس، از جمله فادی ابوسلیم، مسئول سیستم رسانه ای حماس در تیپ غزه را به‌قتل رسانده است. این منبع هم‌چنین مدعی شد نیروهای عوایی اسراییل در عملیات دیگری در خان یونس، احمد یاسر القره  از فرماندهان واحد موشکی حماس و یک عضو جهاد اسلامی را به‌قتل رسانده است.

۱۴-بارش باران در کرج و خلخال باعث سیل و آبگرفتگی در معابر این دو شهر شد و مشکلاتی برای مردم و خودروها به‌وجود آورد.

به گزارش رسانه‌های حکومتی تند باد واقع شده در کرج سبب شکستن درختان و جاری شدن روان آبها در سطح شهر شد. در برخی از مبادی ورودی شهر کرج پس از آبگرفتگی، ترافیک سبب کندی رفت و آمد شد. همراه با بارندگی سطح شهر، برق برخی از مناطق شهری کرج نیز قطع شد.   

۱۵-پاسدار قالیباف در جلسه اختتامیه مجلس ارتجاع بر سرسپردگی خود به ولی‌فقیه ارتجاع تأکید کرد.

مجلس ارتجاع اول خرداد ۱۴۰۳- آخرین جلسه علنی مجلس -اختتامیه-

قالیباف ... در ابتدا دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پر تلاشم... دکتر رئیسی ابراز کنم.

... ما در مجلس نیز تلاش کردیم در همین مسیر بیشترین کمک و همراهی را با دولت پرتلاش و خدمتگزار ایشان انجام دهیم.

... . مجلس یازدهم، از سال آغازین تا سال پایانی فعالیت خود، وام‌دار عنایت‌های ویژه و متفاوت رهبر انقلاب بود و بی‌تردید بدون این حمایتها نمی‌توانست به چنین دستآوردهایی دست پیدا کند...

...تا آخرین لحظات رسمیت‌داشتن مجلس یازدهم در ششم خردادماه به وظایف خود با جدیت ادامه خواهیم داد.

۱۶- اردستانی عضو سابق مجلس ارتجاع در مصاحبه با سایت متعلق به صادق خرازی، سفیر سابق رژیم در فرانسه، ... بر لزوم دست‌یابی رژیم به بمب اتمی تأکید کرد و گفت: بمب اتمی می‌تواند پشتوانه سیاست خارجی باشد. اگر پیش‌تر به نقطه هسته‌یی نظامی رسیده بودیم، در این دو سال و نیم مرحوم امیرعبداللهیان دچار این میزان از چالش در عرصه سیاست خارجی نبود. با توجه به تجربیات دوره ظریف و مرحوم امیرعبداللهیان جا دارد هر چه زودتر به بمب اتم برسیم تا به‌عنوان یک پشتوانه بسیار محکم در عرصه دیپلماسی به وزرای امور خارجه بعدی کمک کند.

۱۷- ای بی‌سی نیوز گزارش داد محاکمه سه مقام اطلاعاتی سابق سوریه روز سه‌شنبه در دادگاه پاریس به اتهام شکنجه و قتل یک پدر و پسر فرانسوی-سوری که بیش از یک دهه پیش در اوج تظاهراتهای ضددولتی بهار عربی دستگیر شده بودند آغاز شد.گروه‌های مدافع حقوق‌بشر که در این پرونده دخیل هستند امیدوارند که دوباره توجهات را بر جنایات مطرح شده در سوریه متمرکز کند.

ای بی‌سی نیوز افزود: فعالان سوری مخالف بشار اسد در نزدیکی دادگاه کیفری پاریس تجمع کردند و شعار آزادی ; و حمایت از ناپدید شدگان و کشته‌شدگان سر دادند.

۱۸-کنفرانس در مجلس ملی فرانسه قسمت آخر

سخنرانی‌های:

ژان‌پیر برار نمایندهٔ پیشین مجلس ملی فرانسه

شبنم مددزاده

ماهان تاراج

ژان‌پیر برار

جابه‌جایی آخوندها با کپی‌های کمتر مذهبی آنها چیزی را تغییر نمی‌دهد

وقتی صحبت از پسر شاه می‌شود

همین پسر شاه بودن به خودی خود برای رد صلاحیت او کافی است

به‌خصوص که او هیچ‌وقت اذعان نکرده که پدرش یک دیکتاتور خون‌ریز وحشتناک بوده

و در زندانهای ساواک

شکنجه‌ها چیزی از شکنجه‌های امروز وزارت اطلاعات کم نداشته است

ژان‌پیر برار

ما جابه‌جایی نمی‌خواهیم مضمون مبارزه و سرمایه‌گذاری ما همین است

نمی‌خواهیم این مبارزه از مردم ایران غصب شود

و پیروزی در لحظه آخر از چنگ مردم ایران درآورده شود

برای من مفهوم شعار «نه شاه، نه شیخ» هم همین است

نمی‌شود به‌جای شکنجه‌گران، وارثان شکنجه‌گران قبلی را سر کار آورد

ژان‌پیر برار

وقتی سازمان مجاهدین خلق ایران را به فرقه‌بودن متهم می‌کنند خنده‌ام می‌گیرد

من خودم جزو نمایندگان مجلس ملی بودم

که مبارزه با فرقه‌ها را در این مجلس پیش بردند

ژان‌پیر برار- نماینده پیشین مجلس ملی فرانسه

متشکرم، خانم رئیس‌جمهور،

... نهایتاً شما درگیر یک مبارزه جهان‌شمول هستید که به تابعیت محدود نمی‌شود. تنها چیزی که حساب است ارزش‌هایی است که در آن شریک هستیم و به‌همین دلیل هم‌چنان‌که فیلیپ گوسلن در سخنانش گفت، در ورای هر تعلق حزبی و هر کارت عضویت حزب که در جیب داریم متحد می‌شویم. من مدت‌هاست که کارت عضویت حزب را کنار گذاشتم، چون در قلبم حک شده و نیاز به کارت عضویت حزب ندارم... . بنابراین کار ما نهایتاً چیست؟ پشتیبانی از مردم ایران از جمله در برابر هموطنانمان که در مناصب حکومتی هستند و مماشات با قاتلان را نمی‌دانم با چه رویایی در پیش گرفته‌اند.

... در هر حال ما به مخاطبینمان که در دالانهای حکومت کار می‌کنند توضیح دادیم که آمده‌ایم نقطه‌نظرات سازمان مجاهدین خلق ایران را توضیح بدهیم و توضیحاتی در رابطه با شبکه‌های مجاهدین دادیم. توضیح دادیم که به‌لطف سازمان مجاهدین بود که آماده‌سازی آخوندها برای تسلیحات اتمی در سطح بین‌المللی آشکار شد. حرف‌های ما را رد کردند. حرفشان را عیناً می‌گویم، آنها گفتند که سازمان مجاهدین «این‌قدرها که گفته می‌شود مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند».

... نکته مهم‌تر این است که این گستاخی را از کجا آورده‌ایم که به‌جای مردم ایران انتخاب کنیم؟ چه کسی رنج می‌کشد؟ ایرانی‌ها! چه کسی مبارزه می‌کند؟ خون چه کسی بر زمین ریخته می‌شود؟ ایرانی‌ها!

بنابراین، یافتن متحد، کار دشواری است. ما فرانسوی‌ها تجربهٔ آن‌را در تاریخ خودمان داریم. یادتان بیاید، گرچه نه شما بودید و نه من، ولی همان میزان خیلی کمی هم که در تاریخ می‌نویسند و خوانده‌ایم، در جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها از چه کسی حمایت می‌کردند؟ ژنرال دوگل؟ اصلاً! آنها از کسانی حمایت کردند که می‌خواستند به آنها تکیه کنند تا یک جابه‌جایی در حکومت را محقق کنند و نه یک تغییر حکومت. سازمان مجاهدین خلق ایران خواهان تغییر حکومت است، این با جابه‌جایی در حکومت فرق می‌کند. جابه‌جایی مثل دو پاکت ماکارونی است که هر دو تولید یک شرکت هستند و نام یکی را گذاشته‌اند «پانزانی» و نام دیگری را گذاشته‌اند «پانزانی۲». فقط برچسب روی پاکت فرق می‌کند. ما جابه‌جایی نمی‌خواهیم. آن‌را نمی‌خواهیم، مضمون مبارزه و سرمایه‌گذاری ما همین است. نمی‌خواهیم این مبارزه از مردم ایران غصب شود و پیروزی در لحظهٔ آخر از چنگ مردم ایران درآورده شود. برای من هم شعار «نه شاه، نه شیخ» هم همین است. نمی‌شود به‌جای شکنجه‌گران، وارثان شکنجه‌گران قبلی را سر کار آورد.

اجازه بدهید خاطره‌یی را تعریف کنم از شیراز، از خیلی وقت پیش. برای تعطیلات به ایران سفر کردیم و در حین بازدید از یک مکان مذهبی در شیراز با مرد جوانی آشنا شدیم. با هم دوست شدیم. وی قراری با ما گذاشت برای این‌که شب برویم، شام را نزد خانواده‌اش بخوریم. قبل از این‌که به خانه‌اش برویم، وی به ما گفت «در خانه اصلاً از سیاست حرف نزنید، چون ممکن است حتی برادرم مرا به ساواک لو بدهد». معنی دیکتاتوری فاشیستی همین است. چه رهبرش شاه باشد چه آخوند، همان آش است و همان کاسه و نباید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

حالا ما هم در اینجا باید خیلی شفاف باشیم. امیدوارم آنچه می‌گویم باعث رنجش خاطر افراد ظریف نشود. برخی دارند جابه‌جایی آخوندها را با کپی‌های کمتر مذهبی آنها آماده می‌کنند. خب این چیزی را تغییر نمی‌دهد. وقتی صحبت از پسر شاه می‌شود، همین پسر شاه بودن به خودی خود برای رد صلاحیت او کافی است، خیلی واضح است. به‌خصوص که او هیچ‌وقت اذعان نکرده که پدرش دیکتاتور خون‌ریز وحشتناکی بوده و در زندانهای ساواک، شکنجه‌ها چیزی از شکنجه‌های امروز وزارت اطلاعات کم نداشته. همان دستگاه شکنجه کردن برای درهم‌شکستن افراد به‌هر بها بوده. این کاملاً خلاف کرامت انسانی است که ما به‌دنبال به‌رسمیت‌شناختنش هستیم. ما به مرتفع‌کردن جایگاه انسان معتقدیم. این بر هر چیزی اولویت دارد، از جمله بر اعتقادات سیاسی هر کس.

می‌دانید، ما مردان و زنان خارق‌العادهٴ زیادی در تاریخمان داشتیم. مثلاً ژان ژورس گفته است «بی‌عدالتی حتی اگر فقط شامل یک مرد بشود، باز هم بی‌عدالتی است». و یا در رابطه با پرونده دریفوس، یک نظامی از قشر اعیان، ژورس دفاع او را به‌عهده گرفت و در جایی گفت «رنجی که وی کشیده، او را فاقد تعلق طبقاتی می‌کند». جایگاه انسان دغدغه یک ما است و بر همه‌چیز اولویت دارد، این چیزی است که ما را در اینجا متحد کرده... .

وقتی سازمان مجاهدین را به فرقه‌بودن متهم می‌کنند، من خنده‌ام می‌گیرد. من خودم جزو نمایندگان مجلس بودم که مبارزه با فرقه‌ها را در این مجلس پیش بردند. همدستان من، افرادی بودند مثل ژرژ فنک که کاملاً در راست است و تنی چند از سایرین. ولی روی اصل داستان با هم توافق داشتیم، به‌همین دلیل وقار خود را حفظ کردیم. ما به کرامت سایرین اعتقاد داریم. به‌رسمیت‌شناختن این کرامت، گامی است فوق‌العاده به‌سوی انسانیت بیشتر در جهانی که در آن هستیم.

ما در جهان آشفته‌یی به‌سر می‌بریم. کسانی که می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند افرادی فاقد احتیاط هستند. اما مبارزه بسا فراتر از حمایتمان از ایران است. با مبارزه با آخوندها ما با عاملان جنگ در کل منطقه مبارزه می‌کنیم. به‌همین دلیل، حمایت از مردم ایران به‌معنی اقدامی برای صلح است و صلح شرط توسعه است، شرط تحقق حق برخورداری از آموزش و پرورش و حق برخورداری از خدمات پزشکی است. پس این مبارزه، بسا فراتر از اهداف فوری‌اش است، هر چه‌قدر هم که این اهداف حق باشند، هر چه‌قدر هم اهدافی که توسط سازمان مجاهدین پی گرفته می‌شود قابل توجه باشند، مهم‌تر از آن این است که این مبارزه متحدکننده است، ایده‌آل‌های انسانی را نمایندگی می‌کند، همان چیزی که به ما توان امید داشتن به بشریتی بهتر را می‌دهد که در آن هر کسی جایگاه خودش را دارد، ولو این‌که عقاید ما را نداشته باشد.

من شما را به سخنان بومارشه، نویسنده فرانسوی قرن هجدهم، ارجاع می‌دهم که گفت: «با تو موافق نیستم اما می‌جنگم تا کسانی که با من مخالفند به‌اندازه من حق بیان داشته باشند». به این دلیل ما مشروع هستیم.

ما باید آنهایی که در وزارت‌خارجه فرانسه هستند و ادعای نمایندگی ما را دارند متقاعد کنیم... .

... ما متحدتر از همیشه هستیم. ژان فرانسوا لوگاره گفت، ما در نزدیکی سرنگونی هستیم چون همه عوامل آن فراهم شده‌اند. آنها نتوانستند به‌رغم خون‌بهایی که داده شده مردم ایران را در هم بشکنند. ما هم اگر می‌خواهیم از قافله عقب نمانیم، نه تنها باید در کنار دوستان ایرانی‌مان باقی بمانیم، بلکه باید قاعدهٔ این مبارزه را گسترده‌تر کنیم، به‌خصوص در اینجا در مجلس ملی فرانسه که محل تصمیم‌گیری است، نه آن‌قدری که باید، ولی به‌هر حال محلی است که در تئوری در آن قوانین وضع می‌شوند. باید بر مقامات کشورمان فشار بیاوریم تا مایهٔ شرم فرانسه نباشند و هم‌چنان‌که امشب در یکی از سخنرانی‌ها گفته شد، سر قراری که تاریخ می‌گذارد حاضر باشیم. فعلاً سر قرار نیستیم چون ملاحظاتی از جنس بوی نفت در میان است و هم‌چنین ملاحظات سوق‌الجیشی... .

... یکی از انقلابیون خارق‌العاده و چهره‌های به‌نام انقلاب کبیر فرانسه سن‌ژوست بود که می‌گفت، خوشبختی ایدهٴ نوینی در اروپا است. ولی خوشبختی فقط متعلق اروپا نیست، کل جهان آن‌را مطالبه می‌کند، نه فقط در فرانسه بلکه در همه‌جا. حیف که دیگر شخصیت‌های برجسته‌یی مثل سن‌ژوست نداریم.

بنابراین کارهای زیادی مانده که باید با هم انجام بدهیم. تا حالا هم دستآوردهای زیادی داشتیم. در سخنرانی‌ها چند بار اشاره شد به اشرف و باید گفت که به‌رغم همه مشکلات، اشرف مملو از پیروزی بود. با رفتن از اشرف به لیبرتی چیزی حفظ شد. رفتن از لیبرتی به اشرف۳ هم یک پیروزی بود. حالا هم که با تهدیدات جدیدی مواجه هستیم، مبارزه خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد، چون پیروزی میل به پیروزیهای بیشتر می‌آورد، ... ممنون.

شبنم مددزاده - زندانی سیاسی سابق رژیم آخوندی به مدت ۵سال

خانم رجوی عزیز، میهمانان ارجمند، به‌واقع مفتخرم که امروز اینجا هستم و از فرصتی که در اختیارم قرار گرفت تا تجربیاتم را در اینجا به اشتراک بگذارم عمیقاً قدردانی می‌کنم. من شبنم مددزاده هستم، زندانی سیاسی سابق که به‌مدت پنج سال در زندانهای اوین، گوهردشت و قرچک بودم. من دانشجوی ۲۱ساله در رشته کامپیوتر دانشگاه خوارزمی بودم که توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شدم. حدود سه ماه تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی در سلول انفرادی بودم. آنها از من می‌خواستند در مقابل دوربین علیه سازمان مجاهدین صحبت کنم، چیزی که من تا آخر نپذیرفتم. چیزی که عمیقاً مرا تحت تأثیر قرار داد، نه شکنجه‌های خودم، بلکه دیدن شکنجه‌های صدها زن زندانی عادی دیگر بود. با دختر جوانی صحبت کردم که دهها بار توسط بازجوها مورد تعرض قرار گرفته بود تا او را مجبور به اعتراف به‌قتل کنند. پس از شنیدن داستان صدها تن از این زنان، متوجه شدم که اقدام علیه این رژیم کافی نیست، باید علیه این رژیم بجنگیم. اینجا بود که مفهوم این مبارزه برای من جدی شد. به‌عنوان یک جوان در ایران، اگر به‌دنبال آزادی برای مردم خود هستید، یک کلمه به ذهن شما خطور می‌کند: سازمان مجاهدین خلق، سازمانی که بیش از ۵۰سال است علیه دو دیکتاتوری، اول سلطنتی و دوم مذهبی مبارزه کرده است. سازمان مجاهدین در داخل ایران کلمه ممنوعه و خط قرمز رژیم حاکم محسوب می‌شود. زمانی که در زندان بودم با دیدن خانواده‌های مجاهدین بیشتر به ریشه‌های این سازمان در ایران پی بردم. یکی از آنها دوست و رفیق عزیزم مریم اکبری منفرد بود. او بدون حتی یک روز مرخصی در پانزدهمین سال حبس خود به‌سر می‌برد. او مادر سه دختر است. این رژیم چهار خواهر و برادرش را اعدام کرده است و جرمش این است که از مقامات (رژیم) محل دفن خواهر و برادرهایش را که در قتل‌عام سال۱۳۶۷ در زندان اعدام شدند درخواست کرد. هنگام شنیدن شکنجه‌های اعمال‌شده بر زندانیان زن، چیزی که باعث امیدواری می‌شد، حضور هزاران مرد و زن مبارز در سازمان مجاهدین بود که امید را در دلم روشن کرد. یک خواهر و یک برادرم در سال۱۳۹۰ در جریان حمله نیروهای تحت‌امر سپاه پاسداران به اشرف به‌شهادت رسیدند. آن زمان در زندان گوهردشت بودم. صدها زن زندانی عادی از این خبر مطلع شدند و برای ابراز همدردی به‌سرعت به دیدار من آمدند. این اجماع همدردی زنان سلول، مرا شگفت‌زده کرد. اگر‌چه «مجاهدین» سال‌ها کلمهٔ ممنوعه بود، اما رژیم نتوانسته بود از همدردی این مردم نسبت به مبارزان واقعی خود بکاهد. ما از مجاهدین دور بودیم، اما پیام مبارزات آنها در داخل ایران الهام‌بخش ایرانیان برای مقاومت است، مبارزه، تسلیم‌نشدن در برابر رژیم. این همان چیزی بود که بازجوها از آن می‌ترسیدند. کلام خانم رجوی، می‌توان و باید، روی میز من تا دیوار سلولم هک شده بود و در لحظات تاریک و سخت روزهای سخت می‌درخشید. اکنون این شعار الهام‌بخش بسیاری از دختران و پسران جوان در داخل ایران است. به‌همین دلیل است که رژیم از کانون‌های‌شورشی سازمان مجاهدین می‌ترسد، اما آنها هرگز نتوانسته‌اند پیوند نسل جوان با مجاهدین را قطع کنند و هرگز نخواهند توانست. بنابراین، آنچه من شاهد بودم به‌عنوان یک انگیزه برای من عمل کرد. پس از آزادی از زندان، تصمیم گرفتم فعالانه مبارزه تمام‌وقت را در کنار برادران و خواهرانم ادامه بدهم که برایم دوستان جدید با انگیزه بیشتر شدند، حتی در مواقع سخت. ما دست در دست هم و شانه به شانه برای پیروزی مردم ایران تلاش خواهیم کرد. آن روز دور نیست. خیلی ممنون که به سخنان من گوش دادید.

ماهان تاراج

۳۰ خرداد ۱۳۶۰، جمعیت انبوه نیم میلیون نفری در خیابانهای تهران تظاهرات کردند، هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران. آنها، خواستار دموکراسی و آزادی شدند، هدفی که مردم ایران به‌خاطر آن با انقلاب ضدسلطنتی علیه شاه قیام کردند. این تظاهرات توسط نیروهای خمینی به‌شدت سرکوب شد که با آتش گشودن به جمعیت مسالمت‌آمیز، تظاهر کنندگان را کشتند و مجروح کردند، افراد زیادی را دستگیر کردند، سپس به‌دلیل شرکت در این تظاهرات شکنجه و سپس اعدام شدند. در میان این جمعیت مادرم منیر که ۸ماهه باردار بود و هم‌چنین پدرم امیر حضور داشتند. آنها توانستند به موقع فرار کنند و از گلوله‌ها و دستگیریها بگریزند. من یک ماه بعد به دنیا آمدم. من تا ۶ سالگی در ایران بزرگ شدم. و پدر و مادرم بخشی از مقاومت و هوادار مجاهدین خلق بودند. من در شهر لیون بزرگ شدم... . .

...من یک ایرانی ساکن فرانسه هستم و بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت مردم ایران در رویارویی با حکومت دینی آخوندها، هرگز گزینه‌یی برای من نبوده است.

خیلی زود، من از خودم این سؤال را پرسیدم که در این مبارزه از کدام گروه، حزب و سازمان حمایت کنم؟

ایده‌ام این بود که از والدینم تقلید نکنم و از آنها پیروی نکنم، بلکه با به کارگیری یک ذهن انتقادی، با یک ذهن انتقادی انتخاب کنم... .

بنابراین، جنبش‌های مخالف مختلف در تبعید را در طیف وسیع سیاسی کمونیستها یا سلطنت‌طلبان مورد مطالعه قرار دادم و من ترجیح دادم تا از شورای ملی مقاومت ایران و نیروی تشکیل‌دهنده اصلی آن یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران حمایت کنم. چرا این گزینه؟ زیرا، این جنبشی است که از اصول و ارزش‌هایی دفاع می‌کند که من کاملاً با آنها هم‌سو هستم. برنامه ۱۰ ماده‌یی شورای ملی مقاومت برای ایران آزاد یک طرح ترکیبی کامل است. به‌ویژه، برابری بین زن و مرد یک انگیزه برای من است.

و در این، من دیدم که سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران تا چه اندازه این اصل برابری زن و مرد را در در عمل اجرا کرده‌اند.

...زنان ۵۶درصد از اعضای شورای ملی مقاومت را تشکیل می‌دهند و شورای مرکزی سازمان مجاهدین به‌طور کامل توسط زنان رهبری می‌شود.

...و البته رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت برای دوره گذار یک زن، یعنی خانم رجوی است که به ایشان درود می‌فرستم. برنامه ۱۰ ماده‌یی شورای ملی مقاومت از جمله شامل حق زنان برای انتخاب آزادانه پوشش است. و من می‌خواهم در این زمینه تأکید کنم که دهها هزار زن در اروپا، زنان ایرانی در اروپا، این مسیر را انتخاب رده‌اند، همان‌طور که من انتخاب کرده‌ام تا از شورای ملی مقاومت ایران حمایت کنند... . از شما تشکر می‌کنم. از حمایت و پشتیبانی شما سپاسگزارم.پایان .

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: