غیب شدن سعید مرتضوی؛ فضاحت قضاییهٴ آخوندها

سعید مرتضوی



«حکمش صادر شده، ولی هنوز متأسفانه گیرش نیاورده‌اند! حالا نمی‌دانم چطور هست!‌»


این جمله آخوند محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌ قضاییه خامنه‌ای بود درباره قاضی دژخیم سعید مرتضوی و ناپدید شدنش.


دژخیم مرتضوی دادستان رژیم در تهران بود، و معروف است به‌قتل بازداشت‌شدگان قیام ۸۸در زندان کهریزک و قتل زهرا کاظمی. این دژخیم  زیر فشار جو ملتهب اجتماعی، محاکمه و محکوم شد و قرار بود خودش را به زندان معرفی کند  و 2سال حبسی را که برایش بریدهاند تحمل کند.(دو سال حبس! برای قتل زندانیان در کهریزک برای اختلاس در تأمین اجتماعی و برای تبانی در قتل!).  اما او یک مرتبه غیبش زده! خودش گفته بود «در این نظام به زندان نمی‌روم».


الان کار به جایی کشیده که عکسش را  مردم  در خیابانها نصب می‌کنند که روی آن  نوشته‌اند: تحت تعقیب!


در ضمن ماجرای این قاضی دژخیم به اسباب جنگ باندی در رسانه‌های حکومتی تبدیل شده است. نگاهی به برخی از تیترهای روزنامه‌های روز ۲۷فروردین گویای این موضوع است:


آرمان: «سرنوشت اسرار مرتضوی فراری؟ وزرای دادگستری و کشور به مجلس فراخوانده می‌شوند».


اعتماد: «جزییات تازه درباره مرتضوی تحت تعقیب؛ وکیل خانواده روح الامینی: از مرتضوی انتظاری غیراز این نداشتیم».


قانون: «تبعات قضایی عدم حضور سعید مرتضوی برای اجرای حکمش واکاوی شد؛ مردم به‌دنبال محکوم. طی روزهای گذشته مردم با انتشار تصاویر مرتضوی در سطح شهر در پی یافتن وی بودند».


کائنات: «مردی با ۹محافظ بی‌خبر!».


این دعوا به مجلس ارتجاع و ابراز وحشت از بروز مجدد قیام هم راه برده است. محمد جواد ابطحی عضو مجلس ارتجاع  گفته است: «ما یک بار دو جوان که 70هزار تومان را زورگیری کرده‌اند ظرف دو سه هفته می‌گیریم، محاکمه می‌کنیم، حکم می‌دهیم و اعدام می‌کنیم. بعد آن طرف پرونده سعید مرتضوی که انواع و اقسام اتهامات را از مسائل کهریزک گرفته تا تخلفات بزرگ تأمین اجتماعی در آن دیده می‌شود، چندین سال معطل می‌ماند... ما تروریست و جانی و جاسوس و داعشی را قبل از این‌که حرکتی بکند می‌گیریم، بعد کار که به سعید مرتضوی که بغل دست‌مان است می‌رسد، می‌گوییم گیرش نیاوردیم. افکار عمومی اینها را نمی‌پذیرد و می‌گذارد پای سیاسی‌کاری و این خیلی خطرناک است...در شرایطی که ما اعتراضات دی‌ماه گذشته را تجربه کردیم و می‌دانیم هنوز نارضایتی‌های قابل توجهی در میان گروه‌های مختلف مردم وجود دارد، نباید بیاییم و این‌گونه احساس ناعدالتی و تبعیض را در کشور بیشتر کنیم».(روزنامه حکومتی ایران- 27فروردین).


یک سایت حکومتی از باند روحانی با عنوان « سعید مرتضوی قاضی دیروز و فراری امروز» نوشته است: «همه چیز از حرفهای محسنی اژه‌ای در مشهد شروع شد که گفت حکم مرتضوی صادر شده اما هنوز گیرش نیاورده‌اند!....   حسام الدین آشنا نوشت مواظب باشیم که وی خاوری نشود نه فرار کند نه فراری داده شود او حامل رازهای سر به مهر فراوانی است اینک سؤال این است کسی که سالها پیش مدیر نمونه کشور نامیده شد اینک فرار کرده؟ فراری داده شده یا خود را پنهان کرده؟».(سایت حکومتی انتخاب-26فروردین).


روزنامه ارگان بسیج وابسته به سپاه پاسداران هم در پاسخ به آشنا مشاور روحانی نوشت: « اگر کسی قرار است ایشان را فراری دهد باید دولت متبوع آشنا که فرودگاهها را در اختیار دارند کنترل کنند». (جوان-26فروردین).


خبرگزاری حکومتی ایسنا همسو با باند روحانی با تمسخر نوشت: "سعید مرتضوی کجاست؟


و بعد هم خودش جواب داد: یافت می‌نشود؟"


خبرگزاری حکومتی ایلنا هم نوشت: (حتی) "۹محافظ مرتضوی از او بی‌خبر هستند"


یک سایت حکومتی دیگر از باند روحانی (فرارو)  با طعنه سؤال کرد: "سعید مرتضوی خونه شماست؟!»


ماجرای محاکمه نمایشی دژخیم مرتضوی 7سال است که کش آمده؛ مرتضوی در پاییز ۱۳۹۳با حکم دیوان‌عالی کشور، برای همیشه از مشاغل قضایی معلق و برای ۵سال  از تمام مشاغل دولتی محروم شد. وی علاوه بر پرونده کهریزک، در پرونده شکایت سازمان تأمین اجتماعی نیز به اتهام سرقت و اختلاس اموال عمومی مجرم شناخته شد  و به رد مال و حبس محکوم شد، اما در یک دادگاه دیگر از این جرم تبرئه شد؛ رویدادی که حتی در درون مجلس سر و صدای خیلی‌ها را در آورد و مهره‌های رژیم هم گفتند که از این حکم شوکه شده‌اند.


قاضی دژخیم سعید مرتضوی در پرونده قتل زهرا کاظمی، عکاس و  شهروند ایرانی - کانادایی که در سال ۱۳۸۲هم متهم شماره یک بود و گفته می‌شود که او را شخصاً و با دستهای خودش به‌قتل رسانده، اما به این پرونده هیچ‌گاه رسیدگی نشد.


روز یکشنبه ۶اسفند ۱۳۹۶آخوند علی یونسی وزیر اطلاعات محمد خاتمی گفت زهرا کاظمی به تشخیص وزارت اطلاعات جاسوس تلقی نمی‌شد اما اصرار سعید مرتضوی بر جاسوسی او، نهایتاً باعث مرگ این عکاس خبرنگار شد.


حکم اولیه سعید مرتضوی ابتدا ۵سال بود که به بهانه عذرخواهی او از جرایمش، به 2سال تخفیف پیدا کرد! مباشرت و معاونت در چند قتل! و 2سال زندان! البته سعید مرتضوی در این به‌اصطلاح محاکمه‌ها، هر وقت می‌خواست حاضر می‌شده و هر بار هم با پاسداران محافظ خود حضور می‌یافت و آن را به تریبون سخنرانی خود تبدیل می‌کرد.


و سرانجام، با وجود حکم و با وجود یک گارد محافظ ۹نفره از نهاد حفاظت سپاه پاسداران، مخفی شده و فضاحت دیگری برای دستگاه قضایی خامنه‌ای رقم زده است.


مصطفی کواکبیان نماینده رژیم در مجلس از باند مخالف روز 26فروردین گفت: «شما می‌گویید در عدم برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است. حالا که سعید مرتضوی هم دستگیر نمی‌شود، آن هم حکمتی دارد؟ آیا شما می‌خواهید با این برخوردها مدعی عدالت قضایی باشید؟»



ناظران می‌گویند علی خامنه‌ای یه خوبی می‌داند که با بالا رفتن فشار اجتماعی و قیام، ناگزیر از بعضی کوتاهآمدنهاست و دستگیری و حکم ۲سال زندان به کسی که قتل چندین زندانی بیگناه قیام ۸۸را دستور داده هم باید در همین دستگاه دید، کما این‌که شاه هم در شرایط مشابهی همین کار را با هویدا و نصیری کرد. اما به‌نظر می‌رسد که این ولی‌فقیه حتی قادر به این نوع مانورها هم نیست.




لطفا به اشتراک بگذارید: