خروج 800میلیارد دلار سرمایه ازکشور چرا و چگونه؟


خروج سرمایه از کشور
فرار سرمایه یکی از معضلات بزرگ اقتصاد نظام آخوندی است. به‌دلیل عدم‌ثبات سیاسی در کشور، رشد پایین اقتصاد و سایر مشکلات اقتصادی نظیر انهدام و نابودی تولید ملی و زیرساخت‌های اقتصادی، عدم بازدهی سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران غیرحکومتی و... صاحبان سرمایه به ناگزیر اقدام به خروج آن از کشور می‌کنند.

واضح است که صاحبان سرمایه آن را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آرامش، رشد اقتصادی، ثبات ارزش پول، ریسک اقتصادی پایین و... در آن باشد. خصوصیات و ویژگی‌هایی که مطلقاً در نظام آخوندی و اقتصاد درهم‌شکسته آن یافت نمی‌شود.

سایت حکومتی فرارو ۲۹فروردین ۹۷ با انتشار گزارشی با عنوان: «فرار بزرگ سرمایه» به موضوع خروج سرمایه از ایران پرداخته که در این گزارش رقم خروج سرمایه از ایران ظرف ۴۰سال گذشته بالغ بر ۸۰۰میلیارد دلار اعلام شده است.

سایت حکومتی تابناک ۲۶فروردین ۹۷ نیز در همین رابطه می‌نویسد: «اگر این روزها از املاکی‌های استانبول، تفلیس، دبی و... در خصوص مراجعه ایرانی‌ها برای خرید ملک سؤالی پرسیده شود(که پرسیده شد) خواهند گفت روزانه بالغ بر ۱۰۰تماس یا مراجعه جهت خرید ملک از سوی ایرانی‌ها وجود دارد! تقاضایی که از اسفندماه تاکنون به گفته این املاکی‌ها دست‌کم ۲۰برابر شده است. مسأله فوق و هم‌چنین عطش ذخیره دلار در پستوی خانه‌ها تابعی از رفتار صاحبان پول و سرمایه برای خروج سرمایه خود از کشور در یک سال اخیر است».

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در رژیم، خبر از افزایش تقاضا برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری داده است.

به‌گفته او بیش از یکصدهزار نفر در صف اخذ ویزای سرمایه‌گذاری هستند و بیش از یک‌و‌نیم میلیون نفر درخواست مهاجرت به ۲کشور استرالیا و کانادا داده‌اند. (سایت سرپوش ۲۶فروردین ۹۷)

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اعتراف می‌کند که در ماه‌های پایانی سال ۹۶ بیش از ۳۰میلیارد دلار ارز کشور خارج شده است. (سایت انتخاب ۷فروردین ۹۷)

بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس رژیم در سال ۱۳۸۴ حدود ۶۵۰۰شرکت با سرمایه‌های ایرانی در دوبی به ثبت رسید و در بورس دبی سرمایه‌گذاری کردند.

پیش از این اسحاق جهانگیری معاون‌اول آخوند حسن روحانی نیز اعلام کرد که در دولت احمدی‌نژاد «ظرف کمتر از ۱۸ماه حدود ۲۲میلیارد ارز به بهانه این‌که می‌خواهند قیمت آن را در داخل کنترل کنند، از کشور خارج شده و در بازارهای استانبول و دوبی به فروش رسیده است». (سایت مشرق ۲۵بهمن ۹۶)

در زمینه خروج سرمایه در دولت احمدی‌نژاد روزنامه دنیای اقتصاد ۲۸مرداد ۹۴ به‌نقل از فرشاد مومنی، یکی از اقتصاددانهای حکومتی، می‌نویسد: «بر اساس گزارشی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، خروج سرمایه از کشور در سال‌های ۸۴ تا ۸۹، نزدیک به ۱۲۵برابر افزایش یافت».

اینها نمونه‌هایی از خروج سرمایه در نظام آخوندی طی حدود ۲۰سال گذشته است و طبعاً با توجه به کنترل و سانسور سیستماتیک، این گوشه‌یی از واقعیت است.

این وضعیت در شرایطی است که دولت ورشکسته آخوند حسن روحانی دربه‌در دنبال سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی و زدن چوب حراج بیش‌از‌پیش به منابع کشور و دارایی مردم ایران است.

جالب این است که اکثر سرمایه‌هایی که در حال حاضر از ایران خارج می‌شود توسط ایادی و مهر‌های رژیم است که با نفوذشان می‌توانند به‌راحتی موانع اداری موجود را دور بزنند و در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

واقعیت این است بی‌ثباتی سیاسی در کشور که ریشه در سرکوب و غارتگری دارد عامل اصلی خروج سرمایه در نظام آخوندی و در طول حیات ننگین آن است.
لطفا به اشتراک بگذارید: