کازرون ـ خشم و شورش

خشم و خروش کازرون
« من به پشتیبانی شما [مردم کازرون] با دولت مقتدر بیگانه [انگلیس] وارد جنگ شده‌ام، زیرا می‌دانم شما همه شجاعت‌پیشه و وطن‌دوست هیچ‌وقت راضی نیستید که پای اجنبی به شهر شما باز شود».



کازرون ـ ناصر دیوان کازرونی رهبر قیام مردم کازرون علیه استعمارگران انگلیسی

این، بخشی از سخنان معروف ناصردیوان، کلانتر نامدار کازرون در سده گذشته است که در اواخر پاییز سال 1295 خورشیدی ابتدا تمامی سلاح و مهمات یک پادگان پلیس جنوب را به‌طور کامل مصادره کرد و در دی ماه همان‌ سال با چریک‌های دلاور کازرونی در منطقه دشت ارژن، بزرگترین نیروی نظامی پلیس جنوب را شکست داد.

دردآور آن که درست در همان سالهایی که مردم کازرون و ناصر دیوان به دفاع از ایران و استقلال آن درگیر جنگ با انگلیسها بودند، در تهران رضا خان، یک قزاق بیسواد، مزدور بیگانه، در حال ساخت و پاخت با انگلیسها بود تا مقدمات کودتا و به‌دست گرفتن قدرت را فراهم کند.

و از آن دردآور‌تر آن که در کنار رضا خان، آخوند بدنام سیدابوالقاسم کاشانی قرار داشت که عاشق سینه چاک حکومت رضا خان بود.

درست 102سال بعد فرزندان دلاور ناصر دیوان، در شهر کازرون، راه را بر دیکتاتوری فاشیستی آخوندهای انگلیسی نسب بستند و قیامی بزرگ و غرور آفرین برپا کردند.



کازرون ـ ۳۰فروردین ۱۳۹۷

کازرون دومین شهر بزرگ استان فارس و پنجاه و سومین شهر ایران، با قدمتی چند هزار ساله که در یک مقطع نیز پایتخت ساسانیان بوده است.

کازرون از دیرباز به فرهنگ سرشار و مردم روشن بین و مبارزش شهره بوده.

اولین مدرسه به سبک جدید که نظام آموزشی آخوندی را درکازرون کنار زد در سال 1279خورشیدی یعنی قبل از انقلاب مشروطه پایه‌گذاری شد. مدرسه هدایت توسط مرحوم خسرو مودب سومین مدرسه مدرن ایران پس از دارالفنون و مدرسه رشدیه تبریز به‌شمار می‌رود.

کازرون در حقیقت یکی از گاهواره‌های فرهنگی ایران‌زمین است که در هر دوره تاریخی نقش خود را در پیشبرد اجتماعی ایران و شکستن سدهای ارتجاعی استعماری به‌خوبی ایفا کرده.

مردم کازرون در انقلاب ضدسلطنتی سال ۵۷ نیز نقشی برجسته داشته و در شمار شهرهای پیشتاز آن انقلاب بزرگ بودند. انقلابی که رهبری‌ و آرمانهایش توسط خمینی و آخوندهایش به سرقت رفت و تحریف شد. حماسه مردم کازرون در روزهای 19و 20اردیبهشت 1357در مقابله با گارد سرکوبگر شاه که خون حداقل سه تن از جوانان این شهر را بر زمین ریخت، یکی دیگر از برگ‌های زرین مبارزات آزادیخواهانه مردم کازرون است.

این شهر در تاریخ معاصر ایران نیز تاریخچه پرافتخار و روشنی دارد. مجاهد نامدار احمد بوستانی، از مسئولان سازمان مجاهدین خلق ایران در شمار همین گروه از دلاوران کازرونی است که سابقه سالها مبارزه با دیکتاتوری سلطنتی را در پرونده خود دارد. مجاهد سرفرازی که پس از پیروزی انقلاب سردبیر نشریه فریاد گودنشین بود و پس از حدود ۴دهه مبارزه بی‌امان با دیکتاتوری شاه و شیخ سرانجام در شهریور 1391 در قرارگاه اشرف توسط مزدوران عراقی خامنه‌ای به‌شهادت رسید.



کازرون - مجاهد شهید احمد بوستانی

یکی از اولین شهرهایی که پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی دفتر هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در آن گشایش یافت، شهر پیشتاز کارزون بود. شهری که بیشمار جوانان مجاهدش، پیوسته سدی محکم در برابر یکه‌تازیهای ارتجاعی آخوندها بودند. جوانانی که بعدها بسیاریشان به دست آخوندها اعدام شدند اما از آرمان آزادیخواهی خود پا پس نکشیدند.

در روزهای خونین پس از سی خرداد سال 1360، تنها سدی که مانع هجوم و دست درازی آخوندها به مردم می‌شد همان جوانان مجاهد و مبارز شهر بودند که خود را سپر سینه مردمشان کرده بودند.

در تمامی سالهای پس از دهه خونین ۶۰، ماهی و سالی نبوده که فرزندان مجاهد و مبارزکازرون با خون خود درخت آزادی را آبیاری نکرده باشند.



کازرون - شهیدان دهه ۶۰ کازرون

برخی از این شهیدان عبارتند از:

ابراهیم داوودی
سعید صادقپور
سعید گلستانه
سعید مختاری
سیدکاظم عابدی
شیرعلی ابونصری
صدیقه صادقپور
کاظم عبادی
پروین ربیعی
مجید کشنی
محمدحسن جهانگیری
محمدحسن فرصت
محمدحسین خرمیان
محمود فرهادپور
مهدی شیخیان
ناصر خیر


کازرون در جریان قتل‌عام 67که خمینی دستور اعدام تمامی مجاهدان اسیری را که بر آرمان‌ آزادی و آبادی ایران و برابری مردمشان اصرار داشتند، داد، باز هم فروتنانه سهم خویش را پرداخت و فوجی از قهرمانانش را روانه میدان ایستادگی بر آرمان آزادی کرد. اسامی برخی از آن مجاهدان سرفراز عبارت است از:



کازرون ـ شهیدان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ کازرون

هوشنگ رستمی شهادت در کازرون
سهام کیانی شهادت در کازرون
احمد نیاکان شهادت در کازرون
علی اعتمادی شهادت در کازرون
خداداد معزنی متولد کازرون شهادت در شیراز
محمد جواد ایرانی متولد کازرون شهادت در شیراز
شهین پناهی متولد کازرون شهادت در تهران
پرویز توحیدی متولد کازرون شهادت در شیراز
سیدکاظم عابدی متولد کازرون و شهادت در شیراز
محمدجواد فرصت متولد کازرون شهادت در شیراز
عباس عابدینی متولد کازرون شهادت در تهران
بیژن قصاب‌نژاد متولد کازرون شهادت در شیراز
محمدرضا کازرونیان متولد کازرون شهادت در کرج
سیدعباس عابدی متولد تهران شهادت در شیراز
محسن آزادمنش متولد کازرون شهادت در تهران
خداداد معزنی متولد کازرون شهادت در تهران


و این خط سرخ و درخشان در تاریخچه کازرون پس از سال 67و قتل‌عام معروفش باز هم ادامه یافت

مهدی عابد نیز یکی دیگر از مجاهدان نامدار و چهره‌یی محبوب در کازرون بود که پس از پیوستن به مجاهدین در شهر خود، راه مجاهدت در پیش گرفت و شهر به شهر و کوه به کوه جنگید. لباس ارتش آزادیبخش ملی ایران را به تن کرد و به‌عنوان یک فرمانده در این ارتش راه آزادی را ادامه داد تا این سرانجام در 1391 در قرارگاه لیبرتی در بغداد و در جریان حمله موشکی خامنه‌ای به مجاهدین، جان خود را فدای آزادی مردم و آبادی میهنش نمود و به کهکشان شهیدان پیوست.



مهدی عابد فرزند قهرمان مردم کازرون که در جریان موشک‌باران به لیبرتی به‌شهادت رسید



اما کازرون پایدار، راه فرزندان قهرمانش را ادامه داد و بسیاری مجاهدان و فداییان پاکباز را فدیه راه رهایی خلقش کرد تا به قیام بزرگ دیماه 96 رسید.



از تاریخ باستانی کازرون شروع کردیم تا به نبردهای آزادیبخش ناصردیوان رسیدیم از دیکتاتوری سیاه رضا خان گذشتیم تا به انقلاب ضدسلطنتی رسیدیم و پس از آن از روزهای تیربارانهای 60و قتل‌عام 67 گذشتیم تا به امروز رسیدیم

به قیامی که چشم جهانیان را به آتشکده فروزان آزادی در ایران متوجه کرده،

آتشکده‌ای که اینک در کازرون شعله مقدس آزادیخواهی را حفاظت می‌کند،

شعله‌ای که بی‌شک دیکتاتوری ارتجاعی آخوندها را خواهد سوخت و خاکسترش را به توفان خواهد سپرد تا آیندگان ایران‌زمین حتی نام نحس آخوندها را نشنوند.
لطفا به اشتراک بگذارید: