سرنوشت برجام؛ هراس، سردرگمی و فرافکنی


برجام، زهرخوان رژیم آخوندی
در هراس از خروج آمریکا از برجام سران دولت ضدمردمی آخوند حسن روحانی، نظیر اسحاق جهانگیری، معاون او، جواد ظریف، وزیر خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، مانند کسی که در تاریکی شب از وحشت سوت می‌زند، این روزها مرتب خط‌ونشان پوشالی می‌کشند که اگر آمریکا از برجام بیرون بکشد و اگر برجام نباشد چه‌ها که نمی‌کنند!

آخوند روحانی اول اردیبهشت ضمن اشاره به اقدام اخیر دولتش در وضع مقررات جدیدی برای تثبیت نرخ ارز، این اقدام را برای مقابله با تصمیم آمریکا در مورد برجام در روز ۲۲اردیبهشت نامید و با گزافه‌گویی گفت: «من به مردم قول می‌دهم توطئه دشمن نقشبرآب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت». (خبرگزاری ایسنا ۱اردیبهشت ۹۷)

اسحاق جهانگیری نیز با اشاره به موضع آمریکا در مقابل برجام و تصمیم آینده آن کشور در ۲۲اردیبهشت، مدعی شد که حاکمیت آخوندی «دغدغه‌‌یی ندارد» و برای اداره کشور بدون برجام هم برنامه دارد و «بدون برجام کوچک‌ترین اتفاقی برای کشور نمی‌افتد».(خبرگزاری صدا و سیما ۱اردیبهشت ۹۷)

جواد ظریف وزیر خارجه نیز مدعی شد در صورت خروج آمریکا از برجام رژیم فعالیت هسته‌یی را از سر میگیرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با گزافه‌گویی گفت: «هر زمان نظام تصمیم بگیرد، مانند یک ارتش آماده حرکت هستیم، هر چند که امیدواریم طرف مقابل سر عقل بیاید و کاری نکند که هم خودش را و هم دیگران را به دردسر بیاندازد».­(خبرگزاری ایسنا ۱اردیبهشت ۹۷)

بی‌اهمیت جلوه‌دادن برجام و طرح ادعاهای میان‌تهی از این دست که در صورت خروج آمریکا از برجام هیج مشکلی پیش نمی‌آید و نظام دغدغه‌‌یی ندارد و ارتش اتمی آماده حرکت است و... در شرایطی است که پیش از این آخوند حسن روحانی مدعی بود که برجام یک هدیه خدایی و مردمی است که از طرف مردم و خدا آورده شده است.

علی‌اکبر صالحی هم در جلسه شورای اداری استان البرز گفت: «ما برجام را آسان به‌دست نیاوردیم که آسان از دست بدهیم». (خبرگزاری فارس ۶شهریور۹۶)

اما اکنون که مشخص شده است که یا آمریکا از برجام خارج می‌شود و یا این‌که حاکمیت آخوندی باید بهای سنگینی برای تداوم آن بپردازد، برجامی که سران دولت روحانی و باند او آن‌قدر آن را حلوا حلوا می‌کردند آن‌چنان کم‌اهمیت شده که «در صورت خروج آمریکا از آن نظام دچار هیچ مشکلی نمی‌شود»!

این لاف‌وگزاف‌ها در شرایطی است که ترس خروج آمریکا از برجام مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی را فراگرفته است، آن‌چنانکه علی بیگدلی یکی از مهره‌های این باند شرایط کنونی را «شرایط حساس» و «در حال نزدیک شدن به نقطه حساس» می‌‌داند و توصیه می‌کند: «اگر بخواهیم در برابر نقض برجام دست به اقدامات انتقام‌جویانه بزنیم، کار نادرستی خواهد بود و نباید به‌سرعت تحت‌تاثیر اقدام ناشایست ترامپ قرار بگیریم تا فضا را بیشتر از این‌که هست تیره و تار نکنیم. چنان‌چه ترامپ -خدای ناکرده- برجام را نقض کند، طبیعتاً تحت تحریم‌های سنگینی که قبلاً هم وجود داشته به‌طور خودکار قرار خواهیم گرفت لذا دست‌زدن به اقدام سریع و بی‌درنگ، می‌تواند به‌منزله یک خودزنی سیاسی باشد و نباید سیاست انتقام‌جویانه را بکار گیریم، بلکه باید باز هم صبر کنیم و شکیبایی به‌خرج دهیم تا ببینیم با اتحادیه اروپا تا کجا خواهیم رسید. بنابراین هر گونه دست‌زدن به اقدام انتقام‌جویانه بلافاصله بعد از نقض برجام از سوی آمریکا، کاری اشتباه خواهد بود». (روزنامه آرمان ۱اردیبهشت ۹۷)

حسن بهشتی‌پور، یکی دیگر از مهره‌های این باند نیز در آرزوی بهره‌‌مند شدن حکومت از مزایای برجام است و هم‌چنین آرزو دارد که اروپا ترامپ را به ماندن در برجام و سپس اجرای کامل همه تعهدات ترغیب کند: «تا ایران از مزایای آن به‌خوبی بهره‌مند شود و در چنین فضایی است که می‌توان به ادامه یافتن گفتگوهای ایران و غرب درباره سایر مسائل هم امیدوار بود». (روزنامه‌ ایران ۱اردیبهشت ۹۷)

ملاحظه می‌شود که چگونه مهره‌های این باند نگران خروج آمریکا از برجام هستند به گونه‌یی که در این صورت حکومت نمی‌تواند «از مزایای آن به‌خوبی بهره‌مند شود» و در این شرایط نیز «نباید دست به اقدامات انتقام‌جویانه» بزند و...

صرف‌نظر از ادعاهای میان‌تهی روحانی، جهانگیری، ظریف و صالحی و صرف‌نظر از اظهار نگرانی این ۲مهره‌ باند روحانی، واقعیت این است که در صورت خروج آمریکا از برجام نظام آخوندی هیچ راه‌کار موثری برای مقابله با آن ندارد و به قول آن مهره حکومتی(علی بیگدلی) هر اقدام برای مقابله با آن «به‌منزله یک خودزنی سیاسی» می‌باشد.

خروج آمریکا از برجام تحریم‌های گسترده برای اقتصاد به بن‌بست رسیده آخوندی به‌دنبال دارد. تنها اقدام تلافی‌‌جویانه رژیم می‌تواند ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰درصدی باشد که در این صورت خطر رویارویی با جامعه جهانی را نیز در بر دارد، امری که در صورت وقوع آن حاکمیت آخوندی مطقاً نمی‌تواند با آن مقابله کند و هیج راه‌کار دفاعی موثری نیز در این رابطه ندارد.
لطفا به اشتراک بگذارید: