سردرگمی هر دو باند رژیم در آستانه پایان مهلت برجام


سردرگمی در آستانه پایان مهلت برجام
در آستانهٔ پایان مهلت برجام ، محمدجواد ظریف به آمریکا رفته و در آنجا مشغول انجام مصاحبه‌ها و سخنرانیهایی است که بسیاری از ناظران آن را سرپوش مذاکرات مخفیانه می‌دانند. از واکنش باند خامنه‌ای می‌توان این نظر ناظران را معتبر دانست.



ارتباط مهلت برجام با سفر ظریف به آمریکا
مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای نگرانند که ظریف در آمریکا در آستانه پایان مهلت برجام به شروط تعیین‌شده در مورد موشکی و دخالتهای منطقه‌یی رژیم گردن بگذارد و باند روحانی هم نگران آن هستند که دیگر دیر شده باشد و ظریف نتواند کاری از پیش ببرد. این رویارویی در رسانه‌های هر دو باند منعکس است و تضادها و بحران درونی رژیم را به‌طور بی‌سابقه‌یی اوج داده است.

وزیر خارجه رژیم روز ۲اریبهشت گفت: «شما هیچ‌گاه با بی‌احترامی به یک کشور و مردمش نمی‌توانید وارد مذاکره شوید به‌ویژه‌ این‌که دولت این کشور (آمریکا) آشکارا ادعاهایی را شامل توهم تغییر نظام مطرح می‌کند، در این صورت شما فضای لازم برای یک گفتگوی واقعی باقی نمی‌گذارید. براندازی نظام ایران توهم است. اگر کسی در کاخ سفید این توهم را یکی از گزینه‌های احتمالی بداند مایه تأسف خواهد بود. به نظر من، انجام این کار برای ایالات متحده خطرناک خواهد بود و به منزله اتلاف وقت و منابع برای این کشور است. بنابراین، بهتر است آمریکا نگاهی دوباره به منطقه بیاندازد، اشتباهاتی که مرتکب شده را ببیند و تلاش کند آنها را تکرار نکند».



مواضع باند روحانی درباره مهلت برجام
حسین واله دیپلومات سابق از باند روحانی نیز در همین روز درباره نزدیک‌شدن مهلت برجام با نگرانی صحبت از مذاکره و فرصت از دست رفته می‌کند و وضعیت بن‌بست رژیم را به‌روشنی بازتاب می‌کند و می‌گوید: «باید با خود آمریکایی‌ها بر سر اختلافهای تاریخی مذاکره می‌کردیم؛ چه به نتیجه می‌رسیدیم چه نمی‌رسیدیم. باید می‌رفتیم شروع می‌کردیم به حل کردن این موضوعات؛ به‌ویژه زمانی که آمریکا دست کسانی بود که حاضر به حل کردن این اختلافات از طریق گفتگو بودند اما فرصت از دست رفت. تا حالا آقای ظریف ۱۰بار پیشنهاد مذاکره منطقه‌‌یی داده، اما جوابی از عربستان نگرفته است. چرا؟ زیرا سعودیها می‌بینند شرایط بین‌المللی طوری است که آنها فکر می‌کنند می‌توانند اصطلاحاً طاقچه‌بالا بگذارند. اما زمان اوباما آنها حاضر بودند هر امتیازی به ایران بدهند».

این دیپلومات سابق در توهم کار روی شکاف هیأت حاکمه آمریکا، اوج وضعیت آچمز رژیم را نشان می‌دهد و صحبت از آن می‌کند که اگر تا پایان مهلت برجام، رژیم کاری نکند؛ مات خواهد شد: «چرا ما نباید با آن دسته از نیروهای توانمند آمریکا چه در سطح دولت و چه پارلمان و افکار عمومی و دانشگاهی که مخالف ترامپ هستند کار کنیم. خیلی از رسانه‌های مؤثر آمریکایی هم همین‌طور هستند. ما باید با اینها در جهت تضعیف قدرت بازها به نفع ایران کار کنیم. مرزهای پولادین سابق دیگر وجود ندارند. راه ما بن‌بست نیست. فرض کنید ترامپ از برجام بیرون بیاید، دنیا که تمام نمی‌شود. البته اگر از امکانهای موجود استفاده نکنیم، مات می‌شویم. مهم این است که خودمان خودمان را مات نکنیم».



نگرانی باند خامنه‌ای از بازگشت تحریمها پس از پایان مهلت برجام
در مقابل این مواضع ملتمسانه برای مذاکره که نگرانی از سر و روی آنها می‌بارد، باند مقابل به بیانی دیگر ناامیدی رژیم را از ادامه وضعیت موجود و چشم‌انداز برگشت تحریمها پس از پایان مهلت برجام بازگو می‌کند.

مهدی محمدی، از باند خامنه‌ای، روز ۲اردیبهشت در توئیتر خود نوشت: به احتمال زیاد راهبرد ترامپ درباره برجام خروج ابزاری خواهد بود به این معنا که روز ۲۲اریبهشت از توافق خارج می‌شود اما اعلام می‌کند آماده است در صورت تن‌دادن ایران به شرایطش فورا به توافق بازگردد. شرایط او در واقع چیزی جز بازگشت کامل تحریمها و ابدی‌شدن محدودیتها نیست».

محسن جلیلوند از همین باند با وسط‌کشیدن مذکرات آمریکا با کره شمالی وضعیت را برای رژیم وخامت‌بارتر می‌داند و نهایتاً آب پاکی روی دست نظام می‌ریزد: «با توجه به اظهاراتی که طی یک ماه گذشته توسط مقامات ارشد کاخ سفید مطرح شده به احتمال ۹۰درصد آمریکا از برجام خارج خواهد شد. آن ۱۰درصد باقی‌مانده هم به این دلیل است که باید صبر کنیم تا نتیجه دیدار مرکل و ماکرون با ترامپ مشخص شود. با این‌حال با توجه به این‌که اخیراً اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم ایران را رد کرده است، به نظر نمی‌رسد که دیدار این ۳نفر موفقیت‌آمیز باشد و ترامپ حاضر به عقب‌نشینی شود. ضمن این‌که طی ماه‎های اخیر دستاورد‌هایی هم در خصوص کره شمالی داشته و در حال تلاش برای حل اختلاف میان خود و روسیه است، دست بازتری دارد و کوتاه نخواهد آمد». (سایت حکومتی فرارو ۲اردیبهشت ۹۷)

علی بیگدلی کارشناس رژیم هم روز ۲اریبهشت ۹۷ پایان مهلت برجام را باعث تشدید شقه در رژیم خواند و گفت: «من فکر می‌کنم که اگر برجام نقض شود جناح اصلاح‌طلب ما در محاق قرار می‌گیرد و نمی‌توانند در تصمیم نهایی تاثیرگذار باشند و قدرت و ابتکارعمل در اختیار تندرو‌ها خواهد بود و این بیشتر به نفع کسانی است که از ابتدا با برجام موافق نبودند و تمام راههای بهبود شرایط را می‌بندند و احتمالاً همان استراتژی انتقام‌جویانه در دستورکار قرار خواهد گرفت».

جالب‌تر از همه روزنامه حکومتی ابتکار ۲اردیبهشت است که بر پوشالی بودن همه هارت و پورتهای رژیم و دست خالی رژیم در آستانه پایان مهلت برجام دست می‌گذارد و می‌نویسد: «کمتر از ۳هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای ماندن یا خارج شدن از برجام، فعلاً تنها اقدامی که از سوی دولتمردان کشورمان برای مقابله با این چالش مشاهده می‌شود، گفتن جملاتی از قبیل پاسخ کوبنده ایران، آمادگی برای تمامی شرایط، بازگشت ۲روزه یا ۴روزه به غنی‌سازی ۲۰درصد، حیرت جهانیان از اقدام متقابل ایران، است. در چنین وضعیتی چند سؤال و ابهام وجود دارد. نخست این‌که پاسخ ایران چه بوده و با چه سازوکاری عملیاتی خواهد شد»؟



کیش و مات رژیم در ۲۲اردیبهشت پایان مهلت برجام
واقعیت این است که همه این مواضع چه از نوع ملتمسانه برای مذاکره با آمریکا، چه از نوع شاخ و شانه کشیدن که چنین و چنان می‌کنیم، تماماً مبین بن‌بست رژیم و وحشتی است از مهلت برجام و از آن‌چه قرار است روز ۲۲اردیبهشت رخ دهد. بن‌بستی که رژیم را در شرایطی قرار می‌دهد که نه راه پس دارد و نه راه پیش. به عبارت دقیق‌تر همان که اعتراف کردند: «اگر از امکانهای موجود استفاده نکنیم، مات می‌شویم».
لطفا به اشتراک بگذارید: