روز جهانی کارگر - نگاهی کوتاه به عمق فاجعه

کارگران هم‌چنان تحت ستم و بی‌عدالتی



روز جهانی کارگر ـ ۴برابر زیر خط فقر


«اعضای شورای عالی کار با افزایش ۱۹/۸درصدی حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۹۷ موافقت کردند. به این ترتیب،‌ حداقل دستمزد ماهانه کارگران که امسال ‌۹۳۰هزار تومان است، در سال آینده [۹۷] به «یک میلیون و ۱۱۰هزار و ۶۹۱تومان» خواهد رسید». (خبرگزاری حکومتی ایرنا - ۲۸اسفند ۹۶)


این، یعنی یک‌چهارم خط فقر.




روز جهانی کارگر ـ خط گرسنگی


«بر اساس محاسبات دقیق و علمی، خط فقر مطلق برای یک خانواده ۴نفره شهری حدود ۴میلیون تومان است و با این مبنا ۳۳درصد - ۲۶میلیون نفر - جمعیت کشور دچار فقر مطلق و ۶درصد زیر خط گرسنگی هستند». (خبرگزاری ایسنا - ۱۸فروردین ۹۷)




روز جهانی کارگر ـ روزانه ۵کشته


نایب‌رئیس کانون سراسری انجمنهای کارگران ساختمانی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره حوادث ناشی از کار: روزانه ۵کارگر ساختمانی در سراسر کشور جان خود را از دست می‌دهند. (سایت حکومتی مردم نیوز - شنبه ۴شهریور ۹۶)




روز جهانی کارگر ـ حقوق‌‌های پرداخت‌نشده


ندادن حقوق کارگران طی یک سال اخیر بیش از ۹برابر افزایش داشته است.


روز جهانی کارگر - نگاهی کوتاه به عمق فاجعه

روز جهانی کارگر ـ حقوق پرداخت نشده


بسیاری از کارگران از جمله کارگران ساختمانی و کوره‌پز خانه‌ها از بیمه محرومند.




روز جهانی کارگر ـ ساعتی ۳۰۰بیکار


«وزیر کار اعلام کرده است که هر دقیقه ۵نفر وارد بازار کار می‌شوند و سالیانه باید ۸۰۰هزار شغل ایجاد شود تا نیاز بازار کار برای شغل تأمین شود، با احتساب ورود فقط ۵نفر بیکار در هر دقیقه باید گفت ساعتی ۳۰۰نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود». (خبرگزاری تسنیم - ۲۳آبان ۹۵)




روز جهانی کارگر ـ  واقعیت


دیکتاتوری غارتگر آخوندی یکی از ضدکارگری‌ترین حکومت‌های موجود در جهان‌ کنونی است. این‌ رژیم چپاولگر هر گونه اجحافی علیه کارگران را با دست ‌باز انجام می‌دهد و هیچ‌گونه مرزسرخ جدی برایش متصور نیست.به‌یقین در هیچ کشوری نهادهای ضدکارگری تا این‌ اندازه دست‌ باز برای ستم و فشار علیه کارگران ندارند. موج اعتراضات کارگری در ایران که در طبقه‌بندی اعتراضات اقشار مختلف، همواره در ردیف اول و یا دوم قرار گرفته، به‌خوبی نشان‌دهنده میزان ستم و تجاوز سیستماتیک‌ به‌ حقوق آنهاست. این ‌اعتراضات که هر ساله نسبت به‌ سال قبل روند صعودی و گاه چندین ‌برابر را نشان می‌دهد، اغلب هنگامی صورت می‌گیرد که این‌ زحمتکشان، کارد به‌ استخوانشان رسیده باشد. اعتراضات کارگران شامل اعتراض و تحصن علیه سیاست‌های ضدکارگری رژیم آخوندی، تعطیلی کارخانه یا عدم‌دریافت حقوق ماهانه به‌مدت چندین‌ماه و گاه تا یک‌سال یا حتی بیشتر است، اعتراض به‌خصوصی‌سازی کارخانه‌های تولیدی، برخوردارنبودن از حق بیمه‌درمانی و مزایای کارگری در شرایط سخت و اخراج کارگران و استفاده ازکود‌کان در کاربوده است.


اما سال ۱۳۹۶ برای کارگران ایران سال پرحادثه‌یی بود. اعتراضهای کارگری در آغاز سال و از دومین روز فروردینشروع شد و در دیماه به اوج خود رسید. این اعتراضها به‌رغم ‌تهدید و سرکوب شکل تاز‌ه‌‌یی به خود گرفت و به بحرانی جدی برای دیکتاتوری آخوندی تبدیل شد. در سال ۹۶ در مجموع ۱۹۴۸اعتراض کارگری در ۶۰شهر و مرکز صنعتی ثبت شد. یعنی هر ماه ۱۶۲اعتراض، هر روز حداقل ۵اعتراض.




روز جهانی کارگر ـ گرسنه‌‌ایم، گرسنه


روز جهانی کارگر - نگاهی کوتاه به عمق فاجعه

روز جهانی کارگر ـ گرسنگی کارگران


اما اگر سال ۱۳۹۶ برای کارگران ایران سال پرحادثه‌یی بود، اکنون خیزش و اعتراض کارگران زحمتکش و جان بر لب میهن رو به صعود و فزونی است و هر کارخانه تبدیل به یک سنگر و یک کانون شورشی خواهد شد.


 روز آتشفشان خشم کارگران و ارتش گرسنگان علیه یک رژیم نزدیک است.




لطفا به اشتراک بگذارید: