واکنش‌ها در مقابل «انتخابی مرگبار برای نظام»

انتخاب مرگبار



در حالی‌که سردمداران رژیم تلاش می‌کنند با سیلی صورت خود را سرخ نگهدارند و وانمود کنند که خروج آمریکا از برجام چندان اهمیتی ندارد و رژیم به‌سرعت می‌تواند غنی‌سازی را به سطحی بالاتر از قبل از برجام برساند؛‌ اما کارشناسان و تحلیلگران حکومتی از جمله مهره‌های باند روحانی، هراسان از عواقب مرگبار لغو برجام، رژیم را از هر گونه تقابل و هیجانی برحذر می‌دارند و تأکید می‌کنند که رژیم بایستی با نهایت احتیاط و با حساب‌وکتاب گام بردارد.


در مقابل تحلیلگران باند خامنه‌ای اصرار می‌ورزند که هر گونه امید بستن به اروپا، خوش‌خیالی است و در صورت خروج آمریکا از برجام، رژیم هم به‌فوریت از آن خارج شود.


علی خرم، دیپلومات سابق از باند هم‌سو با روحانی، تحت عنوان «ایران و انتخابی دشوار» با اشاره به شرایط پیش‌روی نظام ادعای باند خامنه‌ای در مورد خروج رژیم از برجام را غیرمستقیم به چالش کشیده و آثار این اقدام را غیر«قابل‌احتساب» ارزیابی کرده و نوشته است: «برای کشور ما شاید سخت‌ترین تصمیم باشد زیرا که اگر یک طرف این قضیه این باشد که توافق هسته‌یی بخواهد نقض شود و حقوق ایران در این توافق کاهش یابد و ایران به آن تن در دهد، در این صورت دیگر این توافق، توافق هسته‌یی قبلی نیست و اگر ایران بخواهد متقابلاً از حقوق خودش استفاده کند و از این توافق هسته‌یی بیرون بیاید، آثار و تبعات قابل‌احتساب نیستند و از این نظر تصمیم سختی است». وی به مسئولان نظام هشدار داده که «باید با حساب‌وکتاب و احتیاط بسیار و با در نظر گرفتن نگاه و انتخاب مردم» اقدام کنند. خرم تلویحا به جو انفجاری جامعه اشاره کرده و نوشته است نباید «شرایط برای مردم ایران که دوران سخت گذشته را طی کرده‌اند و الآن هم از نظر اقتصادی مشکلات متعددی برای آنها وجود دارد، بدتر» شود. وی با استفاده از کد معروف آخوند روحانی در پایان توصیه کرده است: «در اینجا همه باید عاقلانه بیاندیشند».(روزنامه حکومتی آرمان  ۶اردیبهشت ۹۷).


هرمیداس باوند، دیپلومات سابق رژیم، در روز ۵اردیبهشت ضمن اشاره به خواسته جامعه جهانی مبنی بر تعهد رژیم «برای عدم‌دسترسی به صنعت هسته‌یی،‌ عدم‌دخالت در کشورهای منطقه به‌خصوص در سوریه و یمن و هم‌چنین تحریم‌های مربوط به سیستم موشکی» و مواضع متناقض از سوی باندهای حاکم خاطرنشان کرد که «نهایتا هر آن‌چه اتفاق افتد» رژیم ایران «باید موضع واقعی خودش را مشخص کند».


علی بیگدلی، کارشناس رژیم از باند روحانی، راهبرد احتمالی باند خامنه‌ای را «حماقت احتمالی» خوانده و تحت عنوان «دیپلوماسی خردمندانه در مقابل حماقت احتمالی» چشم به امدادهای غیبی دوخته و می‌نویسد: «تنها راه بقای برجام را می‌توان در اقدامات رهبران اروپا و اتحادیه اروپا دانست». و بعد توصیه می‌کند که رژیم ایران «به‌عنوان یک طرف دیگر در این معاهده باید با یک راهبرد صحیح روند اجرای برجام را پیگیری و با استفاده از یک دیپلوماسی خردمندانه از اقدامات هیجانی که موجب پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود اجتناب بورزد».(روزنامه حکومتی آرمان ۶اردیبهشت ۹۷)


مهدی محمدی، مهره تیم مذاکرات هسته‌یی پاسدار جلیلی که از جمله دلواپسان مخالف برجام بود، نسبت به بی‌ارزش شدن برجام ابراز نگرانی کرد و با حمله به باند رقیب نوشت: «ظریف باید پیام روشنی بدهد والا برجام کمترین چیزی است که از بین خواهد رفت. این‌که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم خارج می‌شویم دیگر کافی نیست. اکنون باید گفت اگر آمریکا و اروپا قصد توسعه برجام به هر شکل ممکن را داشته باشند برجام دیگر ارزشی ندارد».


فواد ایزدی، از باند خامنه‌ای، در روز ۵اردیبهشت نسبت به پیامدهای همراهی‌نکردن ترامپ با مواضع اتحادیه اروپا ابراز وحشت کرده و از جمله به تلویزیون رژیم گفت: «اکنون با ساختار جدید در کاخ سفید و حضور بولتون و پمپئو که به تغییر نظام در ایران معتقدند، می‌توان نشانه‌های آن را مشاهده کرد». وی پیش‌بینی کرد: «در صورت خروج آمریکا از برجام احتمالاً به‌مدت یک سال حال چند ماه کم یا زیاد فشارها به‌خصوص فشارهای اقتصادی بر ایران بر ساقط کردن حکومت افزایش خواهد یافت».


کیهان خامنه‌ای هم در روز ۶اردیبهشت وحشت خود را با بیانی فرافکنانه ابراز کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد که به‌دنبال حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌یی ایران است! همنوایی اروپا با ترامپ، تیر خلاص به توهم خوش‌خیال‌ها بود».


روزنامه حکومتی جوان وابسته به سپاه پاسداران هم در همین روز ۶اردیبهشت تحت عنوان «زمزمه برجام‌های«۲» و «۳» این‌بار از آمریکا و اروپا» نوشت: «شکی نیست که اگر ماکرون به همراه مرکل و «می‌» بتوانند نظر ترامپ را تغییر بدهند تا او در ۱۲می‌‌ و برای چهارمین بار برجام را تأیید کند، این سه رو به ایران می‌کنند تا ایران را وارد دوری از مذاکرات کنند که مسیرش به توافقی جدید موازی با برجام می‌رسد». جالب است که این روزنامه ارگان بسیج ضدمردمی‌ خوردن جامهای زهر برجام ۲ و ۳ را مفروض دانسته و به فکر دعوای بعد آن با جامعه جهانی افتاده و نوشته است: «این به‌معنای شروع یک نزاع دیپلوماتیک با ایران است به بیان دیگر، ماکرون با طرح توافق موازی با برجام مصداق این مثل عمل می‌کند که می‌گوید: شترسواری دولا دولا نمی‌شود. او قبل از این شترسواری باید به ایران ثابت کند که چه خیری از برجام به‌دست آمده تا بتوان صداقتی در طرح معادل آن داشته باشد».


جالب است ارگان بسیج سرکوب و چپاول در حالی دم از صداقت در مذاکرات می‌زند که ارگان دولت روحانی یک‌ضرب زیرآب ادعاهای «تعامل» و «همدلی» و «همبستگی» با جامعه جهانی و کشورهای منطقه را زده و اذعان می‌کند این اداها همه‌اش برای کم‌کردن «هزینه‌های نظام» در شرایط تحریم بوده است. ارگان دولت روحانی نوشته است: «دورانی بود که در سیاست خارجی خود و در تنظیم روابط با دیگر بازیگران مهم بین‌المللی برای کم‌کردن از هزینه‌های تقابل و همین‌طور احقاق حقوق خود در عرصه‌های اقتصادی از موضعی نرم‌تر با کشورهایی چون آمریکا و قدرتهای اروپایی گفتگو و چانه‌زنی می‌کردیم. آن گفتگوها، نتایج آن و در کل «نرمش» حاصل شرایطی بود که الآن تغییر کرده است. در آن شرایط طرف مقابل و خصوصاً آمریکا خود را مشتاق رسیدن به یک راه‌حل مشترک و البته وفادار به توافق‌ها و تعهدها نشان می‌داد. هر چند در داخل اعتماد چندانی به این وفاداری وجود نداشت اما جمهوری اسلامی ایران می‌بایست در آن مقطع تاریخی خود را عنصری طرفدار گفتگو و صلح نشان دهد و این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که ما را به‌رغم بسیاری از تردیدها پای میز مذاکره برد».


امروز همین تردیدها در مقابل نظام آخوندی قرار دارند و به‌قول کارشناس باند روحانی هرمیداس باوند «هر آنچهاتفاق افتد» نظام «باید موضع واقعی خودش را مشخص کند». زمان دیگر در اختیار رژیم نیست.




لطفا به اشتراک بگذارید: