تشدید ناامیدی و هراس پس از سفر مرکل به آمریکا

دونالد ترامپ و آنگلا مرکل



سفر مرکل به آمریکا و مذاکرات کوتاه او با ترامپ توسط مهره‌ها و رسانه‌های رژیم این طور تعبیر شد که او هم مانند ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به خط رئیس‌جمهور آمریکا آمده و تمام امیدی که رژیم به شکاف بین آمریکا و اروپا داشت، سراب از کار در آمده است.


اظهارات مهره‌های رژیم و تیترهای غیظ‌آلود رسانه‌های هر دو باند نشان می‌دهد آنها به گونه‌یی سرخورده شده‌اند که روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران می‌نویسد: «دیگر از آب‌نبات هم خبری نیست». یعنی این‌که در برجام ۲ و ۳ محتمل از همان امتیازات کوچکی که در برجام ۱ به رژیم دادند، خبری نخواهد بود. تلویزیون رژیم در روز ۸اردیبهشت با سوزوگداز گفت: «مرکل در نشست خبری با ترامپ توافق هسته‌یی را در خصوص مسایل مربوط به ایران ناکافی عنوان کرد». تلویزیون رژیم از این‌که مرکل هم‌چنین «برای تضعیف نقاط قوت نظام» یعنی همان موشکی و دخالت در سوریه کوشید فغان برآورد.
تلویزیون رژیم با واگویی اظهارات صدراعظم آلمان که خواستار محدود کردن توان موشکی و پایان دادن به دخالت در سوریه شده بود حرفی برای گفتن نداشت.


علاوه بر تلویزیون آخوندی سایتها و مطبوعات رژیم هم بسته به ذائقه باندی خود به سفر مرکل به آمریکا و چشم‌انداز تیرهٔ برجام پرداخته‌اند و بسیاری هم تیترها و مطالب مشابه را بدون ذکر ماخذ تکرار کرده‌اند. عنوان «شوی برجامی خانم صدراعظم» را می‌توان در چند رسانهٔ باند خامنه‌ای دید. از جمله سایت حکومتی مشرق در زیر همین عنوان به باند روحانی به‌خاطر «سکوت وزارت امور خارجه درباره اظهارات خصمانه مرکل» حمله کرده و این اظهارات را «عدول علنی و رسمی» آلمان از توافق هسته‌یی ارزیابی کرده و تأکید می‌کند: «حال که مقامات وزارت‌خارجه نادرستی فرضیه تفکیک بازی اروپا از آمریکا در قبال برجام را به‌صورت عینی [هر چند دیر] لمس کرده‌اند، زمان آن رسیده است مواجهه قاطعانه و سختی با مقامات تروئیکای اروپایی انجام دهند».


جالب این‌جا است که این باند که تامدتی پیش فیگور مخالفت با برجام می‌گرفت اکنون صحبت از «مسأله تلخ خروج آمریکا از برجام» کرده و در ادامه می‌نویسد: «بدیهی است دیگر نمی‌توان چشم‌ها را بر این مسأله تلخ اما واقعی بست. باید این حقیقت را پذیرفت که «خروج آمریکا از برجام نه محصول یکجانبه‌گرایی آمریکا، بلکه محصول هم‌پیمانی اروپا و آمریکا بوده است».


سایت حکومتی نامه نیوز و روزنامه رسالت ارگان باند فاشیستی مؤتلفه که هر دو هم ابواب‌جمعی باند خامنه‌ای هستند وضعیتی مشابه دارند و با تیترهای مشابهی مثل «چرخش عجیب صدراعظم ژرمن‌ها» یا «خیانت برجامی ژرمن‌ها» در مطالبی که در مورد سفر مرکل به آمریکا درج کرده‌اند برای از دست رفتن همان برجامی که مدعی بودند قبولش ندارند، سوزوگداز کرده‌اند.


مثلاً یکی نوشته است: «سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، مقامات اروپایی با اتخاذ رویکردی سیاسی و غیرحقوقی، مواضع خود را در قبال برجام به سود ایالات متحده آمریکا و دولت دونالد ترامپ تغییر دادند. به عبارت بهتر، نه تنها مقامات ۳کشور اروپایی اقدامی در راستای مهار ترامپ و کارشکنی‌های وی در برجام صورت ندادند، بلکه با کاخ سفید در خصوص «تغییر برجام» وارد معامله‌‌یی سیاسی شدند. این قاعده در خصوص آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز صادق است».(نامه نیوز - ۸اردیبهشت ۹۷) و دیگری هم مشابه همین عبارات را در رسالت بازگو کرده است.


«دیگر حتی از آب‌نبات هم خبری نیست!» تیتر مشترک خبرگزاری سپاه پاسداران(فارس) و روزنامه حکومتی جوان ارگان بسیج می‌باشد. و از این می‌نالند که اروپا و آمریکا «بانوعی تقسیم‌کار سیاسی» وارد «مرحله جدیدی شده» و آن‌طور که به‌نظر این دوقلوهای سپاه پاسداران می‌رسد، «سناریویی برای تحمیل تعهدات بیشتر» بر رژیم «با ابزار فشار و تهدید در کار است».


پس از ترسیم این چشم‌انداز تیره برای نظام پیشگویی کرده‌اند که «قربانی‌های بعدی برجام در واقع همان مطالبات کاخ سفید یا در حقیقت مؤلفه‌های اقتدار ملی» نظام ولایت فقیه است. چرا که «طرف مقابل، حفظ برجام را مشروط به محدودسازی ایران در موضوع نفوذ و قدرت منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران، توانمندی موشکی و بازدارندگی دفاعی» رژیم دانسته است.


روزنامه حکومتی جوان و خبرگزاری سپاه پاسداران در مطلبی که از روی دست هم نوشته یا هم‌زمان به هر دودیکته شده است، در ادامه با حمله به باند حسن روحانی نوشته‌اند: «در بازی مهندسی‌شده سردمداران کاخ سفید احتمالاً از پایان کار برجام ۱ سخن به میان خواهد آمد تا آنان که دلشان برای غرب و توافق غنج می‌زند، به دلهره بیفتند و برای حفظ همین کاغذپاره بی‌فرجام، ندای مذاکرات بیشتر را سردهند».


یکی از روزنامه‌هایی که «دلش غنج» می‌زند ظاهرا  همان‌طور که رسانه‌های باند خامنه‌ای نوشته‌اند «به دلهره افتاده و برای حفظ کاغذ‌پاره بی‌فرجام» به «ضرورت صبر استراتژیک» برای نظام پرداخته و نوشته است: «نکته مهم عملکرد ایران در این بازی پیچیده است. صبر استراتژیک در این روزهای دشوار سیاست خارجی ایران با توجه به شرایط منطقه خاورمیانه به‌معنی انفعال نیست، بلکه ضرورت عدم ورود به بازی پیچیده و تشدید بحران است. در چنین وضعیتی اتخاذ ادبیات تهدید در پاسخ به تهدیدهای طرف مقابل صحه گذاشتن بر مدعای رقبای منطقه‌یی ایران خواهد بود تا پس از مسائل هسته‌‌یی، موضوع موشکی بهانه‌یی برای ایجاد اجماع و تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران باشد».(روزنامه حکومتی ابتکار - ۹اردیبهشت ۹۷)


به این ترتیب آن‌چه که از فحوای کلام رسانه‌های هر دو باند حاکم برمی‌آید چشم‌اندازی جز بن‌بست برای نظام در هر مسیری که انتخاب کند دیده نمی‌شود. اگر «تمکین» کند «غرب به برجام های ۲ و۳ و... قانع نخواهد شد چرا که اصل نظام را نشانه گرفته» و «ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است»(جوان- ۹اردیبهشت ۹۷)، و اگر تمکین نکند: «با شتابی که تندروهای آمریکایی گرفته‌اند، برخورد با» نظام «دور از انتظار نیست».(علی خرم دیپلومات سابق رژیم – ۹اردیبهشت ۹۷)




لطفا به اشتراک بگذارید: