فیلتر تلگرام، اقدام شکست‌خورده، اقدام شکست‌خورده

فیلترینگ تلگرام



بالاخره رژیم در جنگش با مردم ایران دست به اقدامی زد که از مدتها قبل برای آن زمینه‌سازی کرده و خیز برداشته بود. رژیم بسیار تلاش کرد جنگش با مردم و مقاومت ایران را در فیلترینگ تلگرام لاپوشانی کند. رژیم به بهانه اخلاقیات و منافع اقتصادی مردم و مبارزه با قاچاق و فساد و... تلاش کرد فیلترینگ تلگرام را توجیه کند؛ اما روشن است که کار نظام  ولایت فقیه با این روشهای چرخش‌مدارانه آن هم در برابر مردم، پیش نمی‌رود، ناچار دستش را رو کرد.


دم خروس از همان اول بیرون زد. از بیانیه‌یی که تلویزیون رژیم در روز ۱۰اردیبهشت به‌نقل از «بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه» تحت عنوان دستور قضایی خواند. این دستور قضایی «به همه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت» دستور داده است که «وب‌سایت و اپلیکیشن تلگرام مسدود» باید گردد.


قاضی حکومتی فیلتر تلگرام را «پاسخی به قانون‌گریزی پیام‌رسان خارجی» خوانده و فهرست بالابلندی از به‌اصطلاح جرایم تلگرام را ردیف کرده است که  از «اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی و تحریک به شورش و آشوب» تا «تبلیغ به‌نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» تا «قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر» تا «اقدام علیه کشور از طریق گروهک‌های تروریستی» و... شامل می‌شود.


به درستی معلوم نیست در فهرست جرایم دستگاه قضایی چه مواردی باقیمانده که در لیست نیامده باشد. از اتهامات جنحه و جنایی تا سیاسی آن‌چه همه خوبان نظام دارند در کاسه تلگرام ریخته است.


در این دستور قضایی آمده فیلترینگ باید طوری باشد که محتوای تلگرام با هیچ نرم‌افزاری مثل فیلترشکن قابل‌دسترس نباشد. در انتها هم خط‌‌ونشان کشیده است که: «تخلف از اجرای این دستور قضایی تعقیب کیفری به‌دنبال خواهد داشت».


یک نکته را در ذکر علت فیلترینگ تلگرام، تلویزیون رژیم نگفت که خبرگزاری حکومتی میزان وابسته به قضاییه رژیم و به‌نقل از بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بر آن تأکید کرده بود که در حکم مسدود شدن تلگرام آمده «اقدامات گروهک‌های معاند در اغتشاشات دیماه ۱۳۹۶ و بسیاری از اقدامات ضدامنیتی دیگر از طریق این پیام‌رسان سازماندهی و هدایت شده است».


به‌گفته ناظران این اظهارات که درد بی‌درمان نظام از دست مردم ایران و مقاومت آزادی‌ستانشان در آستانه ضرب‌الاجل آمریکا و یک روز قبل از روز جهانی کارگر را برملا می‌کند، کاملاً در این بیانیه حکومتی مشهود است.


اما جالب است که این اقدام تاثیر محسوسی در کارهای مردم در رابطه با تلگرام نداشت و در روز جهانی کارگر شاهد بودیم مردم توانستند گزارشهای تصویری خود را در فضای مجازی منتشر کنند یا به سیمای آزادی و سایر کانالهای مقاومت ایران در فضای مجازی برسانند. نتیجه این شکست به بحران درونی رژیم دامن زد.


آذری جهرمی، وزیر ارتباطات رژیم، در روز ۱۱اردیبهشت در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد خبر استعفایش گفت: «نباید اعلام نظرات کارشناسی را استعفا تفسیر کنیم. در مورد فیلترینگ ما بارها اعلام کرده‌ایم که فیلترینگ تنها راه‌حل نیست و در مورد چالشهای آن نیز نظرات را مستدل و مستند به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم. شواهد حاکی از بروز مشکلاتی در فیلتر تلگرام در روسیه نیز هست و ممکن است این‌گونه مشکلات در ایران هم رخ دهد. در هر حال به‌نظر می‌رسد فراتر از بحث امروز باید سیاست‌گذاری و قانونگذاری کشور در مورد رسانه‌های نوین را سریع‌تر به نتیجه رساند تا دیگر شاهد این‌گونه چالشها نباشیم».


سایت حکومتی عصر ایران هم در همین روز ۱۱اردیبهشت با حمله به شخص حسن روحانی وی را به‌خاطر سکوتش در برابر فیلترینگ تلگرام، در برابر ادعاهای قبلی‌اش قرار داد و  نوشت: آقای روحانی! مردم منتظر موضع‌گیری صریح و شفاف شما درباره تلگرام هستند. نمی‌شود از حق انتخاب مردم در شبکه‌های اجتماعی سخن گفت و در نهایت بعد از فیلترشدن تلگرام، نظری را نفیاً یا ایجاباً در این باره مطرح نکرد».


روزنامه حکومتی ابتکار هم‌سو با حسن روحانی هم در روز ۱۱اردیبهشت تحت عنوان «فیلترینگ تلگرام و چند سؤال ساده» نوشت: «تصور می‌کنند با حذف این پیام‌رسان پیامدهای نامیمون تمام عقب‌ماندگی‌ها وبی‌تدبیری‌هایشان از بین خواهد رفت اما غافل از این نکته مهم، حیاتی و کلیدی‌اند که «آب رفته به جوی بازنمی‌گردد».


این روزنامه حکومتی افزود: «به نظر می‌رسد مدیران فرهنگی، مسئولان امر و تصمیم‌گیران فیلترینگ تلگرام، روزهای ممنوعیت استفاده از ویدئو، پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌یی و فیلتر وب‌سایت‌های اینترنتی را فراموش کرده‌اند. متصدیان امور باید پاسخ دهند که کدام‌یک از این سیاستهای سلبی، حذفی و امنیتی در حوزه‌های فرهنگی کارآمد بوده و انتظارات را برآورده کرده است»؟


روزنامه حکومتی شرق هم که با باند روحانی هم‌کاسه است، در روز ۱۱اردیبهشت به این باند خاطرنشان کرد: «باید در نظر داشت که همین چند روز پیش بود که تلگرام در روسیه هم با دستور مقامات فیلتر و خبرهای آن همه‌جا منتشر شد، اما آن‌گونه که از روسیه خبر آمد، تلاش روس‌ها برای از دسترس خارج‌کردن کامل تلگرام به جایی نرسید».


صرف‌نظر از شکست رژیم در فیلترینگ و بستن تلگرام، در شبکه‌های اجتماعی سوالهای دیگری هم مطرح شده از جمله این که: «آیا تصور می‌شود با حذف شبکه‌های اجتماعی آمار فقر و گورخوابی و بیکاری و حاشیه‌نشینی و رکود و گرانی و تعطیلی کارخانه‌ها و کودکان خیابانی در جامعه کاهش خواهد یافت»؟


اما نکته‌یی که برخی مقامات حکومتی هم‌سو با باند روحانی در پشت پرده به رسانه‌های این باند گوشزد کرده و می‌کنند که چرا در مورد فیلترینگ و اقدامات مشابه نباید زیاد نق بزنند، آن درد بی‌درمان نظام است که در قیام دیماه بیرون زد و همگان به چشم دیدند که به‌قول روزنامه ارگان دولت روحانی ‌(ایران) در بیش از ۱۰۰شهر مردم به خیابان ریختند و «شعارهای ساختارشکنانه دادند». این مقامات به هم‌باندیهای خود می‌گویند نظام و دولت چه کنند؟ به‌خاطر فیگور «آزادی بیان» دست روی دست بگذارند تا دوباره به‌قول خامنه‌ای مجاهدین در صحنه قیام فرماندهی را به دست بگیرند؟ یا با این‌که می‌دانند مثل روسیه حریف فیلترکردن این امکان نیستند چاره‌یی جز پذیرفتن این بی‌آبرویی ندارند.




لطفا به اشتراک بگذارید: